Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door daanV »

Hallo,

Wij gaan binnenkort een Rocket Stove Mass Heater bouwen en willen het rookkanaal in de warmtebank van Spiralobuis gaan maken.
De buizen komen in een aan de onderkant geïsoleerd bed te liggen van leem(mengsel zand). Hierover word ook weer leem in lagen aangebracht totdat de juiste massa bereikt is.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de spiralo buis en kunnen ze de druk aan van de massa? hoe duurzaam is het? Tegen welke temperatuur kunnen ze?

Het voordeel is natuurlijk de prijs, ook een klep(voor een bypass) bochten en een combi voor veeggaten zijn vele malen goedkoper dan wanneer je voor rvs zou kiezen.

art Daan
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door Pietje »

Waarom zou je voor metaal in je warmtebank kiezen? Gewoon baksteen met leem/zandmengsel opmetselen, grindtegel er overheen en je basis staat. Veegluikjes kan je zelf lassen of los kopen. Klep idem. Klep aan de uitvoer (koude) kant plaatsen. Heb je een tekening?

De bank van je kachel kan je het best uitvoeren als "bell"; deze weerstandsvrije constructie heeft een hoog rendement.
http://wiki.ecologieforum.eu/Bell
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door daanV »

Hoi Pietje,

Bedankt voor je antwoord, ik heb meerdere kachels gebouwd met het bankje zoals jij voorsteld. Dit werkt inderdaad prima, ik gebruik trouwens i.p.v bakstenen opmetselen opsluitbandjes die zijn mooi recht hebben de goede maat, zijn goedkoop en zet je zo per meter neer, ideaal.
Maar omdat ik dus voor die spiralo wil kiezen is omdat het bankje een L vorm moet krijgen en ongeveer 4,5 meter lang. Dat is dus 9m kanaal. Mijn gedachten was; zo'n stale buis heeft minder weerstand, een bypass makkelijk en goedkoop te monteren(voor een betere trek in het begin), veeggaten makkelijk te monteren, makkelijk schoon te houden?

Nou ben benieuwd wat jullie hier van vinden?

groet,

Daan
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door ritsaert snijder »

Zijn er mensen die ervaring hebben met de spiralo buis en kunnen ze de druk aan van de massa? hoe duurzaam is het? Tegen welke temperatuur kunnen ze?
Ik heb er een paar rookkanalen mee gemaakt. Als de temperatuur niet te hoog word gaat het prima (hoge temperatuur boven 500 graden weet ik niet).
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door kiekeboe »

hoi.

spiralo buis is niet geschikt voor rookgasafvoer.
ten eerste omdat het niet 100% dicht is (er komt condens tussen de felsnaden).
maar ook omdat de zinklaag op termijn onvoldoende beschermt.
tenzij je de buis goed in de gaten kunt houden en eventueel in de toekomst makkelijk kunt vervangen zou ik het niet gokken.

voor testopstellingen is het overigens wel prima bruikbaar.

p.s. spiralo is ook in rvs verkrijgbaar. nieuw geen optie vanwege de prijs, maar misschien gebruikt?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door ritsaert snijder »

spiralo buis is niet geschikt voor rookgasafvoer.
ten eerste omdat het niet 100% dicht is (er komt condens tussen de felsnaden).
maar ook omdat de zinklaag op termijn onvoldoende beschermt.
we hebben het hier over een pijp als binnenvoering van een warmtebank, niet als losse rookafvoer
er komt ook condens tussen de naden van een officiele rookgasafvoer (is ook niet 100%dicht)
ik heb een spiralo buis jarenlang gebruikt in een horizontale afvoer en die kwam er in zeer goede staat weer uit
RVS is ook niet rookgas-condensbestendig

goed in de gaten houden (veegluikje) is de veilige oplossing

als je de bank als bell kan bouwen met voldoende hoogte heeft een bell minder weerstand, probleem is dat je dan een te lage rookgastemperatuur gaat krijgen.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 28 aug 2016, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door kiekeboe »

@ritsaert: eens dat het niet direct levens gevaarlijk is hoor.
maar ik zou het jammer vinden als de bank na een paar jaar gesloopt moet omdat de pijp is doorgerot.

ook eens dat de officiële pijp niet dicht is, maar daar komt veel minder snel condens in de naden.

maar als eerder opgemerkt : waarom geen steen?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door nck »

Wanneer je de spiralo buis gebruikt als mal om een stenen dan wel lemen kanaal te construeren is er weinig op tegen.
Laat de buis op termijn weg rotten, so what.
Het is een stuk eenvoudiger om een bestaande buis in te gieten in leem of cement dan een kanaal op te metselen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Spiralo buis in warmtebank RSMH ?

Bericht door ritsaert snijder »

Gezien de lengte van de rookgasafvoer zal dit al snel een condenserende afvoer worden. Je kan kiezen voor een condenserende rookgasafvoer (die dus ook met een kachel op temperatuur nog condenseert). Als je daarvoor kiest dan zou ik op zoek gaan naar de juiste materialen. Ik zou me ook grondig bezinnen over een lange horizontale pijp. Daar gaat het condens zich aan de onderkant verzamelen. En dat gaat vreten.

Ik kan me een topic herinneren van Nck en Fikkiestoken. Ik geloof dat daar werd gedacht aan pvc (dat voldoet niet aan de regels voor schoorstenen maar dit is de kachel zelf :D ). Maar een kunststof zou in het condenserende gedeelte best wel eens goed kunnen werken. Dus dan krijg je een eerste gedeelte van spriralo en een tweede condenserende (iets aflopende) gedeelte van kunstof. Dat tweede gedeelte zou je dan kunnen uitvoeren met een afvoertje.

Kunst is dan om uit te vinden waar de overgang komt.

Dit is geen advies maar een denkrichting....op zoek naar een werkende en veilige oplossing.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie