hoe is het stoken bij U thuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

hoe is het stoken bij U thuis

Bericht door maarten »

ik stook hout.
ik hou het in huis altijd lekker/redelijk warm met mijn Altech spek kacheltje maar hij is eigenlijk te klein en brand/smeult dus dag en nacht als het buiten koud is.
MAAR nu , de temp. buiten is 12 gr.,met zon erbij lijkt het zomers.
mijn kacheltje laat ik dus uit gaan overdag.
's avonds is het knap fris tot koud te noemen , dus eind middag weer kacheltje opstoken .
nou begrijp ik dat anderen , zoals Leon en Kockie met hun Berg kachel,er twee keer daags de fik in steken als het buiten koud is.
wellicht dat hij dat nu maar één keer doet en dan ook langer wachten moet voor de warmte er af straalt omdat de kachel ver is afgekoelt.
ik ben nieuwsgierig naar het stook gedrag van anderen , gebruiken die dan de C.v., gas haard of electrisch,of.......vroeg naar bed ?
grt Maarten
ik leer graag
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: hoe is het stoken bij U thuis

Bericht door mark »

Ik stook in de morgen nu ongeveer 4 kilo houtbriktten. Houdt het overdag gewoon lekker warm. In de avond stookkamer helemaal vol en laad daarmee ook gelijk het buffervat mee op voor de volgende morgen. De thermostaat vraagt dan een graad erbij maar omdat het buffervat dan nog zo warm is springt de brander niet aan want er is genoeg warm water. En nu wordt ook de badkamer weer lekker warm. Dus gas verbruik beperkt nu zich tot koken en een beetje douchen. en lekker warm in huis.

groet Mark
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Re: hoe is het stoken bij U thuis

Bericht door mickenhans »

Ik heb een gewone gietijzeren kachel, Vermont Resolute. Ik ben alleenstaand. Bij deze mooie dagen douche ik op de zonneboiler, en ik maak aan het einde van de middag de kachel aan. Ik stook ca. 20 kilo hout per avond. De stekker van de cv heb ik uit het stopcontact getrokken. Scheelt weer wat sluipverbruik. Woensdag wordt het guur weer, dan zet ik wel even de CV ketel weer aan. Ook om vastroesten van de pomp te voorkomen.
Wie volgt met info?
Groeten,
Hans
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: hoe is het stoken bij U thuis

Bericht door John Doh »

Wij hebben een vrij kleine kachel van Remy, die zat bij het huis. Regelmatig stoken wij die in de avond, de CV gaat dan vanzelf uit. Kilogrammen weet ik niet, maar als we veel stoken gaat het om pakweg twee veilingkratten in de drie dagen of zo. Ik zou gokken tien tot vijftien kilogram hout.

Met het kacheltje lukt het goed om de woonkamer op temperatuur te krijgen. In voor en naseizoen zou je zo in de hele warmtebehoefte kunnen voorzien, maar dat vergt wel heel wat slepen met hout en continu bijvullen. Dat doen we dus meestal niet. Wordt het buiten echt koud, dan is de CV onontbeerlijk om het comfortabel te houden.
John
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: hoe is het stoken bij U thuis

Bericht door Speksteenkachel »

Hallo Maarten,
Heb jij ook model Eclips van Altech?
Bevalt mij prima.
Ik stook hem 's ochtends flink op en vul hem bij als er alleen nog een gloeiende massa op de bodem ligt.
Als het in de kamer 21 graden is vul ik niet meer bij, dit doe ik pas als de zaak weer is afgekoeld naar 18 graden.
Voor onze goed geisoleerde hoekwoning volstaat de capaciteit van de Altech Eclips, komt nog bij dat het een mooi meubelstuk in de kamer is dat veel gezelligheid brengt.
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Re: hoe is het stoken bij U thuis

Bericht door Tom »

Afgelopen dagen enkel 's avonds de kachel aangemaakt (een 10kg hout). Wij stoken met een tegelkachel. In de woonkamer op de zuidoostkant zit er wel een grote schuifraam van 4x2m.
Momenteel 's morgens en 's avonds kachel aanmaken.
Woning is een oude boerderij vloer is nog niet geïsoleerd en muren (30 tot 40cm dik) zijn niet geïsoleerd.
Plaats reactie