ESBE laadunit, pomp gaat pas laat werken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobinEv
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014, 10:05

ESBE laadunit, pomp gaat pas laat werken

Bericht door RobinEv »

Ik heb sinds kort mijn hout cv kachel aangesloten. Nu heb ik hem twee keer laten proefstoken voordat ik hem ga inbouwen. Wat mij opvalt is dat de laadunit van ESBE met wilo pomp pas heel laat aangaat, de watertemperatuur in de kachel zit dan boven de 90 graden (1 x 92, 1 x 95) dus ook bijna tegen zijn beveiliging aan. De laadunit heeft een 60 graden patroon. De pomp heeft wel stroom maar het lijkt er op dat de pomp gaat pas draaien als hij zelf 60 graden meet, maar als de pomp niet draait is er bijna geen circulatie.
Is deze werking normaal en moet ik misschien in het begin wat rustiger stoken om de temperatuur niet te snel op laten lopen? Of is er wat anders aan de hand.
Ik een foto van de kachel bijgevoegd.
Bijlagen
kachel (1).jpg
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: ESBE laadunit, pomp gaat pas laat werken

Bericht door peer »

Is er wel, flow? Als het goed is krijg je circulatie van je uitgang kachel naar retour, en wordt deze geknepen naarmate de out warmer wordt.
Pomp moet je aan laten sturen door de kachel zelf, dus bv bij 70 grAden kachel temp.
Destijds was het bij mijn burnit kachel instelbaar, zelf een beetje mee spelen welke temp voor de situatie het beste is
RobinEv
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014, 10:05

Re: ESBE laadunit, pomp gaat pas laat werken

Bericht door RobinEv »

De flow lijkt ijkt er in het begin dus weinig te zijn (alleen op basis van temp). De pomp wordt wel door de kachel aangestuurd, nu bij 45 graden (krijgt dan stroom) maar doet dan zelf nog niks, ik had verwacht dat deze inderdaad als hij stroom krijgt zou gaan draaien alleen op het kachel circuit en dan als hij 60 graden heeft bereikt zijn mix klep opengooit om dan de buffer te gaan verwarmen.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: ESBE laadunit, pomp gaat pas laat werken

Bericht door peer »

Dan zou ik de pomp nakijken of de aansluiting
Die moet gewoon gaan draaien als er spanning op komt
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ESBE laadunit, pomp gaat pas laat werken

Bericht door JantjeV8 »

Meten is weten...
Geen keerklep die toevallig verkeerd om zit?
Waaiertje in de pomp niet vast geroest?
Lucht in je systeem? Een luchtbel in de pomp?
RobinEv
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2014, 10:05

Re: ESBE laadunit, pomp gaat pas laat werken

Bericht door RobinEv »

Nog even een (late) update.

Meten is weten heeft opgeleverd dat de pomp rechtstreeks op 220 wel direct werkte, het zat dus in de regelaar. Wat bleek de pomp zat op de verkeerde pomp aansluiting :oops: de logica van de regelaar had ik dus niet begrepen. In het schema de meest linkse pomp heeft nummer 2, de middelste nummer 3 en de rechter nummer 1. Je zou toch verwachten dat bij een regelaar voor de kachel, de kachelpomp de belangrijkste is en dus op 1 zit. Maar goed probleem gevonden en opgelost....
Plaats reactie