Welke houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Hallo allemaal,

Na het forum al maanden gevolgd te hebben nu eindelijk ook een account aangemaakt.
Wij hebben een maand geleden een boerderij gekocht wat we nu aan het verbouwen zijn en pakken het groot aan.
alle wanden eruit dak eraf enz.
Ben al een tijdje aan het kijken naar houtvergassers en ben er uit dat ik zeker de installatie aanschaf maar welke en hoe zwaar.

De woning is vrij groot 400m2/1500m3

Echter laat ik een groot deel va de woning schuur/berging met de optie om het te verwarmen/vorst beveiliging.
qua vermogen verwacht ik dat ik dat het goed te doen is maar hoeveel buffervaten en is het mogelijk om in de winter s'avonds de vergasser aan te steken en de hele dag er mee te kunnen doen.

is het bijvoorbeeld verstandiger om een 100 kW piromax met buffervat te nemen of kan ik dan net zo goed een Attack SLX55 Lambda 55kW of de goedkopere Attack houtvergasser SLX55 Profi 55kW (geen idee wat het verschil is tussen deze 2 iemand)?
ik denk zelf dat het weinig uitmaak zodra de branderkamer niet groter is dan bijvoorbeeld 220l haal je er niet meer energie uit.

ook zit er (in gedachte) 123 meter tussen de houtvergasser en buffervaten iemand daar ervaring mee en moet ik ergens op letten?

ook ben ik op zoek naar een regeling per vertrek maar zoek een bedrade regeling omdat ik geen zin het om elk jaar alle batterijen te vervangen.

alvast super bedankt voor de reactie.

Mvg stephan
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke houtvergasser

Bericht door Ruuben »

Na alles wat je hier gelezen hebt, welke vragen blijven er dan echt over?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Welke houtvergasser

Bericht door swake »

Begin bij het begin: Welk vermogen heeft dat huis nodig in putje winter om het behaaglijk te houden? (nadat je overal minstens 20cm isolatie hebt gepropt natuurlijk, al wat je minder steekt is slecht voor je portemonnee, en nog slechter voor de wereldbol).
stephan eco schreef:ook zit er (in gedachte) 123 meter tussen de houtvergasser en buffervaten
Anderhalf voetbalveld dus. En dat is toch al heen en terug mag ik hopen, of is het enkel? Ik veronderstel dat die binnen de verwarmde schil zitten en dat je dus putje winter telkens naar buiten moet naar die ketel om er hout bij te steken. Ik mag hopen dat die ketel toch ook in een kot komt met stevige isolatie er rond?
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Vooral welke houtvergasser er geadviseerd word.
Zo is een attack 55 houtvergasser en piromax zeer voordelig maar zijn er mensen die er ervaring hebben met de verschillende houtvergassers.
of is het advies om meer geld uit te geven en bijvoorbeeld een froling te nemen.
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

swake schreef:Begin bij het begin: Welk vermogen heeft dat huis nodig in putje winter om het behaaglijk te houden? (nadat je overal minstens 20cm isolatie hebt gepropt natuurlijk, al wat je minder steekt is slecht voor je portemonnee, en nog slechter voor de wereldbol).
stephan eco schreef:ook zit er (in gedachte) 123 meter tussen de houtvergasser en buffervaten
Anderhalf voetbalveld dus. En dat is toch al heen en terug mag ik hopen, of is het enkel? Ik veronderstel dat die binnen de verwarmde schil zitten en dat je dus putje winter telkens naar buiten moet naar die ketel om er hout bij te steken. Ik mag hopen dat die ketel toch ook in een kot komt met stevige isolatie er rond?
Je heb helemaal gelijk die 3 hoord er niet bij het is +/- 30 meter verwacht ik.
Ook kom er op het dak 12cm pir plaat en op de muren die opnieuw opgebouwd worden 10cm pir.
In de voorzet wanden 5cm pir en 7 rockwoll.
Het is op staal gestort en kom overal vloerverwarming.
Ik weet nog niet of ik daaronder isolatie ga monteren.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

stephan eco schreef: Het is op staal gestort en kom overal vloerverwarming.
Ik weet nog niet of ik daaronder isolatie ga monteren.
Dit ga je toch niet menen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke houtvergasser

Bericht door Ruuben »

Hij bedoeld dat hij hoopt dat je vloer nog niet gestort is zodat je de vloer zwevend aan kan brengen; perfecte isolatie.
Kan het nog?
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Inderdaad vloer is nog niet gestort maar zit een beetje met de opbouwhoogte.
Hij word zozo zwevend i.v.m. opkomend vocht.
Maar als je daar bijvoorbeeld 5cm pir en dan vloerverwarming plus tegel zit je aan de 12/13 cm.
Verwacht dat de betonnenvloer die er nu in lig zo 20 tot 40cm dik is ben er nog niet over uit of ik dat dan kan gebruiken als buffer of dat dit juist mega veel warmteverlies is.
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Begin bij het begin: Welk vermogen heeft dat huis nodig in putje winter om het behaaglijk te houden? (nadat je overal minstens 20cm isolatie hebt gepropt natuurlijk, al wat je minder steekt is slecht voor je portemonnee, en nog slechter voor de wereldbol).

In eerste instantie word er +/- 200m2 verwarmd en bewoond.
Als ik uitga van 100 watt de m2 zou ik aan 20kw genoeg hebben.
Als blijk dat dit te veel is kan ik op lagere temperaturen stoken maar het systeem word nu wel voorbereid op 100W/m2
De rc waarde die gehaald word is voor het grootste deel 4 of meer.
Daarmee voldoe ik aan nieuwbouw eisen en dat voor een pand van 110 jaar oud.
Dit ga ik duurzaam verwarmen met hout en zodra er een potje voor is komt er ook een zonneboiler voor WW en wat PV panelen dus ben zo best goed bezig denk ik.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke houtvergasser

Bericht door Ruuben »

In deze fase van je bouw vind ik het zonde als je niet op zijn minst vast zonneboiler leidingen met paar sensor leidingkjes weg werkt.
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Ruuben schreef:In deze fase van je bouw vind ik het zonde als je niet op zijn minst vast zonneboiler leidingen met paar sensor leidingkjes weg werkt.
Ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Technische ruimte grenst aan het schuur gedeelte en kan naderhand alle leidingen met gemak monteren.
Ook moet het gedeelte waar ik de collectoren ga monteren nog helemaal worden vervangen.
Over welke leidingen en sensoren heb je het dan?
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Neem in je vermogensberekening ook het deel mee wat je verliest over de afstand tussen de installatie en de woning---> Zorg voor een ontzettend goed geisoleerd transport.

Je hebt 20 tot 40 cm beton--> D'r uit met die zooi, 20cm eps er voor terug, daar cm of 10 beton er op. Daar bovenop de zwevende deklaag met je buizen er in.
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Tja is ook een idee maar doe vrijwel alles zelf denk dat zo'n vloer eruit hakken toch iets te gek word.
Er zitten geen scheuren in en sta al 110 jaar.

Heb een paar verhogingen erin zitten van 20cm (sta aan een dijk) daar onder kom zozo 10 tot 20cm isolatie maar zijn er geen folies op de markt die ik kan toepassen iemand daar ervaringen mee??
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser

Bericht door kockie »

ipv aannames te doen zou ik eerst de dikte van de vloer eens meten. Pak een boormachine en boor op een paar plekken een gat, dan weet je precies hoe dik de vloer is.

Een installatie met een budget houtvergasser kost zeker 10.000 euro. Lange leiding niet meegenomen. Je kun in mijn draadje mijn bevindingen lezen. Ik heb een buffer-huis afstand van 40 meter enkele reis, waarvan 12 meter ondergronds.

Inmiddels ben ik me aan het afvragen of ik de isolatie en vooral de kierdichting van het huis niet beter nog eens aan kan pakken...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Waarom ik dat weet is omdat een deel is gebouwd.
De schuur waar de koeien vroeger stonden is eerst een laag ijsselstenen waarna er 2 keer beton is op gestort.
(Ik meet het verschil)
Een schuur die erbij hoorde daar is de vloer eruit gehakt i.v.m. sta hoogte.
Daarbij kwamen ze dus die mega dikke vloer tegen waar een berg staal in zat waar je u tegen zegt.
Vandaar mijn weerstand om het uit te hakken.
Een paar gaten boren kan natuurlijk altijd.
Ik wil alleen de vloer niet "lek" boren nu lig er een redelijk afgesloten laag op.

Qua transport verlies hoop ik dat het mee valt.
De gedachte is om het achterin de boerderij de houtvergasser te plaatsen en in het midden de buffervaten zodat ik zeer snel WW heb voor de vaatwasser, wasmachine en om te douchen.

Het "verlies" bevind zich dus al in de schuur wat op zich niet erg is, word dat te minste ook nog een beetje verwarmd.
Laatst gewijzigd door stephan eco op 21 jul 2016, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie