Welke houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

De houtvergasser plaats ik zelf.
Heb nu nog de attack op het oog en die kost me +/- 1000 euro met subsidie.
Een buffervat moet ik nog even zoeken maar verwacht lang niet bij de 10.000 euro te komen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser

Bericht door kockie »

De 10.000 euro heb ik zelf ook niet gehaald, maar een buurjongen die alles nieuw gekocht heeft. Vergis je niet in leidingen/appendages die je nodig hebt! Ook regeling(en) kosten geld als je ze zelf niet kunt maken.

Ik heb gekozen voor een temperatuursensor in ongeveer elke ruimte van het huis ipv thermostaten. Om eerlijk te zijn worden de sensoren alleen maar gebruikt om te meten, verder is het automatiseren nooit gekomen, omdat de ingestelde klok-programma's voor voldoende warm water en warmte in huis zorgen ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke houtvergasser

Bericht door dormos »

Ik stond een paar jaar terug voor dezelfde keuze en heb de oude vloer er toch uitgehaald. Paar man vrienden en familie geregeld en een dorpsgenoot met een klein graafmachientje dat door een gewone deur heen past. Gravertje groef het zand uit en hakte de vloer in handelbare stukjes, en met kruiwagens alles er uit gereden. Beton gelijk in containers (Kost niet veel als er alleen beton inzit) en het zand naar een bevriende aanneemer. Grond kon ik bij een vriend op het land kwijt. Daarna isolatie, betonijzermatten op brokjes betontegel, daarop slangen voor vv, ingestort in beton en daarop een smeervloer van een paar cm. Kostte alles bij elkaar ongeveer evenveel als radiators voor de hele verdieping, maar het comfort is geweldig. Gestookt wordt met een budget houtvergasser, een Burnit Pyroburn 55kW met 2x2000 liter buffer. Zoals Kockie schrijft ben je zelfs met zo'n budgetketel dan zo'n 10.000 Euro verder, uitgaand van laten plaatsen en nieuwe spullen. Budgetketel heeft minder sensoren en regeling, en vergt wat tijd om 'm te leren stoken en in te regelen. Bevalt me tot nu toe prima. Meer comfort en stookgemak kan, maar dan gaat alleen de vergasser al richting 10.000 Euro. Maar terugkomend op de vloer; die zou ik er altijd uithalen en vervangen door een nieuwe, goed geisoleerde vloer. Nu iets meer werk, maar dat spaar je in de toekomst weer uit met minder hout zagen, kloven, slepen en kachel vullen. Verder is het verwarmen van de bodem onder je huis vrij zinloos en niet ecologisch, ook al komt de warmte van hout

Groet,

Hans
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Oké dank je wel voor jullie reactie's ga er even over na denken.
Qua regelingen had ik ook het idee om regeling per vertrek te doen.
Heb al een prijs liggen van +/- 1000 euro.
In deze situatie zou ik 2 vloerverwarming units toepassen 1 hoge temperatuur en 1 laag temperatuur voor de vloerverwarming.
Op elke groep komt een motor met een draad naar de ruimte thermostaat.
De thermostaten zijn geheel regelbaar met klokprogramma en app.
Ze komen direct bij de buffervaten te staan zodat alles overzichtelijk blijft.

En inderdaad als ik die installaties opteld dan kom je inderdaad wel aan die 10000 euro.

dormos
Die vloer die je eruit had gehakt was dit bij een woning die op staal was gefundeerd?
En heb je bij jou Veen grond (regio rotterdam) of staat het huis op zandgrond?
Ben gewoon een beetje bang voor de kosten en misschien het beschadigen van de fundering.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke houtvergasser

Bericht door dormos »

Huis is "op staal" gebouwd, dwz niet onderheid. De vloer was bij mij ongewapend, en dus geen onderdeel van de fundering. Is volgens mij meestal niet zo, de fundering van de muren moet de boel dragen. Grond bij ons is rivierklei (omgeving Gorinchem, vlak bij de Linge) maar direct onder de vloer lag zo'n 20 cm schoon zand. Als je denkt dat de vloer ook als fundering zou moeten werken kun je er voor kiezen de wapeningsmatten aan de muur te verankeren.
Verder heb ik twee zones in het vrwarmingssysteem; 1 voor de VV en 1 voor de CV in de rest van het huis. Thermostaat voor VV hangt in de woonkamer en staat altijd op 19 graden. Bij een goed geisoleerd huis heeft aan en uit op hoog en laag regelen met VV weinig zin en kan oncomfortabel zijn omdat de vloer maar langzaam reageert. Tenzij je vaak langere tijd weg bent hoef je het voor de energiebesparing ook niet te doen. Thermostaat voor het CV deel hangt in de keuken die nog minder geisoleerd is, en daar werk ik wel met nachtverlaging.

Groet,

Hans
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

Oké bij mij paar KM verderop zelfde verhaal ook rivierklei maar onder aan de dijk.
Vroeger stonden er koeien in de schuur je ziet op 1 plek wat niet dicht is gestort nog de verdieping in de vloer waar mest in verzameld werd dit is zozo al 30cm verschil.
Als ik de hoogste vloer vergelijk zit er 60cm verschil :shock:
Ik ga zaterdag toch boren en smeer de gaten wel dicht.

Voorlopig heb ik een grote partij van 5cm pir liggen met 2maal aluminium.
Rc van 2,5, dat is toch al best leuk?

Wat is de diameter van de transport leidingen van jouw houtvergasser naar de installatie?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser

Bericht door kockie »

De mijne 32mm alupex
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Welke houtvergasser

Bericht door stephan eco »

kockie schreef:De mijne 32mm alupex
En hoeveel KW gaat daardoor en hoe heb je hem geisolerd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser

Bericht door kockie »

Zoals al eerder gemeld: lees dit even door viewtopic.php?f=3&t=1640&hilit=houtcv
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie