vuurbeton gieten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: vuurbeton gieten

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ruud,

zoals ik het lees is het grootste verschil (naast de mate van kwetsbaarheid) de isolatiewaarde van het materiaal. Die ligt lager bij betonkeramiek (vergeleken met vermiculiet) waardoor de vuurhaard minder (snel) heet wordt. Of dat nu wenselijk is betwijfel ik. Eens het vuurbeton zelf ook heet is, gaat volgens mij de ontgassing even snel... Mogelijks wordt de gloeifase bij beton ingekort doordat de vuurhaard langer warmblijft, wat ook positief is maar of dat opweegt tegen een tragere opwarming van de vuurhaard bij aanvang van de stook, kan ik zo niet zeggen. Mogelijks weet Peter hier meer over te zeggen.

Te felle ontgassing kan je alvast voorkomen door zwaarder hout te stoken, niet teveel hout tegelijk (de voorgeschreven hoeveelheid van de kachel respecterend) en omgekeerd te stoken.
groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vuurbeton gieten

Bericht door ritsaert snijder »

De samenstelling van het materiaal is niet duidelijk. In het algemeen kan je stellen dat een betere isolatie zal leiden tot een hetere verbranding. Dat is positief voor het rendement en voor de uitstoot.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: vuurbeton gieten

Bericht door RuudBalk »

Hallo Ritsaert, Wouter e.a.,

Bedankt voor het meedenken.

Naar nu blijkt zijn mijn wanden van chamotte, om precies te zijn: klei uit Bornholm, Denemarken; of dat toppie is weet ik natuurlijk niet, maar als ze daar voor kiezen ....

Ik kies toch maar voor chamotte = snellere hete kachel bij het opstarten, ook fijn voor de buren.
Is de kachel eenmaal op temperatuur, wat nu lukt bij de eerste (start)vulling, gezien het schoonbranden van de chamotte, dan maakt het m.i. niet meer uit of er chamotte of beton keramiek in zit.

Ik heb dan een wervelende helder gele vlam, de juiste trek, de juiste lambda, de juiste schoorsteentemperatuur ... veel beter zal het niet worden met beton keramiek. Wél het hout voorzichtig inleggen.

Groet,
Ruud.
Didiervanloo
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2018, 13:21

Re: vuurbeton gieten

Bericht door Didiervanloo »

Weet iemand wat de juist verhouding is om vuurvast beton te gieten, ik heb 150liter perlite maar weet niet hoeveel vuurvast cement erbij moet, volgens fabrikant van perlite is dat 1op10, en 20percent water, heb deze formule toegepast voor de bodem maar is niet voldoende, mengeling valt uiteen zoals zandkoekje. Alle tips welkom. Alvast bedankt. Didier.
Plaats reactie