light my fire

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: light my fire

Bericht door mark »

Met zaagsel is ook goed te branden. B.v in melkpakken deze met zaagsel vullen goed aandrukken en branden maar. Secundaire lucht kan nu goed langs de pakken gaan. Brand mooi. In een tigchelkachel heb je een verdiepte stookkamer in het midden een pvc 40 plaatsen(die later na het vullen weer verwijderd) stookkamer vullen met zaagsel goed aandrukken en branden maar. Maar mijn vrouw vond dat met vullen er overal zaagsel terecht kwam in de vorm met stof.

groeet Mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Re: light my fire

Bericht door pdkl »

Tja. Vrouwen.... :mrgreen:
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

mark, we gaan afdwalen van het aan steken , leuk , hoewel tijd voor een ander draadje wellicht.
melk pakken heb ik ook aan gedacht maar daar zit plastic in , niet veel maar toch.....
:?: leg nog es uit van met dat pvc, pijpje neem ik aan,ik vat het [nog] niet , en daar ik wel wat zaagsel heb......
en ja,..... zucht ...vrouwen , ben blij dat ik er vanaf ben ! :D
grt Maarten
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: light my fire

Bericht door Susanne »

maarten schreef: en ja,..... zucht ...vrouwen , ben blij dat ik er vanaf ben ! :D
....... en zelf je zaagsel mag stofzuigen...... :?:
. :wink:
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: light my fire

Bericht door mark »

Als je de tigchelkachel gevuld hebt en goed aangedrukt haal je het buisje eruit. Dit zorgt er voor dat er genoeg secundaire lucht bij het zaagsel kan komen. Dit geldt wel voor het omgekeerd stoken.

groet Mark
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: light my fire

Bericht door Klaas2 »

Ik heb een tijdje terug bij de boerenbond wel eens van die (dure) aanmaakblokjes gekocht.
Het werkt, maar ons ben zuunig.

Ik dacht er aan om eens het volgende proberen:

Een zak met waxinelichtjes (soms 100 of 200 stuks per zak) kost niet zoveel. Veel minder dan die paar aanmaakblokjes. De kaarsjes liggen los in hun aluminiumcupje en ook de lontjes met het vierkante aluminium plaatje eraan is uitneembaar.
De cilindertjes kaarsvet in een krant wikkelen en aansteken maar.

Wat misschien ook kan, is het kaarsvet smelten en dan zaagsel o.i.d. toevoegen om een soort "muesli" te maken. Dit dan weer in de lege alumium cupjes gieten (cupjes dienen als vormpjes). Wellicht mooie en goedkope aanmaakblokes.
Een leuke besteding van een mooie zomeravond.

Nu ik zelf nog een gewone jotul heb, doe ik het al jaren als volgt.
Eerst de (grote hoeveelheid) as uitscheppen, proppen kranten er in, een bos twijgjes erop en daar weer klein gehakte houtjes bovenop. De boel aansteken en eventueel aanjagen met de blaasbalg. Vervolgens de dikkere stukken hout er op.

Groeten, Klaas.

groeten, Klaas.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

mark,
gedaan wat jij zei maar dan met een buis van gaas , had ik liggen , zaagsel er over daarop een vuurtje steken ........BOEM !
de tegels boven op de kachel liggen los en de ramen staan open ....!
volgende keer iets anders doen .
maar branden doet ie ! perfect !!

en Susanne , ik heb de rommel opgeruimd zonder gemopper en eet straks lekker geroerbakte witlof in mosterd saus met een forel op de geslaagde proef.
grt Maarten
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: light my fire

Bericht door exroom »

Maarten, ik snap het toch niet helemaal, kan je het iets beter beschrijven, hoe je dat zaagsel in de kachel gedaan hebt?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: light my fire

Bericht door peterberg »

Hi Maarten,

Als ik het goed begrijp heb je een oude techniek gebruikt om zaagsel te verbranden. Daar werd vroeger een potkacheltje voor gebruikt, ik heb het zelf ook nog gedaan.
Je haalt het bovendeksel eraf en zet er een buis of een paal hout in. Rondom die buis gooi je zaagsel, stampt het aan en vult bij totdat de hele kachel vol is. Daarna trek je de buis er weer uit, waardoor er een opening open blijft waar de buis was.
Aansteken deden we toen met een krant in de aslade. Dan gaat het zaagsel branden in de buis opening en dat gaat door totdat de hele boel instort. Dan gebeurt er even niets, er wordt een hele berg houtgas gevormd en na een paar minuten "ploft" de kachel. Het deksel vliegt eraf, het deurtje knalt open en er brandt vanaf dat moment een regelrecht hellevuur in het kacheltje.
Als je dat met een andere kachel doet krijg je net zo'n vulkaanuitbarsting.
Niet van risico's ontbloot, als het te hard gaat kan ook een (of meer) van je vensters barsten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

precies Peter,Exroom,
maar bij mijn kachel zit de lucht in laat links, gelijk onder het deurtje dat is een rond gat , voor dat gat , in de kachel, heb ik een gaas pijp gelegt.[ horizontaal]
eerste deel vrij van zaagsel natuurlijk , anders heeft het aanmaak hout geen lucht.de rest , een 40 cm diep,rond de pijp ,gevult met zaagsel, en op dat zaagsel wat + - 10 cm dik was ,het aan maak hout en wat dikker hout.
dat ging goed tot er gebeurde wat peter beschrijft.
de kachel plofte , eerder ONTplofte , maar oke, je snapt t ?
ik weet nu dat Mark bedoelde dat jullie de pijp recht op hebben gezet. doe ik de volgende keer ook .
verder brandde de kachel goed hoor , tis een kwestie van wennen zeg ik maar.
grt Maarten
ik leer graag
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: light my fire

Bericht door exroom »

Jeetje, dit is echt nieuw voor mij, werkt dat ook met zaagsel van meranti?
daar, en ik weet niet of iemand intresse heeft, kan ik ongelimiteerd aankomen (gratis)

Het klinkt fantastisch tot die plof, (dat lijkt me wel wat eng) zou er geen manier zijn om dat stukje onder controle te houden?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

ja Exroom, met merantie zaagsel gaat het ook . voor mij is het ook nieuw dat met dat pijpje.
,mijn kachel is een zij lader en geen bovenlader zo dirk het beschrijft, dus kan ik ook niet zo hoog komen .
wel breed .
ik denk er over na , als t mark lukt lukt t mij ook !
nou nog es met schaafsel proberen , dat is grover.

ik leer graag , grt maarten
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: light my fire

Bericht door mark »

Maarten, met schaafsel lukt het ook. De truc met zaagsel is dat je hem niet te vol doet. Je moet de grens zoeken hoe vol de kachel kan. Soms helpt het ook door 2 of meer pijpjes erin te zetten. En let op als je kachel nog erg heet is met het vullen van zaagsel. Het ontgast natuurlijk erg makelijk. De bom of plof heb ik hier nog niet gehad. Keek er van op anders had ik wel gewaarschuwd. Ik denk dat ik de plof niet heb gehad omdat er bij een tigchelkachel in de stookkamer aan de zijkant ook secundaire lucht gaten zitten. Hoe dit bij andere kachels is dat wwet ik niet. Het kan een verklaring zijn.

gr Mark
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: light my fire

Bericht door maarten »

ff wat er tussen door, voor de kampeerders.
gezien in Orvelte , een museum dorpje in drente NL , niet in werking, een stuk stam rond 20 cm. 30 cm.lang,rechtop staand.
< dan 10 cm van de onderkant een gat geboord van een 3 cm dwars door de stam.
vanboven af 3 x een kettingzaag snede tot NET in het geboorde gat.
dan zie je van bovenaf een ster vorm.net een taart in 6 verdeelt.
in het midden van de ster heb je dan een kleine opening waar je een klein vuurtje in maakt [ zoek maar ff uit hoe , zie dit draadje ]
je moet er een pan op kunnen zetten en er op kunnen koken !
t zag er leuk uit.
weer wat geleerd , grt Maarten
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: light my fire

Bericht door mark »

Ik kreeg nog een tip van een ervaren zaagsel stoker. Hij gebruikt een stijgerbuis(rechtop) die hij met stoken laat zitten. De boel stort niet in en door de gaten in de buis krijgt het zaagsel nog genoeg lucht. Hij had trouwens niet een licht alluminium steigerbuis maar een oude dik stalen buis.
Nou Exroom halen maar dat merantie zaagsel.

groet Mark
Plaats reactie