Vuurvast beton

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Egbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2008, 18:29
Locatie: Fryslân

Vuurvast beton

Bericht door Egbert »

Heeft iemand ervaring met vuurvast beton? Dit voor een eventuele zelfbouw van een finoven.

Ik heb ook al even wat informatie opgevraagd en ben bij Gouda Vuurvast terecht gekomen, Curon 120HS.
Zijn er nog interessante alternatieven?!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vuurvast beton

Bericht door peterberg »

Egbert schreef:Heeft iemand ervaring met vuurvast beton? Dit voor een eventuele zelfbouw van een finoven.
Hi Egbert,
Ja, daar heb ik ervaring mee. Het is alleen per ton te koop, is ongeveer een half jaar houdbaar. Je hebt absoluut een triltafel nodig, een betonmolen mengt niet goed genoeg (je krijgt een soort balvorming). Door de warmteontwikkeling tijdens uitharding worden de mallen zwaar belast. Als ze van betonplex zijn gemaakt houden ze het maar een stuk of 4, 5 keer gieten uit. En houten mallen lekken altijd wel ergens langs de randen, dan komt er warm water in de naden.
Het is echt een uitdaging.
Ik heb ook al even wat informatie opgevraagd en ben bij Gouda Vuurvast terecht gekomen, Curon 120HS. Zijn er nog interessante alternatieven?!
Klopt, dat is voor tegelkachels de meest gebruikte soort in Nederland. Voor minder zwaar belaste delen zou je ook 100C kunnen gebruiken, dat is wat goedkoper. Er zijn meer leveranciers, Plibrico in Oosterhout en Moors ovenbouw bijvoorbeeld. En je kunt natuurlijk ook chamotte stenen en bakstenen gebruiken om de kachel te metselen.
Eigenlijk is dat voor een eenmalig project de aangewezen weg, met een paar kleinere delen in vuurbeton. Je woont in Friesland dan is Tigchelaar dichtbij, hij levert ook per zak van 25 kg.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Vuurvast beton

Bericht door maarten »

egbert,
+ - 20 jaar her heb ik bij plibrico , oosterhout ,vuurvast beton gekocht en er een kachel van gemaakt en ook onderdelen voor andere ,meest stalen, kachels waar de vuurvaste binnen bekleding van stuk was. in mijn altech zit het ook verwerkt al dik 20 jaar en mankeerd nog niets.
van warmte ontwikkeling toen niets gemerkt , wel goed aantrillen want de chamotte grit in die beton geeft anders zo een ruw opp. goed in de cement/ bindmiddel trillen dan is het mooi glad en goed samen geklont tot een compact geheel , heel belangrijk dat trillen want er mag beslist geen lucht bel meer in zitten
trillen deed ik met een boormach. met een bout in de kop en de boor op kloppen onder tegen de mal.
er resteerd nu nog een zak , a 25 kg, en is nogsteeds bruikbaar.
pas nog op zoek geweest naar een adres en in oude tonge terecht gekomen bij : AREFCON bv. AR cast beton tot 1550 gr c. en max tot 1750 gr c .uit zetting bij 1200 gr c 35.0 n/mm2
prijs 1.55 euro af oude tonge ,exclusief btw.verpakt in zakken a 25 kg.
grt Maarten
Laatst gewijzigd door maarten op 17 jan 2008, 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Egbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2008, 18:29
Locatie: Fryslân

Re: Vuurvast beton

Bericht door Egbert »

Chamotte stenen is in mijn geval inderdaad een goed alternatief, dan zou ik inderdaad alleen de 'vuurkamer' zelf van vuurvast beton kunnen maken omdat deze ook wat rare te metselen vormen heeft.
De mantel was ik al van plan te metselen.

Buitenwerks (mantel/ baksteen) heb ik nu een afmeting van 720x1350mm (dxb)
Dit komt omdat ik een specifieke opstelling nodig ben, hierbij heb ik links en rechts een tegenstroomkanaal.
wat aan de onderzijde gekoppeld is.

Rest mij alleen nog een mooie strakke deur te zoeken, het liefst ook geïntegreerd met de as la.

Tichelaar ga ik binnenkort inderdaad even heen!
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Vuurvast beton

Bericht door exroom »

Vuurvast beton wordt door zeer veel leveranciers geleverd.

je kan ook gewoon zoeken op aluminiumcement :!:

Gouda vuurvast levert ook gewoon in 25 kg
lafarge is verruit een van de goedkoopste (zeker als je naar belgie toegaat)

wij hebben de beste resultaten gehaald met:
Istra van Heidelberg Zement
deze laatste firma verkoopt verschillende gradaties. (Net over de grens in duitsland ook goedkoop aan te komen)

Zoek ook eens op aluminiumcement, dit is eigenlijk hetzelfde, wordt zeer veel door kunstenaars gebruikt door zijn ideale eigenschappen

De mallen gaan zeer zeker langer mee dat slechts 5 keer, wel moet je er goed over nadenken hoe je deze maakt. ze moeten gemakkelijk lossen.
Er bestaan zeer veel los-laat waxen, olien en verschillende soorten smeersels of spray's, die ervoor zorgen dat de malen niet lekken, wij zelf gebruiken een soort kaarsvet in de hoeken, dit voorkomt lekken en geeft een mooi resultaat.

(sommige van onze mallen hebben al meer dan 20 gietingen doorstaan, onze mallen worden door middel van aanhangwagen sluitingen dicht/samen getrokken, en er hoeft eigenlijk niks los en vast geschroefd te worden, als seals gebruiken we dun rubber dat op de cruciale plekken gemonteerd zit (vast gelijmd(aan een zijde natuurlijk om zo optimaal mogelijk te sluiten)

Een betonmolen is zoals peter als zegt helemaal niks, je moet echt sneller werken als normaal beton, en je zult dus een dwangmenger moeten gebruiken. (is niet te vergelijken eigenlijk met normaal beton) Een eibenstock stucmixer is een zeer goed apparaat eventueel goed te verkrijgen via marktplaats. neem wel een sterke (2000 watt)

Een tril tafel is zeer zeker nodig, je moet voorkomen dat je lucht bellen krijgt, echter een triltafel is zeer gemakkeijk zef te maken. Wij hebben een grote tafel gemaakt (blad opgehangen in autoveren) met aan de onderzijde 2 haaks geplaatste wasmachine motoren met excentrische schijven (een soort reuzen virbrator zeg maar :mrgreen: ), voor dikke gietstukken gebruiken we ook een dunne trilnaald, werkt erg goed. (en ook goedkoop aan te komen)

Voor tekeningen en of ideeen kun je eens kijken mij de http://mha-net.org
dit zijn hobbisten zoals je ze nog nooit gezien hebt. voor zeer gedetailleerde maatwerk tekeningen kan je ook contact opnemen met Norbert Senf van heatkit.com deze man is een "leerling" van de wel bekende Heikki Hyytianen (de bekende finoven ontwerper), Norbert Senf Heeft een bedrijf in de vs alwaar zelfbouwpakketten voor finovens / masonry's besteld /ontworpen kunnen worden. Vaak wordt ten onrechte gedacht dat een masonry een tegrote amerikaanse finoven is, dit is niet altijd waar, er zijn ook kleinere masonry's / finovens
in de vs /canada niet alles is daar te groot :).

In finland, canada wordt wel vaak het huis in combinatie met de masonry gebouwd, dit om een optimaal gebruiks rendement te verkrijgen. hierdoor worden de masonry / finovens gauw al groter, dan in een bestaand nederlands huisje mogelijk is.

Een zelfgemaakte kachel kost niet veel qua produkt, echter de benodigd heden voor het maken van de mallen, gereedschap e.d. loopt echt gauw de spuigaten uit. probeer een maat / vriend zo gek te krijgen dat je er meerdere kan bouwen. in je eentje mallen vullen, is geen doen is echt loodzwaar werk, en je hebt die giet stulkken echt het lijkt wel 10000 keer in je handen.

Denk voor de mantel ook eens aan leemstenen, heeft erg veel natuurlijke voordelen!, tevens kan een doehetzelfer indien je ze ook nog eens stuct met leem, erg leuke en creatieve creaties doen laten ontstaan.! erg groot voordeel, bij leem, kan herbruikt worden, en indien er onverhoopt een scheurtje komt kan je door middel van een vochtige spons deze scheur perfect weer dicht smeren. dit zal niet gaan met de huidige "moderne" middelen.
voor leuke creaties kan je ook eens kijken bij http://www.vuurmeesters.nl


En nog een tip, een deur is verrekte duur, en zoals peter mij al eens tegen mij zei, maak hem zelf of laat hem maken, ziet hij er gelijk uit zoals je wil

Kortom, zoek medestanders in de buurt dan is het leuk.........
Laatst gewijzigd door exroom op 18 jan 2008, 14:49, 6 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Re: Vuurvast beton

Bericht door mickenhans »

Beste exroom,

een deur kan ik wel in elkaar lassen, ik kan thuis elektrodelassen en TIG lassen, in staal, RVS en koper (dit laatste niet voor deze toepassingen natuurlijk).
Het lastigste is om aan een grote ruit te komen.
Ik ben aan het dromen over een Bergkachel, heb net informatie opgevraagd bij qenep.
Jullie horen nog van mij! (hoop ik)

Hans
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Vuurvast beton

Bericht door exroom »

mickenhans schreef:Beste exroom,


Het lastigste is om aan een grote ruit te komen.


Hans
dat dacht ik ook, een ruit dat valt niet mee, :( tot dat ik ging bellen, viel erg mee :o , kan aan de goudengids liggen natuurlijk, maar van de 5 die ik toen belde konden er 4 leveren wat ik wilde. (wel 3 weken op wachten, maar dat is niet erg. en de prijs was ook leuk)

Zelf maken is ook erg leuk, kan je maken hoe je het wil, voor ideeen is internet een weergaloos instrument. de bergkachel / tigchelkachel bied natuurlijk wel een enorm voordeel. hij is namelijk verhuisbaar. echter ik moet zeggen dat ik in al de huizen waar wij hebben gewoond tot nu toe de "verhuisbare" kachel hadden meeverkocht. je weet toch nooit waar je terecht komt, en smaken veranderen.
mickenhans schreef:Beste exroom,

een deur kan ik wel in elkaar lassen, ik kan thuis elektrodelassen en TIG lassen, in staal, RVS
Hans
Nou dan ben je al heel ver, een "deurtje" bij tichelaar en dan ook maar de veegluikjes (wil je natuurlijk dezelfde stijl :) , dan loopt het doehetzelf projectje in een keer wel heel erg op qua kosten, deurtje en een 2 veegluikjes ben je alweer 1000 euri verder :mrgreen: )
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vuurvast beton

Bericht door peterberg »

maarten schreef:...er resteert nu nog een zak , a 25 kg, en is nog steeds bruikbaar.
Hi Maarten,
Het kan best zijn dat als de zak droog is opgeslagen er geen uitharding plaatsvindt. Zo op het oog lijkt het spul dan nog precies hetzelfde. Mijn ervaring is voornamelijk met 120HS en 100C van Gouda Vuurvast. Daar heb ik lang een paar zakken van overgehouden die ik 6 jaar later heb geprobeerd te verwerken. Dat is geen succes, de stormachtige verharding van aluminium cement blijft achterwege. Normaal moet het spul bij kamertemperatuur in 8 uur steenhard zijn, maar bij die gelegenheid duurde het 2 dagen, en het resultaat was kruimelig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vuurvast beton

Bericht door peterberg »

mickenhans schreef:...Ik ben aan het dromen over een Bergkachel, heb net informatie opgevraagd bij qenep...
Hans,
Qenep maakt de kachel al een jaar niet meer, je moet bij Concrete zijn.
Per mail reageert Qenep al niet meer op vragen voor info.
Eigenlijk denk ik dat ze de website maar eens op moeten schonen, dan zijn dit soort misverstanden gelijk uit de wereld...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: Vuurvast beton

Bericht door exroom »

Klopt peter, wij zien en merken al verschil tussen een zak (kijkende naar de productiedatum) van 5 maanden oud en een zak van 1 maand oud. aluminiumcement is echt iets heel anders als beton.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie