handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door Aernout »

Ik heb een 10 tons handbediende klover staan.
Nu vraag ik mij af of en hoe ik deze kan ombouwen naar een door een pomp aangedreven hydraulisch systeem.

Het is nu een klover waar ik zelf dmv een plunjertje met de hand te bedienen een grote cylinder bedien.
Het systeem is er dus. Als ik nou de toevoer naar die grote cylinder laat plaats vinden door een pomp ipv door het plunjertje .....

Afbeelding
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door mro »

Sommige hydraulische kriks zijn voorzien van een aansluiting om er een persluchtcilinder op te plaatsen die dan de hydraulische cilinder aandrijft.
Ik heb zelf een buizenplooier waar dit op zit (wel nog nooit gebruikt).

Voorbeeldje gevonden op internet: http://www.fribel.be/product.asp?Object ... elen=false

Misschien is dat een goedkopere/eenvoudigere oplossing? Een krik rechtstreeks aansluiten op een hydraulische groep lijkt mij nog niet zo evident naar veiligheid toe.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door holtere »

Zet deze op Marktplaats en koop dan een goede hydraulische klover mocht je dat willen.
Met hydrauliek beter geen geintjes uithalen als je niet weet wat je doet.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door JantjeV8 »

Gat in de voetplaat boren, nippel er op lassen en slang er op aansluiten. Dan nog iets voor de retourbeweging bedenken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door holtere »

Gat in de voetplaat boren, nippel er op lassen en slang er op aansluiten
Klopt, is allemaal zo geregeld maar ik heb toch een plaatje geleend m.b.t. het injecteren van vloeistoffen onder hoge druk (de hyraulische olie is bietje giftig)
Het is wel zwaar aangezet maar toch...als je niet weet wat je doet :roll:

Edit:
Ik heb de foto weer weggehaald en vervang hem nu door een linkje....werd er zelf onpasselijk van eigenlijk. Niet kijken als je een zwakke maag hebt! :lol:

https://www.processingprofs.nl/kennisba ... k-injectie
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door JantjeV8 »

Mee eens, weten waar je mee bezig bent, 't-is geen speelgoed. Voor velen zal het beste advies zijn: Koop een fatsoenlijk ding naar wens wat je wil bereiken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door holtere »

Shi.......t, loop nog steeds met die poot op m'n netvlies :? :?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door Ruuben »

holtere schreef:
Gat in de voetplaat boren, nippel er op lassen en slang er op aansluiten
Klopt, is allemaal zo geregeld maar ik heb toch een plaatje geleend m.b.t. het injecteren van vloeistoffen onder hoge druk (de hyraulische olie is bietje giftig)
Het is wel zwaar aangezet maar toch...als je niet weet wat je doet :roll:

Edit:
Ik heb de foto weer weggehaald en vervang hem nu door een linkje....werd er zelf onpasselijk van eigenlijk. Niet kijken als je een zwakke maag hebt! :lol:

https://www.processingprofs.nl/kennisba ... k-injectie
@%$#* wat goor. Niet kijken
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door holtere »

@%$#* wat goor. Niet kijken
Sorry, ik zal het niet meer doen...
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door Rob van Rotterdam »

Hoi Aernout,

ik heb dezelfde handbediende houtklover gehad als op de foto. Handbediend, omdat ik hecht zowel aan fysieke inspanning als aan het reduceren van elektriciteit waar mogelijk. Het ding beviel goed. Ging niet snel misschien, maar dat hoefde voor mij ook niet.
Totdat hij kapot ging. Ik ondersteun nog steeds het idee van een handbediende klover, maar de klover op de foto - beter gezegd mijn klover - had een zwakke constructie. Kwestie van een zwak ontwerp. Na een paar maanden intensief gebruik raakte hij ontzet. Ik heb nog gepoogd hem te repareren, maar helaas..., na een uurtje gaf hij toen definitief de geest. Jammer.
Omdat mij toentertijd geen andere handbediende klover bekend was, heb ik een elektrische gekocht. Die functioneert inmiddels al jaren probleemloos.
Groet,
Rob
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: handklover ombouwen, hoe? ( zelfbouw klover )

Bericht door mro »

Ik weet dat hydrauliek gevaarlijk is maar ik had nog nooit een foto gezien van de mogelijke gevolgen. Ik dacht altijd dat het compleet over en uit was als je zoiets overkwam maar blijkbaar is het toch mogelijk om te behandelen als je er op tijd bij bent.

Ik heb wel ooit eens aan een machine moeten werken waar er vlakbij een hele reeks foto's hingen van arbeidsongevallen; kapotte ogen, brandwonden, plettingen,... dat maakte toch wel indruk...
Plaats reactie