wand of vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

wand of vloerverwarming

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

wat is beter: wand of vloerverwarming?
beter in de zin van: behaaglijkheid, energieverbruik, storingsgevoeligheid, etc.

Toe te passen in nieuwe woning, schuimbeton iso-vloer RC >5)
stro - leem muren RC 5 tot 6
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Voor vloeren die onderdeel zijn van de thermische schil is vloerverwarming ideaal en wanden die onderdeel zijn van de thermische schil is wandverwarming ideaal. In een doorsnee woning is dat vloerverwarming op de BG en wandverwarming op de verdieping. Ik heb beide en het bevalt mij zeer goed.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Gevoelsmatig denk ik dat de strowanden te weinig massa hebben om optimaal van dergelijke verwarming te profiteren.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Pietje »

Die hoeveeheid massa maakt het systeem enkel trager / sneller. De warmte die er van af komt is exact dezelfde...
Omdat een stromuur vaak beter is geisoleerd dan een vloer, is het rendement van een warmtemuur in stro beter dan in de vloer. Daar komt bij dat stralingswarmte van de muur beter aanvoelt dan van de vloer. Maar je zal wel genoeg muuroppervlak vrij van kasten, schilderijen etc. moeten houden....

En als laatste hoeft een heel goed geisoleerd huis niet veel verwarming te hebben. Dus zit je al snel goed.

Maar het mooist is het als je je gekozen systeem altijd nog kan aanpassen. :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Pigion »

Een kleien aanvullig:
De temperatuur van het oppervlak van de vloer mag niet boven 27 a 28 C zijn omdat het dan oncomfortabel is om daar langdurig op te staan. Met wandtemperatuur kan je wat hoger gaan, dan gaat de wand ook meer stralen en verhoogd het comfort gevoel. Ga echter ook niet te hoog, dan krijg je weer circulatie van de lucht in de kamer en kan trek over de vloer veroorzaken.
Pigion
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Pigion schreef:Een kleien aanvullig:
De temperatuur van het oppervlak van de vloer mag niet boven 27 a 28 C zijn omdat het dan oncomfortabel is om daar langdurig op te staan. Met wandtemperatuur kan je wat hoger gaan, dan gaat de wand ook meer stralen en verhoogd het comfort gevoel. Ga echter ook niet te hoog, dan krijg je weer circulatie van de lucht in de kamer en kan trek over de vloer veroorzaken.
Pigion
Dat is inderdaad het maximum tijdens de allerkoudste dagen, doorgaans draait de wand-/vloerverwarming op 22-24°C, d.w.z. slechts enkele graden boven de luchttemperatuur, aan de randen van het stookseizoen slechts enkele uren per etmaal.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Ik persoonlijk zou voor vloerverwarming gaan.
Het is effectiever/behaaglijker omdat warmte omhoog wil, voelt het behaaglijker aan.
Ook krijg je met vloerverwarming geen natuurlijke trek.
Met radiatoren en wandverwarming wel, omdat de vloer koud blijft, en je plaatselijk aan het verwsrmen bent. Bij vloerverwarming stijgt de warmte in zijn geheel gelijkmatig omhoog (heel langzaam).
Tevens zorgt een warme vloer ook automatisch voor wat warmere ondermuren, andersom niet.
Verwarm het laagste punt, alles erboven verwarm je automatisch mee..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Pietje »

Hans, je spreekt steeds over "de warmte", maar er zijn twee soorten warmte: straling en warmte in lucht. Die laatste doet wat jij beschrijft: convectie. De andere doet dat niet, en die warmte is nu precies welke je uit de wand krijgt.

Heb je ervaring met wandverwarming?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Het aandeel convectie en straling bij vloer en wandverwarming lopen niet veel uiteen. Bij wandverwarming is er nog iets minder convectie. Vloer 66% en wand 61% stralingswarmte.
De bedoeling is een goede isolatie, dus alleen vloerverwarming zal reeds volledig transmissie dekkend zijn. Wandverwarming geeft qua indeelbaarheid wel beperkingen.
Vloerverwarming is ook iets makkelijker aanleggen, alleen al het ontluchten.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Pietje schreef:Hans, je spreekt steeds over "de warmte", maar er zijn twee soorten warmte: straling en warmte in lucht. Die laatste doet wat jij beschrijft: convectie. De andere doet dat niet, en die warmte is nu precies welke je uit de wand krijgt.

Heb je ervaring met wandverwarming?
Ik zal je even wat basiskennis bijbrengen...
Als er een object warmer is dan de lucht waarin het object zich verkeerd, is er convectiewarmte.
Dus jij kan beweren dat er alleen maar stralingswarmte uit die muur komt, dan verklaar ik je voor gek...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door hanskraayeveld »

GTV6 schreef:Het aandeel convectie en straling bij vloer en wandverwarming lopen niet veel uiteen. Bij wandverwarming is er nog iets minder convectie. Vloer 66% en wand 61% stralingswarmte.
De bedoeling is een goede isolatie, dus alleen vloerverwarming zal reeds volledig transmissie dekkend zijn. Wandverwarming geeft qua indeelbaarheid wel beperkingen.
Vloerverwarming is ook iets makkelijker aanleggen, alleen al het ontluchten.
Ik geloof gelijk dat er iets minder convectiewarmte is dan bij vloerverwarming, maar wel convectie die luchtstroming op gang brengt, wat bij vloerverwarming minder het geval is omdat dit laminair gebeurt...
Je gaat langs de wanden een verticale opwaartse luchtstroom creëren, die in het midden van de ruimte zakt om langs de vloer weer naar de wanden te stromen.
Dit is met vloerverwarming niet het geval.
En het is minder als bij radiatoren, ja, maar het is er wel.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Er zijn drie soorten warmte overdracht;
* convectie
* conductie
* straling

Vloer en muurverwarming geven vooral stralingswarmte. Muurverwarming is technisch vaak wat lastiger (lucht in de leidingen). Daarnaast is het vooral ook smaak.

Ik heb gekozen voor allebei omdat ik deels ook houten vloeren heb (daar heb ik geen vv in). Ze zijn prima te combineren, met radiatoren is het veel lastiger. Mijn doel was om veel oppervlakte te creëren en daarmee ook een hele laag retourtemparatuur. Die lage retourtemperatuur betaalt zich terug.

Ik heb mijn verwarming vervolgensper ruimte bekeken. Ik heb bijvoorbeeld een vide met veel glas. In de vloer zit vloerverwarming met extra warmte bij de ramen. In de muren zit muurverwarming. Ondanks de vide en het glas heb ik geen last van koudeval. In de werkkamer zit er extra muurverwarming, anders was dat een koude plek geworden (terwijl je er stil zit).

behaaglijkheid = eigen voorkeur en beoordelen per ruimte
energieverbruik = hoe meer m2 hoe beter (teveel wordt teveel pompkosten)
storingsgevoeligheid= vloer is misschien iets beter...
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door holtere »

Persoonlijke voorkeur is ook een ding.
Zelf ervaar ik volledige vloerverwarming als een draak. Vreselijk, die warme poten :twisted:
Vloeren waar net de kou vanaf is en dan de rest met radiatoren pruim ik beter!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Holtere schreef; vloeren waar net de kou vanaf is en dan de rest met radiatoren pruim ik beter!
en waarom dan niet met muurverwarming (veel lagere temperatuur)?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef: In de werkkamer zit er extra muurverwarming, anders was dat een koude plek geworden (terwijl je er stil zit).
Waarom noem je het dan werkkamer?? :lol:
Plaats reactie