De bergkachel brandt

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Egbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2008, 18:29
Locatie: Fryslân

Re: De bergkachel brand

Bericht door Egbert »

Vanaf verdiepingsvloer niveau is geen probleem, het zijn namelijk betonvloeren.
Ik kan dan zelf dus gemakkelijk een kanaal metselen tot aan deze vloer en vanaf hier
verder met een geïsoleerde pijp.

De ventilatie gebeurd wel natuurlijk via roosters, Het Vital Air System van Buva met Fitstream roosters.

Wat ik mij nog afvroeg wat ik zie bij het monteren van de bergkachel. Hier gebruik je staaldraad, blijft dit zitten? Lijkt me met het temperatuurverschil mogelijk te ‘breken’
Ter afdichting gebruik je Superwool Vilt ?

Als ik binnenkort wat verder ben met ideeën zet ik wel even iets online.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: De bergkachel brand

Bericht door peterberg »

Egbert schreef:Wat ik mij nog afvroeg wat ik zie bij het monteren van de bergkachel. Hier gebruik je staaldraad, blijft dit zitten? Lijkt me met het temperatuurverschil mogelijk te ‘breken’
Ter afdichting gebruik je Superwool Vilt?
Ja, dat staaldraad blijft zitten. Het breekt niet, omdat het sneller uitzet dan de vuurbeton. De oudste van dit type is nu 5 jaar oud, daar zat de draad nog steeds in alsof er niets gebeurd is.
De afdichting is Superwool Vezeldeken zonder bindmiddel, dikte van 6,35 mm, 1/4 inch dus, toegepast in stroken en vastgeplakt in daarvoor bestemde uitsparingen.

De foto's van Kockie's kachel laten zien dat terwijl de metselaar bezig is de hele kern ingepakt wordt. Dat is een deken van 12,7 mm, 1/2 inch. Alleen toegepast bij de gemetselde mantel om de kern van de mantel gescheiden te houden en om hete plekken in de mantel te voorkomen. Bij de standaard mantel heb je dat probleem niet omdat de mantel zelf ook uit losse delen bestaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re:

Bericht door Susanne »

Leon schreef:De bergkachel brandt
Een moderator wijzigde dit bericht:

Titelfix(je)
Toen ik dit onderwerp voor het eerst zag (toen stond er nog bergkachel brand* ), hoopte ik dat het een spelfout was, want net als een schoorsteenbrand, klinkt een bergkachelbrand niet zo vrolijk.... :shock:
Maar uit het berichtje over rook in de kamer, dacht ik op te kunnen maken dat de titel bewust zo gekozen was :D

Dat je de titel hebt aangepast, geeft vast aan dat je nu inmiddels tevreden kunt zeggen dat je kachel brandt.... :P fijn!
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: De bergkachel brandt

Bericht door Leon »

Susanne,

je hebt een zeer mooie uitleg gegeven voor mijn spelfout, maar helaas was het gewoon een echte spelfout.
Daarbij heb niet ik, maar een der moderators, de spelfout eruit gehaald.

Maar de boodschap is wel over gekomen, lijkt me,

Groeten Leon
Plaats reactie