Houtbriketten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Noriko
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2016, 12:31

Houtbriketten

Bericht door Noriko »

Hoy, Ik heb een hydraulische pers van 300 bar en zou daar houtbriketten mee willen persen , met droog zagemeel(12 %) en 250 bar zijn deze briketten nog breekbaar ,Welk product zou ik kunnen toevoegen om deze een betere hechting te bekomen ? Doormeter van de plunje is 80 MM en slaglengte van 800 MM ;MVG
Laatst gewijzigd door Noriko op 30 mar 2016, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Houtbriketten

Bericht door swake »

Water

Heb je een fototje van de opstelling?
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtbriketten

Bericht door dormos »

Water lijkt me een beetje onzinnig voor te stoken hout.

Volgens mij heb je (afhankelijk van de te persen diameter) veel meer druk en en een hogere temperatuur nodig.

Groet,

Hans
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Houtbriketten

Bericht door mro »

Kleinere briketten maken? :)
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtbriketten

Bericht door JantjeV8 »

Warmte?
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Houtbriketten

Bericht door RuudBalk »

Hallo Noriko,

De druk moet goed zijn, maar ik weet niet hoeveel.
Niks toevoegen, een stof in het hout, ligine, is de natuurlijke 'lijm'.

Groet,
Ruud.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtbriketten

Bericht door pelletpower »

Hoeveel druk heb je op de bek staan die de briketcil dichthoudt?

Vochtigheid is ok. Druk ook.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Houtbriketten

Bericht door swake »

Ja, klinkt tegenstrijdig om er water bij te doen. Met water zal het wel gaan 'plakken' natuurlijk. Moet je daarna ook terug laten drogen...

Mijn vermoeden hier is dus dat er niet voldoende hard geperst wordt om het droog zaagsel te kunnen verwerken tot brikketen. 250bar is niet zo veel... Wat is het persprincipe hier? Wellicht alles in één keer met bruut geweld in een koker duwen of zo. En hoe groot zijn de briketten? Het soort hout zal ook wel zo zijn invloed hebben. Mijn dikke teen zegt dat er eerder iets in de richting van 5 keer zoveel druk nodig is om het lignine uit het hout te persen.
De densiteit van het geperste resultaat moet voor briketten boven de 1ton/m3 uitkomen (best zelfs 1.2ton/m³) heb ik kunnen lezen. Dus dat briketje opmeten en wegen en je weet al hoeveel harder je moet persen. Briquetten gaan altijd relatief breekbaar blijven.

Bon allé, een bindmiddeltje toepassen kan altijd, beetje houtlijm bvb :twisted: ok ok ... zetmeel is de truuk, of iets in het genre van stroop. Klei plakt ook lekker, maar dat brand niet zo goed.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtbriketten

Bericht door pelletpower »

Druk wordt bepaald door de hydrauliek. Boven de 250 bar is niet gebruikelijk. Grotere hydr cyl en kleinere perskamer is dan de oplossing. Aan de uitgang van de perskamer hoort een bek welke door een cyl dichtgehouden wordt. Bij doorgaans 80 bar persdruk opent deze en de briket schuift door om plaats te maken voor de volgende. Zonder deze bek vallen de briketten of uit elkaar , of de zaak loopt vast. Niet te regelen dus. Toevoegen is onzin. Dat is iets voor pellets.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtbriketten

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef:Een van de eenheden die voor druk gebruikt worden is de "bar". Dat is ongeveer 1 kg per vierkante centimeter.

Om houtsnippers of zaagsel, zonder bindmiddel, blijvend in elkaar te persen, moet minimaal 1000 bar gebruikt worden, en moeten de snippers een vochtigheidsgehalte van minder dan 10 percent hebben en een temperatuur van ergens rond de 140 graden. De houtcellen zijn dan goed plastisch.

Om minimaal 1000 bar te persen, zou bijvoorbeeld een 50-ton pers moeten duwen op een vlakje van maximaal 50000/1000= 50 vierkante centimeter. Voor een cirkelvorm geeft dat cylindervormige briketten of staven van van bijna 8 centimeter diameter. Dat zijn al mooie stammetjes!

Dirk
Geen idee of deze getallen kloppen, maar het is al eens eerder ter sprake geweest op dit forum: viewtopic.php?f=3&t=18&hilit=bar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie