kleine rocketstove mass heater.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jan wentink
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2016, 10:00
Locatie: Alkmaar

kleine rocketstove mass heater.

Bericht door jan wentink »

Hallo ik ben nieuw op het forum en heb nog niet helemaal door hoe het werkt.
Ik wil graag een kleine rocketstove bouwen om wat ervaring op te doen. Mogelijk kan ik eerst een kleine bouwen maar waar vindt ik daarvan een goede tekening? Het werken met Skechup gaat me goed af.
Ik ben bezig met een variant op een tekening van Peter van den Berg te maken.
Als iemand een voorbeeld heeft met de juiste maten dan word ik daar vrolijk van.
We zijn bezig met het energie neutraal maken van een kleuterschooltje.
dank dank
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: kleine rocketstove mass heater.

Bericht door holtere »

Kijk eens Jan:
Zelf je schoorsteenmaat invoeren en je hebt alle maten 8)

Op deze pagina staat nog wat meer info Vooral helemaal onderaan staan twee ketchup tekeningen
http://wiki.ecologieforum.eu/Rocket_177
Bijlagen
Maten Rocket Batch Box.xls
(35 KiB) 146 keer gedownload
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kleine rocketstove mass heater.

Bericht door peterberg »

jan wentink schreef:Ik ben bezig met een variant op een tekening van Peter van den Berg te maken.
Hallo Jan, welkom op het forum.
Begin alsjeblieft niet met een variant te bouwen waarvan je niet weet of het wel zal werken. Start met een ding van bakstenen in de tuin of zo iets, zo precies mogelijk volgens de maten van de spreadsheet. Metsel het ding met een mengsel van klei en zand zodat alle kieren echt dicht zijn. Stook het ding volgens de aanwijzingen en je kunt zien wat de bedoeling is.

Dan heb je een voorbeeld van hoe zo'n ding brandt, oogt, klinkt en ruikt. Als je dan een variant maakt dan weet je ook wat het doel is hoe het zou moeten werken. Overigens, dit ontwerp is het resultaat van 8 maanden voltijds experimenteren. De kans dat je hetzelfde of een beter resultaat kunt bereiken met een eerste poging is net zo groot als de staatsloterij winnen met een eerste lot. Kleine veranderingen helpen de goeie verbranding binnen de kortste keren om zeep is mijn ervaring.

Wat in mijn opinie een veel betere benadering is: bouw het ding volgens het gepubliceerde ontwerp en je weet zeker dat-ie het meteen de eerste keer goed doet. Er zit niet zoveel meerwaarde in zelf het zwarte garen willen uitvinden. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jan wentink
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2016, 10:00
Locatie: Alkmaar

Re: kleine rocketstove mass heater.

Bericht door jan wentink »

ontzettend bedankt voor jullie tips!
Ik heb al een keer met sjeng van daal mee gedraaid een maand geleden. Ook hij adviseerde eerst met een kleine variant te beginnen?
Dat zal ik zeker doen. de versie zoals toegestuurd met de maten in het exelsheet zal ik uitvoeren.
vuurkamer en riser maak ik van vuurvaste steen neem ik aan. of kan voor het experiment gewoon een stuk schoorsteen buis nemen?
is het nuttig om bij dit experiment ook al een P chanel te maken?
Ik kan tbv het experiment ook al een ombouw maken? maar mogelijk is dat niet nodig?
ik denk daarbij aan beton tegels die ik veel heb.

Ik kijk uit naar de eerste resultaten nogmaals dank
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kleine rocketstove mass heater.

Bericht door peterberg »

jan wentink schreef:vuurkamer en riser maak ik van vuurvaste steen neem ik aan. of kan voor het experiment gewoon een stuk schoorsteen buis nemen?
Schoorsteenbuis in de zin van kachelpijp? Dat kan, maar dan moet er hittebestendige isolatie omheen en dan is het al vrij rap einde pijp. Voor een dergelijk simpel experiment kun je ook gewone bakstenen gebruiken, en een beton tegel voor de bovenkant van de vuurkamer. Ook die blijft niet heel maar het was maar een probeersel, toch?
jan wentink schreef:is het nuttig om bij dit experiment ook al een P chanel te maken?
Jawel, maar die hoeft niet helemaal naar voor te lopen, een kort stukje pijp tegen de riser is al genoeg.
jan wentink schreef:Ik kan tbv het experiment ook al een ombouw maken? maar mogelijk is dat niet nodig?
Het kan wel, maar nodig is het niet. Het probleem wordt dan hoe het geheel dicht te krijgen.Als je het doet, dan de afvoer vlak bij de bodem. Je hebt wel een elleboog en een paar meter pijp als schoorsteentje nodig anders werkt het niet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie