Hout cv kachel als bij verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch Mountain
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2016, 10:43

Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door Dutch Mountain »

Hallo forumleden,

Volgend jaar ga ik de fundering van ons woonhuis vervangen en zullen we eindelijk een geïsoleerde vloer hebben. Dit wordt ook het moment dat we vloerverwarming gaan aanleggen in de woonkamer.

Natuurlijk wil ik, zoals bijna elke man, een houtkachel in de woonkamer. Er is niets leuker dan een vuurtje te stoken in het weekend. Het nadeel van een kachel vind ik dat de rest van het huis koud blijft. Daarnaast zal de vloerverwarming ook niet meer verwarmen als de kachel aanstaat.

Ik had zelf bedacht dat een hout cv kachel wellicht de oplossing zou kunnen zijn in combinatie met een pomp die meedraait. De hout cv kachel is in dit geval dus enkel bijverwarming aangezien we ook een CV ketel hebben, welke genoeg capaciteit heeft om het huis te verwarmen.

Ik ben erg benieuwd naar twee zaken:
Wat zijn de ervaringen met een hout cv kachel. Welke problemen/nadelen kennen deze kachels, waar ik rekening mee moet houden?
Gaat een hout cv kachel helpen voor de beschreven situatie?

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door kockie »

Hallo Jeroen,

Er is op deze site veel leesvoer. Begin bijvoorbeeld eens hier

Er is al heel veel te vinden over hetzelfde onderwerp. Lees je eens goed in, dan kun je daarna gerichte vragen stellen over dingen waar je niet uit komt.

Ik zal alvast een tipje van de sluier oplichten... De meeste cv houtkachels zijn grote creosoot producenten, let op de verhouding kamerzijdig en waterzijdig vermogen en laat je goed voorlichten over de manier van aansluiten.

verder staat er een goed werkende te koop: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=5455
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door holtere »

Een hout-cv is een eigenaardig ding en ze zijn er in heeeeel veel variaties!
Kun je misschien aangeven wat je in gedachten hebt op welke manier je die hout-cv wilt gaan aansluiten?
Rechtstreeks op de cv, via een kleine buffer, grote buffer, aan Sanitair warmwater (SWW) gedacht, welk veiligheidsysteem, open of gesloten....enz? Verdere gegevens van je woning en huiskamer zijn ook handig!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door Paul Joosten »

Welkom Jeroen. "Mijn" draadje over dit onderwerp staat niet in het overzicht van Kockie maar is misschien lezenswaard: viewtopic.php?f=3&t=3685
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door Ruuben »

Dutch Mountain schreef:Hallo forumleden,

Groeten Jeroen
Welkom Jeroen,

Lees inderdaad wat er allemaal al staat, maar wil je niet wegsturen.

Als je gewoon een vuurtje zoekt zou ik zeker een klein gezellig vuurtje nemen. Inbouw of vrijstaand naar budget en esthetiek.
Elke huiskamer thermostaat heeft wel een openhaard functie zodat de rest vh huis niet koud zal worden.

Houtcv is tecnisch meer installatie en meer werk, en flink duurder als je het met buffer doet.
Al snel zal het ecologische component hier voorbij komen, en dus massakachel.
Als je een modern huis hebt is de kans dat je alupex achtige kunststof leidingen hebt. Dat kan een hindernis zijn ivm de hogere temperaturen die niet goed zijn voor de levensduur.

Dat je hele vloer eruit gaat is heel gunstig voor de extra benodigde leidingen naar de toekomstige plek voor je cvhaard. Ik heb mijn vloerverwarming hart op hart 5 cm liggen, met korte lussen om met lage temperaturen te verwarmen, heb je daar al over nagedacht?

Verder kost een cvhaard veel hout als je hem echt gaat gebruiken.
De schoorsteenplaatsing is ook wel iets om nu al in ogenschouw te nemen.

Ik heb zelf een cv haard van schmitzker. Als je nu al gaat dromen... droom dan van een exemplaar met een nood of extra koelspiraal. Een soort airbag.

Succes met inlezen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door holtere »

Houtcv is tecnisch meer installatie en meer werk, en flink duurder als je het met buffer doet.
Klopt, maar als een massakachel niet kan of niet handig is, is het een uitkomst.
Al snel zal het ecologische component hier voorbij komen, en dus massakachel.
Er zijn goede hout-cv's en er zijn slechte massakachels dus een voorbarige conclusie!
Als je een modern huis hebt is de kans dat je alupex achtige kunststof leidingen hebt. Dat kan een hindernis zijn ivm de hogere temperaturen die niet goed zijn voor de levensduur.
Wat heeft dat met een hout-cv van doen?
Dat je hele vloer eruit gaat is heel gunstig voor de extra benodigde leidingen naar de toekomstige plek voor je cvhaard. Ik heb mijn vloerverwarming hart op hart 5 cm liggen, met korte lussen om met lage temperaturen te verwarmen, heb je daar al over nagedacht?
Een hout-cv sluit je aan op je cv installatie en niet op je vloerverwarming, toch?
Verder kost een cvhaard veel hout als je hem echt gaat gebruiken.
Wat dacht je van een rendement van een eindje over de 90 procent :fff
Ik heb zelf een cv haard van schmitzker. Als je nu al gaat dromen... droom dan van een exemplaar met een nood of extra koelspiraal. Een soort airbag
Droom daar liever niet van maar neem een veilig "open" systeem. Een nood of koelspiraal bezorgt je nachtmerries als je beseft hoe potentieel onveilig dat ze zijn.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Als je af en toe stookt voor het plezier en voor het vlammenspel, moet je beslist geen cv kachel nemen.
Als je het een sport vind om het gasverbruik/energierekening zo laag mogelijk te houden, en veel (gratis) stookhout tot je beschikking hebt, dan kan je een cv kachel nemen.
Dutch Mountain
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2016, 10:43

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door Dutch Mountain »

Zo wat een responce. Dank hiervoor.

Ik maar denken dat je de hout-cv kachel gewoon in het verwarmingssysteem hangt met wat beveiligingen... Blijkt het toch wat anders te liggen.

Mijn doel is om te voorkomen dat de rest van het huis koud wordt als ik een vuurtje aan het stoken ben. Ik ben zeker niet van plan om het huis met hout te verwarmen. Dus een buffer zal er niet komen.

Het moet vooral eenvoudig zijn en veilig natuurlijk.

Wat is eigenlijk "slecht" aan de optie om de kachel in het cv systeem te plaatsen. Lijkt me dat als je de nodige veiligheid in acht neemt, de houtkachel dan tijdelijk de (gedeeltelijke) functie van de cv ketel overneemt. Toch?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door holtere »

Wat is eigenlijk "slecht" aan de optie om de kachel in het cv systeem te plaatsen. Lijkt me dat als je de nodige veiligheid in acht neemt, de houtkachel dan tijdelijk de (gedeeltelijke) functie van de cv ketel overneemt. Toch?
Dat kàn als je tenminste voor een deel radiatoren hebt staan waar je kunt affakkelen. Het koudere retourwater kan naar de vloerverwarming. Je maakt immers onbeheerst heet water met je kachel em moduleert niet zoals een cv ketel.
Dutch Mountain
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2016, 10:43

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door Dutch Mountain »

Ja, daar heb je een goed punt. Hmm
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door fireblade »

Als je lekker aan het stoken bent is het toch al gauw te warm in de woonkamer, we zetten dan altijd de deur open naar de gang, zodat de warmte ook naar boven kan trekken. Verder als je alleen maar stookt voor de gezelligheid lijkt het me niet dat je huis dan ineens afgekoeld is in die paar uur dat je stookt.
Ikzelf zou dan voor een gewone houtkachel gaan.
Dutch Mountain
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2016, 10:43

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door Dutch Mountain »

Ik denk dat ik daar ook voor ga, voordeel is dat de keuze groter is..

Dit in combi met een zone thermostaat regeling.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Hout cv kachel als bij verwarming

Bericht door fireblade »

misschien ter overweging, wat let je om loze leidingen in de nieuwe vloer te leggen, van de plaats van je kachel naar de plaats van een eventuele buffer/vloerverwarming. Dat zouden dan aanvoer en retour cv zijn, waterleiding voor eventuele noodkoeling, deze niet op het net aansluiten, loze electrabuis voor spanning pomp en besturing, afvoerbuisje voor noodkoeling op riolering. ik heb dit ook gedaan, en heb dus altijd de mogelijkheid te veranderen, als bv het aardgas erg duur wordt.....
Plaats reactie