Schoorsteen deels voeren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Theo Dubois
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 feb 2016, 20:26

Schoorsteen deels voeren

Bericht door Theo Dubois »

Hoi,
Ik heb onlangs een leemkachel gebouwd, eigen ontwerp (en veel afgekeken). Nu werkt de kachel prima, al heb ik het idee dat ietsje meer trek de kachel ook op windstille dagen een goede start kan geven.
Mijn rookkanaal is gemetseld en jaren 50. En het gaat niet lukken tot onderaan een rvs flexibele pijp er in te trekken en daarom is het mijn idee om alleen de bovenste 4 meter (van de 6) van dubbelwandig flexibel te voorzien.
De rookgassen aan de uitgang van de kachel zijn rond de 100-150 graden.

Ik ben benieuwd of er grote bezwaren kleven aan mijn plan. Kan iemand tips geven?

Groeten Theo
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door ritsaert snijder »

Theo,
welkom!
Ik zie niet direct bezwaren...misschien dat anderen die wel zien?
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Erikvr »

Een gemetseld kanaal is eigenlijk alleen goed voor een openhaard. Bij 100-150 graden zal het veel te lang duren voordat het rookkanaal is opgewarmd, tot die tijd zal het condenseren.
Waarom kan er geen pijp doorheen worden getrokken?
groet,
Erik
Theo Dubois
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 feb 2016, 20:26

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Theo Dubois »

Hoi Erik,
Er kan een pijp doorheen, alleen de onderaansluiting kan (of is het wil...)ik niet maken omdat dat een hoop breekwerk betekent met bijbehorende kosten. Ik dacht ook aan condensatie, maar dan meer in het bovenste deel van de schoorsteen. Vandaar dat ik mij afvroeg of ik dan alleen de bovenste 2/3 met rvs kon uitvoeren.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door fireblade »

Je kan de schoorsteen niet voor 2/3 met flexibel uitvoeren, hoe had je dan de overgang bedacht tussen het dubbelwandig flexibel en het gemetselde deel? Dit dient wel gasdicht uitgevoerd te worden. Het zomaar erin laten zakken en verder niets is geen optie. Door dit te doen treedt er altijd een vernauwing op, die zeker trekbelemmerend zal gaan werken. Hoe zit je kachel dan aangesloten op het gemetselde kanaal? Je zal toch moeten breken, ofwel op 2/3 van het kanaal of om de aansluiting bij de kachel te maken. Of je handhaaft de huidige situatie of je voert het GEHEEL in flex uit tot aan de kachel.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door holtere »

Mijn idee is ook, niet doen!
Bij een slechte stookomstandigheden gaat je gemetselde deel koelen en de rookgassen condenseren in het rvs gedeelte. Die sappen lopen mooi naar je aansluiting met je metselwerk en doen daar hun ding :shock:
Aanslag, vernauwing, creosootdoorslag enz, enz
Een goede schoorsteen is een voorwaarde om veilig te kunnen stoken over comfort nog maar niet te spreken :D
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Sputnik »

Ik heb 7 á 8 meter flexibele rookgasafvoer (130mm) door een bestaande schoorsteen gehaald. Vanaf de bovenzijde met een hoogwerker er in laten zakken. In dit rookkanaal zit een knik van zo'n 30 graden. Was geen enkel probleem en verliep sneller dan verwacht. Wellicht is het handig om even een dwarsdoorsnede van je rookkanaal te tekenen en te uploaden, dan kunnen alle opties gemakkelijker op een rijtje gezet worden.
Theo Dubois
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 feb 2016, 20:26

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Theo Dubois »

Ik denk dat ik wel tot bijna aan de onderaansluiting kan komen, alleen het vast aansluiten op de nisbus wordt een heel gebreek in de kleine ruimte. Liever niet, maar als het moet dan moet het natuurlijk.

De schoorsteen is ongeveer 200x200 mm met een kleine versleping vlak onder het dak.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Erikvr »

Komt de schoorsteen uit in een openhaardschouw oid?
groet,
Erik
Theo Dubois
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 feb 2016, 20:26

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Theo Dubois »

Het is een rookkanaal van de voormalige keuken, die komt boven in de kamer uit het plafond. Aan de zijkant zit een opening waar de nisbus in gemetseld is, de onderkant is een betonnen plaat waar de hele schoorsteen op rust. Aan de onderkant kan ik niets boren of zagen, in de zijkant heb ik nog wel een kleine reinigingsopening van rond 10 laten zagen.

Ik zou de zijkant open kunnen breken maar wat ik al zei, als het niet hoeft dan liever niet. Ik zoek op de grens van wat verantwoord is en mag, zonder domme dingen te doen.
Theo Dubois
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 feb 2016, 20:26

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Theo Dubois »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga van de zomer dubbelwandig flexibel er doorheen laten trekken, en op jullie advies toch maar wat breken aan de onderzijde.

Groeten Theo
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Erikvr »

Ik zou de voorkeur geven voor enkelwandig flexibel en dan omstorten met vermiculietkorrels. Je hebt dan goede isolatie en de pijp is gefixeerd, wat handig kan zijn bij het vegen.
groet,
Erik
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door fireblade »

dat is wel de beste en veiligste oplossing, en idd de overige ruimte opvullen met vermiculiet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou de vermiculiet mengen met cement 1 op 10 en het op die manier binden. Vermiculiet loopt weg door de kleinste openingen....
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Schoorsteen deels voeren

Bericht door Erikvr »

Je hebt ook 3mm of 5 mm korrels, daarbij is het niet nodig. Mengen met cement maakt goede verdeling bij het storten lastiger.
groet,
Erik
Plaats reactie