hoeveel m2 heatpipes?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

nu weer de volgende kwestie / vraag.

Hoe de ideale aantal m2 heatpipes te berekenen?
Of is dit niet te berekenen en gewoon natte vinger werk?

6 personen waaronder drie die houden van lang douchen en baden...... (is niet duurzaam en ecologisch maar tis niet anders)
geen stortdouche oid maar normale straal.
2x badkamer, 2x keuken + dus ook 2x vaatwasser (liefst hotfill)

ik heb het een beetje bekeken en kom op een 350 tot 400 liter per dag SWW

locatie dak: ZZO(170 graden) 30 graden hellingshoek.

De één zegt aan 10m2 heb je genoeg, de ander roept 20m2.........

dan nog: installatietechnisch splitsen of niet van de twee wooneenheden (prijstechnisch denk ik zelf van niet)

Ondersteuning SWW voor de wintermaanden en verwarming (vloer + wand) -> RBB mass

Wie helpt / heeft hierover ideeën?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Ruuben »

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Ruuben »

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door ruspek »

@ruuben: thnx.

kom ook hier weer op heeel andere waarden uit

Bij Valentin.de kom ik niet hoger uir dan 18% van mijn behoefte (maakt niet uit hoe ik m invul; ook niet met 30m2)
Bij HRsolar heb ik maar 6,4m2 nodig om in behoefte te voorzien.......


dus daarom de vraag voor de ervaringsdeskundigen: is er een bepaalde stelregel?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door holtere »

Hoe de ideale aantal m2 heatpipes te berekenen?
Of is dit niet te berekenen en gewoon natte vinger werk?
Mmmh, onze situatie is 60 heatpipes met 500 liter buffer, twee personen.
In de zomer hebben we àltijd warm water over, in voor en najaar regelmatig koud / lauw en in de winter wassen we dus vrijwel niet :lol:
M.a.w. berekenen is natte vingerwerk maar dat is nog zacht uitgedrukt.
Mijn idee: leg wat je kwijt / betalen kunt, sluit je vloerverwarming aan op die heatpipes en zorg dat je voor SWW een backup/aanvulling hebt. Verder: besteed wat tijd aan het opvoeden en africhten van de langdouchers desnoods met koud water 8) Dat gaat je het meeste opbrengen en als ze zelf de rekening moeten gaan betalen zijn ze je dankbaar....

In aanvulling op de reactie van Wouter: De heatpipes liggen onder een hoek van 55 op ZZO. Zou ze nu inderdaad nog steiler zetten!
Laatst gewijzigd door holtere op 02 mar 2016, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Ruspek,

als je vv aankoppelt zou ik toch voor minimaal 10m² apertuur en een buffer van minstens 120 à 150 lt/m² gaan
Kan je de buizen steiler leggen? 30° gaat in de winter beduidend minder opleveren en in de zomer meer in stagnatie gaan. Mijn vlakke plaat 8m² staat op +/- 65°, afgelopen zomer slechts 1 keer in stagnatie gegaan en op zonnige dagen in deze periode moeiteloos 50 à 60°C in 1000lt buffer. Totdat de vv inschakelt natuurlijk.
Nog belangrijker is de isolatie van de buffer, die moet echt stevig zijn en niet fabrieksaf.
Besteed ook aandacht aan het gelaagd laden van de buffer.

groet
Wouter
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door ruspek »

het dakvlak wordt 30°, kan ik weinig aan veranderen. oriëntatie op ZZO. (170°)
Dit is nl. wel weer goed voor de PV panelen of moeten die eigenlijk ook rechter op?

Ik ben de eerste 5 jaar niet in de mogelijkheid om de zonnecollectoren op een andere plek te leggen.
(straks op de schuur 60° op Z) maar dan weer 50 meter afstand.....

gelaagdheid weet ik iets van, nog niet voldoende. Dat moet ik nog eens uitzoeken.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Als je de keuze hebt is het voor pv bijna een kwestie van altruïsme. Een steilere opstelling komt de maatschappij ten goede (lagere jaarproductie maar minder overproductie in de zomer en meer productie in de winter(wanneer het nodig is)).

Een vlakkere opstelling komt jezelf ten goede (grotere jaarproductie maar (nog) meer overaanbod in de zomer en minder productie in de winter).

Gelaagd laden zorgt ervoor dat heet solar water bovenaan in de buffer ingevoerd wordt. Zo blijft de onderzijde zo lang mogelijk koel en stijgt het rendement van de buffer. Ook heb je sneller nuttig warm water.

Er zijn diverse systemen om dit te bereiken, grosso modo in twee categoriën:
eerste categorie werkt op basis van het verschil in soortelijk gewicht : in de buffer is er bijv een stijgbuis waar het warm solarwater doorgaat en eruit komt op de "juiste hoogte". Je hebt ook bijvoorbeeld de pro clean van Tisun waar er een externe stijgbuis is met solarspiraal.

tweede categorie is elektromechanisch aangestuurd: bijv een buffer waarin 2 solarspiralen zitten en waarbij een driewegklep kiest tussen de bovenste spiraal of de onderste, in functie van het temperatuurverschil.

Naast het isoleren is het eveneens belangrijk om op elke aansluiting op de buffer een "zwanehals" te voorzien naar beneden gericht anders krijg je aan de aansluitingen verlies door circulatie.

50 m voor een zonneboiler is echt wel (te)ver

Groet
Wouter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Mees* »

Hier zitten we ook tegen een bestelling aan. Zo als het er nu naar uit ziet worden het 2 x 30 buizen op een 300ltr boiler. 8-10 meter afstand tussen elkaar. Ligging zuid onder 45 graden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door holtere »

@ Mees,
Overweeg eens om ze wat steiler te plaatsen. Ik heb de frames min of meer gesloopt en ze opnieuw op 55 graden in elkaar gezet maar zou ze nu nog wat steiler plaatsen. In de zomer heb je echt veel over maar in het voor en najaar maak je de winst met een steilere hoek!
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door lord Anubis »

Met vlakke plaat collectoren kan ik het mij heel goed voorstellen dat de schuinte 30-60º veel invloed heeft.
Maar bij heatpipes is dat toch veel minder van invloed? De pipes zijn doorzichtig, alleen een breakin index bepaald wel wat, maar is dat zoveel?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Ruuben »

Ja.
Maar staar je er niet blind op. Alleen bij veel pipes gaat het voordeel echt optellen is mijn ervaring.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Ruuben »

Ik heb mijn 183 pipes op 23 graden liggen mijn conculega heeft 180 pipes van zelfde merk op 40 graden. Bij gelijke zoninstraling heb ik in dit voorjaar grofweg 10% minder kwh opbrengst.
Dus hij 66kwh, ik dan 60.
Ik heb tot de winter water ipv glycol in mijn systeem gehad. In het najaar hadden we gelijke opbrengsten. Theoretisch klopt het volgens mij in de praktijk dus wel dat water beter is. En een vertikalere opstelling het beter doet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Pietje »

Wouter Gillis schreef:Naast het isoleren is het eveneens belangrijk om op elke aansluiting op de buffer een "zwanehals" te voorzien naar beneden gericht anders krijg je aan de aansluitingen verlies door circulatie.
Dit kan ik niet helemaal volgen; wat doet de zwanehals precies?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Ruuben »

Hij bedoelt tet voorkoming van ongewenste natuurlijke stroming lussen van de buffer naar de vloer en dan weer omhoog. Beter en handiger is keerkleppen te gebruiken. Vaak zitten ze al ingebouwd in je solarpompstation. Ze worden ook wel eenrichtingsklep genoemd.
Plaats reactie