waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door le_pilaf »

Er word beweerd als je een nieuwe koelkast/diepvries koop deze zo zuinig is dat je de aankoop kosten er met een paar jaar uit hebt.
dit klinkt natuurlijk zeer aantrekkelijk dat je na een paar jaar de koelkast/diepvries eco/no/lo gies neutraal is.
ik kan natuurlijk gelijk naar de winkel rennen om een nieuwe koelkast/diepvries te kopen .
wat ik miej afvraag is waar in zijn de koelkast/diepvries zo verbeterd dat ze zuiniger zijn is dit de techniek (compressor) of is het de isolatie, of wat anders misschien kan ik mijn koelkast/diepvries aanpassen voor een zuiniger leven.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Wouter Gillis »

In mijn A++ diepvries zit er duidelijk een dik pak isolatie. De compressor of andere onderdelen weet ik niets van.
Ik had mijn vorige diepvries ook ingepakt met isolatie. Was toch moeilijk om het erg secuur te doen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Paul Joosten »

Omdat zuinigheid een sterk verkoopargument is (leve het energielabel!) steken producenten er veel effort in om nieuwe apparaten nòg zuiniger te maken en ze zullen daarbij geen aspect buiten beschouwing laten. Dat gaat hen veel beter af dan we zelf (binnen redelijke marges) kunnen verbeteren aan bestaande, zeker de al wat oudere, modellen.

Het sommetje is vrij simpel. Bepaal het verschil in het jaarverbruik tussen je huidige apparaat en dat van een potentiële vervanger, vermenigvuldig dat met je gemiddelde stroomprijs per kWh en je ziet de besparing op jaarbasis. De terugverdientijd is dan snel uit te rekenen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Dutch John »

20 Jaar oude trutmerk diepvrieskast, zelf beplakt met extra isolatie: 1,5 kWh/dag. Nieuwe Duitsdegelijke diepvrieskist: 0,8 kW/h/dag. Nieuwe Duitsdegelijke diepvrieskist na twee jaar (garantie voorbij): 1,25 kWh/dag. Ik ben dus niet enthousiast over de hedendaagse consumententroep en tracht het oude spul zo lang mogelijk in leven te houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Paul Joosten »

Fabrieksgarantie is niet heilig. Op grond van bestaand consumentenrecht een klacht indienen bij je leverancier is beslist niet kansloos.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door GTV6 »

@ DJ
Dat vind ik wel een erg interessante, heb je die 0,8 ook gemeten nieuw of was dit de opgave van de fabrikant en eerst nu gemeten?
Ofwel halen ze niet wat er wordt opgegeven of loopt het rendement snel terug.
Vanuit technisch oogpunt zou ik niet zo snel kunnen bedenken waarom het verbruik oploopt.
Enige is sluiting van afdichtingen en schone condensor de isolatie zie ik niet zo direct verminderen en ook de compressor niet.
Hoogst vreemd of het was direct al niet wat beloofd is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Dutch John »

Alles gemeten waardes. Condensor is ingebouwd, kan dus niet vervuilen. Klep sluit perfect. Misschien zit er vacuumisolatie in en is die lek?

Leverancier is failliet. Klagen bij de fabrikant kan, maar dat betekent een 500 liter diepvries opsturen, zelf kijken waar je zolang met de inhoud blijft en maar afwachten of je coulance krijgt. Ik heb in zo'n strijd geen zin, neem m'n verlies en leer een les voor de toekomst. En die les is al te vaak: vingers af van hedendaagse consumententroep, tenzij je het gratis krijgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Pietje »

Als de zuiger lekt gaat het rendement ook naar beneden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door le_pilaf »

Dutch John schreef:20 Jaar oude trutmerk diepvrieskast, zelf beplakt met extra isolatie: 1,5 kWh/dag.
wat was de inhoud van deze diepvries en hoeveel verbruikte hij voor die tijd,
Nieuwe Duitsdegelijke diepvrieskist: 0,8 kW/h/dag. Nieuwe Duitsdegelijke diepvrieskist na twee jaar (garantie voorbij): 1,25 kWh/dag.
dus een nieuwe diepvries is in eerste instantie zuiniger maar niemand monitort zijn diepvries dus waarschijnlijk ben je niet de enige
Ik ben dus niet enthousiast over de hedendaagse consumententroep en tracht het oude spul zo lang mogelijk in leven te houden.
helaas is de kwaliteit niet meer wat het was

groet frank.
Laatst gewijzigd door Pietje op 24 feb 2016, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotjes rechtgezet
je bespaaart door niet te verbruiken .
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:Als de zuiger lekt gaat het rendement ook naar beneden...
Ja, dat klopt, maar die slijtage zou in de daarop volgende jaren verder door moeten zetten lijkt me.

Ik denk dat van heeeel veel diepvriesmerken het pompje van dezelfde fabrikanten af komen. Een (a of b merk maakt niets uit) diepvries is niet anders als bij een auto, een bijeenraapsel van in de handel verkrijgbare onderdelen.

Het probleem van DJ is niet te toetsen, enkel op de blauwe ogen. Een fabrikant zal zeggen: je laat de deur te lang open staan, je stopt er teveel tegelijk in, de diepvries staat niet in een geschikte ruimte of meer van die verdedigingstactieken. Pak de gebruiksaanwijzing er maar eens bij, veel meer dan een biefstukje mag je er niet tegelijk bij leggen.

Wel denk ik dat de condensor in de wind zetten de compressor aardig zal helpen.

Zorg ook dat je deurrubbers soepel blijven en goed aanliggen. Is ook gewoon een vervangingsonderdeel. Je kunt dat voelen als je de deur opent, die moet door een vacuum heen getrokken worden.

Vacuumisolatie heb ik bij een diepvries nog nooit gezien, volgens mij blijven die technieken ook in de schuimisolaties hangen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Dutch John »

De oude kast was 350 liter en verbruikte 2,25 kWh/dag, waarbij ik moet aantekenen dat de deuren niet erg dicht waren. Beplakken met isolatie, de deuren richten en de rubbers dik insmeren met afdichtende vaseline brachten het verbruik samen terug.

Ik zou nog een afweging mee willen laten spelen voor de aanschaf of vervanging van een diepvries. Een gezin dat veelal aangewezen is op de supermarkt voor zijn voedsel, kan beter gebruik maken van de diepvriezer van die supermarkt. Degenen die al hun voedsel zelf regelen, zullen qua vriesrendement echter weer veel gunstiger uit zijn met een eigen diepvries. De weg ertussen is de minst goede. En: beter 1 grote, dan 3 kleintjes, wat je ook vaak ziet: een paar keer uitbreiding, zonder meteen door te pakken en kiezen voor de grootste vriezer.

Onze laatste stap zal overigens niet het zoeken zijn naar de eeuwig levende vriezer. Die stap zal zijn: zolang mogelijk vers oogsten, meer wecken, meer fermenteren, meer drogen en een betere planning van opfok en slacht. Maar dat vraagt nog om een boel luiheid opzij zetten en om meer nadenken......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door kockie »

Mag ik hier op inhaken door een nieuwe vraag te stellen; niet voor mezelf, maar voor een beginnend bedrijfje bij mij in de buurt. Er worden daar varkens geteeld op kleinschalige wijze. De varkens lopen voor het grootste gedeelte buiten en kunnen lekker wroeten en soorteigen gedrag uitvoeren. Veel varkens worden aan een slachterij verkocht voor verdere verwerking, een aantal komen terug voor huisverkoop. Op dit moment zit het vlees in een allegaartje van vriezers, niet meer de nieuwste en zeker niet de beste.

Wanneer zou het moment komen om alle oude vriezers op non-actief te zetten en een goede, grote, maar vooral (belachelijk) goed geïsoleerde vriescel neer te zetten? Een vriezer met wandjes van 5-10 cm vervangen door een vriescel met wanden van 40-50 cm bijvoorbeeld.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door Paul Joosten »

Daar vraag je me wat Maarten. Dat hangt van nogal wat variabelen af en de keuzecriteria, kijk je naar financieel of energie-rendement? Voldoe je met het oude spul nog aan HACCP? Om wat voor hoeveelheden gaat het, nu en mogelijk in de toekomst? Er moet wel wat meer dan Jantje's enkele biefstukje tegelijk ingevroren worden, of komt het al ingevroren van de slachter? Betekent een vriescel met wat meer capaciteit ook meer mogelijke verkoop? Dan wordt het wel interessant. Verder de bekende sommetjes; verbruik nu tegen verwacht verbruik straks, hoe oud is het huidige allegaartje en wat is de restant technische levensduur? Zijn er financieringskosten mee gemoeid of is er eigen kapitaal?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door JantjeV8 »

Als je doorgaans een grote voorraad vriesgoed hebt, denk ik dat een grote ruimte meer rendabel zal zijn dan meerdere kleintjes. Net als de massakachel, maar dan met negatieve temperaturen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: waarom is een nieuwe koelkast/diepvries zuiniger.

Bericht door GTV6 »

Tja slijtage aan de zuiger kan natuurlijk, maar als het eerst goed was niet zo voor de hand liggend.
Die condensor is wel ingebouwd maar vast wel bereikbaar, er moet luchtcirculatie zijn anders is er geen warmteoverdracht, dus er is ook stof.
Plaats reactie