Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kachel.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kachel.

Bericht door eco-boy »

Hallo iedereen!

Vermits dit mijn eerste post is, wil ik me graag eerst even kort voorstellen.
Ben 34 jaar en professioneel voornamelijk bezig met immissie- en emissiemetingen.
Ik probeer,waar mogelijk, iets bewuster te leven en heb diverse interesses en een gezonde, algemene kennis, zelf ben ik flexitariër en is mijn vriendin vegetariër.

Momenteel zijn we bezig met de verbouwing van onze woning, namelijk een voormalig winkelpand dat we willen omtoveren tot onze gezinswoning. Bedoeling is dat deze een modern en strak loftkarakter zal hebben, maar met ecologie en duurzaam bouwen als rode draad door de verbouwing..

Hierbij heb ik veel aandacht voor isolatie en ventilatie en gebruik ik daar (waar mogelijk) milieuvriendelijke materialen. E.g. osb-zero, houtvezelisolatie, 3 dubbele beglazing en zo meer. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen en wil hierbij steeds bijleren. Dit schenkt ons trouwens veel meer zelfvoldoening op het einde van de rit en maakt het nog een beetje betaalbaar, op de koop toe!
Momenteel werk ik met een hr-gasketel en lage temperatuur vloerverwarming. Op het einde van onze verbouwwerken wil ik komen tot een laagenergie woning, dus een beetje hulp en raad zou erg welkom zijn... :-)

In eerste instantie was ik in onze verbouwing/renovatie niet van plan om een houtkachel te bouwen.
Echter door tal van factoren heeft het virus mij compleeeeeeeet te pakken gekregen. Intussen heb ik al heel wat gelezen, met als gevolg: ik zie soms door de bomen het bos niet meer. :-/

De benedenverdieping zal voornamelijk verwarmd worden met lage temperatuur vloerverwarming. De benedenoppervlakte is quasi 1 ruimte (op de badkamer en de garage na) en bedraagt 275m2. De hoogte tot aan het plafond is ongeveer 3,25m... Om jullie een idee te geven van het te verwarmen volume... Heel wat dus!

Ik wil dus graag zelf een kachel gaan bouwen, en had type massakachel met grote warmte-inhoud (en trage warmte afgifte) in gedachten.

Bedoeling/idee is of was om tevens een warmtewisselaar (ww) in de kachel in te bouwen en, op termijn, een groot buffervat te voorzien dat dan vervolgens aan de volledig installatie wordt gekoppeld.
Als ww dacht ik om een eenvoudige, koperen leiding (https://www.warmteservice.nl/Installati ... p/40851225) achter de wand van de kachel te plaatsen. Of voorzie ik beter inox en plaats ik dit beter in de kachel zelf of net niet? In ieder geval geen koper in de kachel zelf uiteraard! :-)
Ook zijn er blijkbaar andere modellen warmtewisselaars en zo ja: wat is het meest eenvoudige toepasbaar en quasi onverwoestbaar? (of is die warmtewisselaar in de kachel even blasfemisch als vloeken in de kerk?)
Zijn aan het inwerken van een ww nog andere nadelen verbonden dan volgende (verminderde warmteafgifte en kans op breuk)?

Voor de duidelijkheid: het buffervat is niet voor onmiddellijk, maar ik dien reeds de nodige voorzieningen te plaatsen,waar nodig.

Ik denk, en heb ook al gelezen (cf "De meester himself") dat het niet interessant is om het wiel opnieuw te willen uitvinden.
Dus kunnen beginnen met een ontwerp dat goed werkt, is zeker geen slecht plan, me dunkt. Her en der zouden hier bouwplannen rondzweven. Zou iemand mij eens een aantal handige documenten kunnen bezorgen of linken? Alvast bedankt!

De kachel die ik wil bouwen, heeft volgende dimensies: diepte 600mm; hoogte 2800mm en breedte 2400mm. We hebben meer dan voldoende ruimte, dus wil dit graag groot(s) aanpakken, maar met beperkte diepte.
Dus de uitdaging zal voornamelijk die beperkte diepte zijn, vrees ik. Vermits ik al een pallet chamottesteen heb staan wil ik die voornamelijk gaan gebruiken en heb ik niet de intentie om stukken in vuurbeton te gaan gieten. Tenzij het echt niet anders kan, uiteraard! De stenen die ik kocht, zijn van het formaat 220mm*110mm*60mm en rood van kleur.

Dan enkele vragen...
x Deuren en luikjes wil ik graag zelf gaan maken (uit voldoende dik staal) in combinatie met vitroceram/robax glas: is dit voldoende of dient men eigenlijk kwarts-glas te gebruiken? Of andere tips hierbij?
x De stenen dacht ik te bevestigen met vuurvaste mortel (op kleibasis) en daarbij dacht ik aan deze (http://www.kachelbouwmaterialen.nl/?con ... rtikel=195). Wat denken jullie hiervan?
x Graag zou ik wat meer te weten komen over dimensionering van kachelonderdelen en de kanalen en dergelijke.
x De aanvoerlucht van buiten laten komen (kwestie van mijn balansventilatie niet in de war te sturen)... Is dit een goed idee?

Ook ben ik al eens aan het fantaseren geweest. Ik zal jullie het resultaat ervan asap bezorgen zodat iedereen kan meedenken?!
Wat is jullie oprechte mening of idee hierbij? Hebben jullie tips of tricks waaraan ik niet heb gedacht of waarbij ik gewoon compleet de mist inga?

Jullie horen het: mijn verhaal is nog lang niet af en heb nog 1000 vragen, maar voorlopig wil ik graag jullie idee of mening al eens ervaren...

Groetjes,
Miguel
Laatst gewijzigd door eco-boy op 22 feb 2016, 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kache

Bericht door Pietje »

Hoi Miguel!

Welkom! Genoeg te lezen hier ;-)

Over wat "duurzaam" is zijn de meningen verdeeld. Mijn definitie is "lang vol te houden", en daarbij hoort ook winning, produktie, transport, afvalverwerking en onderhoud. Afhankelijkheden van techniek, energie- en onderdelen leveranciers, is voor de lange termijn niet vol te houden, vandaar mijn low tech voorkeur. HR-ketel volgens die gedachtengang niet duurzaam: high tech en afhankelijk van gas.

De massakachel lijkt mij dus een grote stap in de goede richting ;-)

Maar ik heb wel wat bedenkingen over de ruimte. Warmte stijgt, en je hebt hoge plafonds. Heeeel groot oppervlak. Niet zo duurzaam... :fff In de zomer maakt het niet uit, in de winter kun je misschien terugtrekken in een klein, laag warm geisoleerd deel in je pand.

Zet de massakachel in het midden van je ruimte, niet erg als de schoorsteen wat extra creativiteit vergt. Je stralings-warmte in alle richtingen maakt dat dubbel en dwars weer goed.

Isoleren van binnen gaat meestal niet goed met het naar binnen trekken van het dauwpunt; goed onderzoeken!

Affijn, een groot project mag goede voorbereiding vergen ;-)

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kache

Bericht door ritsaert snijder »

Miquel,
Isolatie heeft je aandacht?
Heb je een inschatting van je warmteverlies? Of een berekening? In kW.

Een massakachel geeft 4 tot 5 kW. Vermoedelijk zet dit in deze ruimte weinig zoden aan de dijk. Dus dan moet je die HR ketel gewoon handhaven. Het afnemen van warmte van de massakachel heeft in deze opzet dan ook echt geen zin. Een massakachel doet het trouwens heel goed in een hoge ruimte.

Een massakachel met een dwarsgeplaatste RBB kan misschien net binnen de 60 cm. Maak een tekening of een schets.

x Deuren en luikjes wil ik graag zelf gaan maken (uit voldoende dik staal) in combinatie met vitroceram/robax glas: is dit voldoende of dient men eigenlijk kwarts-glas te gebruiken? Of andere tips hierbij?

Robax voldoet.

x De stenen dacht ik te bevestigen met vuurvaste mortel (op kleibasis) en daarbij dacht ik aan deze (http://www.kachelbouwmaterialen.nl/?con ... rtikel=195). Wat denken jullie hiervan?

Prima spul, goedkoper is steengoedklei (zakken 20 kilo) met zilverzand (bouwmarkt) 1op1

x Graag zou ik wat meer te weten komen over dimensionering van kachelonderdelen en de kanalen en dergelijke.

Begin met een tekening.

x De aanvoerlucht van buiten laten komen (kwestie van mijn balansventilatie niet in de war te sturen)... Is dit een goed idee?

Dat is mogelijk dan moet je de schoorsteenmaat aanhouden.

Onderschat als gevorderde doe het zelver het bouwen van een kachel niet! Het is een heel apart kennisgebied. Vuurvaste materialen, metseltechnieken, rookgasdicht, schoorsteenbouw, zorg dat je weet wat je doet of huur iemand in die het vaker heeft gedaan.
groet!

Ritsaert
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kache

Bericht door eco-boy »

Als ik klaar ben met de totale verbouwing kom ik via http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/verwarming op een verwarmingsvraag van 11.7 kw en een verlies van 8.8 kw via schil en ventilatie.

Wat dien ik te verstaan onder "dwarsgeplaatste RBB"? Rocket riser buis?

Mij lijkt het toch logisch dat een ontwerp met meer massa en een grotere verbrandingskamer je meer vermogen oplevert?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kache

Bericht door ritsaert snijder »

Dat warmteverlies valt mij enorm mee! Onderschat de risico's van het isoleren van een oud pand niet!! Dit is op basis van een buitentemperatuur van -15? Ga je een heel eind komen.
Miguel schreef; Wat dien ik te verstaan onder "dwarsgeplaatste RBB"? Rocket riser buis?
Zie de tekening, de deur met glas zit aan de zijkant van de vuurkamer. Groter raam met meer glas. Theoretisch presteert deze wat minder omdat het glas minder isoleert. Maar dat speelt bij een RBB nauwelijks een rol en in de praktijk stook je beter omdat je het hout beter kan zien liggen tov de poort. En een RBB kan heel slecht tegen hout in de poort... hij gaat zelfs roken. Om deze reden heb ik zelf een voorkeur voor een dwars geplaatste RBB.
Miguel schreef; Mij lijkt het toch logisch dat een ontwerp met meer massa en een grotere verbrandingskamer je meer vermogen oplevert?
Dat is ook zo maar binnen grenzen! Een grotere kachel kan meer hout verbranden en meer oppervlakte verwarmen en geeft meer vermogen. Maar een massakachel kan maximaal maar drie keer per dag branden. Anders wordt hij aan de binnenkant te heet en stook je hem langzaam kapot.

Je neemt een grote kachel een RBB 314. Zie voor maten; viewtopic.php?f=3&t=3893Binnenafmetingen van de bell maximaal 8 m2, zonder de bodem. Je stookt hem 3 keer per dag met 10 kilo hout = 10 keer 4kWh = 40 Kwh. Totaal is dit 120 kwh per etmaal. Gedeeld door 24 = 5 kWh. Misschien kan er maximaal 12 kilo in maar dat moet je dan wel netjes spreiden op de dag om oververhitting te voorkomen en dan kom je wat hoger uit in vermogen (6 kW). Bij een dergelijke kachel denk ik dan ook wel aan 4000 kilo massa. Veel meer dan 6 kw gaat het niet worden dan moet je op zoek naar een snellere kachel.

Maar als je een dergelijk grote massakachel centraal kan plaatsen en je bouwt hem op met een goed gebruik van de mogelijkheden, dan moet je die 6 kW niet onderschatten. Het is continu.
Bijlagen
aa.png
aa.png (4.73 KiB) 4910 keer bekeken
groet!

Ritsaert
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kache

Bericht door eco-boy »

Ben mijzelf bewust van de risico van onjuist isoleren, echter is dit vaak onjuist of onvoldoende ventileren;-)
Daar waar mogelijk pas ik buitengevel isolatie toe en binnen zorg ik dat voldoende gebruik maak van vochtregulerende isolatiematerialen met een bufferend vermogen.
De berekening was op basis van de -8 graden, maar hoeveel dagen is het op een jaar kouder dan -8 ? En de cv ketel op aardgas zorgt er wel voor dat we dit kunnen overbruggen.

Ja die zijdelingse plaatsing lijkt me wel wat, kwestie van een lange laag vuurhaard zichtbaar te houden.
Die overhitting kan ik die bijgevolg niet tegengaan met een warmte wisselaar en een buffervat?
Ik ben tevreden met het grootst mogelijke ontwerp dat min of meer binnen de opgegeven maten valt :-)
Echter zou ik wel graag een "white oven" zien in en dient er lucht van buiten voorzien te worden.
Vandaag nog wel veel interessante info bij gelezen en kom ik eigenlijk uit bij een rocket met dubbelbel zoals Peter ze ontwerpt (zie bijlage). Echter zou ik wel denken dat een by-pass wel handig kan zijn om de kachel te starten en/of beetje te stoken voor de gezelligheid.
Ook een klep om de schoorsteen te sluiten na een stookbeurt lijkt me wenselijk.Dus ik denk dat het een ontwerp gaat worden op basis van de bijlage.
Bijlagen
Db Peter.JPG
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kache

Bericht door eco-boy »

Kan mij iemand vertellen of vervallen vuurbeton op de een of andere manier terug te activeren is?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kache

Bericht door peterberg »

eco-boy schreef:Kan mij iemand vertellen of vervallen vuurbeton op de een of andere manier terug te activeren is?
Vergeet het maar, zelfs als je het uit zeeft om de verharde brokken er uit te krijgen hou je nog een spul over dat nooit de oorspronkelijke specificaties haalt, als het al hard wordt
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kachel.

Bericht door eco-boy »

Project heeft even on hold gestaan, zelf deuren construeren bleek niet evident.
Dus deze heb ik laten maken en daar ben ik momenteel op aan het wachten.

Echter zit ik nog met het volgende.

Namelijk de doormeter van de schouw/schoor steen, de riser diameter in de rocket is 300mm geworden, en de lengte van de schouw zou ongeveer 7/8 meter worden.
Moet ik deze ook in 300MM binnen diameter maken ? Of kan ik ook voor vb 250/200mm gaan? :D
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hulp bij bouw van rocket, massa, dubbel bell, oven kachel.

Bericht door peterberg »

Als je er echt eentje gaat bouwen met een riser diameter van 300 mm dan is dat groter dan elke andere tot nu toe gebouwd voor ruimte verwarming. Weet je het zeker dat je zo'n kanon nodig hebt?

Opschalen van dit ding gaat erg snel, alle maten worden hetzelfde percentage groter dus het volume van de vuurkamer neemt exponentioneel toe. Een schoorsteen van 250 mm dia kan waarschijnlijk wel, de sprong van doorsnede 250 dia naar 300 dia is 1.44. Ik denk dat het nog net kan.

Aangezien je informatie van begin 2016 dateert, lees http://batchrocket.eu/ door. Daar vind je alle documentatie wat tot op dit moment succesvolle kachels heeft opgeleverd. In zeven talen, dus keus genoeg. :mrgreen:
Zelf heb ik maar één exemplaar gezien/aan meegewerkt van 250 mm systeem formaat, ziehttp://batchrocket.eu/applicatie#open.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie