thermo parels zelf maken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

thermo parels zelf maken?

Bericht door exroom »

thermo parels, hebben een uitstekende functie als spouwmuurisolatie, op verscheidene forums staan hier meer goede berichten over.

De parels worden ingespoten in de muur en "gebonden" met een latex lijm.

Is hier al eens iemand zelf mee bezig geweest?

piepschuimparels zijn goedkoop aan te komen, nu het binden nog.

ik ben benieuwd of er mensen zijn die hierover mee willen nadenken.

groet maar weer
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door mark »

Zou het binden van de parels nodig zijn? Misschien als je onder genoeg druk het in de spouwmuur aanbrengt het al goed genoeg isoleerend werkt. Doordat alle parels al aan sluiten. De latex lijm zal volgens mij niet meevallen om die te vinden. Mag niet snel drogen en de juiste viscositeit moeten hebben. Anders zakt alles naar beneden of klontert aan elkaar in stukken. dat word waarschijnlijk een avondje googlen en hoppen dat je iets vind. Zal vast een poging wagen.

groet Mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door chathanky »

Tussen de 15 en 20 euro/m2 voor het laten aanbrengen hoef je zelf toch niet te liggen klooien?
Je krijgt er een voorinspectie en 10 jaar garantie voor bij.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door exroom »

klopt chathanky, bij "normale" gevels valt het wel mee, echter deze gevel is niet echt normaal :mrgreen:

en ja mark, ik heb gelezen dat in de jaren 70 er geen bind middel werd gebruikt, echer jaren later bleek dat na onderzoek, deze methode toch niet zo goed, het zakte in, (in hoeverre het inzakte en wat er zo erg aan is weet ik niet, ik heb de mogelijk heid om vanui de zolder ruimte te kunnen bijvullen, echter dat zal zeker met navullen niet echt effectief zijn. (onder ramen kan je niet komen)

het gaat ons om een gevel, 85 m2, deze heeft een spouw die zeer ongelijk is op somige punten 5 cm maar ook 40, iemand uit het plaatjes best heeft een prijsopgaaf gegeven van 40-50 euro de m2 in ons geval, (door de ongelijke spouw moeten er ook behoorlijk wat meer gaten geboord worden, en dan volgens deze firma het liefst van binnenuit, aangezien deze binnen muur een stuk dunner is) vind ik aardig in de papieren lopen. en dus ben ik op zoek naar een goedkopere methode. Duur is deze firma niet echter door de hoeveelheid werk wat deze gevel met zich meebrengt loopt het aardig op


piepschuimparels zijn niet zo duur voor me.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door walter vaes »

heb er ook al wat over gelezen

zonder latex, zeker niet doen.
Oppassen welke latex, vroeger werden er produkten bij gedaan die na een bepaalde tijd vanzelf oploste!
Bij testen op oude parels, zag men soms zelf dat de parels weg waren
De nieuwe methode daarentegen zijn wel ok
Dus ik zou zeggen , niet zelf doen!

Wijzelf zijn de eigenaars van een UF schuim spouwmuur :cry:
+/- 20 jaar geleden ingespoten, toen het van het.
En wat blijkt nu, het slechste wat je kan hebben van spouwmuurisolatie
We hebben wel geen problemen, maar zullen toch hier en daar moeten gaan bijspuiten (met thermoparels?) om zeker te zijn dat we geen schouweffect krijgen.
Omdat we langs de buitenkant gaan isoleren (waarschijnlijk met isofloc)
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door exroom »

over isofloc heb ik ook veel gelezen, dit materiaal, heeft toch ook erg veel nadelen, bij het gebruik in een spouwmuur, moet je ook vak indelingen maken zodat het niet gaat inzakken.,

en dan heb je nog kans dat het gaat inzakken per vak.

isofloc hebben wij gebruikt voor de zoldervloer , daar ligt het 25 cm dik tussen de balken, echter na een 3 tal maanden was het ook behoorlijk ingezakt.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door walter vaes »

de bedoeling is om een lattenwerk tegen de gevel te zetten (om de 40 cm) en daartussen isofloc inspuiten
als de isofloc de juiste densiteit heeft is er geen verzakking
(isofloc in de spouwmuur spuiten gaat niet)

jullie hebben het waarschijnlijk gestrooid tussen de balken van de vloer, dan zakt het wel in.
lambert
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2007, 17:19
Locatie: Zutendaal

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door lambert »

Zoals Walter al opmerkt, niet zelfs doen. Doe de extra investering, wacht desnoods maar laat het door een professional doen.

Bekijk de simpele rapportage maar eens bij ons thuis:
http://docs.google.com/View?docid=dfw28ws8_0gw2hct

Beste wensen voor het nieuwe jaar voor iedereen.
Cya next year
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door exroom »

beste lambert, erg mooie raportage heb je gemaakt!, bedankt
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door RuudBalk »

Ik ben benieuwd hoe het nu bijna 5 jaar later gaat?
Het is mijn plan om ook de spouw (opnieuw) te isoleren, nu met het product dat kennelijk goed is, en voor alle zekerheid aan de ZW-kant lei te plaatsen tegen vochtinslag.

Groet,
Ruud Balk.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: thermo parels zelf maken?

Bericht door JantjeV8 »

Ben er ook nieuwsgierig naar. Is hier op het forum ook al veel vaker over geschreven.
Ben zelf al eens op onderzoek uit geweest. Zak van die parels kost de wereld niet. Bruto prijs € 45,00 voor een zak van 333liter.

http://www.isobouw.nl/brochure/prijslij ... #/7/zoomed
(ABSOLUUT GEEN BELANGEN HIERBIJ!!!ER ZIJN MEER LEVERANCIERS)

Ik denk dat je met een pistool uit een zandstraal apparaat al een heel eind bent. Volgens mij heb je maar weinig druk nodig om dat spul ingeblazen te krijgen. Eventueel met een 2e spuitje, bijvoorbeeld een verfspuit, kun je die latex mee inblazen. Voor die latex zou ik gewoon naar de schilder gaan en een emmer buiten-tex te vragen zonder pigmenten er in. Ik zou er eigenlijk eens mee moeten experimenteren.

Op verschillende plaatsen heb ik het nu zien gebeuren. Al die mensen zijn er tevreden over. Als je dan de prijzen terug telt, zit hooguit voor € 250 aan materiaal in een woning van 100 tot 150m2 geveloppervlak. En als je dan ziet dat ze een woning in een uurtje of 4 gereed hebben, dan vind ik het toch heel dik betaald.
Plaats reactie