Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

D.vd.stoop
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2016, 19:59

Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door D.vd.stoop »

Goededag,

Ik ben al een aantal jaren het eea aan het volgen en heb de opgedaande idee geprobeert in mijn nieuwbouwhuis te verwerken. Huis met een rc van circa 6,5, bg en 1ste vloerverwarming op hart op hart van 10cm, en 2de etage lage temp radiatoren. om het eea zo duurzaam mogelijk op te wekken heb ik een zonneboiler van twl besteld met 90heatpipes, 800l buffervat met drie spiralen. De buffervat wordt gekoppeld op een intergas combi ketel. Ik hoop dat in de toekomst een warmtepomp op de buffervat te kunnen koppelen en de gasmeter te verwijderen.
Zelf heb ik onvoldoende kennis om het eea optimaal te installeren. Een vriend van mij is installateur maar heeft onvoldoende ervaring om dit juist te installeren. Wellicht dat de experts op dit forum ons op de juiste weg kan helpen met een installatieschemas?

Met veiendelijke groet,

Dennis
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door kockie »

Ga eerst eens lezen op dit forum en begin met een schema op te zetten zoals je eea in gedachten hebt. Daar zal dan -naar alle waarschijnlijkheid- vanzelf reactie op komen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door Ingir »

Beste Dennis, ik denk dat je op het verkeerde been bent gezet. Als je nu een nieuwbouwwoning gaat oprichten (was er echt geen oud pand dat opgeknapt kon worden?) dan bouw je dat voor de toekomst en niet volgens achterhaalde energienormen maar dan wel uitrusten met een ADHD-installatie... Blijkbaar is er een installateur die binnenkort een boot of Tesla gaat bestellen.

Anders gezegd, je hebt nu de ultieme gelegenheid om een huis bouwen dat zo goed uitgerust is dat je in het geheel geen verwarmingsinstallatie nodig hebt. Geen onderhoud van storingsgevoelige technieken, geen kostbare vervanging van installaties na 10-15 jaar, geen hulpenergie nodig om grote hoeveelheden energie rond te pompen, geen regeltechniek om de onmogelijke installatie-kerstboom in de lucht te houden, geen gasrekening met 200 euro vastrecht om het gebrek aan energie in de winter op te vangen.

Maar dan behoor je waarschijnlijk tot het zeer beperkte gezelschap dat zich niet laat leiden door verleidelijke subsidies en zijn eigen plan trekt.
Laatst gewijzigd door Ingir op 10 feb 2016, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door kockie »

amen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door Ruuben »

Rustig aan mensen, als je een nieuwbouw huis uit een rijtje koopt heb je niet de luxe alles zelf te bepalen.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door ruspek »

En daarnaast is, op een redelijk eenvoudige manier, met natuurlijke materialen, met de huidige regels moeilijk een verwarmingsloos gebouw te maken...

Ik ben ook aan het kijken en uitzoeken. Een verwarming heb je sowieso nodig, hoe klein ook. Ook voor sww heb je een installatie 9nodig.
er wordt wel heel snel geroepen dat je zonder kan zonder dat daar een goede, comfortabele oplossing voor wordt gevonden.

Ik kom met ons nieuw te bouwen stro huis op een rc van 7.
Meer isolatie??? Geen idee hoe zonder allerlei fancy, high tech materialen.
Muren nog dikker? Is een keuze, kan wel maar dan lever je wel heel veel ruimte in.

Maar als iemand mij uit kan leggen hoe een hogere rc te halen is met natuurlijke materialen zodat je geen installaties nodig hebt..... be my guest
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door JantjeV8 »

Rc's van 6,5 en hoger, tjonge, dat is nogal wat. Maar op een gegeven moment doet dat niks meer. Het warmteverlies gaat in andere zaken zitten die dan bepalend worden. Kozijnen en beglazing bijvoorbeeld, maar ook de deur open doen om binnen te komen geeft dan de meeste verliezen. Een raampje open zetten om te luchten.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door ruspek »

Precies, dat ook.

Een zonneboiler is imo altijd een goede ecologische, duurzame oplossing. Ook al is het misschien economisch gezien niet of minder rendabel.
Als we zo gaan denken dan blijven we behoudend en lekker hangen aan het gas. En als dat er niet meer is.....dan hebben mijn kinderen of acherkleinkinderen pech.........Dit is toch niet mijn manier van denken.

Ook al moet je nu een extra ( onrendabele) investering doen. Dat doet eenmalig pijn in je portemonee.
Dat geld ben je vergeten op het moment dag er gratis zonneenergie wordt omgezet in warmte voor je douche ( en je kan dan ook wat minuutjes langer blijven staan :fff )

Imo dus een goede keuze heatpipes met boiler.
Je kan ook kijken naar vlakke plaat, deze doen het misschien ietje minder ( eentje erbij dan?) Maar zijn wel weer goedkoper en meer low tech.
800 liter boiler......is nogal wat.
Hoeveel sww gebruik je? Wat is je warmtevraag?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Dennis,

kan je het huis naar het zuiden oriënteren? Heb je nog de mogelijkheid om daar (zuiden) genoeg glas te voorzien?
Als dat niet zo is en je een zonneboiler echt overweegt voor cv ondersteuning zou ik minstens voor 2000 liter buffer gaan (meerprijs is verwaarloosbaar, in de orde van €500) en deze gelaagd laden. 800 lt stelt cvtechnisch niets voor. Een buffer voor cv ondersteuning zit minstens rond 120 à 150 lt/m² zonnecollector.

groet
Wouter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:Rc's van 6,5 en hoger, tjonge, dat is nogal wat. Maar op een gegeven moment doet dat niks meer. Het warmteverlies gaat in andere zaken zitten die dan bepalend worden.
De energiebesparing loopt inderdaad niet evenredig mee met de isolatiedikte, maar dat betekent nog niet dat het niet zinvol is om dikker te isoleren. Als je een curve maakt van de levensduurkosten = bouwkosten (stijgende lijn) + energiekosten (dalende lijn) dan zie je een kostenminimum (optimum) bij een Rc van 6,0-6,5... bij kleinere isolatiediktes lopen de levensduurkosten snel op en bij grotere isolatiediktes lopen de levensduurkosten juist heel langzaam op.

Dikker isoleren heeft dus een beperkt kostenverhogend effect omdat de hogere bouwkosten nog steeds gedeeltelijk gecompenseerd worden, wel in afnemende mate, door lagere energiekosten. Dat geldt echter bij gelijkblijvende energietarieven, bij hogere energietarieven komt ook het optimum hoger te liggen. De kans dat energietarieven stijgen is momenteel best hoog door de voorgenomen belastingverhogingen op energie.

Bij nog hogere isolatiediktes en gelijktijdige verbetering van luchtdichtheid en balansventilatie is een forse besparing mogelijk op de installatiekosten, de woning is dan zo energiezuinig dat centrale verwarming niet langer nodig is, een eenvoudig elektrisch blazertje in de woonkamer is dan voldoende om de woning op temperatuur te houden, de balansventilatie zorgt voor verspreiding van de warmte door het hele huis.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
D.vd.stoop
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2016, 19:59

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door D.vd.stoop »

goedemiddag,
altijd leuk de verschillende reactie, en inderdaad kosten vs budget, wat mag en wat is mogelijk.

1. naar het zuiden is niet mogelijk. bestaande kavel met voorwaardes van de gemeente
2. budget is ook deels bepalende geweest.
3. er zit kunststof kozijnen met triple glas in, totaal Uwaarde van 0,7.
4. er zit een wtw unit in van brink excellent
5. het is prefab houtskeletbouw vanuit de aannemer.
6. totale vloeroppervlakte is 230m2, waarvan 180m2 vloerverwarming en 50m2 met lage temperatuur radiatoren
7. getracht een zo'n hoog mogelijk luchtdichtheid te creëren. echt een lastig opgave door de diverse detaillering.
8. waarom keuze voor zonneboiler, persoonlijk vindt ik het prachtig dat een zon het huis en tapwater gaat verwarmen
9. er komt ook 5kw zonnepanelen op het dak
10. eerst aftasten hoeveel warmte wij een aantal jaren nodig hebben, daarna gaan we kiezen of we van gas afstappen en full eletric worden.
11. optie overwogen voor cv openhaard, echter het kanaal werd problematisch ivm de slaapkamers en het dak.

en techniek, keep it simple maar het prachtig als het werkt.
zal straks in paint een schema uitwerken hoe ik denk de boiler aan te gaan sluiten.
D.vd.stoop
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2016, 19:59

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door D.vd.stoop »

Bijgaande erg simpele schets in paint.

De gemotoriseerde klep op de retourleiding lijkt mij dat die aangestuurd wordt op de temperatuur in de buffervat. Als het buffervat te koud is dat de klep de leiding naar het buffervat afsluit.
Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen.
Bijlagen
image.png
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door JantjeV8 »

D.vd.stoop schreef: 7. getracht een zo'n hoog mogelijk luchtdichtheid te creëren. echt een lastig opgave door de diverse detaillering.
Dat gaat standaard mis bij de hsb jongens. Ja, ik praat nu vanuit m'n broodwinning. POTDICHT is bij ons het sleutelwoord. Jammer dat je vaak als 'te duur' wordt beschouwd.
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door Ramon84 »

JantjeV8 schreef:
D.vd.stoop schreef: 7. getracht een zo'n hoog mogelijk luchtdichtheid te creëren. echt een lastig opgave door de diverse detaillering.
Dat gaat standaard mis bij de hsb jongens. Ja, ik praat nu vanuit m'n broodwinning. POTDICHT is bij ons het sleutelwoord. Jammer dat je vaak als 'te duur' wordt beschouwd.
Ik weet dat het een beetje offtopic is, maar zou je hier wat meer over kunnen vertellen.
Ik ga binenkort mijn hsb schuur isoleren, dus vandaar de vraag.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zonneboiler. 800l voor tapwater en cv ondersteuning

Bericht door Joepie »

Mooi project, Dennis.
Leuk dat je de mogelijkheden en de ambities hebt.

Ik vroeg me 1 ding af: voor nieuwbouwwoningen worden energetische berekeningen gemaakt. Is dat voor jou ook het geval en zo ja, kan je daaruit dan al leuke getallen halen om hier te delen?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie