Arduino houtkachel monitor systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

Dit gaat het dan worden:
float sensorValue = analogRead(A0);
float voltageAFR = 3.33 + (sensorValue * (49.08 / 1023.0));
Heel veel dank Hans - ben even niet op m'n plek maar ga het proberen zodra ik weer in 't land ben. Laat je weten of 't is gelukt.
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door eco-boy »

holtere schreef:De Testo zuigt lucht uit de pijp, door een filtertje en dan pas langs de sensoren vermoed ik. Op die manier vermijd je veel sores natuurlijk. Alleen de tempsensor blijft maar die kan er wel tegen.
Overwegen jullie trouwens geen one-wire sensoren? Niet voor de rookgassen i.v.m. de temperatuur maar voor bijna alle andere functies heel geschikt. In vrijwel ongelimiteerde aantallen te plaatsen en te monitoren!
Volgens mij hebben de meeste testo apparaten een koeler of dient er een koeler voorzien te worden, zelf gebruiken we op het werk een Horiba pg-300 met daarvoor een peltier gaskoeler.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Hallo Vince,

Complimenten voor hetgeen je toe nu toe heb uitgedacht en gemaakt. En het ook nog eens wil delen hier op het forum.
Het zou zo maar kunnen dat dit het begin van veel leuke dingen wordt. :D
Je noemt het "houtkachel monitor systeem", maar ik denk dat het veel meer kan dan monitoren alleen.
Denk o.a. aan sturen, en in het geval van Holtere het bepalen van rendement van de warmtewisselaar.

Met het bepalen van rendement van de warmtewisselaar ben ik een tijd geleden ook bezig geweest. Ik heb er zelfs een Arduino voor aangeschaft, maar deze daar niet voor gebruikt. Ik ben eigenlijk nooit verder gekomen dat de paar schema's die bij de beginnerskit zaten. :oops:
Omdat ik al wel goed met Excel om kan gaan, heb ik daarvoor gekozen.

Om het rendement van de wisselaar te bepalen moet je metingen voor en na de wisselaar doen. Je hebt dus eigenlijk 2 Testo`s nodig, maar ik heb er maar 1.
Maar door een extra temp. meting te doen, en vervolgens alles in excel te zetten kon ik wel simuleren of je er met 2 meet.
Zo kon ik redelijk nauwkeurig het vermogen van de wisselaar bepalen.

Ik ben ondertussen al wel een boodschappenlijstje aan`t maken voor jouw schema. Maar twijfel nog om het te bestellen, omdat ik het dus niet meer nodig heb. Maar misschien voor de spelerij? Een hobby mag wel iets kosten.

Tot zover even de (oninteressante) inleiding...... :roll:

Hier staat een document wat beschrijft hoe het e.e.a. berekent moet worden.

Ondanks mij ZEER gebrekkige kennis van de Arduino, wil ik toch een poging wagen.
Op basis van dat document heb ik een poging ondernomen je Arduino eerst het CO2 % en vervolgens het toestelrendement te laten bepalen.
Ik ben benieuwd of het werkt? Het zou leuk zijn als je dat eens zou willen proberen.

Ik heb onderaan je sketch de berekeningen toegevoegd.
Voor de ruimte temp. heb ik voor het gemak maar even 20°C opgenomen, maar omdat er op je vochtigheids-meter ook een temp. sensor zit, zou je die later ook kunnen gaan gebruiken. :D

Code: Selecteer alles


/*************************************************** 
  
  Proof of Concept (PoC) sketch (version 1.0)
  
  Some of the following code and associated libraries were written by Limor Fried and Ladyada 
  for Adafruit. This code is used to obtain data from the Adafruit Amplifier Board (MAX31855).
  The board is available from https://www.adafruit.com/products/269 - BSD license.
  Other bits of the code were written by Nathan Seidle for SparkFun Electronics. His code (and libraries) 
  are used to obtain data from the Sprakfun HTU21D temperature & humidity sensor. The rest of the code was
  cobbled together by Vincent Busch for the stovething.
  
 ***************************************************/

#include <Wire.h>
#include <SparkFunHTU21D.h>
#include <SPI.h>
#include "Adafruit_MAX31855.h"

/*-------TEMPERATURE & HUMIDITY SENSOR-------*/

//Create an instance for the temperature/humidity sensor

HTU21D myHumidity;

/* The POC version uses two thermocouples (software SPI on any four digital IO pins). The CLK (clock) and 
   CS (chip select) are shared; thermocouple 1 is assigned DO1 (data out) while thermocouple 2 uses DO 2. Pins and 
   thermocouples are defined below. */

/*-------DEFINE THERMOCOUPLES-------*/

#define DO1   10
#define DO2   11
#define CS   12
#define CLK  13
Adafruit_MAX31855 thermocouple1(CLK, CS, DO1);
Adafruit_MAX31855 thermocouple2(CLK, CS, DO2);

/*-------SETUP SECTION-------*/

void setup() {
  
  Serial.begin(9600);
  
  delay(1000);

//  Start Sprakfun HTU21D temperature & humidity sensor
  
  myHumidity.begin();
  
  delay(1000);
  
}

/*-------LOOP SECTION-------*/

void loop() {

/*-------THERMOCOUPLE 1-------*/
  
 /* The following code reads the on-board temperature module on the Adafruit MAX31855 for thermocouple 1 - it is not used here. Instead,
 the temperature is derived from the SparkFun chip. */ 
 
   // Serial.print("Internal Temp = ");
   // Serial.println(thermocouple1.readInternal());

/* The code below reads the temperature from thermocouple 1, in Celsius. */

   double c1 = thermocouple1.readCelsius();

/* If you prefer the temperature to be displayed in Fahrenheit, uncomment the code below (and comment out the code above). */

  // double f1 = thermocouple1.readFahrenheit();

/* This sketch formats and outputs data for processing in MakerPlot. If you intend to use the Arduino serial monitor, you may wish to uncomment 
   the following (and comment out the MakerPlot section). Note: if you have changed the temperature setting to Fahrenheit, remember to adjust the 
   below code accordingly (to f1). */
   
//   if (isnan(c1)) {
//     Serial.println("T1 not working!");
//   } else {
//     Serial.print("T1 = "); 
//     Serial.println(c1);
 //  }
   
/*-------THERMOCOUPLE 2-------*/

 /* The following code reads the on-board temperature module on the Adafruit MAX31855 for thermocouple 2 - it is not used here. */ 

  // Serial.print("Internal Temp = ");
  // Serial.println(thermocouple2.readInternal());

/* The code below reads the temperature from thermocouple 2, in Celsius. */

   double c2 = thermocouple2.readCelsius();

/* If you prefer the temperature to be displayed in Fahrenheit, uncomment the code below (and comment out the code above). */

  // double f2 = thermocouple2.readFahrenheit();

/* This sketch formats and outputs data for processing in MakerPlot. If you intend to use the Arduino serial monitor, you may wish to uncomment 
   the following (and comment out the MakerPlot section). Note: if you have changed the temperature setting to Fahrenheit, remember to adjust the 
   below code accordingly (to f2). */
   
//   if (isnan(c2)) {
//     Serial.println("T2 not working!");
//   } else {
//     Serial.print("T2 = "); 
//     Serial.println(c2);
 //  }

/*-------MAKERPLOT-------*/

{
  //  The code below outputs data in comma delimited form for inclusion in MakerPlot.
  
  Serial.print(c1);  // temperature reading thermocouple 1, displayed in Celsius.
// Serial.print(f1);  // temperature reading thermocouple 1, displayed in Fahrenheit.       
  Serial.print(",");          // comma delimiter.
  Serial.print(c2);   // temperature reading thermocouple 2, displayed in Celsius.
// Serial.print(f2);  // temperature reading thermocouple 2, displayed in Fahrenheit.  
  Serial.print(",");          // comma delimiter.
  float temp = myHumidity.readTemperature(); 
  Serial.print(temp, 1); // ambient temperature from SprakFun temperature & humidity sensor.
  Serial.print(",");          // comma delimiter
  float humd = myHumidity.readHumidity();
  Serial.print(humd, 1); //humidity reading from SprakFun temperature & humidity sensor.
  Serial.print(",");          // comma delimiter
 
  /* The signal from the probe is sent to analog pin 0 (A0). The wideband sensor is programmed to outputs 0 volts at AFR 3.33 and 5 volts at AFR 52.41. The difference 
     is 49.08. These numbers are included in the formula below and should be changed if the sensor settings are changed/reprogrammed via LM Programmer. */

  int sensorValue = analogRead(A0);
  
  float voltageAFR = 3.33 + (sensorValue * (49.08 / 1023.0));
  Serial.print(voltageAFR);
  Serial.print(",");          // comma delimiter

/* The sensor is programmed to show lambda 0.52 at 0 volts and lambda 8.19 at 5 volts. The difference is 7.67. These numbers are included in the formula below and 
   should be changed if the sensor settings are changed/reprogrammed via LM Programmer. */
  
  float voltageLAM = 0.52 + (sensorValue * (7.67 / 1023.0));
  Serial.print(voltageLAM);
  Serial.print(",");          // comma delimiter

/* The lambda can be used to calculate the oxygen percentage of the exhaust air. I obtained the requisite formula from wbo2.com - the number 4.765 is an interpolation
   of the number K stipulated by Bosch in the following formula x02=3*(La-1)/(1+3*K*La), where x02 = oxygen percentage, La = lambda, and K is either 4.76 or 4.77. Outside
   air contains a little under 21% oxygen. */
 
  float oxygenPercent = 3 * (voltageLAM - 1) / (1 + 3 * 4.765 * voltageLAM) * 100 ;
     
  if (oxygenPercent < 0)
  {
  Serial.print(0.00);
  Serial.println();
  }
  else
  {
  Serial.print(oxygenPercent);
  Serial.println();
  }
  
// the delay below defines how often data is sent to MakerPlot (once a second = 1000).
  
  delay(1000);

/////////////////BEGIN AANPASSING////////////////////////////////////

// CO2 berekening  CO2 = CO2max * (21% - O2) / 21%

  float co2Percent = 19.7 * (20.9 - oxygenPercent) / 20.9 ;

  if (co2Percent = 0)
  {
  Serial.print(0.00);
  Serial.println();
  }
  else
  {
  Serial.print(co2Percent);
  Serial.println();
  }

  delay(1000);
  
/* toestelRendement berekening
 *  Given the temperature of and percentage of carbon dioxide (CO2) in the exiting flue gas, the, moderately accurate, Siegert's formula gives the efficiency from:                  
100 - ( (MeanFlueTemp ºC - MeanRoomTemp ºC) x (A1 / CO2%) )                  
 (Where A1 is: Anthracite=0.683, Coke=0.290, Bituminous Coal=0.672, Lignite=1, Peat=0.7, Dry Wood=0.650)  */

  float toestelRendement =  100 - ( (thermocouple1.readCelsius() - 20) * (0.65 / co2Percent) ) ;

  if (toestelRendement < 0)
  {
  Serial.print(0.00);
  Serial.println();
  }
  else
  {
  Serial.print(toestelRendement);
  Serial.println();
  }

  delay(1000);

/////////////////EINDE AANPASSING////////////////////////////////////

}}
Laatst gewijzigd door ready to burn op 06 apr 2016, 00:00, 4 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

@ready to burn

Met deze code meet je toch alleen het rendement van je kachel en niet van je warmtewisselaar?
Volgens mij als je van binnenuit het rendement van je warmtewisselaar wil uitrekenen, moet je de temp van de rookgassen voor de wisselaar, minus de temp na de wisselaar, maal de flow van de rookgassen toch?

Maar dat is dan het allergunstigste geval.
Want de wisselaar raakt zelf veel warmte kwijt.
En dat wordt dan niet meegerekend...
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Ja, dat klopt.
Maar dat heb ik gedaan omdat ik op het filmpje alleen een houtkachel zag, zonder wisselaar.
En omdat T-sensor 2 gewoon op de kachel lag. 8)

Dit is even om te testen of het werkt op zijn systeem. ( LEES: of ik het wel begrijp :roll: )
Als dat nou het geval is, het je de basis om een heleboel dingen zichtbaar te gaan maken.
En dan zou een volgende sketch, met T-sensor 2, VOOR de warmtewisselaar kunnen worden.
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

@ ready to burn: heel veel dank voor je reactie en bijdrage! Ik ga er dit weekend rustig naar kijken en kom graag even bij je terug. Het zou geweldig zijn als het lukt, en ik ben erg benieuwd. Ik ben nog steeds niet volledig geïnstalleerd in mijn nieuwe 'test-honk', maar hoop eind volgende week zo ver te zijn. Dan maak ik ook een begin met het aanpassen van de sketch voor de multiplexer: https://www.antratek.nl/thermocouple-multiplexer-shield.

Mijn plan is om een aangejaagde (ik kan even geen beter woord bedenken - 'force-feed' in het Engels) houtkachel met warmtewisselaar te maken. Daarvoor heb ik een riser bedacht die de luchtstromen voorverwarmt. Ik wil kijken of het mogelijk is om een kachel te maken die ook op pruttelstand (zeer) efficiënt brandt. Het is de bedoeling dat de kachel door een Arduino systeem wordt aangestuurd, en daar kan ik alle hulp bij gebruiken!

@ Hans: ik heb een paar weken geleden je boilerwoodstove site doorgespit. Prachtig, wat je hebt gemaakt. Ben nog niet in het hoofdstuk water beland, maar wissel graag een keer met je van gedachte als het zo ver is. Ben benieuwd hoe je bepaalt wanneer er hout aan de kachel toegevoegd moet worden. Ik kwam deze link laatst tegen op de rocket stove site: https://youtu.be/21nssSvYnB8. Cuppa Joe stuurt zijn controlesysteem uitsluitend aan op basis van temperatuur. Ik heb je sketch-aanpassing inmiddels geprobeerd, maar helaas geen resultaat: nog steeds een float voltage. Oplossing is blijkbaar een 1M-Ohm weerstand tussen pin A0 en de aardpin. Nog niet geprobeerd maar 't klinkt contra-intuïtief. Sorry dat ik dit niet eerder heb teruggekoppeld en veel dank voor het meedenken.

@ holtere: dank voor de tip - tot nu toe heb ik alleen thermokoppels gebruikt vanwege de hoge temperatuur.

@ eco-boy: dank! Voordeel van lucht koelen is dat je een eenvoudige (en goedkopere) CO sensor zou kunnen gebruiken. Maar dan heb je natuurlijk het filter-probleem nog...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door holtere »

Mijn plan is om een aangejaagde (ik kan even geen beter woord bedenken - 'force-feed' in het Engels) houtkachel met warmtewisselaar te maken. Daarvoor heb ik een riser bedacht die de luchtstromen voorverwarmt. Ik wil kijken of het mogelijk is om een kachel te maken die ook op pruttelstand (zeer) efficiënt brandt.
In principe is die kachel er al. Ik weet niet of je op de hoogte bent van de veelgebruikte "core" hier op het forum en de ontwikkeling daarvan?
De ontwerper daarvan heeft zojuist een webpagina gelanceerd en een begin gemaakt om deze kern te presenteren. http://batchrocket.eu/
Ik kom hierop omdat je schrijft dat je de warmte van je riser wilt gebruiken om lucht voor te verwarmen en deze kern het tegenovergestelde bewerkstelligt: Juist de riser, waar de secundaire verbranding plaatsvindt, moet goed geïsoleerd zijn om een schone en volledige verbranding te waarborgen. Door een goede isolatie blijft de riser heet en zorgt ook een klein vuurtje al voor een goede trek in je systeem.
Deze kernen worden meestal direct in een massakachel geplaatst maar een hout-cv is ook mogelijk, zie: viewtopic.php?f=3&t=2049&start=135
Zowel deze hout-cv als de massakachels hebben een zeer lage schoorsteentemp van rond de 60 graden terwijl de schone verbranding in stand blijft!
Lang geleuter om je te vragen of je hier al kennis van hebt en toch een nieuw experiment overweegt :lol:
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

BuschBusch schreef:en daar kan ik alle hulp bij gebruiken!
Je schreef dat je ook een een WiFi module aan wilt hangen.
Dan kan je op mijn hulp rekenen MITS; je je eerste stook hier aankondigt zodat wij daar allemaal LIVE van kunnen mee genieten. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Alle gekheid op een stokkie, Ik heb hier denk ik nog wel alle berekeningen en het is leuk eindelijk met eens iets nuttigs met de Arduin te gaan doen en wat kennis te vergaren.

Ik ben ondertussen eens door mijn aantekeningen gaan spitten om de mogelijkheden te bekijken.
En dat is denk ik ongeveer dit.

Huidige opstelling:
- lambda
- ruimte temp.
- relatieve luchtvochtigheid
- rookgastemp voor de wisselaar
- rookgastemp. na de wisselaar
- o2 percentage
- co2 percentage
- rendement kachel
- rendement wisselaar
- totaal rendement
- schoorsteenverlies
- luchtovermaat

Voeg daar Hans zijn systeem aan toe, (2 voelers en een volumemeter) en je hebt:
- aanvoertemp.
- retourtemp.
- volumestroom in de installatie
- vermogen van de warmtewisselaar
- vermogen van de kachel ( afgifte ruimte)
- totale vermogen
- belasting
- kilogrammen verstookt hout ( dit zou tevens een goede methode kunnen zijn om te controleren of alles wel klopt :idea: , of de calorische waarde van je hout te bepalen :) )


Optioneel, CO meting:
- CO percentage
- CO in PPM
- giftigheidsindex

Voeg daar een database ( zit geloof ik al in een webserver gebouwd ?) en de factor tijd aan toe, dan heb je eindeloos veel mogelijkheden:
- ????

@ Hans, ik heb je site bekeken en ben erg onder de indruk van hetgeen jij tot nu tot gedaan hebt.
Ik las ergens dat je jou systeem op de markt wilt gaan brengen?
Mocht dat nou niet zou zijn :wink: :roll: , dan zou het erg leuk als jij hier ook aan mee wilt helpen. Mede gezien je interesse en je Arduino kennis en de code die jij al hebt.

Mocht dit nou goed alles nou goed uitpakken, krijgt je dan HET ultieme zelfbouwhoutkachelmetwarmtewisselaarmonitoranalyseStovethingregelsysteem :lol:

Ik loop misschien in mijn enthousiasme wat hard van stapel, maar het zou een mooi einddoel kunnen zijn. :fff
Laatst gewijzigd door ready to burn op 08 apr 2016, 08:21, 4 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

@ready to burn

Zoiezo wil ik eraan meewerken en het geheel programmeren.
Ik heb momenteel 3 arduino mega's in bestelling staan omdat de uno's eigenlijk te licht zijn en te weinig poorten hebben.
Dan ga ik weer verder met programmeren.
Ik heb de lambda sensor al binnen.
Alleen weet ik niet of ik de goede heb.
Ik moet m nog testen.
Het is uiteindelijk een 5volt titania lambda sensor geworden omdat de arduino ook met 5volt werkt.
Dan hoop ik dat ik geen externe voeding nodig heb.
Maar ik kan nog geen datasheet te pakken krijgen.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

De lambdasonde hebben zo ook bij Amazone voor $ 149.95
http://www.amazon.com/Innovate-Motorspo ... B00FFTAJPC

Ik heb hier een Arduino Uno, is die dan wel krachtig genoeg?
Edit: Oeps niet goed gelezen :oops:
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door RuudBalk »

Hallo @Buschbusch en @hanskraayeveld,

Met interesse gelezen.
Ik heb ook al een keer gespeeld met een (verkeerde) lambdasonde en een voltmetertje maar dat werd niks. Vooral omdat de sonde niet verwarmd was. (Staat ergens iets op het forum.)

Maar wat ik mij afvraag, wordt de sonde niet vuil? Er zijn toch momenten tijdens de stook (opstarten) dat er onfrisse dampen de schoorsteen ingaan?
Wordt de sonde vaak vervangen?

Groet,
Ruud
Bijlagen
140103_Lambda_test_3 (800x533).jpg
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

@ holtere: de batch rocket stove had ik gezien. Prachtig ding. De riser die ik in gedachte heb is anders. Ben een (groot) voorstander van delen, maar wil eerst even kijken of mijn hersenspinsels haalbaar zijn. Mocht het iets worden, dan laat ik zeker iets horen (en zien).

@ ready to burn: juist erg leuk dat je zo enthousiast bent! Je loopt ver op me voor. Als jouw idee lukt, hebben we O2 en CO2, en dat is een prachtig begin (lambda is niet zo interessant voor een houtkachel). Heel fijn als jij WiFi voor je rekening neemt. Uno is OK maar inderdaad te weinig poorten.

@ Hans: heb even snel naar de titania lambda sensor gekeken. Ik meen me te herinneren dat je ongeveer 3 ampere nodig om het verwarmingselement in de sensor op temperatuur te krijgen. Aangezien lambda sensoren vooral in auto's worden gebruikt, verwacht ik dat nagenoeg alle fabrikanten (van sensoren) voor 12 volt hebben gekozen om het element te voeden. Zou geweldig zijn als het verwarmingselement in de titania sensor met 5 volt genoegen neemt, maar je hebt nog steeds een externe voeding nodig.

@ Ruud: brother in arms! Wat jij hebt gedaan is hardcore. Antwoord op je vraag is denk ik ja, contaminatie is een probleem. In mijn geval zit de sensor in een 'bung' geschroefd, die op de kachelpijp is gelast. Tijdens het opstarten van de kachel vervang ik de sensor door een metalen bout. De sensor zit overigens niet in de gasstroom zelf. Er zijn coatings beschikbaar die contaminatie tegengaan, maar ik heb dit niet verder onderzocht. Iets zegt me dat de lambda sensor overbodig wordt zodra je over genoeg data beschikt, en een algoritme onder alle denkbare omstandigheden de correlatie tussen de verschillende data types - vooral efficientie en temperatuur maar wellicht ook luchtvochtigheid - heeft uitgewerkt. Op dat moment zou het mogelijk moeten zijn om de efficientie uitsluitend op basis van temperatuur (en misschien luchtvochtigheid) te bepalen, en de kachel daarop aan te sturen. Stovething is in eerste instantie bedoeld als een soort van calibratiesysteem.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Voor zover ik het allemaal begrijp, zou dit uit blokken kunnen worden opgebouwd.

Ik vermoed dat het er dan ongeveer zou uit zit:
Arduino schema (Custom).jpg
Geen idee of het lukt om er een webpagina voor te maken.
Ik kwam al wel dit tegen:
http://www.engineerathome.com/elektroni ... arduino/26

Ik ben benieuw of je die sketch nog heb kunnen testen ??


Edit:
Ik ben al wel op zoek naar een Ethernet shield.
https://www.conrad.nl/nl/arduino-ethern ... ign=166701

of Wifi
https://www.hobbyelectronica.nl/product/wifi-shield/

Misschien eerst makelijk beginnen met een UTP Kabel?
Wat zou je aanraden? Of misschien nog iets anders ?
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

@ ready to burn: voor een web-interface is freeboard.io misschien een oplossing. Ik heb dit een keer geprobeerd (niet verder gekomen dan muisbewegingen en ingetypte waarden) en vond het indrukwekkend. Was gratis, hopelijk nog steeds.

De laatste keer dat ik naar WiFi shields keek, vond ik deze het meest passend:

http://www.bitsandparts.eu/Wifi_Shield_CC3000_Huzzah_met_onboard_keramische_antenne_-_Adafruit_1491_(Shields)-p100383.html

De sketches (software) van Adafruit zijn redelijk te volgen en goed ondersteund. Je kan overigens prima met je Uno beginnen en later overstappen op een Mega. Om data voor freeboard te genereren kun je misschien een enkele thermokoppel gebruiken en mijn sketch waar nodig strippen en aanvullen.

Ik heb het document dat je 'opstuurde' inmiddels gelezen en ben ongeveer halverwege onderstaand document. Ik maak aantekeningen terwijl ik me er doorheen worstel, dus het gaat niet erg snel. Op basis van wat ik heb gelezen, denk ik dat we de CO2 formule moeten aanpassen voor nat/vochtig gas (ik ga er van uit dat het vochtpercentage van hout ongeveer 15% is - luchtgedroogd met andere woorden). Daar ben ik nog mee aan het stoeien. Je rendementsformule heb ik nog niet bekeken.

Tot jouw 'post' had ik een hele tijd niets meer met het systeem gedaan. Door er opnieuw naar te kijken, heb ik ingezien dat AFR en lambda op zich niet zo erg interessant zijn (dat wil zeggen, een fixatie op efficiente verbranding iets ten noorden van lambda 1.0, en AFR simelweg als veelvoud van een zelfingevoerde stoichiometrische AFR, die voor hout moeilijk te bepalen is - ik heb voor 6.4 gekozen, maar 6.13 is misschien beter: http://www.see.murdoch.edu.au/resources/info/Res/wood/). Holtere had de relevantie van AFR al eerder in twijfel getrokken. Zoals ik aan het eind van de video aangaf, had ik nog niet helemaal helder voor ogen WAT het system precies laat zien. Dat is inmiddels een stuk duidelijker, waarvoor dank. Je hoort nog van me!
Combustion_principles.pdf
(538.97 KiB) 135 keer gedownload
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Ik ben vast een beetje met een webpagina bezig geweest.
Misschien dat ze wat groter moeten, zodat het op de mobiele telefoon wat duidelijker leesbaar is ?

Eerst opzet ZelfbouwhoutkachelmetwarmtewisselaarmonitoranalyseStovething

Misschien dat dit wat is? Een dan misschien de rest van de waarden, die wat minder interessant zijn, in een tabel er onder ofzo.

Om te testen of het werkt ga ik maar vast een deel van de sensoren enzo bestellen. Met de sonde wacht ik denk ik nog maar even in afwachting wat Hans zijn opstelling gaat brengen.


Edit: nog even een plaatje erbij.
face (Custom).jpg
Plaats reactie