Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bri
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2015, 02:22

Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door Bri »

tijdje geleden plaatste ik een onderwerp over wat te gebruiken in het huis dat ik aankocht. Ondertussen woon ik in dit huis en heb ik al een beetje een gevoel. De 5de aannemer is net buiten en zag de aanpak van de huidige CV installatie totaal niet zitten. Sprak van budget van 16 tot 20.000 euro om een badkamer te plaatsen waar nu de ketel staat.

Bon, laat me even schetsen, huis van jaren 60, buderus ketel op mazout, CV met grote radiatoren, zelfs in garage. Het huis is zo een split level woning. Twee rechthoeken, eentje van 8meter op 4 voor living en keuken, eentje van 10 op 3,80 voor slaapkamers en nu een badkamertje van 1 meter breed. Onder de slaapkamers is garage, stookkot, berging, onder de living overal kruipkelder.

Wat heb ik reeds goedgekeurd, dat is zoldervloer isolatie met 22cm glaswol.

Ik heb 1 offerte voor een nieuwe hoogrendementsketel op gas, die komt op 5000 euro. Goede prijs, want aan de oude ketel zijn echt veel dikke buizen die overal heen lopen langs het plafond.

Gisteren kwam iemand om een pellet kachel te bespreken.

Wat mijn idee nu is, dat is een pelletkachel om keuken en living te verwarmen, de bestaande installatie (gekeurd tot 2020) laten staan tot dan en gebruiken voor mijn warme water. Ondertussen mijn budget gebruiken om eerder het enkele glas hier te vervangen.

Soms denk ik aan een pelletkachel in mijn kamer, misschien kan die de andere kamers mee verwarmen, maar dan heb ik geen verwarming in de badkamer.

Iemand raadde me ook een warmtepompboiler aan voor warm water, maar ik ben maar alleen tijdens de week en verbruik weinig... lijkt me budgetwijs niet interessant dan. Minder dan een doorstromer.

Denken jullie even mee? Het is hier een echte puzzel.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door JantjeV8 »

Die puzzel, dat is je verhaal ook...

5e aannemer???
Volgens mij moet je zorgen dat je zelf je einddoel stelt, en er dan een aannemer bij haalt die dat voor je kan verzorgen. Ik heb de indruk dat je geen einddoel hebt, en iedere aannemer uitnodigt om wat in het wilde weg te laten adviseren.

Da advies kan niemand goed doen. Dat gaat nooit bij uw verwachting aansluiten. Tegen het einde van zo'n traject wordt dat steeds meer zichtbaar, en iedereen is daar dan schuldig aan behalve u zelf. Zorg voor uw eigen doelstellingen! Dat voorkomt ellende, u heeft dan een maatstaf waaraan u de resultaten kunt toetsen.

Wat heeft de prijs van € 5.000,00 te maken met de dikte van de buizen? Hoe concludeert u dat die prijs goed is? Ik zie de logica niet.
Bri
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2015, 02:22

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door Bri »

einddoel is, hoe kan ik het hier warm genoeg hebben op de meest ecologische manier, en toch budget vriendelijk.

En om een beetje een degelijke badkamer te krijgen is enkel de stookruimte geschikt, waar nu dus de ketel staat.

Lijkt me toch simpel?

Bri
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door Lieve »

Hallo Bri,
Indien je weet waarover het gaat is het natuurlijk simpel, iets moeilijker om het allemaal te verbeelden.
Volgens wat je beschrijft heb je een kleine badkamer. Wij hebben een zo klein mogelijke badkamer gemaakt om zo gemakkelijk mogelijk te verwarmen, met een elektrische verwarming.
Badkamer word toch maar weinig tijd per dag gebruikt.
Een geniale Berg rocket verwarmd hier de living en keuken. Pelletkachels zijn waarschijnlijk wel handig, maar je blijft afhankelijk van een producent van pellets.
Centrale verwarming vind ik helemaal niet nodig. Maar een rocket kan ook als centrale verwarmingsbrander gebruikt worden.

Maar alles hangt natuurlijk samen met wat je zelf kan, en wat je door iemand anders moet laten doen.
Zelf zoveel mogelijk over een onderwerp weten (zelfs theoretisch) is een goed begin.
Bri
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2015, 02:22

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door Bri »

is een rocket niet erg 'zwaar', de vloer hier is boven een kruipkelder en ik vrees dat die niet echt een paar ton kan dragen.
De kleine badkamer is thans goed bruikbaar, ik heb niet veel nodig. Maar op die plek zou ik liever een toilet willen. Ze is nu net naast de slaapkamers en we moeten helemaal naar de kelder voor het toilet.

Bri
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door kockie »

Een rocket is niet zo zwaar; de bell waar deze vaak aan gekoppeld wordt wel. Als je een kruipkelder hebt, kun je natuurlijk overwegen om daarin ondersteuning te maken voor een zware kachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door swake »

Bri schreef: eerder het enkele glas hier te vervangen.
Als die ramen lekken, tochten of zo versleten zijn dat ze niet meer deftig dichthouden en open te zetten zijn dan moet je dit inderdaad direct aanpakken.

Maar als die ramen wel nog goed afsluiten, ook al is het enkel glas, dat leg je beter de prioriteit op het vervangen van de verkwistende stookketel dat je nu hebt staan. Persoonlijk zou ik dan voor een nieuwe gasketel gaan. Die vormt ook direct een oplossing voor het SWW, de verwarming en het vrijmaken van ruimte vrij om die badkamer te zetten, ook al komt die badkamer een paar jaar later.

5k€ voor een nieuwe gasketel lijkt effectief veel centen. Misschien zit in de offerte ook een nieuwe schoorsteen bij? En nog andere dingen? Is het wel al BTW inclusief? En wellicht is de voorgestelde ketel een pak te zwaar vergeleken met wat je werkelijk nodig hebt.

Dat rocketkachel gebeuren komt er dan wat later extra bij en die kan je ook zelf neerzetten. En dat hoeft niet veel geld te kosten. Op 2de hands sites kan je genoeg materiaal vinden die zeer leuke dingen toelaten.
Let wel dat een houtgestookt iets danwel goedkoper uitkomt wat betreft verbruik, het onderhoud vraag wat meer inspanning. En wanneer je er niet bent om een blokje op te leggen blijft het koud, vrieskoud.

Vergeet die warmtepomp. In alle vormen en kleuren.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door hanskraayeveld »

Wat n loshangend verhaal...

Schrijf voor jezelf (en ons) in volgorde van belangrijkheid waar het aan moet voldoen?
Wat zijn je eisen?
Wat is je situatie?
En de belangrijkste...
Waar ben je ontevreden over?
Want als je om ideeën vraagt, er zijn er hier net zoveel als er hier mensen op dit forum zijn...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door ritsaert snijder »

Het zou inderdaad helpen om het verhaal aan te vullen: :pp

Euh het is ook een goede mogelijkheid om de zaak om te keren. Bouw een stevige houtkachel. En een houthok. En ga op hout stoken en laat de bestaande ketel nog even zitten (foto's...)
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door pelletpower »

Precies. Daar is een stookhok. Houtvergasser of pelletkachel moet in een handomdraai te installeren zijn. 5 k zal wel zo n beetje de prijs zijn. Daar kun je heel wat rocket voor bouwen. Gratis hout is zeker te vinden.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door Sputnik »

Je verhaal mag onsamenhangend zijn, maar ik begrijp wel waar je naar toe wilt. Minder structureel dokken met een minimale investering.

Grove schets

Als je overweegt een gas CV voor 5k aan te schaffen, krijg je straf. Voor €1500 heb je een prima toestel inclusief installatie. Voor minder dan de helft heb je een prima occasion. Sluit je het geheel zelf aan, dan kan je voor €350 klaar zijn. De dikte van je buizen en radiatoren maakt niet zoveel uit. Als je vervolgens een kachel (hetzij een rocket, hetzij een prefab kachel) met een warmtewisselaar plaatst en deze aansluit op het CV-systeem, hoef je ook niet zoveel gas in je tweedehands ketel te verbranden. Het gehele systeem om je houtverbrander op de CV aan te sluiten kan je voor €1500 up en running hebben. Zit je totaal op €1850. Vervolgens pak je €1500 voor isolatieglas, zit je op €3350. Overhead €650. Zit je op €4000.

Dan heb je €1000 over van de €5000 die je begrootte. Voor €500 koop je een vracht brandhout. Je spaart €4000 bij. Vervolgens plaats je voor €4500 zonnepanelen met micro-inverters op je dak.

Totale investering: 8.000
Besparing per maand: €125 - €150

Terugverdientijd: 8000/125 = 64 maanden = 5,3 jaar..
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door pelletpower »

Sputnik. Da's een nederlandse calculatie. Ik ben bang dat het in belgie net iets anders ligt. 1500 voor cv ketel is indrrdaad ruim in nl.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door Sputnik »

Mag je in België geen CV ketel naar eigen wens plaatsen dan?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door Pietje »

SWW moet geregeld (bijv. 1x per week) boven de 60 graden uitkomen. Het rendement (of beter: de prestaties) van een warmtepomp gaan hard naar beneden als de gevraagde temperatuur hoger wordt. Je kan echt wel stellen dat een warmtepomp niet geschikt is voor SWW. Dus hou die droom maar op afstand... ;-)

Een massakachel heeft veel voordelen, maar ook nadelen. Als je maar weinig thuis bent, dan is ze veel te traag; aansteken en warm worden kan zo een uur / 2 uur duren. Afkoelen daarentegen duurt ook heerlijk lang. Maar als er wel geregeld iemand thuis is: zeker onderzoeken!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ik weet geen raad met de verwarming installatie hier

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef:Een massakachel heeft veel voordelen, maar ook nadelen. Als je maar weinig thuis bent, dan is ze veel te traag; aansteken en warm worden kan zo een uur / 2 uur duren.
Mijn middelzware massakachel (4500 kg) doet er 20 uur over om warm te worden. Mijn lichtste massakachel (minimaal 1000 kilo) doet er ook zeker 6 uur over. Daarentegen hoef je dit soort kachels maar 1 of 2 keer per dag te stoken.

Het grote nadeel van een massakachel is wat mij betreft het beperkte vermogen; meer dan 5 of 6 kw gaat de kachel niet leveren. Maar je hebt die warmte wel 24/7. En het zijn geen kleine kachels. Maar omdat de temperatuur laag is nemen ze minder ruimte in (je gaat niet tegen een gietijzeren kachel zitten...)
groet!

Ritsaert
Plaats reactie