accu fit houden.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

accu fit houden.

Bericht door JantjeV8 »

Mijn aanhanger heeft een kieperfunctie. Een 12V accu die een electro-hydraulische unit bedient.

Nu wordt dat niet iedere week gebruikt en geregeld is de accu dus leeg, of niet sterk genoeg om de zware bak achterover te zetten. Iedere keer van tevoren het ding aan de lader hangen werkt ook niet handig, kabels over de dam, beschermen tegen regen etc.

Nu zat ik aan zo'n ding te denken:
http://www.ebay.de/itm/12V-Solarladeger ... SwiCRUgFg2

Je ziet ze van 1,5 tot 8 Watt. Zou dat werken? En hoe weet zo'n ding dat de accu vol is?
Het is dus de bedoeling dat ik bij het parkeren van de aanhanger gewoon altijd dat ding er aan hang, ongeacht hoe lang ik hem parkeer.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: accu fit houden.

Bericht door Joepie »

Waarom is de accu achter de auto nodig? Je hebt toch een permanente stroom op het stekkercontact bij je trekhaak. Kan je die niet gebruiken?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: accu fit houden.

Bericht door JantjeV8 »

Nee, niet iedere auto heeft een extra +, in elk geval de 7-polige niet. En al zou dat wel zijn, dan is in 5km van huis naar de vuilstort de accu niet opgeladen. En als ik een lading hout (ton of 3) achterover zet, dan denk ik dat dat dunne draadje in de stekker het niet gaat trekken, laat staan de zekering. Zo'n pomp zit niet voor niets rechtstreeks op een accu.

De trekker heeft helemaal geen stroom aansluiting dus dan werkt het nog niet.

Dan erbij, ik wil de accu gewoon fit houden.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: accu fit houden.

Bericht door Joepie »

OK. Geen aparte plus.
Ik dacht dat met een draaiende motor je genoeg power zou hebben. Stroomsterkte door het draadje is een goed punt. 3 ton kiepen is ook niet niets.

Dan ben ik ook benieuwd naar de reacties. Er zijn nogal wat verhalen - waar of onwaar, ik kan het niet vertellen - over het fit houden van accu's en batterijen. Zo heb ik net een accuboormachine moeten vervangen omdat de Cd-accu's volledig lui waren geworden. Waren leeggelopen en geen prik meer in te krijgen. De vervangende machine heeft betere accu's (Li), maar hoeven niet permanent aan het net. De fietsenboer daarentegen geeft aan dat de accu van de e-bike (Li) permanent onder stroom moet staan - ook al is deze maar een klein beetje ontladen - en bij temperaturen onder de 5 graden moet de accu naar binnen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: accu fit houden.

Bericht door Ramon84 »

Een accu maximaal tot 30% leegtrekken, en nooit overladen dan blijft hij op zijn best.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: accu fit houden.

Bericht door SanderL »

Zo'n solarcharger met paneeltje lijkt mij niet bestand tegen weer en wind. De waterdichtheid laat te wensen over vrees ik. Als je geen kabels uit wilt rollen voor een lader, dan zou je een goed zonneplaneeltje kunnen overwegen met een stecka regelaartje of zo. De regelaar moet dan in een waterdichte behuizing. Bedrading goed met wartels waterdicht de behuizing in voeren.
Anders zou een lipo accu die je elke keer mee neemt misschien een oplossing zijn. Een 6Ah. pakketje kan al snel een paar honderd ampère leveren. Een 3 cellen pakket zou belast ongeveer 10 a 11 volt leveren. Waarschijnlijk meer dan een matige loodaccu.
Lader en lipo pakket kosten samen ongeveer 60 euro.

Een lader voor een loodaccu weet wanneer de accu vol is, als de klemspanning een bepaalde waarde heeft bereikt, afhankelijk van de omgevingstemperatuur bij de dure laders.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: accu fit houden.

Bericht door JantjeV8 »

De accu zit onder de laadbak weg gebouwd.
Op een gegeven moment was ik het beu om iedere keer als er geen prik meer was, de laadbak op te krikken om de lader aan te sluiten, dat ik een kabel heb gelegd met een mooie waterdicht stopcontact die in de triangel uitkomt.
Afgelopen zomer ook een nieuwe accu geplaatst omdat de oude niet meer opgeladen wilde worden. Het is nu niet m'n bedoeling om weer nieuwe batterijen te kopen. Zo'n solarpaneeltje krijg ik ook wel 'waterdicht' gemaakt of gevonden. Voor boten en caravans staan ze ook te koop.
Ik zou alleen willen weten of het ook werkt. Die paar Watt, houdt dat de accu fit of laadt je hem er kapot mee.

Dus aanhanger komt thuis, parkeren op vaste plek, stekker van het paneeltje er in en klaar. Altijd stroom voldoende en geen accu die na 2 jaar naar z'n grootje is omdat hij te ver ontlaadt.

Wat ik weet van een accu:
De eerste 10 ladingen-ontladingen zijn belangrijk. Alle ontladingen daarna zijn slijtage. De kunst is om een accu vol geladen te houden. Dat gebeurd in een auto ook. Ieder ontladinkje wordt direct weer gecompenseerd door te laden.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: accu fit houden.

Bericht door mro »

Eventueel de kabel nog wat verlengen en de batterij in de koffer/laadruimte van je auto? Die batterij kan dan mee geladen worden met de autobatterij van de auto, wel goed bekijken hoe je alles veilig kan aansluiten zodat er geen kans op brand is in de auto.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: accu fit houden.

Bericht door JantjeV8 »

Dat is geen optie, de aanhanger hangt ook achter m'n trekker(tje) en achter m'n Unimog. Met die accu op en neer slepen zie ik niet als een handige oplossing. Ook niet om op alle voertuigen een extra kabelverbinding aan te leggen, zeker niet die dikke stugge kabels die voor dat ding nodig zijn.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: accu fit houden.

Bericht door SanderL »

Of je een accu kapot laadt hangt af van de laadregelaar die je gebruikt.
Als je niet boven de maximale spanning laadt, dan gaat de accu er nooit van kapot.
Van te veel ontladen en in verhouding dus te weinig opladen gaat de accu beslist snel stuk.
Kun je aangeven hoeveel energie je uit de accu trekt? Gebruik je hem in de winter net zo intensief als in de zomer? Je zou met een beveiliging kunnen werken die gaat piepen als de accu te ver leeg raakt.
Kun je de volgende dingen uitzoeken of opgeven:
Hoeveel stroom trekt de motor onder volle belasting.
Hoe lang draait de motor achter elkaar?
Hoe lang duurt daarna de rust periode?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: accu fit houden.

Bericht door willem »

Zet er een druppellader op Jan, altijd goed.
Deze worden veelvuldig gebruikt door de jongens wiens motor de hele
winter op stal staan. Zelf heb ik er ook één maar gebruik 'm ook voor zware
accu's van een diesel bij te houden.
Een goede, bv Optima-4 laad en ontlaad meen ik.
Bij ontladen moet je denken weer een beetje stroom pakken en weer bij laden
zodat het in beweging blijft.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: accu fit houden.

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar het ding staat buiten, ver van een stopcontact vandaan.

Ik heb toch zo'n paneeltje besteld. Gisteren een juiste stekker er aangezet en nu ligt het ding op de aanhanger. Ben benieuwd of het werkt.
Deze heb ik gekocht:
http://www.ebay.de/itm/12V-Solarladeger ... SwiCRUgFg2

Gewoon een plastic ding, voelt prima aan. Die kabeltjes en klemmetjes kunnen beter, maar die gebruik ik toch niet. De teksten staan in het Nederlands en Duits op de doos, al zal het wel China-product zijn.

We zullen zien.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: accu fit houden.

Bericht door Sandman79 »

Laat zeker weten of het goed werkt, ik heb ook een kipper met batterij en wil weten of dat goed werkt :)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: accu fit houden.

Bericht door Wouter Gillis »

Misschien niet hetgeen je zoekt maar ik zou op manuele hydrauliek overschakelen. Werkt altijd, mits wat onderhoud.

Zoiets:

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 71224.html
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: accu fit houden.

Bericht door kockie »

Hoef je meteen niet meer naar de sportschool, of moet je zelfs naar fysio.... Ik heb ervaring....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie