Waterzijdig inregelen systeem Harold

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Als vervolg op een ander draadje: viewtopic.php?f=3&t=5501
Conclusie van het verhaal rondom de vloerverwarming was dat het water wat de vloer in ging niet warm werd wanneer alle radiatoren open stonden (twee slagen). Bij het sluiten van meerdere radiatoren werkt vvw wel.

Hoe nu te beginnen met waterzijdig inregelen?
Ik heb gisteren wat ingelezen:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1619229
http://www.cv-inregelen.nl/waterzijdig-inregelen

Maar wat nu als beginsituatie nemen? Alle radiatoren open of juist alleen degene die je waarschijnlijk gaat gebruiken?
Omdat vvw de hoofdverwarming is, bij voorbaat al aanvoertemp van CV verlagen van 80C naar ~65C? Of evt pas later?
Beginnen met inregelen vvw groepen en dan pas radiatoren? Lijkt me wel het meest logisch.

Alweer hartelijk dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd!

Harold.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb 2 transportleidingen. Een 22mm naar mijn vloerverwarming en een 22mm naar mijn radiatoren boven. Omdat mijn vloerverwarming de korste weg (en de weg van de minste weerstand is) wordt automatisch de meeste energie naar mijn vloerverwarming gepompt en naar mijn radiatoren iets minder.
Dit vind ik perfect omdat ik altijd beneden zit en dus boven als laatst en minst belangrijk beschouwd. Ik heb altijd mijn vloerverwarmingsdoorlaat (de thermostaatknop) helemaal open staan. En dus wordt hij nooit genepen. Alleen heb ik wel een veiligheid erop, op het moment dat de vloerverwarming te heet wordt, stopt de vloerverwarmingspomp met draaien, en dus met mengen.
Al ZOU ik het boven warmer willen krijgen, kan ik de thermostaatknop van de vloerverwarming ietwat dicht draaien, net zolang tot je een balans vind.
(Het gaat erom welke hoeveelheid energie waar heen moet. (balans). Het mooiste is om er flowmeters tussen te monteren, dan is inregelen een fluitje van een cent, alleen het monteren is een heidens karwei)
In jou geval (zou ik het) kun je het andersom doen. Op je transportleiding naar je radiatoren een doorlaatklep/kraan monteren en zo de flow naar je radiatoren regelen. Om meer flow te krijgen naar je vloerverwarming.
En de beste optie (lijkt mij) heb ik in vorige keren al genoeg gezegd...
Wie niet horen wil, moet in de kou zitten... :)
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Beste Hans,

ik ken je standpunt, de 22mm aanvoerleiding, misschien is dit de oplossing voor het flowprobleem. Voorlopig werkt het ook met 2/3 vd radiatoren dicht. Dat betekent beneden in de bijkeuken 1 vd 3 een slag open, idemdito voor de drie in het voorportaal en toiletgedeelte. Onze slaapkamer heeft drie ramen voor met overal een radiator onder, ook 1 vd 3 hier. Badkamer slag open. Radiatoren bij de kids op de kamer staan nu dicht, gebruiken de opstijgende warmte van de vloerverwarming in de hal.
Het zijn oude radiatoren zonder voetventiel en met stelschroef in de knop. Knop helemaal open en dan bijregelen?
Verstandig om eerst de aanvoertemp te verlagen (nu 80C) alvorens inregelen? Vloerverwarming is (nu) hoofdverwarming.

Erg tevreden over afgelopen week, veel meer comfort en beduidend minder gasverbruik (~5 m3 p/d, terwijl dit hiervoor het dubbele was geweest).

groet, Harold
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Joepie »

Als je nu ook tevreden bent met het binnenklimaat in de andere vertrekken, terwijl de radiatoren daar dicht staan, dan lijkt mij dat voor nu een prima oplossing. Technische aanpassingen kunnen altijd nog.

(Die 80 graden aanvoer heb je toch niet gemeten?).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ritsaert snijder »

Tevreden of niet tevreden...goed inregelen scheelt en het geeft ook goed inzicht in je installatie.
Mijn volgorde is ; CV instellingen, thermostaat instellen, waterzijdig inregelen
Ik vond de meest bruikbare site; https://www.vandomburg.net/bespaar-ener ... afregelen/.
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

@Ritsaert, mooi site inderdaad, heb 'm ook al uitvoerig doorgenomen.
Uiteindelijk nog niks waterzijdig ingeregeld, maar wel snel de dT van de openstaande radiatoren gechecked; allemaal binnen 12-18C.
Momenteel staat de kamerthermostaat overdag tot 1600 op 18C, gaat dan naar 19C tot 2200 om weer terug te zakken naar 18C.
Gasverbruik bij buitentemp van 3-5 graden toch nog 9-12 m3. Had stikum gehoopt niet meer boven de 10m3 p/d te komen.
Maar nogmaals; de winst in comfort is enorm.

gr Harold.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ritsaert snijder »

Ik denk dat je ook de verdeling tussen radiatoren en vloerverwarming goed instelbaar moet maken en vervolgens moet inregelen. Ik doe dat met twee regelschuiven (bij mij gaat het dan om vloer en muur).
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Inderdaad, flowverdeling tussen vloerverwarming en radiatoren. Dat lijkt in mijn situatie het issue te zijn. Met dichtzetten van 2/3 vd radiatoren werkt nu wel, maar is geen structurele oplossing.
Om dat te realiseren met regelschuiven of andere kranen/kleppen, dat krijg ik zelf niet voor elkaar. Dat zou de installateur moeten doen.
Kun jij met die regelschuiven het debiet sturen naar vloer en/of wand?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Er toch achter gekomen dat veel radiatoren dicht zijn gevolg laat zien in (te) vochtige ruimtes. Stikum toch wat meer radiatoren open leidde meteen tot verminderde prestaties van de vloerverwarming.
Inbouwen regelunit voor de verdeling debiet vloer/radiatoren, is dat installatietechnisch goed te doen? Andere oplossing zou de 22mm aanvoerleiding naar vvw zijn (suggestie Hans).
Nog andere oplossingen?

groet, Harold
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou gelijk allebei doen; en twee schuifafsluiters plaatsen: https://www.warmteservice.nl/search?tex ... fafsluiter, als ik het mij goed herinner is dat niet zoveel werk.

heb je voldoende water stroming en je hebt afsluiters die heel nauwkeurig in te stellen zijn.


Waarom ga je niet eerst een week op continu temperatuur stoken. Alles wordt dan ongeveer 18 of 19 graden, en het geeft vaak geen verhoging van de stookkosten. Het zou best zijn dat je hiermee je probleem ook oplost.
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door GTV6 »

Deze ketel moet makkelijk voldoende flow kunnen leveren, met parameter P28 kun je de flow verhogen.
Of je thermostaat is niet goed werkend, of er is iets verstopt, bij deze buitentemperaturen klopt dit niet.
Staat het vermogen van de ketel wel juist ingesteld, de pompinstelling gaat automatisch omlaag als het vermogen beperkt is.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ritsaert snijder »

Ik draai het om; zorg ervoor dat de weerstand zo laag mogelijk blijft: dat scheelt pompkosten.
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door hanskraayeveld »

Broekhoest schreef:Er toch achter gekomen dat veel radiatoren dicht zijn gevolg laat zien in (te) vochtige ruimtes. Stikum toch wat meer radiatoren open leidde meteen tot verminderde prestaties van de vloerverwarming.
Inbouwen regelunit voor de verdeling debiet vloer/radiatoren, is dat installatietechnisch goed te doen? Andere oplossing zou de 22mm aanvoerleiding naar vvw zijn (suggestie Hans).
Nog andere oplossingen?

groet, Harold
Pomp harder laten draaien, grotere pomp installeren, extra pomp installeren op leiding naar vloerverwarming, schuifafsluiter plaatsen op leiding naar radiatoren, vergroten leiding naar vvw, watertemperatuur verhogen, leidingweerstand bij leiding naar vloerverwarming verminderen, grotere thermostaatdoorlaat, polijsten leiding en doorlaat, knijpen leiding naar radiatoren, extra leiding naar vloerverwarming, radiatoren isoleren, vloerverwarmingsslang inkorten, huis kleiner maken, huis beter isoleren, extra cv ketel plaatsen, grotere cv ketel plaatsen, (extra) sokken aantrekken, tegen je vrouw aankruipen, houtkachel opporren, huis in brand steken, rondjes rennen...

Nog meer ideeën nodig?

Je had al klaar kunnen zijn... goeie genade... dit is echt niet te geloven
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Je eerste suggesties zijn waardevol, Hans, waarvoor dank. De laatste had je best achterwege moeten laten.

Parameters P28 (min pompsnelheid) verhoogt van 20 naar 40% en P29 (max pompsnelheid van 60 naar 80%). GTV6 verwacht dat als beide parameters naar respectievelijk 80 en 100% gaan, de problemen waarschijnlijk verholpen zijn. Ik ga daar in stapjes naar toe om de verschillen te ervaren.

En Hans, al lang klaar kunnen zijn? Weet niet hoeveel tijd jij over hebt in de week, maar met een eigen zaak en een gezin blijft er bij maar erg weinig over.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door GTV6 »

Hans iets minder mag wel, ik gok dat de problemen van niet warm worden snel tot het verleden behoren.
Internetwijsheden leiden niet perse tot resultaten, slechts zeldzaam moet echt iets gewijzigd worden om te kunnen werken.
Meestal zijn het verkeerde instellingen.
Voordat iets gemaakt is, is er iets als meest ideaal daarna roeien met de riemen die je hebt.
TS geeft te kennen dat zelf sleutelen niet echt tot de standaard behoort volgens mij. Daarbij is het voor de gemiddelde hobbyist niet zo simpel als er al perskoppelingen zijn gebruikt.
Goed nadenken voordat je mensen aanzet tot wijzigingen die miss. niets opleveren. TS is stronteigenwijs maar bedenk je de situatie als je het zelf niet begrijpt.
Plaats reactie