Dat ik eigenwijs ben hoor ik thuis ook weleens. Op het gebied van installatietechniek heb ik mede dankzij de mensen hier al het nodige bijgeleerd, maar ben nog steeds een leek. Juist daarom probeer ik op dit gebied niet eigenwijs te zijn!
Ophogen van de minimum en maximum pompsnelheid van de ketel heeft gisteren geleid tot een warme vloer en radiatoren. GTV6 heeft gelijk gekregen.
Ik ga het nog een paar dagen aankijken en dan lezen jullie de ervaringen wel.
Oke Joepie,
Dat eigenwijze is niet negatief bedoeld, kan een goede eigenschap zijn toch, soms maar goed ook.
Idd inregelen moet nog, leuk klusje, kost wel tijd.
Maar nu is er wat in te regelen zonder (of te geringe) flow gaat dat niet.
Ik hoor graag de resultaten.
Heb je op de vvw nu 40 C?
Aanvoertemp ingesteld op CV en isense is 65C.
Vvw sinds de ophoging van de pompsnelheden:
Watertemp in buis vloer in: 35C
Retourbuis: 30C
Temp op display (mengwater): 30C.
Vloertemp: 24C (optimum, gemeten met IR thermometer op de plaats waar een buis loopt).
Voordat ik begin met waterzijdig inregelen nog een aantal vragen:
Is de aanvoertemp van 65C, zoals hierboven genoemd, ok?
Ik heb in totaal 12 radiatoren, waarvan 4 nooit open staan. Wel open zetten en inregelen?
Waar moet ik exact de aanvoer en retourttemp meten op een radiator? Huis is gebouwd in 1969, zijn radiatoren met stelschroef op de kraan.
Met welke radiator te beginnen? Beneden dichtbij de CV en dan eerst alles beneden en dan naar boven?
Als ik de CV op 25C zet (openhaardfunctie isense) en de ketel werkt modulerend, dan kan ik toch nooit een goed vergelijk krijgen als ik temperaturen meet voor en na inregelen als aanvoertemp verschilt?
Harold,
het beste rendement haal je uit je ketel met een zo laag mogelijke retourtemperatuur. Je kan overwegen om de aanvoer eerst langs alle radiatoren te halen en dan vervolgens met de retourtemperatuur naar de vloerverwarming te gaan.
Vervolgens stoppen met allerlei verlagingen en gaan voor een constante temperatuur. Dus bijvoorbeeld 24/7 op 19 graden in je woonkamer. Dat lijkt koud maar omdat alle massa deze temperatuur aan neemt valt dat reuze mee. (warmtebeleving = gemiddelde tussen de luchttemperatuur en de temperatuur van de massa).
Ik vermoed dat je dan het optimale rendement gaat halen. Maar zoals GTV6 (heeft ie een L-jetronic?) terecht opmerkt; niet zomaar gaan wijzigen, bezint voor ge begint.
Had vanmiddag wat uurtjes vrij om wat te kijken naar het inregelgebeuren.
Bezint eer ge begint was een goede raad en omdat ik nog geen antwoorden had gezien op de vragen in de vorige post, was het lastig. Thermostaat omhoog en toch maar eens aanvoer en retour temp meten van de huidige situatie (beneden 2 Vd 6 en boven 3 Vd 6 radiatoren, allen een kwartslag open.
Radiator 1 (beneden, bijkeuken, dichtbij CV): aanvoer 59C en retour 57C.
Radiator 2 (beneden, voorportaal): aanvoer 48C en retour 38C.
Radiator 3 (boven, slaapkamer zoon1, vlak boven CV): aanvoer 60 en retour 50 C.
Radiator 4 (boven, slaapkamer zoon2): aanvoer 47 en retour 37C
Radiator 5 (badkamer): aanvoer 59 en retour 51.
De deltaT vuistregel lijkt voor nr 1 niet ok.
Verder vond ik de absolute verschillen best wel opvallend.
Hans,
Waar moet ik exact de aanvoer en retourttemp meten op een radiator? Huis is gebouwd in 1969, zijn radiatoren met stelschroef op de kraan.
Ik zou meten op de aan - en afvoerleidingen. Je meet met een IR thermometer? Dan zou ik een stukje afplakband op de leidingen plakken en alle leidingen op 2 cm afstand meten (meestal staat het meetbereik wel op de de meter)..
@Jan, radiatoren metlagere temp zitten idd op langere aanvoerleiding, boven lopen ze achter het knieschot langs en zitten al in de buisisolatie en beneden lopen ze ongeisoleerd onder de vloer door.
@Ritsaert, meten middels een IR thermometer en zwarte tape op de leiding, zo is het idd uitgevoerd.
Toch zat ik nog steeds met dalende waterdruk in het systeem, maand geleden de snelontluchters vervangen waar het behoorlijk lekte. Daarna nog steeds van 2 naar 1 bar in ~10 dgn.
Lekkage gevonden op de koppeling van een retourbuis op vvw verdeler. Vanavond proberen aan te draaien met waterpomptang of anders opnieuw indraaien met teflon tape.
Aldoende leert men bij.
als je toch bezig bent met leren, alle schroefdraadverbindingen in een cv installatie verpakken met hennep en fitterskit. Teflon kan niet zo goed tegen warmte.
Bedankt voor de reacties, heren.
Teflon tape of hennep is wat mij ingefluisterd is. Voorkeur voor hennep dus.
Helaas niet mogelijk om de koppeling aan te draaien; te weinig ruimte om er met waterpomptang of baco bij te kunnen. Dit is dus het nadeel met aanvoer- en retourbalk achter elkaar ipv boven elkaar. Eerst maar de aanvoerbuis ervoor los draaien om vervolgens bij de lekkende koppeling te kunnen?