pelletkachel wel of niet met buffer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door ruspek »

hoi,

vandaag de Ariterm Biomatic 20I gezien; een pelletkachel met eigen ingebouwde boiler (140l)

was wel een prijzig ding (7000+) maar wel mooi compact en een "alles in één"
Net als de oude vertrouwde CV gasketel.

Maar: is het wel efficiënt om een pelletkachel zonder (grotere) buffer te nemen?
Of moet je juist wel een grotere buffer nemen (1000l) zodat de kachel een paar uur op vol vermogen kan branden en daarna gewoon uit kan gaan?

Zonnecollectoren willen we aan de ene kant wel maar is ook wel weer een grote kostenpost.

Wie kent er nog meer fabrikanten die een "alles in één" ketel hebben?
Wie kent het merk Ariterm?
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door ruspek »

Niemand?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door holtere »

Geen idee of het wat is maar 7000,- vind ik wel reteduur :roll:
140 liter als buffer stelt niets voor, daar gaat misschien 6 kW in. Ook als boiler vind ik dat klein laat staan met collectoren.
Voor dat geld zou ik in ieder geval de markt goed verkennen als je zoiets zou willen aanschaffen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door Pietje »

Ruspek,
de meesten hier op het forum hebben geen haast high tech spullen in huis te halen. Keep It Stupid Simple, en een pelletkachel van 7000.- is dat zeker niet...

Vandaar de stortvloed aan reacties :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door ruspek »

Ok, begrijpelijk.

Deze ketel gaat het ook in ieeer geval niet worden.
Binv. Een Defro ks al de helft goedkoper.....

Maar devraag blijft wel:

is het zinvol om een grote buffer te hebben bij een volautomatische pelletkachel, of niet?

Zonnecollector komt er natuurlijk ook, met buffer. Deze kan dan kleinder zijn.
(Of sla ik de plank nu helemaal mis)
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door Kriske »

ruspek,

Je slaat de plank idd heel mis.
Buffer kan nooit groot genoeg zijn ! Zeker met een zb erbij - best is zelfs dat je beide systemen op 1 buffer plaatst.
Beste gebruik van een pelletbrander is dat hij zo weinig mogelijk opstart ( met de opstart doe je steeds het meeste verlies aan pellets voor hij echt warmte produceert )
Voordeel met een buffer eraan is dat de pelletbrander steeds voluit kan branden tot je gewenst warmtepijl in je buffer , die voorraad warmte is dan voor een hele tijd voldoende en je hebt daardoor minder opstarten nodig .
Mijn spreuk is steeds : Een buffer kan nooit te groot zijn , zeker met een zb eraan geknoopt !

Mvg , Kris
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door Joepie »

Kriske schreef: Mijn spreuk is steeds : Een buffer kan nooit te groot zijn , zeker met een zb eraan geknoopt !
Mijn schoonmoeder heeft er vele hangen op het toilet, maar dit tegeltje heeft ze nog niet. :lol:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door pelletpower »

Buffer met een pelletkachel is onnodig verlies. Watertemp zo laag mogelijk houden. Vermogen van de kachel zo laag mogelijk houden dan is t ok.
En inderdaad 7000 euro is bar veel geld. Voor de helft lever ik een kachel met een beter rendement. Ook beter dan de Defro. Met ingebouwde bell. Nog even en het is een ecologische rocket.
Gebruikt heb ik hem ook nog. Scheelt weer iets.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door Kriske »

Zo heeft ieder zijn mening , lol .
Dat maakt het kiezen niet gemakkelijker !

Kris
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door pelletpower »

Er zijn scenario's denkbaar dat een buffer iets toevoegt bij een pelletkachel, waaronder een zonnecollector. Om nou te zeggen altijd en nooit groot genoeg.... Ik ben een beetje geschrokken van de verliezen van een standaard buffer. Zonder extra isolatie brengt een buffer meer verlies dan winst. Dat durf ik gerust te stellen.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door ruspek »

Tsja, wat is nu wijsheid.....

Ik ben ook bij verschillende inxtallateurs geweest ( die trouwens weinig van pelletketels enzo afwisten) maar wel van zonneboilers.
De ene gaf ook aan kleine buffer, desnoods twee ivm hoger gebruik sww en buffering zonnewarmte.
De ander gaf aan een groot buffer en gebruik maken van de gelaagdheid.

Keuzes.......keuzes........keuzes
In deze: wat is waarheid.

Een grotere buffer zodat de ketel minder vaak aanslaat en efficienter kan branden
, of een kleinere die per saldo minder verliezen heeft.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door pelletpower »

Bedenk zo, heeft je gas cv een buffer? Ja. Dan je pellet cv ook. Niet. Dan niet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door Paul Joosten »

Wat is het verschil in reactiesnelheid? Wanneer ik wil douchen moet er niet eerst lang koud water uit de kraan komen. Bij gas is het nog redelijk maar aan de (gevels)grens. Kan me nauwelijks voorstellen dat een pelletkachel ook maar in de buurt komt qua opwarmtijd. Dan is een buffer voor in ieder geval SWW toch wel raadzaam lijkt me. Wie kan daar iets over zeggen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door Ingir »

Zolang de buffer binnen het beschermd volume staat zijn stilstandsverliezen niet echt verloren. Ik zou overigens niet wat je met een buffer bij een pelletkachel moet, als het vermogen goed afgestemd is op de woning (lager is beter) heb je geen buffer nodig en kan de pelletkachel lange tijd achter elkaar branden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb geen verstand van pelletkachels met buffers. Het verlies van een buffer lijkt mij logisch, zeker als de buffer - zoals heel vaak - niet in huis staat. Bedenk ook dat het pakket isolatie de warmtedoorvoer

Wat ook meespeelt is de manier van verwarmen en de hoeveelheid massa in je huis. Vloer en muurverwarming kunnen een behoorlijke buffer vormen.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie