Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door Ruuben »

Als ik aluminiumfolie om een met steenwol omwikkelde pijp doe, om vezels die vrij komen te verminderen, hoe lang leven zou het aluminium dan beschoren zijn?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door holtere »

Er is een wat dikkere kwaliteit folie te krijgen in de supermarkt. Meer voor barbecue en ovendoeleinden en die is aanmerkelijk steviger.
Als je er vanaf blijft zit dat eeuwig! Vastzetten met ductape maar neem dan een goede kwaliteit. Die van de bouwmarkt rolt uit zichzelf al los :evil:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door Ruuben »

Dat is goed idee van de dikkere variant. Maar ik denk dat ducktape in warme omgeving toch gaat uutdrogen. Welke supermarkt heb je dat gezien?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door holtere »

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door swake »

Waarom aluminiumfolie? Omdat het reflecteert?
Geen idee wat dat nog 'opbrengt' wanneer er al een mooie laag isolatie rond de leiding zit. Op het gevoel zeg ik dat het niet de moeite is. Of toch zo weinig dat het niet verantwoord is, nog financieel nog ecologisch.

Maar misschien zit hier een slimme die het weet te berekenen? Dan zijn we er zeker van :)

Ik moet er zelf ook aan beginnen (extra isoleren leidingen) het gaat er zo uit zien:
- Eerste laag van die standaard grijze isolatie voor leidingen. Die is nu vastgeplakt met een beetje tape. Dan kan ik ze later nog zeer eenvoudig aanpassen mocht dat nodig worden.
- De 2de laag wordt glaswol 4 tot 6cm (goedkoop, en ik heb er nog liggen, dus...). Beetje vastgesnoerd met koord als een stuk vlees om te braden :mrgreen:
- Dan volgt een dubbele laag folie, oorspronkelijk de verpakking van de rollen glaswol gebruikt op zolder. Als je dat niet 'mooi' gaat vinden kan er nog altijd een extra laag kraftpapier rond of iets in dat genre. Of een lap stof met een strikje er rond.

Wat de vraag over warmtebestendigheid betreft. Alu is bruikbaar tot 400°C (zelf uitgeprobeerd), wellicht voldoende stabiel tot over de 500°C, en daarna gaat het smelten rond de 650°C (of was het nog iets meer, zal ook afhangen van de exacte legering). Voor de leidingen van de verwarming wellicht ruim voldoende dus.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door Ruuben »

oke,

Ik wil het om schoorsteenpijp isolatie doen. Ik neem aan dat het geen 400 graden aan de buitenkant van de steenwol zal worden.
Ik moet het dit weekend maken en heb zodoende geen tijd om iets te bestellen. Beetje dom, want er is best goed dik spul te vinden zag ik.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door MaartenB »

alutape kan vaak ook goed tegen warmte
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door Ruuben »

Oke, ga ik gebruiken.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door Ruuben »

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door holtere »

Voor mij zou ik dat spul alleen gebruiken om de barbecuefolie hier en daar vast te zetten. Wordt zo allemaal wel wat veel om terug te verdienen :?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door Ruuben »

die tape ik ik gebruikt heb was geschikt tot 80 graden. Ik kan me niet voorstellen dat het zo warm zal worden achter mijn ombouw, laat staan door de superwool om mijn schoorsteen heen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door swake »

Om rotswol rond de schoorsteenpijp vast te maken zou ik dan liever ijzerdraad gebruiken. Redelijk dun nemen. Eventueel zelfs RVS draad, dat zal mooier zitten, maar kost ook direct veel meer. Niet al te strak aantrekken. Indien het iets esthetisch moet worden kan je daarna nog altijd afwerken met iets anders.

Aluminium papier vind ik te kwetsbaar.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe warmtebestendig is aluminiumfolie?

Bericht door Ruuben »

ja precies.
Ik heb eerst alles met speciale trekband en ijzerdraad vastgezet. Daarna pas aluminium eromheen. geplat. en daar weer ijzerdraad omheen gewikkeld. Better save than sorry
Plaats reactie