elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

voor ons nieuw te bouwen huis ben ik aangekomen bij de elektra voorziening.
Aangezien het een compleet nieuwe situatie wordt is "rekening houden met het verleden" erg lastig.
Ook het feit dat we nu nog gas hebben en straks niet meer zal meegewogen moeten worden.

Wat verandert er:
- van gezin van 2+2 gaan we naar gezin + inwonende (schoon) ouders (gelukkig wel in aparte wooneenheid :) )
- ipv 1 keuken gaan we naar 2; dus 2x inductie, 2x oven
- pompen van verwarming (wand / vloer)
- ipv 1 gezinsgebruik gaan we naar 2 (2 tv's, 2x aantal lampen, .....)
- maar wel maar 1 wasmachine en 1 droger

het volgende voor als we de keuze doen voor zonneboilersysteem
- eventueel elektrisch na-verwarmen van SWW (als de eventuele zonneboiler het niet gaat redden)
- eventueel elektrische kachels voor de echt koude maanden (als de zonneboiler het niet redt)
- pomp van zonneboiler

bestaan er makkelijke, snelle manieren (rekentools) om verbruik te bepalen?
en dus aan de hand daarvan het aantal panelen te bepalen?

ons gebruik van de laatste jaren keer 1,5 klopt nl. natuurlijk voor geen kant

graag jullie reactie
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door fireblade »

maar wel maar 1 wasmachine en 1 droger

.....maar die zullen wel intensiever draaien met nog meer mensen erbij, dus of het nu 1 0f 2 machines zijn doet m.i voor het verbruik niet ter zake.

Wat wel telt is hoe hoog het electraverbruik van de schoonouders is in de huidige situatie, tel dat gewoon bij je huidige verbruik op. Zit je altijd goed.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door ruspek »

dat had gekund mits...:

- ze niet het afgelopen jaar in een (vakantie) huisje zaten waar all-inn is, en er geen meter is.
- ze in vorig huis een elektrische SWW boiler zorgde voor warm water in douche en een doorstroomapparaat voor warm water in keuken.

Huidige gebruik is niet reëel te noemen aangezien we momenteel in een woonunit naast de bouw wonen.
(veel elektra gebruik is voor bouw)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door ritsaert snijder »

Wil je krap plannen (met een bezuinigingsdoel). Hoe oud zijn de kinderen nu? Ga je die droger blijven gebruiken? Rekening houden met de toekomst lijkt me ook erg belangrijk. Die panelen staan daar voor 25 jaar....elk jaar wat minder opbrengst?
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door Blijfhopen »

@ruspek
Krijgen je schoonouders een eigen huisnummer ? Zo ja dan kunnen ze natuurlijk ook eigen aansluitingen nemen. Hangt wel een aardig kostenplaatje aan en ....... tijdig aanvragen.
Houd je ook rekening met de voordeurdelersregeling van Jetta ? :evil:
G.A.
GdeJ denkt met u mee.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door mro »

Moeilijk te zeggen. Je gebruikt niet alles tegelijk.

Ik zou starten met de kleinst mogelijke aansluiting maar toch de optie/budget openhouden om te verzwaren indien echt nodig.

Je hebt dan 1 gemeenschappelijke zonneboiler met bijhorende elektrisch element ter ondersteuning indien nodig?

Wat betreft die inductie kookplaten: max vermogen is inderdaad hoog maar hoeveel wordt daarvan in de praktijk gebruikt in het dagelijkse huishouden? Misschien gemiddeld 20%? En de kans dat de twee kookplaten tegelijk vollebak gebruikt worden is helemaal klein.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door ruspek »

De aansluiting is het probleem niet.
Nu 3x25A, kan makkelijk naar 3x35A als nodig.
Gaat mij erom hoeveel z8nnepanelen plaatsen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door JantjeV8 »

Voor de basisinstallatie zie ik het probleem niet. Een groepje meer of minder aanleggen heeft niet heel veel invloed op de kosten, noch op het verbruik. Meer groepen is meer comfort, niet alleen nu, maar voor toekomstige wijzigingen.

Gaat het om pv, dan wordt de vraag wel relevant.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door Paide »

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Wil je weten hoeveel stroom je denkt te gaan verbruiken zodat je weet hoeveel panelen je moet gaan leggen om rond de 0 uit te komen aan het eind van het jaar?

Veel zal afhangen van wat je hiermee bedoelt:
- eventueel elektrisch na-verwarmen van SWW (als de eventuele zonneboiler het niet gaat redden)
- eventueel elektrische kachels voor de echt koude maanden (als de zonneboiler het niet redt)
Wat ben je hiermee van plan? Hoe ga je je huis verwarmen? Waarom overweeg je elektrische kachels in een nog te bouwen nieuwbouwhuis?

Een gewone huis tuin en keuken zonneboiler levert je een deel van je warme water in de warme maanden, maar gaat je niet helpen met het verwarmen van je huis.

Een gemiddeld huishouden gebruikt 3000kWh per jaar. Jullie zijn met twee huishoudens. Dus een grove schatting is 6000kWh per jaar. Als je geen gasCV aanlegt zal dit flink omhoog gaan afhankelijk van je oplossing voor de verwarming.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door ruspek »

Het gaat erom om te bepalen hoeveel panelen we op het dak moeten leggen.

Hoe het er nu voor staat zal de installatie er als volgt uit gaan zien:
Pv panelen
Zonnecollector
Pelletketel of houtvergasser.

Voor het SWW zal je iets moeten erzinnen tegen de legionella.
Daarom elektrisch naverwarmen, ofzorgen dar de buffer naar 70 graden gaat.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door Paide »

Ok. er komt dus een CV installatie gevoed door een houtgestookte kachel.
In het geval van een houtvergasser komt er een flinke buffer bij. Bij een pelletkachel hangt het van je ontwerp af.
Dan zou ik daar je zonneboiler op aansluiten en je SWW van betrekken.

Elektrisch naverwarmen van alleen een zonneboiler zou ik uit je hoofd zetten, want dat wordt onbetaalbaar. Eigenlijk heb je dan gewoon een elektrische boiler tussen oktober en mei voor 6 personen.

Blijft er nog over wat je hiermee in gedachten had:
- eventueel elektrische kachels voor de echt koude maanden (als de zonneboiler het niet redt)
Je ging toch een CV installatie leggen?
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door pelletpower »

Hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.
Gemiddeld verbruik 2 gezinnen rond de 6000
Tel daar nog wat extra bij als je electrisch kookt en nog wat als je electr na gaat verwarmen.
Zo, en dan is je dak vol. Het is geen rocketscience. Bovendien schijnt de zon het ene jaar wat harder dan het andere. Kom je tekort, leg je setje bij. Hou je over heb je geluk als je bij greenchoice zit.

Zelf zijn we begonnen met een 3600 Wp. Een jaar later 5000 Wp bijgelegd. Nu denk ik over een laatste set om wat terug te gaan leveren. Paneeltjes zijn makkelijk, beetje schroeven, kabeltje trekken, klaar. Voor de goede orde, dit is voor zakelijk en prive samen, om een hoop commentaar voor te zijn.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door ruspek »

Ja, we gaan cv aanleggen.
Het elektrisch verwarmen hoeft dan dus niet.

Vandaag bij installateur geweest.
Voorstel het volgende:

pv panelen, nog even precies kijken hoeveel
Zonnecollector met 300 tot 500l sww
Pelletketel voor cv en sww

Houtvergasser was installateur niet zo'n grote voorstander van ivm werk en de betrouwbaarheix / bedrijfszekerheid.
Pelletkachel gaf hij als nadeel dat inregelen per pelletsoort moet gebeuren en er niet even snel een zakje ander pellets ( met andere samenstelling) doorgedraaid konden worden.

Tegenwoordig ook inbouwhaarden en pelletkachels die 75 tot 90 % van de warmte afgeven aan cv en maar 10 tot 25% afgeven aan ruimte.
Mooi spul.

Zou je trouwens ook twee keer subsidie kunnen krijgen op aanschaf biomassa kachels?
dus ik koop twee pelletkachels / inbouwhaarden zoals hierboven bedoeld en dus ook twee keer subsidie?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door JantjeV8 »

Als ik op gevoelsbasis een betrouwbaarheidsstaffeltje moet maken, ziet dat er zo uit:

Gewone atmosferische kachel.
Houtvergasser.
Pelletketel.
Gas cv toestel.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: elektra gebruik; hoeveel rekening mee houden?

Bericht door JantjeV8 »

ruspek schreef: Zou je trouwens ook twee keer subsidie kunnen krijgen op aanschaf biomassa kachels?
dus ik koop twee pelletkachels / inbouwhaarden zoals hierboven bedoeld en dus ook twee keer subsidie?
Als je de aankooprekening op 2 huisnummers kunt zetten moet dat wel lukken.
Plaats reactie