vloerverwarming problemen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

Eigenlijk al sinds de verbouwing van bijna 5jr geleden ben ik ontevreden over onze vloerverwarming.
Hoe hoog de kamerthermostaat ook staat, warmer dan 18 graden krijg ik het niet in de woonkamer.
Vanmorgen met de installateur gekeken. Betreft een vloerverwarmingsverdeler met 6 groepen van de firma Thermo Garant. Merk verdeler volgens de installateur is waarschijnlijk een Therminon.
Temperaturen gemeten per groep (aanvoer en retour), waarbij de aanvoer rond de 23 en de retour rond de 20 graden zat. Veel te laag natuurlijk. Uiteindelijk de Honeywell kraan van stand 4 naar 5 gezet (max stand 7, beveiligd op stand 5). Ook de Grundfoss pomp een stand hoger gezet. Hopelijk gaat dit wat helpen, al heb ik m'n twijfels.
Wat denken jullie hierover?

Gr Harold
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tinypic heeft alle foto's gedraaid, zou je dit kunnen corrigeren, Kockie? Bvd !
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Kriske »

Aanvoertemp van 23° is nie echt overdreven voor een vv , daar mag wel iets bij denk ik ?
Hangt er natuurlijk ook van af hoever je buizen uit elkaar liggen in de vloer.
Kamerthermostaat heeft geen invloed op de temp die je ketel door de grond jaagt , die temp zal je moeten aanpassen op de ketel vermoed ik.

mvg,Kris
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Dank voor je reactie, Kriske.
Iets meer duidelijkheid over de buizen gelegd zijn:
Afbeelding
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Joepie »

Er zit een menger op je installatie. Die mengt afgekoeld water dat al door vloerbuizen is gegaan met vers warm water van de CV ketel. De temperatuur van het mengwater wordt via de gauge weergegeven. Als de aanvoertemperatuur laag is dan is het gemengd water ook niet heel warm. Weet je de directe aanvoertemperatuur van de CV ketel? Heb je de instellingen van ketel en thermostaat nagelopen?

Wat ook zou kunnen is dat er in de retourbuis naar de ketel lucht zit ingevangen die ervoor zorgt dat de mengingsverhouding scheef verloopt (dus verhoudingsgewijs vrij veel afkoeld water tov vers warm water).

Bij LTV is het volgens mij niet erg zinvol om te mengen omdat de temperatuurverschillen tussen aanvoer en afvoer klein zijn. Waarschijnlijk wordt nu gemengd om de pomp te beschermen en tegendruk in het systeem tegen te gaan. Ik zie geen regelmogelijkheid op de installatie.

Je hebt de installateur er bijgehaald, wat zegt die?

NB ik zie ook nog een kleine potentie voor wat buisisolatie!
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door martijn1984 »

Bij ons staat de ketel op 50 graden aanvoertemperatuur.
Retour is 20/25 graden.

De verdeler mengt bij met koud water , dit resulteert in water van 30 graden max wat in de buizen gaat. Pomp staat op stand 3 ( alpha2 , verbruikt dan 18 watt) .

Vloer word in alle vertrekken ongeveer 25 graden , wat resulteert in een ruimte temperatuur van 19 of 19,5 graden.
Moet ik er wel bij vermelden dat hij eigenlijk is aangelegd als bijverwarming. Afgelopen maandag en dinsdag moest er ook 1 radiator los.
Verder een pompschakelaar gemonteerd.

Wat is / zijn jouw exacte temperaturen? Stand 5 op de je knop betekent volgens mij een 40 graden.
Wat let je om hem op 6 of 7 te zetten? De pomp hoger zetten betekent dat de warmte zich minder af kan geven aan je vloer. Je Delta T is nu maar 3 graden. Wat is de delta T van je cv water?
Heb je een ir temperatuurmeter?
Dan kun je een goed beeld krijgen van temperaturen van bijv vloer of leidingen.

Kijk ook even achter het dopje op je retour vanuit je verdeler , hier zit een imbus , staat deze helemaal open?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Joepie »

Hogere pompsnelheid leidt tot verhoudingsgewijs meer bijmenging van koud water op de verdeler. De aanvoer van warm water van de CV wordt daar namelijk niet door beïnvloed en is constant.
Hogere pompsnelheid is aan te bevelen als er warme en koude zones ontstaan in je vloer. Dat betekent dat het water al te sterk afgekoeld is op enig moment. Als hogere pompsnelheid nodig is dan kan je alleen de CV aanvoer temperatuur verhogen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door kockie »

Broekhoest schreef:Tinypic heeft alle foto's gedraaid, zou je dit kunnen corrigeren, Kockie? Bvd !
Kan ik niet. Je moet de plaatjes in de goede stand zetten en dan opnieuw uploaden; hetzij naar tinypic, of gewoon op dit forum uploaden (is ook nog eens sneller)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

hartelijk dank voor het meedenken.
Joepie schreef:Er zit een menger op je installatie. Die mengt afgekoeld water dat al door vloerbuizen is gegaan met vers warm water van de CV ketel. De temperatuur van het mengwater wordt via de gauge weergegeven. Als de aanvoertemperatuur laag is dan is het gemengd water ook niet heel warm. Weet je de directe aanvoertemperatuur van de CV ketel? Heb je de instellingen van ketel en thermostaat nagelopen?
Aanvoer temp van de ketel is de default setting van de Remeha Calenta 28c, nml 80 graden. Bij een kamerthermostaat temp van 18 graden en warmtevraag van de CV is de actuele aanvoertemp 42 graden en en retour temp 31 graden. Het mengwater op de gauge geeft 22 graden aan.

Wat ook zou kunnen is dat er in de retourbuis naar de ketel lucht zit ingevangen die ervoor zorgt dat de mengingsverhouding scheef verloopt (dus verhoudingsgewijs vrij veel afkoeld water tov vers warm water).
Als ik de verdeler ontlucht krijg ik meteen water. Betekent dat ik dan geen lucht in de retourbuis heb?

Je hebt de installateur er bijgehaald, wat zegt die?
Hij heeft dus temperaturen gemeten van alle zes groepen (aanvoer en retour) en kwam tot de conclusie dat het niet vreemd was dat we niet warm krijgen hier; water wat de vloerverwarming ingaat is simpelweg niet warm genoeg. Veel verder dan hoger zetten van de Honeywell thermostaat kwam hij niet.

NB ik zie ook nog een kleine potentie voor wat buisisolatie!
Klopt helemaal, dat wordt aangepakt als eerst het andere probleem verholpen is.
Excuses voor het onduidelijk quoten. Zag even geen andere optie.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

martijn1984 schreef:Bij ons staat de ketel op 50 graden aanvoertemperatuur.
Retour is 20/25 graden.

De verdeler mengt bij met koud water , dit resulteert in water van 30 graden max wat in de buizen gaat. Pomp staat op stand 3 ( alpha2 , verbruikt dan 18 watt) .

Vloer word in alle vertrekken ongeveer 25 graden , wat resulteert in een ruimte temperatuur van 19 of 19,5 graden.
Moet ik er wel bij vermelden dat hij eigenlijk is aangelegd als bijverwarming. Afgelopen maandag en dinsdag moest er ook 1 radiator los.
Verder een pompschakelaar gemonteerd.

Wat is / zijn jouw exacte temperaturen? Stand 5 op de je knop betekent volgens mij een 40 graden.
Wat let je om hem op 6 of 7 te zetten? De pomp hoger zetten betekent dat de warmte zich minder af kan geven aan je vloer. Je Delta T is nu maar 3 graden. Wat is de delta T van je cv water?
Heb je een ir temperatuurmeter?
Dan kun je een goed beeld krijgen van temperaturen van bijv vloer of leidingen.

Kijk ook even achter het dopje op je retour vanuit je verdeler , hier zit een imbus , staat deze helemaal open?
Beste Martijn,

Zoals gemeld in de vorige post, de default parameter p1 (aanvoertemp, Tset) staat op 80 graden. Met de Honeywell op stand 5. De installateur dacht dat dit overeen komt met 50 graden, maar twijfelde.
Op dit moment staat de thermostaat in de woonkamer op 18 graden, zoals gezegd de Honeywell op stand 5, actuele aanvoer temp CV is 42 graden (leiding handwarm) en retour 31 graden (voelt niet warm aan). Temp van het mengwater is 22 graden.
Honeywell op stand 6 of 7 lukt niet ivm beveiliging.

Ik heb vandaag een IR thermometer besteld, zal toch meer inzicht moeten krijgen in temperaturen van meerdere zaken.

Retour van de verdeler gecontroleerd, de imbus staat inderdaad helemaal open.

groeten, Harold
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door martijn1984 »

Harold

Hoeveel lengte buis heb je per groep?
Is je ketel modulerend?
Ik moest mijn pompsnelheid ook verhogen in de parameters van de ketel , dit kan bij mij via de i sense thermostaat.
Ik denk dat je de oplossing moet zoeken bij je ketel , echter zijn hier anderen die hier meer verstand van hebben. Deze zullen zich nog wel melden.

Vermeld vast even je lengte buis, vloerdikte op je buis en type cv ketel.
Heb je nog radiatoren? Anders is 80 graden onnodig.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Joepie »

Broekhoest schreef: Zoals gemeld in de vorige post, de default parameter p1 (aanvoertemp, Tset) staat op 80 graden. Met de Honeywell op stand 5. De installateur dacht dat dit overeen komt met 50 graden, maar twijfelde.
Op dit moment staat de thermostaat in de woonkamer op 18 graden, zoals gezegd de Honeywell op stand 5, actuele aanvoer temp CV is 42 graden (leiding handwarm) en retour 31 graden (voelt niet warm aan). Temp van het mengwater is 22 graden.
Honeywell op stand 6 of 7 lukt niet ivm beveiliging.

Ik heb vandaag een IR thermometer besteld, zal toch meer inzicht moeten krijgen in temperaturen van meerdere zaken.

Retour van de verdeler gecontroleerd, de imbus staat inderdaad helemaal open.

groeten, Harold
Waar meet je die 31 graden? Dit kan niet de retourbuis kort na de verdeler zijn, omdat die temperatuur niet hoger kan zijn dan het afgekoelde water dat uit de vloerverwarmingsbuizen retour komt. Immers, een deel daarvan wordt met warmer CV water gemengd, het andere deel gaat retour naar de CV.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door fireblade »

Ik heb eenzelfde soort vloerverwarming, en had dit probleem ook. Er zitten nogal wat afwijkingen in de thermostaatknop, ik heb dezelfde, bij mij is stand 3 30gr watertemperatuur, stand 4 40gr, en de knop is niet begrensd.
Maar hoelang gedurende de dag krijgt de vloerverwarming zijn warm water van de cv ketel? Als je een kamerthermostaat hebt met nachtverlaging kan de vloerverwarming gedurende die periode geen of onvoldoende warm water krijgen. Probeer eens de kamerthermostaat te overbruggen, en de maximaalthermostaat van de cv ketel in te stellen op ca 45=55gr. Deze temperatuur wordt dan 24/7 aan de radiatoren afgegeven, en dus ook aan de vloerverwarming, waardoor deze goed door en door warm kan worden. Sinds ik mijn installatie weersafhankelijk heb geregeld is mijn te koude vloerverwarming probleem opgelost. Het is nu zelfs zo dat deze in voor en najaar als hoofdverwarming dient, de radiatoren met thermostaatknop blijven koud, uiteraard staan de kranen wel op 22 gr ingesteld.
Mijn vloerverwarming bestaat uit 5 groepen van plusminus 100 mtr buis 16x2 per groep en in slakkenhuis gelegd, hoh 15 cm.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

Beste broekhoest.

Op jouw retour naar de cv zit een doorgangsventiel. Net boven je verdeler.
Kun jij kijken of die helemaal opengedraaid is?
Waarschijnlijk zit die bijna helemaal dicht.
Als dat zo is ben je van het probleem af.

Groeten Hans
Bijlagen
retour.jpg
Laatst gewijzigd door hanskraayeveld op 24 jan 2016, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door martijn1984 »

Broekhoest schreef:
Kijk ook even achter het dopje op je retour vanuit je verdeler , hier zit een imbus , staat deze helemaal open?

Retour van de verdeler gecontroleerd, de imbus staat inderdaad helemaal open.

groeten, Harold
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

Oh het was al besproken. Sorry niks gezegd.
Plaats reactie