Schema cv met buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Graag jullie opmerkingen of voor- en nadelen van dit schema!
Het is een heel gangbaar schema volgens mij, de ketel krijgt z’n retourwater opgewarmd terug.
Als de temp in de top van de buffer net zo hoog is als de uitgaande watertemp van de cv-ketel kan de driewegklep open, het water loopt dan via de buffer met het mixventiel naar de cv ketel retour. De ketel zal niet bij verwarmen zolang de retourtemp hoog genoeg blijft.
Als de uitgaande watertemperatuur van de ketel veranderd wordt moeten we op twee plaatsen de instellingen wijzigen: De instelling van de regeling van de zonnecollectoren die de driewegklep inschakelen en het ingestelde temp van het mixventiel aanpassen. Lijkt allemaal te overzien?
De verwarming draait eigenlijk 24/7 op 35 graden i.v.m. vloerverwarming en wat radiatoren op lastige plekken. We gebruiken nu een tweede pomp met een relais dat de cv-ketel weer uitschakelt dus twee systemen eigenlijk. De tweede pomp moet echt vervangen worden en samen met wat andere cv-klussen is dat een mooi moment om de boel helemaal om te gooien.

Wat ik me ook afvraag is hoeveel speling je eigenlijk hebt met de retourtemperatuur van je cv voordat die rare dingen gaat doen? Wanneer slaat de brander aan, kan die tegen hogere retourtemperaturen dan ingesteld enz.
Bijlagen
cv schema.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Schema cv met buffer

Bericht door kockie »

Ik heb juist voor een extra pomp icm 2 keerkleppen gekozen om dat (bij mij) de regeling daardoor veel eenvoudiger werd. Je hebt niet meer te maken met de grillen van je ketel, je bepaalt zelf wanneer het ding aangaat. Dat kan al met een simpele thermostaat.

Wat mij het eenvoudigst lijkt is een thermostaat aan de pomp vanuit de buffer. Deze staat bijvoorbeeld op 20 graden. Vervolgens zet je de thermostaat van de gas-cv op 19 graden. Als je onvoldoende warmte hebt gaat neemt de gas-cv het automatisch over. Voor het mooie zou je er dan een relais tussen moeten zetten die vervolgens de pomp van de buffer op dat moment uitschakelt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schema cv met buffer

Bericht door Wouter Gillis »

Aansluitend bij Kockie,

ik heb snel even een schema gemaakt hoe het bij mij werkt. De CV houdt ook de bovenste 100 liter van de buffer warm voor het SWW als de zon het laat afweten, maar dat heb ik er niet bijgetekend.
De 2de pomp aan de collector uitschakelen als de cv werkt staat nog op de to-do. Voorlopig hou ik het zo, de pompvolumes komen quasi overeen en werken elkaar niet tegen.
Bijlagen
schema.pdf
(30.75 KiB) 176 keer gedownload
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Schema cv met buffer

Bericht door MaartenB »

Is het nog een idee om net als JW te R niet het warme water altijd van 1 plek te nemen (ergens boven), maar via 3 wegkleppen de meeste koude maar nog bruikbare laag pakken. Op deze manier gebruik je zo weinig mogelijk van het warmste water, en heb je zo koud mogelijk water onderin, wat het rendement van je collector ten goede komt. In het geval van falen kan je die regeling er uit halen en de driewegkleppen met de hand instellen op de oude manier.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schema cv met buffer

Bericht door Wouter Gillis »

@ Maarten,

Je mixt de temperatuur van het water dat uit de buffer komt terug tot de bruikbare temperatuur, bijvoorbeeld 30°C voor de vloerverwarming. De gelaagdheid in de buffer wordt dan ook niet verstoord. Het retourwater zal steeds koud zijn (bijvoorbeeld 26°C) en kan zo onderin de buffer, klaar voor de zon. Met radiatoren op hoger regime (bijvoorbeeld 60°C/40°C) kan het wel interessant zijn om de retour niet volledig beneden in de buffer te laten komen maar bijvoorbeeld op 1/3 hoogte. Maar voor dergelijke hogere temperatuurregimes voor CV vind ik een zonnecollector sowieso niet interessant.

groet
Wouter
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Schema cv met buffer

Bericht door MaartenB »

Dat is inderdaad de standaard manier, wat ik bedoel is denk ik beter uit te leggen met een simpel voorbeeld:
Stel je wilt 10 liter water hebben van 36 graden, het water boven in de buffer is 60 graden, in het midden 40, en onder 20, en ook je retour (van de cv) is 20 graden.

Standaard oplossing (situatie 1) is: 4 liter water van 60 graden uit het vat mengen met 6 liter uit de retour ((60*4+20*6)/10=36), daarnaast gaat 4 liter water van 20 graden je buffer in (ook uit de retour van de cv)

Alternatief (situatie 2) is: 8 liter water van 40 graden uit het midden mixen met 2 liter water van 20 graden uit de retour ((40*8+20*2)/10=36), en 8 liter retour water gaat je buffer in.

In situtatie 2 heb je dezelfde energie uit je buffer gehaald, alleen heb je nog steeds heet water van 60 graden, en onderin is meer koud water. In deze situatie werkt de hele zonneboiler-kant efficienter, de warmtewisselaar in het buffervat werkt beter door de lagere temperaturen, en er gaat kouder water richting je zonnecollector, welke door de lagere temperaturen ook efficienter werkt (minder warmteverlies).
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Alternatief (situatie 2) is: 8 liter water van 40 graden uit het midden mixen met 2 liter water van 20 graden uit de retour ((40*8+20*2)/10=36), en 8 liter retour water gaat je buffer in.
Ja, zo is het mooi duidelijk wat water afpakken op de verschillende niveaus doet!

Moet wel zeggen dat de buffer maar klein is, 500 liter plus gekoppeld nog een kleinere van 120 l. Met een grotere buffer zou ik het zeker overwegen!
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Schema cv met buffer

Bericht door MaartenB »

Ik heb alleen JW te R dit zien doen, verder nooit wat over gelezen. Ik heb wel eens geprobeerd dit te simuleren met een simulatiepakket, maar de winst was nihil, dus ik had zo m'n twijfels of de simulatie goed opgezet was, of de simulatie software het goed deed. Wat ik me verder afvraag is de gelaagdheid, hierdoor onstaat er wel meer stroming door het buffervat, wat misschien de gelaagdheid in de war brengt, en dan levert het nog niets op. Er worden ook wel buffer verkocht die beter de gelaagdheid bewaren door een plaat in het midden van het vat en plaatjes bij de in en uitgangen, of dat veel uit maakt vraag ik me ook af.

Hoe stuur je de boel aan, met de zonneboiler regeling, zo ja, welke type heb je?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Wat mij het eenvoudigst lijkt is een thermostaat aan de pomp vanuit de buffer. Deze staat bijvoorbeeld op 20 graden. Vervolgens zet je de thermostaat van de gas-cv op 19 graden. Als je onvoldoende warmte hebt gaat neemt de gas-cv het automatisch over. Voor het mooie zou je er dan een relais tussen moeten zetten die vervolgens de pomp van de buffer op dat moment uitschakelt.
Ja, zoiets werkt het hier nu ook!
Echter, er komt een moderne ketel te hangen met een mooie zuinige pomp erin, de tweede pomp die we hebben loopt op z'n laatste benen en moet onderhand vervangen worden. Het geheel wordt dus zuiniger èn we besparen de aanschaf en het verbruik van een 2e pomp. Belangrijkste reden is eigenlijk ook dat mijn huisgenote geen machinist is en ook zonder mij de watertemp moet kunnen verhogen als zij dat nodig heeft in een normaal vrijwel ongebruikt deel van het huis. De watertemp op de ketel verhogen (en daarna weer verlagen) zou nog wel lukken :lol: Met de 35 graden die we normaal rondpompen stook je het niet erg warm!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

of dat veel uit maakt vraag ik me ook af.
Ja dat vraag ik me dus ook af. Er zullen best verschillen zijn maar simpel en flexibeler is ook wat waard.
We sturen nu inderdaad een relais aan m.b.v. de regeling van de zonnecollector. Die heeft een 2e pompschakeling die ik gebruik.
Lastige menu's en je moet een beetje weten wat je doet anders liggen alle instellingen eruit :evil:
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Schema cv met buffer

Bericht door MaartenB »

Ik vraag me af hoeveel warmteverlies er is omdat het altijd door de warmtewisselaar gaat van de ketel.

Je kan zoiets als ik beschreef ook sturen met mengventielen vergelijkbaar als bij een kachel, heb je er denk ik 3 nodig, dan moet je wel 5x de temperatuur aanpassen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schema cv met buffer

Bericht door Wouter Gillis »

Ik vraag me af hoeveel warmteverlies er is omdat het altijd door de warmtewisselaar gaat van de ketel.
Dat is de reden waarom ik de cv bypass als de buffer warm genoeg is.

groet Wouter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Ik vraag me af hoeveel warmteverlies er is omdat het altijd door de warmtewisselaar gaat van de ketel.
Moet eerlijk zeggen dat deze reden om twee pompen te gebruiken me even ontschoten was. Is natuurlijk wel aannemelijk :?
In je ketel zit een superwarmtewisselaar en daar pomp je uren- om niet te zeggen dagenlang overheen. Aan de andere kant is de delta t erg laag en draait er geen ventilator in de ruimte van de warmtewisselaar, je cv ketel zit binnen je schil. Tja, hoeveel is dat nu eigenlijk? We zouden hier dat prachtige meetstation van Hans tussen moeten zetten dan weet je wat je ketel opsoupeert 8)
Vandaag is even checken of dat er wat gegevens bij gezet kunnen worden!
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schema cv met buffer

Bericht door Wouter Gillis »

@holtere,

bij mij gaat een groot deel van de warmte van het water via de schouw naar buiten als ik over de cvketel pomp, ook zonder ventilator.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

@ Wouter,

Ik ben nog steeds te lam geweest om de cv ketel (Fasto 3030 VR ketel) te voorzien van keerkleppen of afsluiters. De tweede pomp van de buffer pompt dus ook (niet zo) mooi over de ketel heen. Ik heb nu een paar sensors aan de aan en afvoer hangen en zal eens een paar uur monitoren. Kijken wat er gebeurt :geek:
Heb jij geen ventilator op de cv-ketel zitten voor de aan en afvoer? Ik kan me bij een gas-keteltje niet voorstellen dat daar nog zoveel uitwisseling plaatsvindt als die ventilator niet loopt?
Plaats reactie