Schema cv met buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schema cv met buffer

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Holtere,

Ik heb ook een HR gaswandketeltje (ACV). In theorie moet de lucht nodig voor de verbranding van buiten komen maar ik merk dat de afkasting van de ketel niet volledig luchtdicht is en er dus ook een deel lucht uit de ruimte wordt gezogen. Zo heb ik bij mij dus een schouweffect. Het verlies zal van ketel tot ketel afhangen en meten is daarom altijd een goed idee. Maar als ik met veel moeite zonne-energie binnenhaal, wil ik die graag volledig benutten, vandaar mijn keuze. Mijn ketel staat overigens ook in de geïsoleerde schil maar op zolder en daar hoef ik geen extra verwarming, het is er warm genoeg.

groet
Wouter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Uitslag warmteverliesmeting:
Vanmorgen de meting gestart met een buffertemp van ong. 35 graden. Zonnecollector en de hout-cv zijn inmiddels aan het werk! De cv-ketel staat uit. Via een mengventiel en de tweede pomp draait er continu water rond van ong. 35 graden. We meten op de pijp met een 1-wire sensor net onder de isolatie, een meter achter de cv ketel.
Tussen 10:20 en 14:40 is er gemeten.
- Aanvoer temp minimaal 30,4 en maximaal 33 graden
- Retourtemp minimaal 30,1 en maximaal 32,9 graden
- Gemiddeld verschil ingaand en uitgaand over ruim vier uur: 0,4 graad!
De stelling dat je veel vermogen verliest door over je cv ketel te pompen is wat mij betreft (in onze situatie) doorgeprikt. Ik vind 0,4 graad verlies niet erg spannend!
Bijlagen
tempverlies.jpg
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schema cv met buffer

Bericht door Wouter Gillis »

Fijn en des te beter!
groet
wouter
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Schema cv met buffer

Bericht door MaartenB »

Als die 0.4 graad klopt, dan is dat een warmteverlies van iets minder dan 500w bij een debiet van 1000l/uur, over 24 uur is dat 12.5kWh, niet verwaarloosbaar lijkt me.
Heb je de sensoren wel eens bij elkaar gezet of ze dezelfde temperatuur meten, om te kijken of er geen systematische fout in zit?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Sensoren zijn goed en nauwkeurig.
Je hebt wel gelijk, bij een groot debiet kan het nog wel een boel zijn. Mij lijkt dat er niet al teveel doorheen gaat. Het is toch een sluiproute door de ketel. Evenzo, wat gebeurt er als de temperaturen van het water veel hoger zijn.
Tja, hebben we toch dat mooie metertje van Hans weer nodig 8)
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Schema cv met buffer

Bericht door MaartenB »

Een debiet van 1000l/h is 0.27l/s, volgens mij zijn dat vrij gangbare waarden, maar ik ken je situatie en pomp natuurlijk niet :). Maar idd, 't kriebelt hier ook om zo'n flowmeter te installeren, ik kan op m'n alpha 2 pomp het debiet wel zien, alleen niet zo heel nauwkeurig, 1 cijfer achter de komma, en deze doet maar een deel van het circuit.
Maar ik denk dat de conclusie dat het verwaarloosbaar is iets te snel is, mssn valt het mee als je het afweegt tegen de kosten van een extra pomp.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Maar ik denk dat de conclusie dat het verwaarloosbaar is iets te snel is, mssn valt het mee als je het afweegt tegen de kosten van een extra pomp
Met deze gegevens is dat een dikke kuub hout per jaar, zo gezien is dat nog aanzienlijk! Vanmiddag ook staan zagen, kloven en stapelen, dan weet je weer precies hoeveel werk dat het is :lol:
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Schema cv met buffer

Bericht door MaartenB »

Ja, ik rekende in euros, maar als je het omzet naar hout dan denk je eerder dat er wat aan gedaan moet worden :).
Trouwens, je kan de pomp uit de ketel halen, en erbuiten monteren, denk dat er een extra 3weg klep nodig is om dan de ketel over te slaan, maar hij kan met de aansturing delen met de andere 3wegklep, dus ingewikkelder wordt het niet.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

Hoe langer ik er over denk des te meer moet ik jullie gelijk geven dat het verlies over de ketel zonde is :fff
Ik heb nu een ander opzetje gemaakt en zou kritische geluiden waarderen. Soms krijg ik met schema's een blinde vlek en zie de stupiditeiten niet meer scherp!
De buffervaten (samen 650 l.) zijn drukloos in deze opzet en de warmte uitwisseling gaat via een enorme warmtewisselaar op thermo-sifon. Verder een losse pomp die schakelt op de buffertemperatuur. De cv ketel gaat daarmee ook af en aan.
Verder zijn er geen spannende dingen nodig als driewegkleppen en grote expansievaten alleen een regelventiel voor de aanvoer uit de buffers. Aandachtspunt is wel de grootte van het overloopvat want deze moet nu de uitzetten van de bufferinhoud aankunnen.
Overigens moet de kookleiding ook naast de warmtewisselaar op het hoogste punt lijkt me.
Verder appendages zijn weggelaten.
Bijlagen
Schema 3.jpg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Schema cv met buffer

Bericht door Paul Joosten »

De kookleiding en de retour van je open expansievat zou ik juist zo dicht mogelijk bij je risico-bron aansluiten: de houtkachel. Alleen daar kan het water aan de kook raken en daar moet evt. stoom dus zo snel mogelijk weg kunnen. De retour zou ik ook direct aan de 'koude' kant van de kachel aansluiten. Wanneer de stroom uitvalt doet je pomp het niet meer maar kan het retourwater toch direct en onbelemmerd de kachel in stromen. Zoals nu getekend bestaat er ook nog een klein risico van rondpompen via het open expansievat. Op een ander forum is dit onderwerp nog gedetailleerder aan de orde geweest maar wellicht helpt mijn draadje alhier ook nog wel. Hieronder nog eens mijn huidige schema (klik om te vergroten):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/Kachelaansluiting%20op%20CVsysteem%202.1.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Schema cv met buffer

Bericht door holtere »

@ Paul,
Als ik me goed herinner is jouw schema weer geïnspireerd door het mijne, dat is zoals het hier nu zit!
Ik zou graag wat anders willen proberen i.p.v. de warmtewisselaar van hout-cv naar buffer nu naar direkt op de buffer stoken.
Daarmee bespaar ik bovendien een nieuw groot expansievat het een en ander aan appendages!
De warmteoverdracht van buffer naar cv verloopt dan wel weer via een platenwisselaar bovenop de buffer. Deze is erg groot zodat ook geringe warmteverschillen nog doorkomen.
De kookleiding en de retour van je open expansievat zou ik juist zo dicht mogelijk bij je risico-bron aansluiten: de houtkachel. Alleen daar kan het water aan de kook raken en daar moet evt. stoom dus zo snel mogelijk weg kunnen
Kan zoals in het laatste schema dus, dat loopt nu prima. Ons huidige model Laddomat heeft een ventiel dat opent als de pomp niet meer draait. Eventueel is onze kachel ook te stoken op thermosifon via de Laddomat. Alleen bij hard stoken gaat ie dan wat borrelen.
Plaats reactie