Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/vloer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door jobplas »

aux schreef:Bedankt voor de reacties. Ik begrijp het nog niet helemaal...

De reden dat ik er een warmtepomp heb getekend is dat ik juist van die laatste +/- 100 m3 gas af wil en de aansluiting wil opzeggen. Het plaatsen van een warmtepomp leek me zinvol ter voorkoming van legionella. Het is voor mij ook wel een optie om het apparaat om te laten bouwen naar propaan.
Ecologisch gezien: Heel goed dat je wilt stoppen met het verbruiken van gas.
Financieel gezien: Verbruik zo min mogelijk gas, maar houd je aansluiting. Raar maar waar, als je ieder jaar overstapt krijg je een flinke korting als je Gas en Electra aanvraagt, de korting is vaak hoger dan de aansluitkosten voor gas, bovendien kan je er dan voor nood nog gebruik van maken. Vraag me niet hoe het kan, maar zo werken de energiemaatschappijen nu eenmaal...

Het kan dus niet, maar is wel zo!?!?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Wat bedoel je precies met "Maar goed hydraulisch klopt je schema niet, met gelijke middelen een betere installatie." GTV6? en wat moet ik aanpassen om het wel goed te krijgen?

Voor nu ga ik even verder met de gedachte van het elektrisch element (die had ik destijds al in de zonneboiler laten zetten) in combinatie met propaan (ivm de legionella). Hoewel de timing in het aansturen van het elektrisch element me wel een uitdaging lijkt (je wilt deze 's ochtends niet laten branden als er een mooie zomerse dag aan komt en je toch niet thuis bent).
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

Als ik het niet verkeerd begrepen ging de reactie over de opmerking om die rare boiler de deur te wijzen en een ander boilervat met sww spiraal te plaatsen. Je hoeft dan niets te timen i.v.m. legionella want een spiraal is altijd schoon. In geval van zon tekort en daardoor geen warm water kun je een elektrisch verwarmingselement gebruiken of de houtcv een kickstart geven. Je gasaansluiting mag dan ook weg. Zo simpel kan het zijn :D
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Wat is er mis met "die rare boiler"? Misschien heb ik een verkeer willekeurig plaatje van internet geplukt om de boiler uit te beelden? In werkelijkheid is het dit vat:
http://www.djg.com/standaard-producten/ ... tot-500-l/
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

Mij lijkt dat je beter kunt kiezen voor een zonnecollectorvat met een sww spiraal. Dat maakt het leven een stuk gemakkelijker. Nooit legionella, nooit opstoken tot boven de 60 graden....geen gas, geen warmtepomp :fff
Bijlagen
kmhs.jpg
kmhs.jpg (10.19 KiB) 3073 keer bekeken
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Juist ja.. daar loopt het SWW door de spiraal ipv door het vat. Elektrisch component zou dan nog handig kunnen zijn ivm luiheid tbv stoken op bijvoorbeeld donkere zomerse dagen...

Valt te overwegen, alleen jammer dat het bestaande vat dan weg moet terwijl ik destijds bij de plaatsing van de zonneboiler er (op advies) rekening mee dacht te houden dat deze afdoende zou zijn. Maar die vind zijn weg wel weer op het tweedehands circuit natuurlijk 8)

Met alle opmerking kom ik dan tot hetvolgende plaatje:
http://i64.tinypic.com/21adb0g.png


Heb ik nog openstaan de opmerking "Vergeet niet om iets te regelen tegen het pompen over je kachel als die uit is."
Ik mis waarschijnlijk nog een pomp of schakelaar of bypass oid om dat te realiseren? Maar wat precies (en waar)?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

Juist! Een spiraal blijft geen water in staan!

Vraagje: staan alle vaten op dezelfde verdieping of kun je het (nieuwe) hygienevat hoger plaatsen dan de buffers?

Als de cv-ketel uit is moet er geen cv water overheen gepompt worden door een van de andere pompen. In een cv zit een prachtige warmtewisselaar die net zo goed koelt als verwarmt!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

Ik vond nog een mooi powerpoint-dingetje van Laddomat.
Zij schetsen de electrische sww (nood)verwarming in de buffer. Door stratificatie is dan alleen het bovenste deel van de buffer warm. De zonnecollectoren kunnen dan op een spiraal onderin de buffer. Heel slim & simpel

Een bijkomende hoofdstuk is dat dit een drukloze installatie is. Veel veiliger, veel goedkoper en veel simpeler 8)

:? Kockie, hellup, .ppt bestandje is net te groot!
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door GTV6 »

Wat er hydraulisch mis is, dat is het aansluiten van al die pompen op je leiding van ketel naar buffer, de opwekking op een aansluiting en de afname op een andere, dan werkt je buffervat als open verdeler. Bedenk maar eens welke stromingen je nu allemaal kan krijgen.
Gaat het die Atmos ketel worden?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door kockie »

de ppt
Laddomat21_E.ppt
(1.01 MiB) 130 keer gedownload
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Kom ik toch nog even terug op mijn initiële vraag:

waarom worden de radiatoren/vloeren niet rechtstreeks vanuit de houtvergasser gevoed, met als backup de buffer? je heb dan toch veel sneller warmte? of weegt de hoeveelheid extra regelingen die benodigd zijn niet op tegen de vertraging?

Zoals ik het nu getekend heb gaat alles primair naar de warmtevragers op basis van mijn prioriteit, eerst de warmtevragers en daarna pas de buffers. Dat lijkt me qua comfort wenselijk. Als ik het goed begrijp is het logischer om alles op de buffers aan te sluiten. Qua flow begrijp ik dat het aan de kan van de vergaseer/laddomat/buffer eenvoudiger wordt, maar je blijft toch de complexiteit van verschillende pompen houden?

Als ik het zo (als leek zijnde) bekijk, zorgt de laddomat er niet voor dat wanneer de vergasser uit is gegaan, dat dan de flow niet meer door de vergasser gaat, maar wel door de laddomat zodat er nog steeds aan de warmtevraag kan worden voldaan.(??)

De Atmos staat wel op de shortlist, maar er is nog geen definitieve keuze gemaakt. De verbouwing gaat in de zomermaanden plaats vinden, dus we hebben nog even om er over na te denken. Dus als het een slechte keuze is hoor ik het graag.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

Als ik het zo (als leek zijnde) bekijk, zorgt de laddomat er niet voor dat wanneer de vergasser uit is gegaan, dat dan de flow niet meer door de vergasser gaat, maar wel door de laddomat zodat er nog steeds aan de warmtevraag kan worden voldaan.(??)
Nee, nie goe gesnapt. Leuke materie toch om te doorgronden :lol:
Om die ongewenste stroming te verhinderen gebruik je een terugslagklep of een afsluiter / driewegklep.
De laddomat opent zich als de pomp uitgaat. Op deze manier kan de warmwaterinhoud van de houtcv naar de buffer d.m.v. thermo-sifon.
De echte reden voor dit bestandje was om je een oplossing van deze firma te laten zien m.b.t. naverwarming SWW met een electrische element. Het element zit boven in de buffer en verwarmt alleen het bovenste deel waar ook de SWW spiraal zit. In jouw geval kan de de zonneboiler dan compleet vervallen en kun je de collectorspiraal aan het buffervat koppelen. Bekijk de powerpoint toch nog eens beter zou ik zeggen.
Verder houd je hardnekkig vast aan dat "rechtstreeks voeden" onder het motto sneller en meer comfort.
Je gaat er van uit dat telkens als je de houtcv gaat stoken de buffer al koud is. In dat geval duurt het even eer dat je warm water hebt. Echter, je wacht natuurlijk niet zo lang want je gaat al gelang naar je ervaring met de ketel voortijdig al stoken natuurlijk! Bovendien is jouw primaire verwarming de vloerverwarming en die loopt op al op lauw water en niet op de 80 graden die je houtcv er uitgooit. Dat water van 80 graden zit, dank zij de zwaartekracht, als een heliumbalonnetje boven in je buffer (stratificatie) en dat is ook de plek waar je gaat aftappen. De (tijd)winst die je met rechtstreeks voeden gaat behalen is marginaal!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

@ Aux
Pak je schema eens voor je neus en schakel in gedachten eens een willekeurige pomp aan met je houtcv pomp uit (geladen toestand). Bedenk dan hoe de stroming allemaal kàn gaan lopen. Je zult dan zien dat de warmwateraanvoer net zo makkelijk uit je buffer zal gaan komen als uit je hout cv. Erger nog, die stroming gaat ook via alle andere circuits :?

Heb je al antwoord op de vraag waar je SWW - zonneboiler staat t.o.v. de kachel en de andere buffers? Of beter wat is het hoogte verschil tussen de componenten of staat alles in een machinekamer?
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Dat doorgronden komt steeds dichterbij. Ik zal in het weekend eens een nieuw plaatje maken.

Het huidige boilervat staat overigens op zolder, terwijl de vergasser op begane grond staat. Op zolder krijg ik qua gewicht en doorgang denk ik niet veel mee dan 200 liter.
Nu ik er wat beter over nadenk is het misschien handiger om een groot raam in de stookruimte te zetten zodat er een 2000 liter SWW hygienevat doorheen kan. 1,25*1,25 zou volgens mij moeten passen. Of misschien een 1500 liter buffer en 500 liter SWW hygienevat. Wat denken jullie dat verstandiger is? Dan komt alles dus gewoon op de begane grond te staan..
Dat vat moet dan voorzien zijn van 2 spiralen + een electrisch element. Nadeel is dan weer dat de aansluiting van de zonnecollectoren verle(n)gd moet worden. Maar ik zie ook een duidelijk voordeel omdat de zonnecollectoren nu in de zomer de 200 liter al warm hebben om 14:00...

de PPT zal ik nogmaals goed bekijken, ik zat vooral te letten op de stromingen rondom de Laddomat.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

Als die boiler op zolder staat is dat alvast heel mooi!
Bedenk dan dat je geen pomp nodig hebt want de SWW boiler vult zichzelf met het warmste water aanwezig in je systeem als tenminste de leidingen goed liggen èn de diameter ruim genoeg is (liefst 28 mm of meer). Warm water wil immers omhoog 8)
Je pompstation voor de boiler boven kun je dus sowieso schrappen!
Dan is de volgende overweging of je telkens, waarschijnlijk elektrisch, wilt "steriliseren" van deze boiler i.v.m. legionella. Bij vervanging door een hygieneboiler heb je dat probleem niet meer. Samenvoegen van zonnecollector met hout-cv en SWW in een groot buffervat zou ook een mogelijkheid zijn. Bespaart een hoop ruimte boven maar misschien ook wat meer stoken omdat je zonnecollector wat vaker tekort schiet (maar misschien kun je makkelijk bijleggen)
Plaats reactie