Invloed steilheid op energieverbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Invloed steilheid op energieverbruik

Bericht door Psyt3k »

Deze topic kan gebruikt worden voor alle vragen omtrent dit onderwerp.

Ik heb een half jaar geleden enkele topics geopend en heb ondertussen nog één vraag over.
Mijn vraag: Heeft steilheid enkel invloed op de keteltemperatuur, of regelt dit nog andere factoren in de ketel?

Mijn situatie: Ik heb een modulerende ketel met digitaal bedieningsbord, in combinatie met oude convectoren die maar rond 60° op gang komen (en dan meteen veel warmte afgeven). De nachttemperatuur heb ik op 17° ingesteld. En wat merk ik nu: Eens de temperatuur iets onder de 17° zakt, dan gaat de keteltemp naar 45°, wat geen effect heeft bij de convectoren. De temperatuur in de ruimte blijft zakken, waardoor de keteltemp pas na langere tijd de gewenste 60° bereikt. Zo heb ik vaak een tiental branderstarts per nacht en staat de ketel lang te draaien op een te lage temperatuur. Mijn steilheid staat ingesteld op 2.0. Zou het zuiniger zijn om de steilheid nog te verhogen zodat meteen een hogere keteltemp gevraagd wordt vanzodra de temperatuur onder de 17° zakt?

Alvast bedankt!
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Invloed steilheid op energieverbruik

Bericht door swake »

Heb je een weersafhankelijke regeling zitten (met buitenvoeler dus)? Ik las ergens dat dit niet zo goed samen gaat met convectoren. Net omdat die dingen pas werken bij een hogere water temperatuur.

Mijn beperkt verstand zegt me: Als je niks kan doen met water van minder dan 60°C dan moet het ook niet rondgepompt worden als het nog geen 60°C is. Maw de minimum vertrektemperatuur van de ketel moet op 60°C gezet worden. Zorg dat de pomp van de ketel pas begint te draaien als het water op 60°C zit. En als er ergens een instelbare mengklem / driewegklep zit, moet deze ook zo ingesteld zijn dat ze geen koud bij mengt als het water minder dan 60°C is.
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Invloed steilheid op energieverbruik

Bericht door Psyt3k »

Bedankt voor de info, ik had nog niet aan zo'n zaken gedacht. Ik zal dit eens bevragen aan mijn loodgieter. We hebben inderdaad een buitenvoeler. Onze keteltemperatuur past zich daar naar aan, alsook aan de temperatuur binnen. Nu het buiten kouder is, is de starttemperatuur ook hoger (naar 45° keteltemp vanzodra de binnentemp onder de 17° zakt ipv 40° bvb). Maar verder weet ik niet hoe ik deze starttemperatuur kan aanpassen, dit wordt niet uitgelegd in onze handleiding en deze instelling is niet te vinden in ons bedieningsbord.

Ik hoorde eens zeggen dat de steilheid invloed heeft op wat gedaan wordt met de "restwarmte" in de ketel. Wat houdt dit in?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Invloed steilheid op energieverbruik

Bericht door GTV6 »

Ik was niet bekend met deze ketel en regeling, echter even opgezocht.
Hoewel het op zich een leuk stukje techniek is met veel instelmogelijkheden is de regeling niet echt mooi af te stellen op de toegepaste convectoren helaas.
Er is geen mogelijkheid de stooklijn aan de onderkant te begrenzen helaas.
De stooklijn is enkel steiler, of vlakker te zetten echter met telkens hetzelfde beginpunt.
Van twee naar drie instellen maakt het in jouw geval wat beter. Nog steeds niet wat je zou willen maar wel beter.
Er is op vakman niveau nog de instelling ruimte invloedfactor.
Standaard is dit op 4 graden ingesteld, dat wil zeggen 1 graad afwijking op ruimtetemperatuur geeft 4 graden hogere watertemperatuur. Als je deze waarde eens naar 15 zet kom je een heel eind.
Niet gelijktijdig stooklijn en compensatie veranderen dan raak je de weg kwijt.
Ik denk dat in dit geval die ruimte invloed factor het best werkt.
Plaats reactie