T-stuk met deksel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

T-stuk met deksel

Bericht door Leon » 20 dec 2007, 20:45

Hoi,

Hier ben ik weer met een vraag.
Vandaag heb ik een t-stuk 90 graden laten bezorgen.
Het stuk gaat achter de Bergkachel in.
Ik heb hiervoor gekozen zodat de kachel verder naar achter geplaatst kan worden dan wanneer ik een 90 graden bocht gebruik.
Boven het t-stuk komt meteen de afsluit klep te zitten
Er zit ook een deksel bij voor aan de onderkant.

Ik vraag me af of het misschien verstandig/handig is om hier een gat in te boren van 10 mm. Dit in veband met condenswater.
Met een schaaltje eronder kan zo het condenswater mooi weglopen.
Werkt dit, of is een gaatje in het deksel niet bevorderlijk voor de trek van het kanaal???

Over hoeveel condenswater praten we eigenlijk tussen de stookbeurten?

Groeten Leon

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Re: T-stuk met deksel

Bericht door Bert » 20 dec 2007, 21:15

Leon schreef:Ik vraag me af of het misschien verstandig/handig is om hier een gat in te boren van 10 mm. Dit in veband met condenswater.
Met een schaaltje eronder kan zo het condenswater mooi weglopen.
Werkt dit, of is een gaatje in het deksel niet bevorderlijk voor de trek van het kanaal???

Misschien is er plaats voor een ondiep waterslotje, een siphon?
Maar als het op die plaats warm is, zal de siphon af en toe leeg raken door verdamping.
Leon schreef:Over hoeveel condenswater praten we eigenlijk tussen de stookbeurten?

Maximaal 8 liter. (*)

mvg
Bert
(*) grapje, ik weet het echt niet..

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7830
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie » 20 dec 2007, 22:24

Ik heb nog geen vocht in de schoorsteen kunnen ontdekken. Denk dus dat het meevalt. Zie wel veel waterdamp uit de schoorsteen komen tijdens het stoken. Maar de kachel en schoorsteen zijn dan ook nog niet echt ingestookt.

Wat mij bijzonder opviel is dat zelfs na bijna 2 dagen niet stoken de stookruimte nog warm is. De bouwvakkers hier houden hun handen er nog wel eens even in als ze buiten aan het tegels zagen zijn geweest... :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon » 20 dec 2007, 23:17

Dat is inderdaad geweldig.
Ik hoop dat ons model ook aan de verwachtingen voldoet,
maar ik heb er wel alle vertrouwen in!!!

Groet Leon

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2275
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: T-stuk met deksel

Bericht door peterberg » 21 dec 2007, 10:18

Leon schreef:Ik heb hiervoor gekozen zodat de kachel verder naar achter geplaatst kan worden dan wanneer ik een 90 graden bocht gebruik. Boven het t-stuk komt meteen de afsluit klep te zitten Er zit ook een deksel bij voor aan de onderkant.

Ik vraag me af of het misschien verstandig/handig is om hier een gat in te boren van 10 mm. Dit in veband met condenswater.
Met een schaaltje eronder kan zo het condenswater mooi weglopen. Werkt dit, of is een gaatje in het deksel niet bevorderlijk voor de trek van het kanaal??? Over hoeveel condenswater praten we eigenlijk tussen de stookbeurten?

Hi Leon,
Het is geen condenserende kachel, dus normaal komt er geen condens. Bij instoken misschien wel, maar dat verdampt wel weer. De krimpeinden van alle pijpen altijd naar de kachel toe gericht plaatsen, dan krijg je geen lekkage tijdens het instoken. Een gaatje in het onderdeksel is niet verstandig, als er vocht uitkomt stinkt dat behoorlijk en dat gaatje heeft onvermijdelijk invloed op de trek.

Maar waarom zet je er een t-stuk achter? De minimum afstand tot de muur is 30 cm. Dan kun je de bocht er nog goed uithalen en heb je ook de mogelijkheid om de binnenkant te inspecteren. En dan nog, de onderkant van het gat zit 7,5 cm vanaf de vloer. Ik hoop dat het ondereind van jouw t-stuk niet te lang is.
Er steekt behalve de bocht ook nog een kort stukje pijp van 10 tot 15 cm in de kachel, daar zit de bocht dan weer in.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon » 21 dec 2007, 12:18

Hallo Peter,

Bedankt voor de reactie.
Hoezo is de minimum afstand 30 cm?

Als ik het t-stuk gebruik zit ik op een afstand van 28 cm tot aan de muur.
Gebruik ik een bocht zit ik al snel op een 38 cm van de muur.

Bij het t-stuk kan ik de kachel namelijk zo ongeveer helemaal tegen de enkelwandige aanschuiven...

Misschien (waarschijnlijk) ben ik een zeikerd maar ik vind het optisch gewoon het mooist als de kachel zo ver mogelijk naar achteren staat.

Ik heb nu 11 cm plaats tussen achterwand en pijp.
Als ik dan 10 cm in de kachel laat gaan, is dat dan ook voldoende?


Groeten Leon

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2275
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg » 21 dec 2007, 16:57

Leon schreef:Hoezo is de minimum afstand 30 cm?

Hi Leon,
De bochten van 90 graden die ik ken, zijn 30 cm diep als je de bocht meerekent. Dan kun je hem nog net uit en achter de kachel vandaan krijgen. Als je t-stuk minder diep is dan dat, dan is dat je minimum maat. Zet je t-stuk tegen de muur en meet hoever-ie naar voren komt vanaf de muur. Dan ben je zeker dat je er niet naast zit. De enkelwandige pijp kan zonder bezwaar pal tegen de achterwand van de kachel staan.
Misschien (waarschijnlijk) ben ik een zeikerd maar ik vind het optisch gewoon het mooist als de kachel zo ver mogelijk naar achteren staat.

Of je een zeikerd bent weet ik niet. Je stelt veel vragen, maar daar is op zichzelf niets mis mee. De kachel zover mogelijk naar achter? Dat kan, zolang het ding maar niet pal tegen de wand aan staat. Dan verlies je een kwart verwarmend oppervlak dat dan weer de muur opwarmt. Vooral als het de scheidingsmuur met de buren is zullen die er erg blij mee zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon » 21 dec 2007, 19:36

De kachel komt zeker niet tegen de muur te staan,
dat is me al duidelijk.

Het horizontale stuk wat de kachel in gaat( is 10 cm voldoende?), blijft dat ook in de kachel zitten als je de bocht verwijderd, of moet dat er mee uitgetrokken worden?
Dat maakt natuurlijk ook nogal wat uit voor wat betreft de afstand tot de muur.

Groetjes Leon

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2275
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg » 22 dec 2007, 22:23

Leon schreef:Het horizontale stuk wat de kachel in gaat( is 10 cm voldoende?), blijft dat ook in de kachel zitten als je de bocht verwijderd, of moet dat er mee uitgetrokken worden?
Dat maakt natuurlijk ook nogal wat uit voor wat betreft de afstand tot de muur.

Als het goed is blijft dat in de kachel zitten. Maar als-tie meekomt kun je het terugschuiven en de bocht (of t-stuk) er alsnog uithalen. Of 10 cm voldoende is weet ik niet zeker. De buitenwand en binnenwand bij elkaar zijn 13 cm dik. Het is meestal niet nodig de pijp er tot zover in te schuiven.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes » 23 dec 2007, 10:58

hoi peter,

bij ons zal achter de muur van de bergkachel de keuken liggen
tussen keuken en living blijft een stuk muur staan , maar aan beide zijde 1 m opening (geen deuren in )
We zijn ook nog van plan +/- 8 cm silcaatsteen te metsen tegen de baksteenmuur die blijft staan.
Is dit een goed systeem om ook de keuken een beetje warmte te geven via de silicaatsteen+overblijvende muur
Er zal ook natuurlijk wat warmte naar de keuken gaan door de 2 openingen van 1m breed op 2.30m hoog
En onze keuken mag gerust enkele graden kouder zijn dan de living.
+ de balansventilatie zuigt lucht weg uit de keuken, dus automatisch neemt hij dan de warme lucht van de living af.
Op hoeveel afstand zou dan de bergkachel best staan tov de silicaatstenen muur? (silicaatsteen staat bekent zeer goed de warmte op te nemen en aftegeven)
We hebben niet zoveel ruimte dus hoe korter tegen de muur des te beter vor mij.


Peter, heb je nog eens nagedacht over een WW in de bergkachel.
Heb al eens met een sanitairman gesproken, ze zijn wel niet zo happig op dit systeem.
Hij zij dat hem wel de buizen wil leggen, maar niet wil aansluiten en ze willen ook geen garantie geven dat het werkt.
Binnen 2 weken komt de volgende sanitairman langs, eens zien wat deze zegt.
Beide sanitairmannen zijn wel zeer goed in het vak.
Maar zo zie je weer dat kachelmensen, sanitairmensen en balansventilatiemensen nog niet op elkaar zijn afgestemd.
Jammer, want volgens mij is deze combinatie toch wel de toekomst.
Er zijn wel plaatsen waar je een instalatie kunt kopen met een houtkachel+cv, maar het rendement van deze kachels zijn belange niet wat een bergkachel kan halen.
En ik MOET een bergkachel hebben :wink: desnoods zonder WW
Ik hoop allen dat hun prijzen, nog 1 jaartje blijven zoals ze nu zijn.

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2275
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg » 23 dec 2007, 11:58

walter vaes schreef:bij ons zal achter de muur van de bergkachel de keuken liggen tussen keuken en living blijft een stuk muur staan, maar aan beide zijde 1 m opening (geen deuren in)
Is dit een goed systeem om ook de keuken een beetje warmte te geven via de silicaatsteen+overblijvende muur
Er zal ook natuurlijk wat warmte naar de keuken gaan door de 2 openingen van 1m breed op 2.30m hoog. Op hoeveel afstand zou dan de bergkachel best staan tov de silicaatstenen muur?

Hi Walter,
Pal met zijn rug tegen de muur, dan draagt-ie de warmte het beste over. Maar dat kan alleen als je er een voet met zij-uitgang bij neemt. Dat kan helaas alleen aan de linkerzijde van het front af gezien. Zonder dat is de minimum afstand 30 cm, met een t-stuk een beetje minder volgens Leon. Maar door de voet te gebruiken voor zij-uitgang wordt het wat moeilijker om gescheiden luchtaanvoer te gebruiken, wat ik veronderstel dat je nog steeds wilt hebben. Het kan nog wel, maar het vergt wat aanpassingen. De silicaatsteen heet in Nederland kalk-zandsteen, maar het is dezelfde. Traag van warmte opnemen en nog trager afgeven. Maar dat zou voor een dergelijke toepassing nauwelijks beperkingen geven.
Peter, heb je nog eens nagedacht over een WW in de bergkachel. Heb al eens met een sanitairman gesproken, ze zijn wel niet zo happig op dit systeem. Binnen 2 weken komt de volgende sanitairman langs, eens zien wat deze zegt.

Oei! Nu ga je twee dingen willen die elkaar uitsluiten.
Ik zal het uitleggen: ik heb inderdaad nagedacht over een warmtewisselaar. Het eenvoudigst is een verticale plaatradiator te gebruiken (Radson 10C is het goedkoopst met hxb=150x45). Die moet dan aan de achterzijde tussen de kern en de mantel komen, met een vuurdeken tegen de rugzijde van de wisselaar. Daarvoor moeten de gietstukken die daar aan de binnenkant zitten dunner gegoten worden, maar dat is geen bezwaar. Maar dan geeft de kachel aan de achterzijde veel minder warmte af, misschien wel helemaal niets als de wisselaar alles afschermt. Oh ja. die plaatradiator moet wel aangepast, er moeten wat aansluitingen afgehaald en dichtgelast worden om hem geschikt te maken. Kan iedere lasser voor je doen.
En ik MOET een bergkachel hebben :wink: desnoods zonder WW Ik hoop allen dat hun prijzen, nog 1 jaartje blijven zoals ze nu zijn.

Tja dan is het toch een kwestie van kiezen. En die prijzen, reken maar niet op een jaar. De btw in Nederland gaat per 1 januari omhoog en daarnaast stijgen de kosten om de kachel te produceren. Mogelijk gaan halverwege 2008 de prijzen verhoogd worden. (Heb ik van horen zeggen, als het anders is dan lieg ik in commissie.)
Laatst gewijzigd door peterberg op 23 dec 2007, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert » 23 dec 2007, 11:58

Hoi Walter,

Over het mee verwarmen van de keuken: vrienden van ons hebben dezelfde situatie, met een speksteenkachel. Ze hebben dus ook een muur tussen woonkamer en keuken, met de kachel in de woonkamer, tegen de keukenmuur. Achter de kachel hebben ze in die muur een gat gemaakt, vanaf de vloer een kleine meter hoog en breed. De keuken is bij hen 's ochtends altijd lekker warm.

Over silicaatsteen: Ik heb ooit aan Dirk Bauwens hetzelfde voorgesteld, om dezelfde reden, de goede warmtecapaciteit van silicaatsteen. Dirk zei toen dat hij daar ook aan had gedacht, tot hij een metselaar ontmoette, die er een zeer slechte ervaring mee had gehad. Bij een muur uit silicaatsteen, die dicht tegen een finoven stond, was er door de warmte een stuk uit de muur geknald! Ik herinner me de verklaring hiervoor niet meer, wou het je alleen even vertellen.

Bert

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2275
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg » 23 dec 2007, 13:18

Bert schreef:Over silicaatsteen: Ik heb ooit aan Dirk Bauwens hetzelfde voorgesteld, om dezelfde reden, de goede warmtecapaciteit van silicaatsteen. Dirk zei toen dat hij daar ook aan had gedacht, tot hij een metselaar ontmoette, die er een zeer slechte ervaring mee had gehad. Bij een muur uit silicaatsteen, die dicht tegen een finoven stond, was er door de warmte een stuk uit de muur geknald! Ik herinner me de verklaring hiervoor niet meer, wou het je alleen even vertellen.

Dat klinkt ernstig. Ik ga er vooralsnog van uit dat silicaatsteen hetzelfde is als kalk-zandsteen.
Dan heb ik hier een verhaal uit de eerste hand die dit verhaal tegenspreekt. Ik heb zelf verschillende rookkanalen gemetseld met kalk-zandsteen, hier in huis, en bovendien heb ik hier een grote finoven staan die een enkele buitenwand heeft van... kalkzandsteen! De tegenstroom kanalen hebben dus aan een zijde een wand van deze soort metselsteen en worden direct aangewarmd door de rookgassen. Nooit gezien dat deze stenen kapot gingen door verhitting, hoewel ze naar mijn idee wat sterker uitzetten dan gewone baksteen. Nooit gemeten, overigens.

Mogelijk is dat de oorzaak van de schade uit het verhaal van Dirk, als het een deel was van een dragende muur. Dat is eenvoudig te ondervangen door in de situatie van Walter de wand wat speling te laten houden aan het plafond. Maar van alleen maar verwarmen gaan deze stenen niet kapot.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon » 23 dec 2007, 13:23

Peter,

Bedankt nog voor je reactie.

Walter,

met een t-stuk zou je in theorie tot 21 cm van de muur kunnen geraken.
Het haakse stuk van het t-stuk tot op 5 cm afslijpen. Hierover komt dan een stuk enkelwandig dat in de kachel gaat. Bij het eruit halen blijft het stukje dan zitten. De afstand van de kachel tot is dan pijpdikte ( 15 cm) met het haakse stukje (5 cm), samen dus 20 cm. Je hebt dan nog 1 cm speling om wat te friemelen.

Groeten Leon

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7830
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie » 23 dec 2007, 16:36

Walter,

Waar heb je de schoorsteen nu zitten? Ik ken toevallig iemand die ook een bergkachel heeft (met wat modificaties) en die heeft 'm ook pal tegen een muur staan. Alleen zit de schoorsteen aan de andere kant van deze muur. De rookgassen gaan dus door de muur heen naar de schoorsteen. In dit geval met een rvs kanaal. Misschien ook wat voor jou, of heb je al een vaststaande schoorsteen?

Afbeelding

Het doel van het tegen de muur plaatsen is niet om de muur erachter te verwarmen, maar om zo weinig mogelijk extra ruimte in te nemen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Plaats reactie