Leemoven : Rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vinnies
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 13:01

Leemoven : Rocket

Bericht door Vinnies »

Hallo allemaal,

In mijn tuin heb ik van leem een oven gebouwd. Die oven staat er nu zo'n 4 jaar,
en ik moet zeggen dat het mij goed bevalt. Ik probeer het hele warmtebereik van de oven
te benutten. In 24 uur zakt de temperatuur van de oven van +250ºC naar naar 90ºC, en nog
eens 24 uur later is de oven nog steeds zo'n 45ºC. En met die warmte kun je een hoop doen.
Daar staat tegenover dat (Met een thermische massa van 10cm dik.) er zeker 4Kg hout gestookt
moet worden als de oven koud is bij het begin. Dat is aardig wat.

Dimensies huidige oven: (+/-)
Ovenvloer: Ø=76cm
Hoogte koepel: 57cm (= 1,33 X ØVloer)
Thermische massa koepel: +10cm dik _ +150L volume _ Klei en scherp zand 1:3
Ovenvloer: Vuurvaste steen +/- 6cm dik?

Om de efficiëntie van de oven te vergroten wil ik de hete gassen die nu via de schoorsteen
verdwijnen gaan gebruiken. Die warmte kan ik uitstekend gebruiken voor het koken van water,
voor het brouwen van bier. Ik ga een nieuwe oven bouwen (Zie bijlage) dit is wat ik min of
meer in gedachten heb. (Let op: Dit is uit de losse hand getekend, en is niet op schaal.)

De vragen waar ik mee zit:
1- Wat is de beste manier(en) om de restwarmte in mijn pan te krijgen?
2- Wat moeten ongeveer de dimensies van mijn oven zijn om ongeveer 60Liter water naar het
kookpunt te brengen? (Afmetingen : Massa : Verbruik hout : Stooktijd)
Bijlagen
ROCKET OVEN.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door kockie »

Heb je er al over nagedacht om een (batch)rocket onder de oven te zetten? Daarmee krijg je een hoger verbrandingsrendement en dus meer warmte uit hetzelfde hout!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Vinnies
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 13:01

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door Vinnies »

Ja, daar heb ik al aan gedacht. Maar over de verbranding maak ik mijzelf geen zorgen.
Om te beginnen regel ik de zuurstof toevoer nauwkeurig en de verbranding is schoon.
Daarmee bedoel ik: Je ruikt of ziet geen rook. Alleen als de ovendeur even heeft open
gestaan of als de oven nog geheel koud is.
Ik vrees met een dergelijke oplossing zelfs warmte te verliezen, omdat de stralings-
warmte van de kolen niet de oven bereikt. Daarnaast is het een gat in de oven
waar warmte langs weg kan vloeien na het stoken.

Ook zoek ik niet alleen een manier om de warmte die de schoorsteen van mijn oven
verlaat te gebruiken, maar ook een oplossing voor het hoge energie-verbruik als ik aan
het brouwen ben. Ik doe meer als alleen bier brouwen, en ook die activiteiten vergen
aardig wat energie. Dat kan ik oplossen als ik genoeg restwarmte van de oven in
water kan opslaan.
Vinnies
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 13:01

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door Vinnies »

Ik verstook nu per keer 4Kg hout.
Energiewaarde hout = 4,5 kWh x 4 Kg = 18 kWh
Er van uitgaande dat nu 50% van de energie via de schoorsteen verdwijnt en ik 50% daarvan effectief in mijn pan kan krijgen: (1/4)
18 kWh x 25% = 4,5 kWh warmte energie

1 kWh is goed om 10 L water van 20ºC naar 100ºC te brengen.
10 x (100-20) = 800ºC per kWh
Eindtemp. 100ºC - begintemp. 10ºC = 90ºC
800ºC / 90ºC = 8,88 L water naar kookpunt brengen per kWh
4,5 kWh x 8,88 L = 40 L water naar kookpunt brengen

Dus als ik de verhoudingen in mijn nieuwe oven aanpas (60L / 40L = 1 : 1,5) moet het mogelijk zijn om 60 Liter water op het
kookpunt te brengen in 6 uur tijd. Dit vraagt om een goede isolatie van de pan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door kockie »

Voor ideeën zie de Leidsche stoof van Peterberg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Vinnies
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 13:01

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door Vinnies »

Ik ken de barrel stove. Ik heb de cijfers eerder ergens anders gelezen:
http://donkey32.proboards.com/thread/34 ... rrel-stove
The whole thing is built around a 10 liter pot (2.64 gal) inside a 15 US gallon barrel.
It's capable of bringing to a rolling boil a quantity of water half the size of the pot,
in around 25 minutes with a mere 14 ounces of fine split dry wood.
5 Liter water koken met +/- 400g hout
= 60L/5L = 12 x 400g = 4,8 Kg hout (Alleen voor het verwarmen van het water.)

Met andere woorden / uitgaande van deze getallen; als ik in staat ben om de restwarmte
efficient in de pan te krijgen zal ik altijd nog vééél meer hout nodig hebben dan ik eerder
berekend heb. En is het niet rendabel, of kan ik per keer veel minder brouwen.

En gaat een hoge efficiente niet ten koste van de trek van de oven?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door ritsaert snijder »

Je wil efficient warm water maken. Maar het zou een wonder zijn als deze opzet gaat leiden tot een vuurkamer met een hoge efficiency. Dus ik zou beginnen met een RBB.

De meeste efficiente manier voor warm water is een vlampijpwisselaar. Als je die van koper maakt kan je er water mee opwarmen. Maar water koken wil je niet in een gesloten systeem. En koper kost een vermogen.

Als je een oven op een RBB plaatst kan je gewoon een pan met water in de oven zetten. Je kan ook kiezen voor een fornuis en een oven.

Probleem is dat multifunctionele oplossingen vaak leiden tot concessies. Ik heb zelf een snelle pizza & keramiek oven op basis van een RBB 314, met een fornuis. Die heb ik al twee keer herbouwd. Nu moet ik hem weer herbouwen; bij de laatste keramiekstook (dat ging prima op zich) ging ik naar de 900/ 1000 graden en stookte ik de oven aan flarden. De oven was compleet roodgloeiend.

Omdat ik hoge temperaturen wil halen is het ding geïsoleerd en werkt hij dus helemaal niet als kachel.
groet!

Ritsaert
Vinnies
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 13:01

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door Vinnies »

Je wil efficiënt warm water maken. Maar het zou een wonder zijn als deze opzet gaat leiden tot een vuurkamer met een hoge efficiency. Dus ik zou beginnen met een RBB.
Ik wil efficiënt gebruik maken van de restwarmte van mijn oven. Dat is niet helemaal hetzelfde.
Laten we de zaken even los van elkaar zien: Als ik de restwarmte goed weet te benutten, dan ben ik in mijn opzet geslaagd.
Als je niets doet met de hitte die een RBB verlaat, kun je stellen dat deze net zo min efficiënt is als mijn oven. Dit is het enige punt
dat mijn oven tot nu toe niet efficiënt maakt. De efficiëntie van een rocket stove zit hem niet alleen in de verbranding, maar ook in
oppervlakte waar de gassen hun warmte kwijt kunnen.

En als het gaat om efficiëntie met het oog op een efficiënte verbranding: Ik regel de zuurstof toevoer precies, en de manier waarop
het vuur van hout wordt voorzien (De manier waarop de oven brand.). Geen rook verlaat de schoorsteen. Niet waarneembaar: Niet te
ruiken, niet te zien. Het is wel zo dat als de ovendeur enige tijd openstaat de oven harder gaat branden. Als je dan de ovendeur sluit
komt er enige tijd rook uit de schoorsteen. (De vergassing verloopt te snel / ineens minder zuurstof) In de constructie van de oven
heb ik hier rekening mee gehouden. Ik kan op zo'n moment de rookgassen die de oven verlaten in de schoorsteen laten ontvlammen.
(Ik wil mijn buren niet uitroken snap je?) 8)
Als je een oven op een RBB plaatst kan je gewoon een pan met water in de oven zetten. Je kan ook kiezen voor een fornuis en een oven.
Ik wil geen concessies doen aan mijn oven. Die werkt perfect. Er is meer aan mijn oven als alleen een technische verhaal over
rendement en efficiëntie. Het is een ding waar ik mee moet werken, waar ik mee leef. Waar ik uit eet, waar ik in bak, rooster, droog
en rook. De ene oven is de andere niet, en dat begrijp je pas als je er bijna dagelijks met werkt en uit eet. De materialen, de vorm,
alles dient precies zijn doel. Dit kan voor mij niet anders, en hoeft ook niet.

Een pan water in de oven betekend veel damp in de oven. Daarnaast past zo'n grote pan niet in de oven. De breedte en hoogte
van de brandkamer-deur staan in exacte verhouding tot de brandkamer grootte en vorm. Daar past zo'n grote pan niet door.
Probleem is dat multifunctionele oplossingen vaak leiden tot concessies.
Ja dat is waar. Daarom wil ik mij slechts beperken tot de warmte die nu de schoorsteen verlaat.

Je hebt gelijk dat mijn eerste opzet niet erg efficiënt is. Op deze manier ga ik niet veel warmte in mijn pan krijgen. Ik moet net als bij
een rocket stove oppervlak creëren. Een warmte wisselaar is misschien helemaal nog niet zo'n slecht idee. Ik weet niet wat je bedoelt
met een vlampijp wisselaar, maar onder druk is zeker geen optie. Maar een koperen spiraal door de schoorsteen moet kunnen werken
omdat je zo meer oppervlak kan creëren. Misschien een pompje er op of een passief systeem?
Ik heb zelf een snelle pizza & keramiek oven op basis van een RBB 314
Waarschijnlijk heb je een oven voor het bakken van keramiek waar je vervolgens ook uitstekend pizza's in kan bakken.
Een echte pizza oven heeft een minder hoog gewelf. Ik weet niet hoe hoog het gewelf in je oven is, maar er zal toch wel
een leuke lading keramiek in moeten kunnen? Hoe hoog is het gewelf in verhouding tot de oppervlakte,en hoe is de vorm, en hoe goed
weet je de warmte in de oven te verdelen?
Omdat ik hoge temperaturen wil halen is het ding geïsoleerd en werkt hij dus helemaal niet als kachel.
Iedere oven moet je toch isoleren? Je wilt de warmte toch zo lang mogelijk in de oven houden? Ik kan een lading pizza's bakken,
vervolgens 2 ladingen brood, dan banket, vervolgens 25 Kg mout roosteren of drogen en meer van dat. Daarom heeft mijn oven
een behoorlijke thermische massa en een goede isolatie.

Bak je keramiek in een zelfgemaakte oven? Interessant. Wil je wat meer kwijt over je oven en wat je er mee doet? Hoe bedoel je dat
je je oven aan flarden hebt gestookt? Van welk materiaal heb je de oven gebouwd? Heb je scheuren in oven?
Bedankt voor het idee: warmte wisselaar is misschien nog de beste optie tot nu toe. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door ritsaert snijder »

Vinnies,
Vinnies schreef; Ik wil geen concessies doen aan mijn oven. Die werkt perfect. Er is meer aan mijn oven als alleen een technische verhaal over
rendement en efficiëntie.
Je bent gehecht aan je oven en je maakt er veel gebruik van, dat stel ik op prijs!

Hier op het ecologieforum gaat het vooral om het ecologisch motief. Je stelt dat je vuurkamer schoon verbrand en dat is hij is gebouwd van leem. Een vuurkamer die de 500 graden niet haalt heeft geen schone verbranding en geen goed rendement. Leem wordt bros bij 500 graden.......

Maar goed... als je tevreden bent met je oven is het ook weer zonde en niet ecologisch om hem af te breken.

De pizzaoven heeft geen afgerond gewelf (reden was omdat dit vroeger bouwtechnisch beter was te realiseren). Hij is wel laag en haalt makkelijk de 450-500 graden die een echte pizzaoven hoort te halen.

Ik heb mijn oven gebouwd als pizza oven (oventemperatuur 480 graden). Maar ik vind potten bakken ook leuk. Uitgangspunt was een oven met weinig massa (niet te lang opstoken). Ik heb met staal gewerkt. Dat staal is kapot gestookt (krom, gebogen...).

Ik wil ook de restwarmte gebruiken daarom heb ik een eindbell met een warmtewisselaar.

Je zou kunnen experimenteren met een bell, ik heb dat ook getekend. Dan krijg je de heetste gassen boven. Je zou ook nog met een gat extra zuurstof aan je verbranding kunnen toevoegen. 10 cm boven de vlammen (secundaire verbranding).
Bijlagen
Naamloos.png
pizzaoven.png
groet!

Ritsaert
Vinnies
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 13:01

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door Vinnies »

Ik spreek wel van een leem oven, maar bij thermische massa staat klei en scherp zand.
Thermische massa koepel: +10cm dik _ +150L volume _ Klei en scherp zand 1:3
Je weet zelf welke temperatuur klei aankan. Ik kan mijn oven wit heet stoken. Maar dat diend
geen doel? Ik wil brood bakken en niet affikken. 8) Dus meer dan 250ºC is voor mij niet nodig
en 350ºC voor pizza's vind ik genoeg. Toch zegt de eindtemperatuur niets over de temperatuur
tijdens het stoken. De eindtemperatuur is als de kolen uit de oven zijn en de oven de tijd heeft
gehad om even te rusten. Zodat de temperatuur egaal verdeeld wordt en je geen hotspots in de oven hebt.

De temperatuur loopt zo hoog op tijdens het stoken dat hout dat zich binnen 1 meter van de vuurkamer
ligt spontaan gaat branden als ik de deur open laat staan. Ik maak mij in het geheel geen zorgen over de
temperatuur in mijn oven.
Ik wil ook de restwarmte gebruiken daarom heb ik een eindbell met een warmtewisselaar.
Daar ga ik eens over nadenken.
Ik geloof dat ik meer heil zie in een verdikking in het afvoerkanaal ter hoogte van de warmte wisselaar.
Wat eigenlijk ook min of meer fungeert als een bel.
Je zou ook nog met een gat extra zuurstof aan je verbranding kunnen toevoegen. 10 cm boven de vlammen (secundaire verbranding).
Niet nodig, dat kan ik al. Niet geheel op de manier die je voorsteld, maar het komt wel op hetzelfde neer.
Ik kan op zo'n moment de rookgassen die de oven verlaten in de schoorsteen laten ontvlammen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door MaartenB »

Ik ben wel benieuwd naar je huidige oven, heb je hier fotos van?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemoven : Rocket

Bericht door ritsaert snijder »

Vinnies schreef:Ik spreek wel van een leem oven, maar bij thermische massa staat klei en scherp zand.
Klei en scherp zand 1:3
Scherp zand zorgt ook bij temperaturen hoger dan 500 graden dat het materiaal bros is. Leem is in essentie klei en zand.
350ºC voor pizza's vind ik genoeg.
dat is mooi, probeer het eens op 485 graden....

Ik maak mij in het geheel geen zorgen over de
temperatuur in mijn oven.
ik ook niet maar het is geen optimale en schone verbranding.

Ik geloof dat ik meer heil zie in een verdikking in het afvoerkanaal ter hoogte van de warmte wisselaar.
Wat eigenlijk ook min of meer fungeert als een bel.
het is geen goede opzet, de vuurkamer zorgt niet voor een goede verbranding .....
groet!

Ritsaert
Plaats reactie