Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,

de opgegeven specificaties zeggen niet veel. Een raam van 5-12-4 kan gaan van een u-waarde van ongeveer 1.3 tot 2.9 afhankelijk van de vulling (lucht, argon, zelfs krypton) en de behandeling van het glas (coating).
Gezien de ouderdom van het gebouw zal het koudegevoel zelden zijn oorsprong vinden bij het dubbelglas.
Tocht/koudegevoel kan zeker veroorzaakt worden door dubbel glas want ik heb het hier zelf meegemaakt, zelfs in die mate dat de gordijnen bewogen, gewoon een neerwaartse convectiestroom veroorzaakt door een grote oppervlakte glas. Nu geen last meer van met 3v glas met een U-waarde van 0,4.

Ach ja, denk er ook aan dat indien de spouw in de muur huidig niet geïsoleerd is de kans groot is dat de condensatie die zich nu op de ramen vormt zich bij het plaatsen van HR++ ramen gaat verplaatsen van die ramen naar de koudere muren er naast. En dat is dan weer een lastige ivm schimmels en zo vooral, maar neit alleen, in slaapkamers waar het iets frisser is.
Ik weet niet welk U-waarde je neemt voor HR++ glas maar glas met U-waarde van 1.1 komt qua isolatiewaarde grosso modo overeen met een muur met ongeïsoleerde spouw (U-waarde van +/- 1,28 W/m²K).

groet
Wouter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door mro »

Aangezien ik dezelfde vraag heb en het topic nog niet zo heel oud is:

Ik heb thuis in de achtergevel een raam in drie delen met in het midden een schuifdeur, afmetingen: 4,7x2,5m afgerond: 12m² opp, glas Ug=1,1, kade is in hout. 10 jaar oud.

Op zich zijn er niet echt problemen maar die schuifdeur in het midden is toch niet echt ideaal. Open/dicht doen gaat toch wat stroef en het is de enige deur naar de tuin.
Een dubbele draaideur aan de rechterkant was achteraf gezien comfortabeler geweest.

Naast het comfort is er ook de isolatie-kwestie: we ervaren geen tocht of zo maar kan naar mijn mening toch een stuk beter, het schuifsysteem is zeker niet luchtdicht.
Stel dat ik voor het totale raam de U-waarde op 2 schat en het gemiddelde tempverschil op 20 graden, dan kom ik op:

2x12m²x20gr = 480W, afgerond: een energieverlies van 0,5kWh per uur, klopt mijn redenering?
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door SanderL »

Bij HR++ glas maakt voor de isolatiewaarde het ook wat uit van welk materiaal de afstandhouders zijn gemaakt. (waarmee de glasplaten aan elkaar verbonden zijn).
Met kunststof afstandhouders is de isolatiewaarde beter dan bij aluminim versies.

zie: http://nieuws.warmtecheck.nl/2011/02/03 ... n-hr-glas/
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door SanderL »

MRO,

Je hebt de formule volgens mij goed toegepast en je berekening klopt.

Toch hoeft er geen 480W verlies naar buiten te zijn. Ik heb ergens gelezen dat als je een goed HR++ glas op de zuidkant hebt, het verlies van warmte gelijk is aan de binnenkomende gemiddelde zonne-energie.
Dat geeft in ieder geval aan dat je verlies afhankelijk is van de ligging van het venster.

Ik denk zelf om het venster op de zuidkant te vervangen voor HR++ glas en aan de noord kant voor 3 voudig glas met geisoleerde kozijnen. Ik weet nog niet zeker of deze keuze de meest optimale is.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door mro »

Raam is hier westgericht.

Idee is hier om het raam te vervangen door 3-voudig glas(met kunststof spacers) met dubbele draaideur met onderdorpel ipv schuifdeur.

Ik heb wel nog geen idee van wat zoiets kost: 5000€ of gaat het eerder richting 10.000€? (geplaatst)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door SanderL »

Meranti kozijnen voor hr++ glas kosten € 13,- per strekkende meter.
Dit geldt voor onderdorpel, stijlen en bovendorpel.
Bij Passieve kozijnen zit er nog een laagje polyurethaan gebaseerd isolatiemateriaal in het kozijn verwerkt.
Ook worden er meerdere tochtstrips toegepast zodat je tussen de tochtprofielen een kamertje stilstaande lucht krijgt.
Tochtprofiel kost € 4,- per meter. Een passief kozijn van hout zou ongeveer hout €13,- + tochtprofiel € 4 + tochtprofiel€ 4 + laagje isolatie €2,- = € 23,- per meter moeten kosten.
Het zou me niets verbazen dat de prijs niet ietsje duurder is voor zo'n kozijn, maar eerder factoren duurder. Simpel omdat het vrij nieuw is.

MRO wil je houten kozijnen of een ander materiaal? Of e.v.t. een combinatie?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij heb je het nu over enkel materiaalprijzen, onbewerkt. Dat geeft geen indicatie voor een samengestelde pui met 2 openslaande deuren.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door SanderL »

Ja, klopt. Bewerken komt er nog bij. De prijzen voor het bewerken van hout vielen mij tot nu toe altijd erg mee. Ik ben benieuwd wat de passieve versie gaat kosten t.o.v. de 'normale'versie..
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door mro »

Als ik nu een jaarlijks verbruik heb van ongeveer 5000kWh voor verwarming.

Zou het vervangen van een raam van 12m², U1,1glas en niet bijster luchtdicht naar drievoudig glas met meer aandacht voor afdichting een groot verschil maken in energieverbruik?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door swake »

Weet je echt het antwoord niet mro :-) of is het nog een kwestie van handtekening plaatsen onder de bestelbon en zoek je nog een laatste goede reden om het toch maar te doen?

Het luchtdicht maken zal het grootste verschil maken natuurlijk. Het verlies omwille van tocht is gewoon gigantische, en het moet niet veel tocht zijn om al een groot verlies te vertegenwoordigen.

Enkel glas naar (drie)dubbel glas voor zo'n oppervlak is ook wel de moeite. Volgens deze gegevens (ik weet niet meer van welke site dit komt) gaat het verlies zowat 10 keer minder worden. Hoeveel minder 'energie' je hiermee gaat verbruiken zal voornamelijk afhangen van het verschil in temperatuur buiten/binnen.

U-waarde van verschillende soorten glas in W/m²K
Enkelvoudig glas -> 5,8 - 6
Dubbel glas uit jaren ’80 en ’90 -> 2,8 – 2,9
Dubbel glas uit jaren 2000, HR+ -> 1,1 – 1,4
Dubbel glas meest recent -> 0,8 – 1,1
Dubbel glas met vacuümglas -> 0,4
Drievoudig glas zonder coating (jaren ’80 &‘90) -> 2,1
Drievoudig glas meest recent -> 0,5 – 0,6

Persoonlijk zou'k direct de bestelbon tekenen voor het nieuwe raam en nu direct ook alle die kieren winddicht maken. Al is het maar met een rolletje isolatietape of zelfs ducttape en voor een paar maanden, het is de moeite zeker waard.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door mro »

Ik ben er nog niet uit hoor :)

Wat mij het meest tegenstaat is dat het raam nog niet zo oud is: <10j en het is ook op zich al U1,1 glas dat er in zit. Jammer om het uit te breken en weg te gooien.

Een alternatief dat ik me ondertussen bedacht heb: een kleine veranda er voor zetten. Ongeveer 5m op 1m. Dan heb ik ook een soort van sluis om binnen en buiten te gaan. En de extra ruimte kan ik gebruiken om wat planten te zetten, vuile schoenen,...

Iemand die zijn ervaring met een veranda wil delen op vlak van prijs, energiebesparing, comfort,...?
Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door EcoLogic »

Uit dit verhaal maak ik op dat HR++ glas niet altijd voor de gewenste verbetering zorgt.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door mro »

Bij de huidige temperaturen is de binnenzijde van zelfs HR++ glas ook gewoon koud natuurlijk. Wij hebben geen comfortprobleem maar als ik vlak bij het raam sta voel ik ook wel de koudestraling, lijkt mij normaal.

Ik kan mij voorstellen dat in sommige situaties die koude lucht voor het raam in combinatie met stoken een tocht kan opwekken. Net zoals bij het weer: wind wordt veroorzaakt door een wisselwerking tussen hogedruk en lagedrukgebieden.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Rob van Rotterdam »

mro schreef:Bij de huidige temperaturen is de binnenzijde van zelfs HR++ glas ook gewoon koud natuurlijk. Wij hebben geen comfortprobleem maar als ik vlak bij het raam sta voel ik ook wel de koudestraling, lijkt mij normaal.
Merkwaardig.
Wij hebben een oud huis, voorzien van de originele ruiten van 2mm. Van HR++ is bij ons dus geen sprake. Integendeel, zou ik zeggen. Wij hebben geen dubbel-, laat staan drievoudig glas, maar voorzetramen. De situatie is aldus: 2+100+2. De luchtspouw van 10cm draagt sterk bij aan de isolatiewaarde en van koudestraling is bij ons geen sprake.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door mro »

Ik geloof best dat voorzetramen een goede oplossing zijn, heb je eventueel foto's?

Ik wilde gewoon maar zeggen dat bij deze buitentemperaturen glas kouder zal zijn de omringende muren in een woning.

Ik heb hier wat zitten meten met een IR-thermometer: in de woonkamer zijn de binnenmuren ongeveer 18gr, de vloer(vv) 23gr en het raam 14gr.
Plaats reactie