zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

Bericht door Ingir »

js84 schreef:enkele algemene zaken ter info:
benedenverdiep: vloerverwarming 95m² + LW-warmtepomp (thermostaat op 21°C)
bovenverdiep: LL-warmtepomp (thermostaat op 18°C)
overig elektrisch verbruik = +- 10kWh per dag

totaal verbruik 18/6/15 t.e.m. 30/12/15 = 3887,8 kWh
grootste piek dit jaar: 69 kWh/24u op 27/11/15
Het stroomverbruik is over 195 dagen, dus 1950 kWh huishoudelijk stroomverbruik, blijft over 1.938 kWh voor SWW en ruimteverwarming. Het SWW schat ik op gemiddeld 6,6 kWh warmte per dag, ofwel 1.287 kWh warmte in genoemde periode en gezien de hoge buitentemperatuur zou ik rekenen met een gemiddelde COP van 2,2 resulterend in 585 kWh stroom.

Blijft over 1.353 kWh stroom voor ruimteverwarming over een periode met 1.010 gewogen graaddagen en een geschatte COP voor genoemde periode van 3,5... dat geeft 4.736 kWh@1.010ggd ofwel 13.720 kWh@2.926ggd per stookseizoen. Dit komt aardig overeen met mijn eerdere schatting van 14.000 kWh warmteverlies. :fff

Met een L/W-wp (RV+SWW) en L/L-wp (RV), en 10 kWh/dag aan huishoudelijke stroom is het 3x efficiënter om voor zonnepanelen (2 kWp) te kiezen i.p.v. een zonneboiler. Je zou het kunnen uitrekenen... :mrgreen:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
js84
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 nov 2013, 00:02

Re: zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

Bericht door js84 »

Beste Ingir,

Nogmaals bedankt voor de bijdrage. Hoe zit dit energieverbruik ongeveer ten opzichte van anderen die elektrisch verwarmen met een warmtepomp. Is het verbruik te hoog ten opzichte van het gemidelde, of valt het allemaal nog mee? We hebben deze winter echter wel nog niet veel koude dagen gehad, bij een strenge winter zal het verbruik heel andere proporties aannemen...

grts
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

Bericht door Ingir »

Die vraag is te breed. Vertel eerst eens wat de verwarmde oppervlakte van de woning is en met hoeveel personen jullie zijn.

Ik kan wel uitrekenen waar je jaarlijkse stroomverbruik ongeveer op uit zal komen:
- 14.000 kWh ruimteverwarming bij een gemiddelde COP van 3,0 geeft 4.660 kWh stroom
- 6,6 kWh warmte per dag voor SWW bij een gemiddelde COP van 2,0 geeft 1.200 kWh stroom
- 10 kWh stroom per dag huishoudelijk gebruik geeft 3.650 kWh stroom
Totaal dus 9.500 kWh. :shock:

Het voordeel van zonnepanelen is hier dat de opgewekte stroom meervoudig ingezet kan worden zodat een hoge benutting gehaald kan worden. Na het opwarmen van het SWW kan de PV-stroom gebruikt worden voor ruimteverwarming/koeling en eventuele overschotten voor huishoudelijke toepassingen. Met 2.000 Wp (€ 2.500 investering zoals zonneboiler) bespaar je jaarlijks € 400 op stroomkosten, dat is 3x meer dan de besparing van de zonneboiler.
Laatst gewijzigd door Ingir op 31 dec 2015, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

Bericht door GTV6 »

Deze warmtepomp is direct geschikt voor aansluiting van een externe warmtebron, zoals een collector of een hout cv.
Hiervoor zijn aansluitingen beschikbaar een extra boiler is dus niet nodig.
Deze warmtepomp is een van de betere, wel erg kostbaar, maar hij is er al.
De mogelijkheden van instellingen zijn ongekend. Het is de moeite waard de instellingen eens goed na te lopen, ook al zijn deze door een installateur gedaan. De gemiddelde installateur is nauwelijks bekend met dit soort systemen.
Bij 7 graden buiten is een COP van 4,4 haalbaar bij water van 30/35, voor de vloerverwarming heb je niet meer nodig.
Kijk eens na of er niet toevallig 50 graden is ingesteld. Bij hogere buitentemperaturen is een COP van tegen de 6 te halen.
Verdiep je in de instellingen misschien is hier wel 25% te halen.
Je tapwater kun je ook op 40/45 instellen legionella is geen probleem in deze installatie.
Kijk goed naar de opstelling van de buitenunit, deze moet niet in de felle wind staan. Let op dat er geen kortsluiting is van aangezogen en afgeblazen lucht.
Als je een ventilatiesysteem hebt zou het van toegevoegde waarde zijn de afblaaslucht naar de buitenunit te brengen.
Ook kun je zonnecollectoren toepassen die lucht verwarmen, en deze lucht naar de buitenunit brengen. Hier heb je eerder winst dan bij een zonnecollector op water.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

Bericht door Ingir »

Als het zover is dat de gasketel vervangen moet worden ga ik ook een L/W-warmtepomp plaatsen en die gebruiken in combinatie met de bestaande houtkachel. Om een zo laag mogelijk vermogen nodig te hebben ben ik de woning nog aan het isoleren en wordt de mechanische ventilatie vervangen door balansventilatie. Het warmteverlies bedraagt dan zo'n 2 kW@-10°C voor 250m² verwarmde oppervlakte zodat ik meer dan voldoende capaciteit met de kleinste L/W-warmtepomp (doorgaans 4 kW). De warmte wordt afgegeven aan vloerverwaming (BG) in volle betonvloer, wandverwarming (1e) in 3cm leem en radiatoren (2e). Er wordt zo behoorlijk wat massa opgewarmd die als warmtebuffer gaat dienen om de warmtepomp met name tijdens het middaguur te laten draaien, de houtkachel dient als bijverwarming voor de koudste dagen.

Voor de buitenunit (kleine unit) heb ik een perfecte plek onder een dakoverstek van 2,5 meter diep (schuine kap), afgeschermd voor weer en wind en pal naast de installatiezolder waar de uitlaat van de WTW-ventilatie gaat komen. De opstelruimte ga ik afscheiden van buiten om de restwarmte van de WTW-ventilatie te benutten. Op het schuine dak (zuidoost) ga ik een DHZ-zonnecollector plaatsen waarmee de buitenlucht voorverwarmd wordt om dan bovenin de opstelplaats uit te komen. Zo'n warme luchtcollector is eenvoudig zelf te maken en is onderhoudsarm.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
js84
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 nov 2013, 00:02

Re: zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

Bericht door js84 »

@Ingir,

De verwarmde opp van het bovenverdiep met LL-warmtepomp bedraagt 75m². De totaal verwarmde oppervlakte bedraagt dus 170m².
Wij zijn met 2 volwassenen en een baby.

@GTV6,
De binnenunit heeft inderdaad een extra aansluiting voor een externe warmtebron, deze is echter enkel van nut wanneer deze gevoed kan worden met een temperatuur die groter is dan de ingestelde temperatuur van het interne vat. Dit zou prima mogelijk zijn met een pelletkachel of houtvergasser, maar met een zonnecollector is dit veel minder interessant in het tussenseizoen en in de winter.

De buiten-unit is geplaatst op het dakterras en staat tussen 4 muren, dus goed beschut tegen wind. Regen kan wel op de buitenunit terecht komen, maar dat zal wel geen probleem zijn???

De instellingen van het systeem zijn inderdaad zeer uitgebreid, ik heb deze al meermaals bekeken, ik weet echter niet hoe ik kan besparen op de stookkosten door deze instellingen te wijzigen.

grts
MetalMartin
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2018, 13:52

Re: zonnecollector + buffervat aansluiten op bestaande cv

Bericht door MetalMartin »

Ik zie de opmerking sonde aansluiten en zou daar graag iets meer van willen weten. Het staat hierboven alsof het vanzelfsprekend is, zo eenvoudig. Daarom twijfelde ik of ik moest reageren of een nieuw topic moest starten als nieuweling op dit forum.
Zelf wil ik mijn pelletkachel aan laten sturen door de temperatuur van het buffervat en de ingang van de kamerthermostaat op de kachel te gebruiken.
De handleiding van de Thermorossi 18 H2O zegt hierover het volgende:
kachel aansluiting.png
Kan ik nu een dompelthermostaat kopen en met voelerbuis in het vat hangen en daar via een kabeltje met 2 draden (bijvoorbeeld speakerkabel) een stereoplug aanzetten en in de kachelsteken of hoe gaat dat in zijn werk?
Ik heb de vraag op verschillende plekken uitgezet, maar krijg steeds het antwoord vraag je dealer of installateur. Ik heb de kachel van marktplaats en wil het zelf installeren, dus die vlieger gaat niet op.
Plaats reactie