Rocket 177 massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

carbonglider schreef:Nielvm, de lucht die de kachel nodig heeft wordt onttrokken uit de leefruimte als ik het goed begrijp. Om de lucht in de woning aan te voeren komt er ergens koude lucht je warme woonkamer binnen. Zou het zinvol zijn, of op zijn minst te proberen zijn om de lucht voor de kachel via een buis uit een andere ruimte dan de verwarmde woonkamer aan te zuigen?
Ik zie niet meteen waarom ik dat zou proberen. Ook al laat ik verluchtingsroosters open om de nodige lucht aan te brengen, krijgt de kachel de ruimte nu lekker warm.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door JantjeV8 »

Wat ik niet snap aan dat koolmonoxide verhaal: Dat spul kan wel reukloos zijn, maar het kan toch niet dat er geen andere verbrandingsluchtjes niet mee ontsnappen uit een lek in de kachel??
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Niet als die lek in het raam zit, dan fungeert het mee als verluchting en wordt het aangezogen. Tenzij natuurlijk de schoorsteen toe staat, dan kan het in de ruimte komen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

JantjeV8 schreef:Wat ik niet snap aan dat koolmonoxide verhaal: Dat spul kan wel reukloos zijn, maar het kan toch niet dat er geen andere verbrandingsluchtjes niet mee ontsnappen uit een lek in de kachel??
Als er alleen maar gloeiende houtskool over is dan valt er weinig of niets te ruiken, maar tijdens die fase wordt wel een smak CO geproduceerd. Daar ontkom je maar heel moeilijk aan, het is niet anders. In die fase met de afsluitklep gaan spelen is juist daarom levensgevaarlijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

Volgens mij hebben een boel mensen wat rare ideeen over afsluitkleppen in de schoorsteen (ik ook maar die zijn eigenlijk niet raar!)
Een afsluitklep sluit maar maximaal 80% af. De resterende opening is voldoende groot om met een lekker warme schoorsteen je kacheltje leeg te zuigen. Totaal afsluitbare kleppen zijn gewoon "verboden"!
Als je de aanvoeropeningen van je massakachel dicht zet hoort het vuur uit te sterven anders heb je gewoon een slecht afgewerkte/functionerende kachel. Anders is het niet. M.a.w. een schoorsteenklep is voor prutsers :lol:
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door SanderL »

Nielvm schreef:
carbonglider schreef:Nielvm, de lucht die de kachel nodig heeft wordt onttrokken uit de leefruimte als ik het goed begrijp. Om de lucht in de woning aan te voeren komt er ergens koude lucht je warme woonkamer binnen. Zou het zinvol zijn, of op zijn minst te proberen zijn om de lucht voor de kachel via een buis uit een andere ruimte dan de verwarmde woonkamer aan te zuigen?
Ik zie niet meteen waarom ik dat zou proberen. Ook al laat ik verluchtingsroosters open om de nodige lucht aan te brengen, krijgt de kachel de ruimte nu lekker warm.
Ik denk dat je dan minder hout nodig hebt voor dezelfde temperatuur in je woonkamer. Dat is toch altijd goed? Of het zinvol is of niet, geen idee.

Wel heel mooi dat je kachel nu warm genoeg wordt, volgens mij heb je een heel goede kachel gebouwd!
Laatst gewijzigd door Pietje op 15 nov 2016, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote-namen goed gezet
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Is inderdaad nóg beter, maar toch erg omslachtig...

Daarnet 12kg gestookt, nu 22,5 graden in de woonkamer :?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door martijn1984 »

Het is ook een graadje of 15 warmer als vorige week :D
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door marini »

tof dat het probleem van de baan is denk ik dan... :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Pietje »

marini schreef:tof dat het probleem van de baan is denk ik dan... :D
Maar helaas niet...

Nielvm, wat je voor de grap eens moet proberen is om die 12Kg te verdelen in 3x 4Kg stoken, verdeeld over een etmaal.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Met meerdere kleine porties hout wordt de warmte beter opgenomen door de bell. De schoorsteentemperatuur blijft veel lager.

Met 12 kilo heb je bij deze kachel waarschijnlijk niet eens een volle lading (3/4 gevuld). Ik heb het idee dat de RBB met een volle lading verhoudingsgewijs meer vermogen levert dan met een halve lading..of nog minder.
groet!

Ritsaert
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Pietje schreef:
marini schreef:tof dat het probleem van de baan is denk ik dan... :D
Maar helaas niet...

.
Toch wel, ben heel tevreden nu...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Met meerdere kleine porties hout wordt de warmte beter opgenomen door de bell. De schoorsteentemperatuur blijft veel lager.
Dit ben ik met je eens.
ritsaert snijder schreef:Met 12 kilo heb je bij deze kachel waarschijnlijk niet eens een volle lading (3/4 gevuld). Ik heb het idee dat de RBB met een volle lading verhoudingsgewijs meer vermogen levert dan met een halve lading..of nog minder.
Dit ben ik niet met je eens.

Kun je uitleggen waarom deze RBB (dus een RBB met een kleine, dubbelwandige bell met isolatie er tussen) het beter zou doen als je er in 1 batch 12Kg hout in brandt?

Let wel: het gaat niet zozeer om het af te geven vermogen (KW), maar om de hoeveelheid warmte (energie) die aan de woning wordt afgegeven. (KJ)
Nielvm schreef:Toch wel, ben heel tevreden nu...
Wacht maar tot het gaat vriezen... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben blij dat Neal nu tevreden is!

@Pietje
Het rendement van de kachel als geheel neemt met kleinere porties toe. Daar zijn we het over eens.

Het rendement van de vuurkamer neemt, zoals ik zei naar mijn idee, verhoudingsgewijs af als je er te kleine porties in gaat verbranden. Een portie van 4 kilo is een kleine portie. Het gaat dan om het rendement van de vuurkamer en ja dat heeft, als het goed is, ook zijn invloed op de prestaties van de kachel.

Ik heb dit ervaren bij het stoken van de RBB (in de afgelopen 5 jaar). Ik heb in het begin kleine porties gestookt. Mijn ervaring is dat dit verhoudingsgewijs minder warmte geeft.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door JantjeV8 »

Van een kleine portie zul je ook meer de opstart en afstook verliezen merken. Dat weegt denk ik op een kleine portie harder Door.

De kunst is om het optimum te vinden. 1 grote, 4 kleine of 2 middelgrote vullingen. Te grote portie gaat waarschijnlijk meer warmte Door de pijp naar boven.
Plaats reactie