Rocket 177 massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Zou ik met de klep mee bestellen, maar ik heb zonder meter toch ook al veel geleerd!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Nielvm schreef:De window wash is 1à2 cm², ik denk dat dit wel te verwaarlozen is.
Plus het kiertje rond de deur en de schuifjes heb je toch een fors lek in je kachel zitten.
Nielvm schreef:Als de vuurfase voorbij is, sluit ik steeds de p-channel. Tijdens de stookfase verminder ik de primaire luchtinlaat wel wat waardoor de luchtsnelheid verlaagt, maar de kachel toch blijft "brullen".
Gewoon proberen of hij nog verder dicht kan. Koop een pen-thermometer, dan kun je tenminste zien wat er gebeurt. Blijven minderen totdat de naverbrander afslaat en dan weer een beetje openen.
Nielvm schreef:Hypothese (correct me if i'm wrong): Stel ik installeer een schoorsteenklep. Wanneer de vuurfase gedaan is, sluit ik die al voor pakweg 3/4 zodat de schoorsteen de bell minder leegzuigt. Na de gloeifase gaat die uiteraard helemaal toe. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de temperatuur tijdens de gloeifase binnenin de bell hoger blijft en na het afsluiten beter bewaard blijft. Kan ik die klep bijvoorbeeld ook lichtjes sluiten als ik merk dat de rookgassen pakweg 100°C bereiken? Of heeft het verminderen van de primaire beluchting exact hetzelfde effect?
Tijdens de stook nooit de afvoer afsluiten, ook niet een beetje. Verklein de inlaat, dat heeft hetzelfde effect en is niet gevaarlijk in verband met CO, de klep wel! Het beste is een perfect sluitende deur en een kachel die nergens lekt, dan heb je ook geen klep nodig. Dus dat ding is een lapmiddel om te compenseren voor niet perfecte andere onderdelen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

De window wash en eventuele andere kleine kiertjes zijn nauwelijks te dichten. De veegluiken werk ik na het voegen rondom af met vuurvaste silicone.
Een schoorsteenklep lijkt mij mbt de window wash wel handig.

Waarom is het deels sluiten van de schoorsteenklep zo gevaarlijk? Overigens moet ik wel HEEL erg lang wachten tot ik absoluut geen rood vonkje meer zie tussen de assen.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Geweldig! Nu is het zo'n 3 uur geleden dat ik het rookkanaal heb toegestopt en de kachel is voor de eerste keer van boven tot onder heerlijk warm!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Nielvm schreef:Geweldig! Nu is het zo'n 3 uur geleden dat ik het rookkanaal heb toegestopt en de kachel is voor de eerste keer van boven tot onder heerlijk warm!
Je komt al dichter bij de oplossing, je kachel staat vrolijk warmte te lozen via die super schoorsteen. De bell verhogen kan de schoorsteen temperatuur nog verder omlaag brengen.
Nielvm schreef:Waarom is het deels sluiten van de schoorsteenklep zo gevaarlijk? Overigens moet ik wel HEEL erg lang wachten tot ik absoluut geen rood vonkje meer zie tussen de assen.
Het verbranden van alle brandstoffen levert koolmonoxide (CO) op, het gloeien van houtskool zelfs een heleboel. De schoorsteenklep sluiten voordat alle kooltjes zijn gedoofd betekent dat er door diezelfde lekken in de kachel koolmonoxide in het huis kan komen. CO is een instabiel gas, smaakloos, kleurloos en reukloos maar het heeft de onaangename eigenschap om zuurstof te verdringen, het kan namelijk veel gemakkelijker in het bloed opgenomen worden dan zuurstof. De persoon die het in flinke hoeveelheid inademt wordt slaperig, gaat zitten of liggen en gaat zachtjes, zonder een spoor van strijd dood. Ik adviseer om nooit met die klep de kachel te regelen, als het ding per ongeluk dichtvalt loop je grote risico's. Persoonlijk heb ik het niet op die kleppen, helemaal niet als ze 100% sluiten. Ik probeer mijn deur zo goed mogelijk sluitend te maken en ik laat dat potentieel gevaarlijke ding gewoon weg.

CO is ook nog wat anders, het is ook brandstof. Oxidatie ervan levert warmte, water en CO2 op. Het zat vroeger in het stadsgas, dat was daardoor zeer giftig. Om het herkenbaar te maken was er methanethiol (mercaptan) aan toegevoegd, net als tegenwoordig aan aardgas, die smerige geur die synoniem is met gaslucht. Datzelfde mercaptan is ook brandbaar maar is ongevaarlijk bij inademing van kleine hoeveelheden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door incus »

Neil,

Ik ben benieuwd of je iets met een trekregelaar/trekbegrenzer zou kunnen, om de trek van je schoorsteen te reduceren.

Ik heb een stukje van een website gekopieerd:

Waarvoor dient de trekbegrenzer en hoe werkt deze?

- Als u gaat stoken, worden uw kachel en schoorsteen steeds warmer, daardoor gaat uw schoorsteen steeds harder trekken.
- Na enige tijd, vaak in combinatie met wind, trekt de schoorsteen zo hard, dat ook een groot deel van de warmte door de schoorsteen verdwijnt - u ziet ook een "gejaagd" vuur in uw kachel en uw hout wordt snel verbrand.
- Om dit te voorkomen/verminderen moet er een schoorsteen trekbegrenzer worden geplaatst, met als doel dat de schoorsteen minder hard trekt.
- De trekbegrenzer opent en sluit zichzelf automatisch, m.a.w. hoe meer trek hoe meer de trekbegrenzer zich opent en daardoor de schoorsteentrek vermindert.
- Dit levert u warmte die anders door de schoorsteen verdwijnt…..
- Is er geen wind en weinig trek dan blijft de trekbegrenzer gewoon gesloten.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Uiteraard akkoord met heel het co-verhaal, maar als je moet wachten tot alle smeulende kooltjes wegzijn, moet je toch wel héél lang wachte, niet? Als je dan eens in de assen roert, zie je wel altijd nog iets gloeien...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Pietje »

incus schreef:Waarvoor dient de trekbegrenzer en hoe werkt deze?
Dit geldt voor kachels die de schoorsteen nodig hebben om trek voor het vuur te genereren. Bij een rocketstove zit de trek-genererende-schoorsteen in de kachel zelf; de heat riser. De schoorsteen is er enkel nog voor om de sterk teruggekoelde rookgassen af te voeren. Als de kern van de kachel goed samenwerkt met een bell, dan zijn de rookgastemperaturen zo laag dat er daardoor niet teveel trek kan ontstaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door martijn1984 »

Hoe houd je kachel zich nu en hoe gaat het met de warmteafgifte?

Als je naast de luchtinlaten ook je window wash eens dichtmaakt?
Dan heb je geen schoorsteenklep nodig.
Wat ik begrepen heb gaan deze wel eens vastzitten na enkele jaren.

Ik heb hier als proef mijn window wash al eens dichtgemaakt.
Na enkele stookbeurten kreeg ik niet (meer) aanslag op de ruit.

Ik heb hier na drie uur soms nog wel wat gloed , je zou dan pas vier uur na een stook je klep kunnen sluiten.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door marini »

Wat betreft die dubbele bel, idd ik heb de buitenste muur afgebroken en dan afgewerkt met leem rechtstreeks op de binnenste bell.
Dat was een goede oplossing, als ik hem nog eens zou bouwen zou ik de muur op zijn kant zetten voor een nog dunnere bell. Mijn huis heeft ondertussen ook een aantal deuren meer zodat de warmte niet meer wegloopt. Ofwel een stalen vat dat met leem bezet wordt, kan hij nog dunner maar dan heb je op den duur geen massakachel meer en dat is toch ook wel een meerwaarde.

Wat betreft die kieren, ik heb mijn deur potdicht, niks window wash, had ik maar terug dicht gezet , als iemand de klepjes vergeet toe te doen na de stook is de warmte ook snel door de schoorsteen mee afgevoerd reden te meer om dus alles af te sluiten na stoken.
Het nut van die potdichte deur heeft zichzelf bewezen.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Ik ben heel erg blij met hoe de kachel zich gisterenavond en vannacht heeft gedragen. De woonkamer is dit keer zobder problemen 24 uren warm gebleven en het schommelt hier toch 's nachts rond het vriespunt.

Ik zal mijn best doen om de kachel zo luchtdicht mogelijk bte maken, maar een schoorsteenklep is dan toch wel een goede zekerheid dat alles toe is. Ik zet tijdens de stook altijd een verluchtingsrooster.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door gerard »

@Nielvm
Ik ben blij dat je het eerste gedeelte van mijn advies hebt opgevolgd en dat het direct succes oplevert. Maar doe ook het tweede deel: je deurstel. Je zult beslist niet de eerste zijn die er van overtuigd is dat het deurstel goed dicht gemonteerd zit….Je moet gewoon alle lekkage uitsluiten voordat je andere dingen doet/gaat doen. Schoorsteenklep is in mijn ogen echt onmisbaar in welke vorm van massakachel dan ook. Houdt er rekening mee dat ook een schoorsteen(draai)klep nooit 100% sluit. Helemaal dicht is in Duitsland en Oostenrijk trouwens wegens het CO verhaal verboden….Windowwash hoort niet in een kachel thuis, tenzij het onderdeel is van de benodigde beluchting. Dichtproppen die cm2’s, Peter heeft dit ding zonder die spleet proefondervindelijk ontwikkeld. Een massakachel is een accu, trek hem niet onnodig leeg.
Pas als alles goed kan branden ga je je eigen kachel leren stoken, en jezelf finetunen.
Succes verder.
Groet, Gerard
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door incus »

@Gerard,

Zou je iets meer kunnen zeggen waarom je de schoorsteenklep onmisbaar vind?
Wat vind je van de risico's die het gevolg zijn van foute bediening?

gerard schreef:Schoorsteenklep is in mijn ogen echt onmisbaar in welke vorm van massakachel dan ook. Houdt er rekening mee dat ook een schoorsteen(draai)klep nooit 100% sluit. Helemaal dicht is in Duitsland en Oostenrijk trouwens wegens het CO verhaal verboden….
peterberg schreef: De persoon die het in flinke hoeveelheid inademt wordt slaperig, gaat zitten of liggen en gaat zachtjes, zonder een spoor van strijd dood. Ik adviseer om nooit met die klep de kachel te regelen, als het ding per ongeluk dichtvalt loop je grote risico's. Persoonlijk heb ik het niet op die kleppen, helemaal niet als ze 100% sluiten. Ik probeer mijn deur zo goed mogelijk sluitend te maken en ik laat dat potentieel gevaarlijke ding gewoon weg.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door SanderL »

Nielvm, de lucht die de kachel nodig heeft wordt onttrokken uit de leefruimte als ik het goed begrijp. Om de lucht in de woning aan te voeren komt er ergens koude lucht je warme woonkamer binnen. Zou het zinvol zijn, of op zijn minst te proberen zijn om de lucht voor de kachel via een buis uit een andere ruimte dan de verwarmde woonkamer aan te zuigen?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door marini »

Ik sluit me aan bij Peter,
als je de deur goed kan afsluiten krijg je ook een afsluiten van de luchtstroom zonder dat er verbrande gassen binnen komen, je sluit immers vóór het vuur af. achter het vuur afsluiten dus de klep in de schoorsteen is dan niet echt nodig.
Plaats reactie