Subsidie duurzame energie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Subsidie duurzame energie

Bericht door jdw »

Met de komst van de nieuwe subsidie regeling ben ook ik me aan het oriënteren op de mogelijkheden om energie te besparen (gas te vervangen door andere mogelijkheden).

Allereerst mijn situatie:
- Gezin: 4 personen, 2 volwassenen en 2 aankomende pubers
- Woonhuis: Vrijstaande woonboerderij, dak goed geïsoleerd (30 cm glaswol), vloer matig geïsoleerd, spouwmuren (8cm) afgelopen jaar met glaswol vlokken geïsoleerd:
Gasverbruik: ongeveer 2500 kuub (intergas ketel ong 10 jaar oud)
Elektriciteit: ongeveer 5000 kW (opgewekt door 28 Solar Frontier dunne film panelen) liggen sinds nov. 2015 op het dak (zuidkant)
Wens: korte termijn Altech Vision speksteen kachel in de woonkamer, deze op langere termijn vervangen door een massakachel

Om het gas verbruik om laag te brengen ben ik me aan het oriënteren op de subsidie en de mogelijkheden die het gaat bieden. Ideaal zou zijn los van het net maar dat is zeker nu nog een flinke stap te ver en niet haalbaar (financieel gezien).

Was me aanvankelijk aan het inlezen op een biomassa ketel met snippers, de ruimte heb ik en het verkrijgen van snoeihout is geen probleem. Mijn eerste gedachte was, goedkoper kan het niet. Na enig inlezen werd het me duidelijk dat de biomassa ketels toch nog wel wat extra onderhoud vergen tov een standaard gas cv ketel en het het beste is ze niet constant aan en uit te laten gaan. Mijn plan was om de biomassa ketel te koppelen aan een groot buffervat die ervoor zou zorgen dat het warme water/cv water opgeslagen kan worden. Doordat ik van plan ben een Altech Vision kachel in de kamer te zetten die de halve beneden verdieping zou moeten kunnen verwarmen lijkt dit niet goed samen te gaan met de biomassa ketel.

Daarna begonnen met de Zonneboilers en de Warmtepomp. De besparing van een zonneboiler is niet erg hoog heb ik op diverse plekken gelezen. Hoewel goed voor het milieu is de terugverdientijd aanzienlijk. Wel gelezen dat het buffervat voor 4 personen voldoende groot (400 liter?) moet zijn om de terugverdientijd te verkorten.

Tenslotte nog de Warmtepomp (hybride in combinatie met CV ketel). De buitenunit zou in de schuur kunnen staan, scheelt een paar graden met de buitenlucht en rendement technisch voordeliger.

Iemand nog wijze tips voor een goed besluit?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Subsidie duurzame energie

Bericht door benthuis »

Wat zegt je gevoel? Meestal zijn portemonnee en gevoel het aan het eind van de streep met elkaar eens....

Altech Vision, moet die er nog komen of is deze al in bezit? Anders zou ik zeker de volgorde omdraaien en hiermee behoorlijk besparen (met SWW verwarming?). Eventueel overgebleven geld gebruiken om de "economisch" niet interessante zonneboiler op thermosifon toch te kopen?

Voordeel, geen ingewikkelde techniek, minder kwetsbaar...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Subsidie duurzame energie

Bericht door WillemLimmen »

Als je nog geen goed rookgasafvoerkanaal hebt zou ik kiezen voor de aanschaf van een joekel van een pelletkachel inclusief rookgasafvoerkanaal.

Die pelletkachel zou ik niet installeren maar verkopen, en in plaats daarvan een massakachel plaatsen. Met wat warmtewisselaars kun je ook je tapwater warm krijgen. (de massakachel staat namelijk niet in het rijtje 'subsidieerbaar').

Beter en veel gezonder is douchen en badderen in koud water en een huiskamertemperatuur van 17 a 18 graden!

Groet Willem
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Subsidie duurzame energie

Bericht door Pietje »

Als de financieen het probleem zijn, is de oplossing vaak het meest ecologisch... :wink:

Begin maar met de bouw van een massakachel en laat al die dure high tech lekker achterwege... Je staat versteld van de besparingen. Houdt er wel rekening mee dat je ruimte en tijd hebt voor een behoorlijke hoeveelheid hout. Maar ja, als je al dat geld niet meer hoeft te verdienen om je palletkachel af te betalen, dan kan je die prima gebruiken om te kloven ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: Subsidie duurzame energie

Bericht door jdw »

Bedankt voor de antwoorden, een thermosifon zonneboiler is inderdaad een mooi systeem. Ik ga me verdiepen in de mogelijkheden merken etc. Een joekel van een massakachel incl warmtebanken staat ook nog op het verlanglijstje maar hier wil ik eigenlijk pas aan beginnen als de verbouwing klaar is. Plan is om deze in de muur te verwerken zodat de hal en de keuken er ook direct mee verwarmt kunnen worden. De bouw van de nieuwe keuken en hal laat nog even op zich laten wachten (uitbouw van het woonhuis in de schuur). Uiteraard gaat alles goed geïsoleerd worden zodat ik zo weinig mogelijk warmte verlies heb.

Iemand nog tips/wijsheden over biomassaketel of warmtepomp systemen?
Plaats reactie