Onbekende kachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Onbekende kachel?

Bericht door Pigion »

Op een ander forum kwam ik de link tegen van onderstaande kachel.
http://www.ortner-cc.at/upload/medialib ... n97581.pdf

Ik vind de vormgeving wel mooi. De opbouw van het bovendeel is van ringvormige elementen. De site laat echter weinig zien van het inwendige van de kachel. Kent iemand deze kachel??

Ik zie dat met het kopieëren van de URL iets niet goed is gegaan. :shock: Volgende keer beter.
Pigion

Een moderator wijzigde dit bericht:
Nu werkt de link wel ;)
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

hee Pigion,

Mooie kachel,

Nog nooit gezien, (heb je niet veel aan, aan zo'n antwoord) maar na de pdf gezien te hebben, lijkt de faabrikant niet over 1 nacht ijs te zijn gegaan.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Inderdaad mooie kachel maar ben benieuwd hoe groot de warmte opslag is want hij weegt 300 kg. Verbeter mij als het anders is dan kan de warmte opslag niet heel groot zijn.

Mark
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Ik heb nog even gekeken op de site van Ortner (Oostenrijk). De site is niet bijzonder gebruiksvriendelijk, doch via de duitse taal variant kan je toch iets van het inwendige zien. De ringvormige opbouw-elementen hebben 3 ronde kanalen als een 3 gangige schroef. De lengte van het rookgaskanaal wordt op deze manier voldoende lang om de warmte af te staan. Er is echter weinig massa om de warmte op te nemen, dus toch een relatief "snelle" kachel. Ik zou hem wel eens in natura en brandend willen zien.
Pigion
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Bericht door Tom »

300kg kachel kan een ruimte van 30m2 warm houden, eventueel kunnen er nog ringen bij opgeplaatst worden (tot 400kg).
Is opgevat als een soort mini-tegelkachel. Bestaat ook in een vierkante variant.
Afwerking na de ringen in een soort gietchamotte waarop bezet of getegeld kan worden.
Hout moet je wel vertikaal zetten, kleine verbrandingskamer (doormeter).

Is inderdaad wel een leuk ding. Waren hier nog over aan het twijfelen maar nu staat er een grundoffen met kms-recuperator in onze living.
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Bericht door Tom »

@pigion

Had ik op daar op dat ander forum gezet.
Plaats reactie