CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

Goeiedag, Ik ben nieuw op dit fantastisch forum. Ik ben een oude schuur in Frankrijk, Corrèze aan het verbouwen en het initieel idee was om deze enkel tijdens de zomer maanden te gebruiken. Dus geen isolatie tegen de (mooie) stenen muren en geen isolatie van het dak (zou zonde zijn van het mooie gebinte). Nu dat de schuur een huis aan het worden is, denken we eraan dat lente en herfst ook aangenaam zullen zijn (winters brengen we meestal, zoals nu, fietsend in Asia door). Maar het kan flink koud zijn in Argentat. Veel zon, maar temperaturen zoals in België. Dus verwarming nodig.

Het huis bestaat hoofdzakelijk uit 90m2 open ruimte (living+keuken) zonder plafond (nok is 9m), en 3 slaapkamers + badkamer die wel geisoleerd zijn. Slaapkamers en badkamer hebben normale afmetingen en hoogtes.

Ik ben wel ingenieur, maar heb absoluut geen ervaring met verwarming (30j in warme landen geleefd). Het is ongelooflijk interessant wat ik op dit forum kan lezen, maar na 2 dagen lectuur is de verwarring nog tamelijk groot.

Ik wil met hout verwarmen omdat het hout daar zeer gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen is, en omdat ik het wel allemaal zo ecologisch mogelijk wil houden. Ik wil s’morgens de kachel aansteken en de leefruimte zo snel mogelijk van 6 à 8° naar 13 à 16° brengen. In de badkamer zou ik een voldoende grote radiator plaatsen, in de slaapkamers eerder kleine radiators, en nog 1 grote radiator in de leefkamer (aan de tegenover gelegen muur van de kachel).

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat ik een houtkachel type http://www.ddg.be/nl/kachel/F + buffervat van 1000l een goede oplossing zou kunnen zijn. In de zomer zou ik warm water kunnen produceren met een klassieke doorstroom gasbrander of zonenergie.

Mijn vraag : kan ik mijn vereisten combineren met een finoven, rocket massakachel , brunner haard? Zelfbouw?
Bijlagen
veillannes Facades temp.jpg
veillannes Facades TOP 2  temp.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door holtere »

Ai, das wel een heel mooi project! Beaucoup de courage 8)
Jouw vraag is niet nieuw natuurlijk en er lopen op dit moment al een paar draadjes over hout-cv perikelen. Leuk om van te leren!
De meeste van deze kacheltjes zijn dure en vooral gore stokertjes die niet doen wat ze beloven en het lijkt, (maar ik ken dat kacheltje verder niet) alsof je zoiets uitgezocht hebt!
Een goede en schone verbranding is alleen mogelijk bij zeer hoge temperaturen. De warmte-afvang doe je dus achteraf via je rookgassen. Òf je zet er een water-warmtewisselaar in òf je voert de gassen door een stenen bouwsel. Warmte sla je dan op in een waterbuffer of je slaat de warmte op in de massa steen. Dat laatste concept is verreweg het eenvoudigste en deze constructie zou ik je aanbevelen voor in je schuur / huis. Waarom? Eenvoudig en goedkoop zelf te maken, geen techniek, hufterproof, zeeeeer zuinig, veel warmte en warm water heb je al op een andere manier. Neem dus een Batch rocket (van Peter van de Berg) met een grote capaciteit (een zg. 314) Combineer deze massa met een, of liever twee stalen vaten voor de snelle warmte en je huisgenoten dragen je op handen!
Een draadje over de perikelen, mogelijkheden en schema's is viewtopic.php?t=2049&f=3
Heb je meteen een idee wat je in huis haalt met een houtcv :mrgreen: :mrgreen:
Google eens op afbeeldingen "batch rocket" en je vindt veel!
Onderstaande de basis van een batch-rocket met vaten......tis maar voor hetidee!
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (6.53 KiB) 4513 keer bekeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom!
Ziet er mooi uit. Heb je naar tempurierung gekeken (toepassing om een gebouw droog te houden waardoor de isolatie van de ongetwijfeld dikke muren toch best redelijk is). Waarom de keuken/ leeffunctie enzovoorts in het lage deel en slapen in het warme deel?
groet!

Ritsaert
michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

veillannes living.jpg
ritsaert snijder schreef:Welkom!
Ziet er mooi uit. Heb je naar tempurierung gekeken (toepassing om een gebouw droog te houden waardoor de isolatie van de ongetwijfeld dikke muren toch best redelijk is). Waarom de keuken/ leeffunctie enzovoorts in het lage deel en slapen in het warme deel?

- het grootste deel van de warmte wordt verloren naar boven toe, en ik wil het gewelfte niet wegsteken onder een vast plafond. Het grootste deel van het jaar is dat geen probleem. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om een tijdelijk "plafond" te maken met een groot zwaar zeil dat ik vanaf october over de struktuur balken trek.

- de keuken en living is beneden omdat daar de toegang is naar de tuin. Nogmaals, gedurende het grootste deel van het jaar leven we buiten. De muren en het dak van de slaapkamers en badkamer ga ik optrekken in "beton de chanfre of stro beton". Dus al goed geisoleerd. Dus moet het lukken om daar een goede temperatuur te bekomen met warmte betrokken van de kachel beneden.
Bijlagen
veillannes charpente.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door ritsaert snijder »

Oke. Prachtige kap!! Je wil dus alleen stoken met een houtkachel? Kijk ook eens naar het grote huis in Stunzel. Zie http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... &start=270

De volgende vraag is; heb je een idee van je benodigde vermogen? Een grote massakachel heeft namelijk maar een beperkt vermogen (2-5kw).
groet!

Ritsaert
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door fikkie stoken »

Afbeelding

Prachtig pand, veel werk maar deze delen onzichtbaar maken is inderdaad een zonde.

Ivm het klimaat en temperatuur zou ik er een winterruimte in maken; zeg maar een geconditioneerde geïsoleerde verwarmde doos die rondom kan ventileren en van binnen opgestookt kan worden zonder alle problemen van condensatie etc.
Die paar maanden die je daar vertoeft in de kou kan het zeer aangenaam maken met een dan kleinere rocket en de rest kan mooi zichtbaar blijven.
De grotere ruimte zal misschien zelfs in de zomer en nazomer verwarmt kunnen worden met zoiets als Holtere voorstelt.
Die dikke steens muren opwarmen zou ik niet zien zitten, als je hier een warmte verlies berekening op gaat uitvoeren :lol: .
michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

ritsaert snijder schreef:Oke. Prachtige kap!! Je wil dus alleen stoken met een houtkachel? Kijk ook eens naar het grote huis in Stunzel. Zie http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... &start=270

De volgende vraag is; heb je een idee van je benodigde vermogen? Een grote massakachel heeft namelijk maar een beperkt vermogen (2-5kw).

Waow, daar heb je wel lectuur aan. Maar het isolatie vraagstuk stelt zich niet meer in dit project.

Wat het benodigde vermogen betreft :indien ik bepaalde grafieken gebruik die ik hier gevonden heb, dan kom ik toch aan 14kW. Ik wist niet dat een massakachel maar een beperkt vermogen heeft.

In ieder geval heb ik voor de komende maanden een zeer interessant studie onderwerp gevonden (keer pas einde mei terug uit China) en ga me nu verdiepen in "Rockett 177".
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door holtere »

De volgende vraag is; heb je een idee van je benodigde vermogen? Een grote massakachel heeft namelijk maar een beperkt vermogen (2-5kw).
Een grote massakachel zou ook geen goed idee zijn zonder een "snel" deel in de vorm van b.v. oude oliedrums zoals ik al eerder voorstelde. De oliedrums (of iedere willekeurige stalen mantelconstructie) met een rocket geven snelle warmte, binnen minuten zelfs. De massa neem daarna over.
2-5 kW geldt alleen voor een pure massakachel die b.v. twee keer per dag een batch hout krijgt. Een rocket 177 heeft een vermogen van 24-28 kW als je hout blijft proppen laat staan als je een rocket 314 bouwt :twisted:
De hele ruimte behaaglijk krijgen gaat echt niet lukken maar zoals Fikkiestoken ook al stelde: je moet warme zones creëren en dat gaat perfect met een massakachel in combinatie met een snel gedeelte.
Andere overweging: een niet al te zware massakachel en een snel kacheltje erbij in de geest van het kacheltje van Pieke (wel een rocket nemen). Verdomd simpel maar o zo effectief als het om snelle warmte gaat!
http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=75&t=449
Bij dit linkje krijg je een voorbeeld van dit soort oplossingen. Van hi-tech tot hobbit :lol:

Overigens heb ik een beetje het idee van Michel gekregen dat hij zelf aan de slag wil / gaat. Kan me vergissen en het zelf verbouwen kan natuurlijk ook verstaan worden dat hij zelf mensen de opdracht geeft? In dat laatste geval zal er een meer winkel dan doe-het-zelf oplossing gaan komen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door Pietje »

Isoleren boven de balken is toch prima mogelijk? Ik neem aan dat er leien op de schuur liggen, die kun je gewoon boven een nieuwe laag isolatie terugplaatsen? Zorg wel voor een goede aansluiting op de muren.
Misschien wil het oog iets, maar ecologie wil ook iets ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

@ Holterre : Ik heb ook al gedacht aan een 2de "snelle" eenvoudige kachel, maar dan moet je rekening houden met de kost van 9 m bijkomend rookkanaal. Mag ik veronderstellen dat de 2 rookkanalen kunnen aangesloten zijn op een Y om zo met één enkele doorgang naar buiten te kunnen. Is het nodig dat het "trage" rookkanaal dubbelwandig is, als men aanneemt dat de eerste kachel voldoende trek zou produceren?

2 kachels zouden het voordeel hebben dat ik dit jaar enkel de snelle kachel zou instaleren tijdens de werken (het huis zal nog niet echt bewoondbaar zijn in september) en dat ik volgend jaar rustig aan de 2de phase kan werken. Want effectief, ik heb tot nu toe ongeveer alles zelf gedaan wat verbouwingen betreft. Ik kan goed overweg met hout en metselwerk, maar heb nog nooit met staal gewerkt.

@ Pietje ; Het dak isoleren kost minimaal 60.000€. Het zijn geen gewone leien, maar "lauze", die zijn 3x zo dik en omzeggens niet meer te vinden. Daarenboven maak ik me niet echt zorgen over mijn ecologische voetafdruk : ik verbruik 7 maanden / jaar 0 liter fossiele brandstof voor mijn verplaatsingen, eet maar 1/10 maaltijden met vlees en mijn ganse consumptiegedrag wordt beheerd door ecologische overwegingen. Daarenboven heb ik over de laatste 40j 0kW aan verwarming opgebruikt. Dus kunnen die 3 à 4 maanden / jaar goed doordachte verwarming er wel bij.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door mro »

Prachtige woning en project!

Ik zou zelf ook gaan voor box-in-box; een kleine ruimte met eigen plafond met bvb alle technieken en zo erin. Hoe lang staat dit gebouw al leeg en in welke weersomstandigheden? Als er nu geen schade is dan zou ik er niet aan beginnen om zoiets trachten te verwarmen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door holtere »

Voor 3 à 4 maanden gebruik van de schuur moet je inderdaad geen rare dingen gaan doen en fijn dat je het zelf wilt gaan aanpakken!
Evengoed zal het er onaangenaam koud en kil kunnen worden in die schuur!
@ Holterre : Ik heb ook al gedacht aan een 2de "snelle" eenvoudige kachel, maar dan moet je rekening houden met de kost van 9 m bijkomend rookkanaal. Mag ik veronderstellen dat de 2 rookkanalen kunnen aangesloten zijn op een Y om zo met één enkele doorgang naar buiten te kunnen. Is het nodig dat het "trage" rookkanaal dubbelwandig is, als men aanneemt dat de eerste kachel voldoende trek zou produceren?
Een Y of T kàn wel lijkt me met goede afdichting. Je moet zo zien dat moderne hout-cv of een massakachels lage temperatuur rookgassen hebben en dus weinig schoorsteentrek maken, daarbij snel condenseren en nattige ellende kunnen veroorzaken. Oudere of minder rendabele houtkachels geven een hoge schoorsteen temperatuur, laten we zeggen boven 200 graden en zijn veel minder kritisch voor de schoorsteenconstructie (Ik heb het daarbij niet over de constructie i.v.m. brandgevaar natuurlijk). Dus inderdaad een goede geïsoleerde rvs-schoorsteenpijp is een must!
Wat mijn stappenplan zou zijn:
- Maak een goede schoorsteen (180 mm) op een enigzins centrale plaats. Niet op bezuinigen!!!!!!!!
- Koop een 2e hands Dovre 300 voor 2-300 euro op Marktplaats en zet die eronder. Nu zit je warm tegen minimale kosten en als je nieuwe kachel klaar is verkoop je die Dovre weer met winst aan je buren :-)
- Zoek vuurvaste stenen, wat stalen tonnen of oude compressorvaten, mooie lokale stenen en klei. Gebruik de ontwerpjes van Peter van den Berg voor het maken van de batch rocket en bouw die minutieus na. Zet de stalen vaten over je kachel heen en maak je stenen constructie verder af. Het ontwerp en de afmetingen net als de constructiedetails laat je hier maar keuren door de ervaringsdeskundigen.
-stook de kachel, schenk wat wijn in en kruip met wie je lief is tegen de warme stenen aan :lol:
Nog even...ik heb kennissen in Frankrijk geholpen met de keuze voor een kachel / schoorsteen. De plannen zijn tot 4 keer toe gesaboteerd door Franse vaklieden die onze kennissen telkens op het verkeerde been wisten te zetten v.w.b. de schoorsteen. Het heeft ze goud gekost en rooklongen! Koop dat spul in Nederland / Belgie of Duitsland en installeer het zelf. Je schuift gewoon de ene pijp in de andere!
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door swake »

holtere schreef: Je schuift gewoon de ene pijp in de andere!
Zoooo simpel is het nu ook weer niet hé:
- De correcte lengte opmeten. Hiervoor toch een tolerantie van pakweg 20 à 30cm aanhouden. En daarna nog het correct aantal stuks bestellen.
- Om de anderhalve meter of zo een bevestiging aan de muur vastmaken met een paar schroeven.
:mrgreen:

Ja echt dus, hier ook zelf een rookkanaal geplaatst (9m dus zeer gelijkaardig aan wat jij nodig hebt) en het is poepsimpel werk. Als je kan metsen en een paar gaten boren dan kan je dit ook. De werking van het schietlood is u bekend en dat is zowat het belangrijkste gereedschap -> Zo hoog mogelijk vastmaken dat schietlood en dat zorgt dan voor een mooie loodrechte buis.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door ritsaert snijder »

michelbuyckx schreef: Waow, daar heb je wel lectuur aan. Maar het isolatie vraagstuk stelt zich niet meer in dit project.

Wat het benodigde vermogen betreft :indien ik bepaalde grafieken gebruik die ik hier gevonden heb, dan kom ik toch aan 14kW. Ik wist niet dat een massakachel maar een beperkt vermogen heeft.
Wat bedoel je met het isolatie vraagstuk stelt zich niet meer? Is een doos in de ruimte dan ook geen mogelijkheid? Beoog je dat ook met de beton-stro constructie? Kan je dat isolatie concept-toelichten?

Bedoel je dat je met 14 kw deze ruimte kan verwarmen als het buiten heel erg koud is? Het lijkt een enorme ruimte? Wat zijn de afmetingen, hoeveel kuub is het?

Ik zou de kachelvraag niet kunnen beantwoorden. Nog teveel vragen. Twee kachels op 1 schoorsteenpijp is in Nederland niet toegestaan. Ik weet niet hoe dat zit in Frankrijk.
groet!

Ritsaert
michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

ritsaert snijder schreef: Wat bedoel je met het isolatie vraagstuk stelt zich niet meer? Is een doos in de ruimte dan ook geen mogelijkheid? Beoog je dat ook met de beton-stro constructie? Kan je dat isolatie concept-toelichten?

Bedoel je dat je met 14 kw deze ruimte kan verwarmen als het buiten heel erg koud is? Het lijkt een enorme ruimte? Wat zijn de afmetingen, hoeveel kuub is het?

Ik zou de kachelvraag niet kunnen beantwoorden. Nog teveel vragen. Twee kachels op 1 schoorsteenpijp is in Nederland niet toegestaan. Ik weet niet hoe dat zit in Frankrijk.
Aangezien we besloten hebben om er geen permanente woning van te maken en er niet te verblijven in het putje van de winter, kunnen we er voor kiezen om de muren en het dak niet te isoleren.
Het "box in the box" principe zullen we wel toepassen voor de slaapkamers en de badkamer omdat die om het 2de niveau liggen en de verbindingsruimtes open blijven, zodat het zicht op de ganse dakconstructie behouden blijft. Het deksel van die dozen zal bestaan uit een verloren bekisting en een leem-hennep (of stro) laag.

Wat de kachelkeuze betreft, ben ik nu meer en meer geneigd om te opteren voor een zeer efficiënte snelle kachel (zoiets als de Bullerjan) en later, na één seizoen (of meer), bij te sturen met een defintieve keuze.

Ik laat me niet leiden door wat mag en niet mag (geen kat die je daar mee zal lastig vallen in onze wildernis in Frankrijk) maar door wat kan en niet kan. Ik zie niet goed in wat het gevaar is om, in dit geval, bovenaan in de nok de 2 pijpen samen te voegen en 1 enkele doorgang te maken.

Michel van uit Singapore (grappig om hier te brainstormen over kachels)
Plaats reactie