boomschors

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

boomschors

Bericht door Leon »

Hoi,

Vandaag hout gekocht bij een houtzagerij bij ons in de buurt.
Het gaat om reststukken, gezaagd langs de lange zijde van de boom.
Het gaat om den, lariks douglas, maar ook wat eiken ertussen.
Er zit dan ook wel redelijk wat schors aan, maar ook voldoende hout zelf.

Ik vraag me nu wel af of boomschors dezelfde energiewaarde heeft als het hout zelf??

Ik heb nu bijna 2m³ gekocht voor 12 euro. Geen geld vind ik.
Ik hoef het enkel nog maar in de goede lengte te zagen.

Het hout is nog niet echt droog.
Heeft het nut om het strakjes (in kleinere hoeveelheden) tegen de bergkachel op te stapelen, om zo de droging te versnellen?
Of is de droging dan verwaarloosbaar?

Groeten Leon
(In blijde verwachting van een Bergkachel)
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

In een M3 boomschors zit natuurlijk veel minder enregie dan in 1`M3 eikenhout. In "warmte per kilo" zal het ongeveer gelijk zijn. Je krijgt alleen een veel as.
Drogen bij de kachel levert negatieve warmte. Je moet immers het hot opwarmen en het water verdampen.
Als ik je goed begrijp heb je schaaldelen gekocht. Als je deze over de zomer 2008 lichtig opslaat, dan kan je ze volgend seizoen zeker stoken.
Pigion
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Leon,

Wat pigion zei is allemaal waar, alleen ben ik het niet eens met het as verhaal! De hoeveelheid as per Kg hout/schors is altijd ongeveer gelijk. Maar dit is vast niet erg belangrijk :wink:

Het is idd een redelijk prijsje, al is het hout van een houtzagerij vaak dunner (planken) waardoor er een snellere verbranding plaatsvindt waardoor er weer de kans bestaat dat er energie verloren gaat door de schoorsteen of door onvolledige verbranding :? Maar misschien ben ik nu aan het mierenneuken 8)

Groeten Brit
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Het hout bestaat voor 80 % uit (gezaagde) blokken van 8 cm x 8 cm en gezaagd op 30 cm lengte. Het zijn eigenlijk gekloofde blokken met dan twee gezaagde kanten. Het heeft dus best een redelijke afmeting.
De rest bestaat inderdaad uit plank vormen, maar natuurlijk ideaal om als aanmaakhout te gebruiken.

Ik heb 3 blokken gisteren op 40 cm afstand van de (nu nog) laxevaags gelegd en de luchtvochtigheid is in 24 uur gedaald van 35% naar 22%.
Ik denk dus nog steeds dat als ik een houtvoorraadje voor drie dagen straks naast de muur van de Bergkachel stapel, er dan goed droog stookbaar hout ontstaat. Ik denk niet dat dan veel warmte afgifte door de kachel verloren gaat. De toekomst zal het uitwijzen....
Voorlopig heb ik nog voldoende droog hout.
ward
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:20
Locatie: belgie

beste brit

Bericht door ward »

... al is het hout van een houtzagerij vaak dunner (planken) waardoor er een snellere verbranding plaatsvindt waardoor er weer de kans bestaat dat er energie verloren gaat door de schoorsteen of door onvolledige verbranding ...

hallo, ik volg dit forum al een hele tijd, maar ben niet zo'n vlotte schrijver.
vandaar..
beste brit, ik kan jouw redenering niet zo goed begrijpen.
dunner gezaagd hout brandt inderdaad makkelijker, waardoor het inderdaad sneller brandt, en zo een hoge temperatuur haalt.
nu is volgens mij een hoge brandtemperatuur juist goed, de verbranding is beter, dus zal het rendement ook hoger zijn dan verbranding bij een lagere temperatuur.
verder denk ik niet dat er meer warmteverlies door de schoorsteen zal gaan, leon gaat dit hout in zijn bergkachel opbranden, dus van een hoge temperatuur in de schouw is geen sprake.

als mijn redenering fout is, gelieve mij dan te verbeteren.
leon, volgens mij is dit hout zeer geschikt voor een bergkachel, als het op tijd droog geraakt natuurlijk.

groeten, ward
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Wart,

voor een bregkachel geloof ik graag dat dat niets uitmaakt, maar voor ouderwetse simpele modellen wel degelijk :!: En daar heb ik alleen maar ervaring mee :oops:

En 8 x 8 zijn lekkere stookblokken, veel plezier met fikkie stoken :lol:
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Brit,

In een "gewone"houtkachel moeten de blokken inderdaad groter zijn.
Ook ik spreek hierin uit ervaring, met een laxevaags versailles van 18 Kw.

Het hout wat ik bedoelde is inderdaad bedoelt voor in de Bergkachel, dus dat zit volgens mij wel goed...

Ik laat het jullie zeker weten.

Groeten Leon
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Bericht door henk »

Brit schreef:Hoi Wart,

voor een bregkachel geloof ik graag dat dat niets uitmaakt, maar voor ouderwetse simpele modellen wel degelijk :!: En daar heb ik alleen maar ervaring mee :oops:
Ik weet niet hoe het zit met een bergkachel. Maar voor een finoven van Friese makelij
is dun hout nefast voor de kwaliteit van de verbranding. Op het moment dat de
verbranding de temperatuur bereikt waarop hout gaat vergassen komt er veel
te veel houtgas tegelijk vrij. Het resultaat is een veel te lage verhouding
verbrandingslucht/houtgas met onvollledige verbranding als resultaat. (te merken
aan zwarte rook en zwarte aanslag in het verbrandingskamer). Als je echt klein hout
wil verbranden is de enigste manier om kleine hoeveelheden tegelijk te verbranden.

Groeten,

Henk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

henk schreef:Maar voor een finoven van Friese makelij
is dun hout nefast voor de kwaliteit van de verbranding.
woorden-boek.nl schreef:nefast: noodlottig, funest, verderfelijk
Ik kende het woord niet... Vandaar maar even opgezocht.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Ik weet niet hoe het zit met een bergkachel. Maar voor een finoven van Friese makelij
is dun hout nefast voor de kwaliteit van de verbranding. Op het moment dat de
verbranding de temperatuur bereikt waarop hout gaat vergassen komt er veel
te veel houtgas tegelijk vrij. Het resultaat is een veel te lage verhouding
verbrandingslucht/houtgas met onvollledige verbranding als resultaat. (te merken
aan zwarte rook en zwarte aanslag in het verbrandingskamer). Als je echt klein hout
wil verbranden is de enigste manier om kleine hoeveelheden tegelijk te verbranden.
In die richting zat ik ook te denken, en dan zou dat ook wel gelden voor de bergkachel :roll: . Maar ik ben ook maar een leek :wink:
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Wat is klein hout? Plankjes van pallets branden perfect, nooit zwart raam of stookkamer....

Patrick
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Bericht door henk »

pdkl schreef:Wat is klein hout? Plankjes van pallets branden perfect, nooit zwart raam of stookkamer....

Patrick
In een finoven 36 zijn planken van pallets te klein voor de aanbevolen manier
van stoken: de stookpot vullen met hout en bovenaan aansteken. Met dergelijke
planken van pallets zou ik de stookruimte hoogstens met 1/3 vullen, maar het
is wel bruikbaar, zeker voor het tussenseizoen, of het weekend als je de kachel
meerdere keren kunt aansteken.
Uiteraard is iedere situatie anders: in een kleinere finoven/ticghelkachel is dergelijk hout
waarschijnlijk bruikbaarder; en de trek is ook van belang: In mijn geval is de schouw
minimaal. Sectie van 20cm*20cm.
Het beste is denk ik in je eigen situatie wat te experimenteren en er goed opletten hoe de
verbranding verloopt: als de vlammen nooit het plafond bereiken kan je gerust wat
meer/fijner hout aan. Als bij het hoogtepunt van de verbranding er zwarte rook in
de stookkamer/buiten te zien is dan heb je teveel/te fijn hout gebruikt.
Je moet wel tijdens het verbranden kijken, want nadat het hoogtepunt van
de verbranding voorbij is, wordt alles terug schoon gebrand.

Dit allemaal vanuit het gebruik van een grote finoven, bij een bergkachel of
andere kachel zou de situatie wel eens helemaal anders kunnen zijn.

Groeten,

Henk
Plaats reactie