Houtkachel op buffer, hoe werkt de inlaat klep?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gert-s
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2014, 11:34

Re: Houtkachel op buffer, hoe werkt de inlaat klep?

Bericht door gert-s »

Ik heb er geen verstand van. Maar kan het ook zijn dat de biomeiler de buffer afkoelt als deze warm is? Mocht het zo zijn dat de biomeiler rond pompt dan kan daar veel warmte in gaan zitten
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Houtkachel op buffer, hoe werkt de inlaat klep?

Bericht door Franq77 »

Ik heb het systeem inmiddels weten te doorgronden, zoals
GTV6 schreef:Even opgezocht jouw kachel geeft 8 kW aan de ruimte af op vol vermogen en dit is kennelijk teveel, gezien jouw stookgedrag in de grafiek.
Beste is de afname pomp uit te laten tot de buffer in het midden 45 tot 50 graden is.
Zolang dit water 25 graden is moet dit 2 tot drie keer door de ketel voordat het 65 graden is..
en Rits al voorspelden werkt het ook.

Zodra ik aankom zet ik eerst de elektrische bufferverwarming aan zodat de buffer opwarmt tot deze 45 graden is. Tegelijkertijd stook ik hout in de kamer, maar rustig aan, niet te hard en te veel. Huisafname is er dan nog nauwelijks, want die draai ik dicht tot 30%. Na enige uren zet ik de huisafname op 80% en stook rustig door. Na ongeveer 12 uur is het systeem in balans en verwarmt het zowel de buffer als het huis.

Dank voor de tips!

PS. Mijn biomeiler is bovenin bijna 40 graad na 16 maanden, maar onderin een stuk koeler. In stunzel vriest het bijna elke nacht -5 graad en overdag max +4 de laatste weken. Het water dat ik af tap is 20-22 graad, minder dan verwacht, maar komt zeer waarschijnlijk omdat onderin de biomeiler haast geen brandstof meer is en daar de warmtewisselaars zitten. In de bovenste laag di 40 graden is zitten echter geen warmtewisselaars. Een van de dingen die ik geleerd heb, plaats meer warmtewisselaars boven elkaar.
Plaats reactie