Houtvergasser schoorsteenwarmte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

Beste,

Sinds deze week hebben wij een houtvergasser de Domusa Lignum IB 40. Catalogus is in het Frans, wij wonen in Frankrijk.

Systeem werkt echter nog niet helemaal heb ik het idee. Alhoewel het water warm wordt (65c) blijft de schoorsteenwarmte rond de 80 - 90 graden. De kachel is 40w en we hebben een 2000L buffervat. Aangezien zowel het water als de schoorsteen nooit hun waarde bereiken waarop de ventilator zachter gaat draaien (respectievelijk 80 en 180 graden) blijft deze maar doorgaan tot ik deze handmatig uitzet.
De installateurs zijn met de leverancier in gesprek dus ik verwacht maandag een antwoord.
Maar na zelf even zoeken kom ik er achter dat ik waarschijnlijk de kachel verkeerd aansteek, in het boekje staat een stapel maken van aanmaak en steeds groter hout, aansteken, dicht doen en klaar.
Nu lees ik hier op het forum dat je eerst een klein vuurtje maakt met de deur half open en daarna pas echt vult. Dat zie ik nu net ook hier op het Domusa filmpje.
Hopelijk is het probleem dus gewoon op te lossen door beter te stoken.
Paar vragen aan de ervaringsdeskundigen ;)
- Het klopt toch dat ik kan verwachten dat de schoorsteenwarmte naar de 200c gaat?
- Wanneer laden jullie de houtvergasser met het "echte" hout?
- Doe ik tijdens het aanmaken met klein hout al gelijk de ventilator aan?
- Zal tegen die tijd mijn hele schuur niet vol met rook staan? Zo ja nog tips om dat te beperken.
- Ik kan kiezen om de regeling van de ventilator e.d. op basis van de watertemperatuur te laten lopen of op basis van de rookgastemperatuur, wat adviseren jullie?

Zal proberen zsm foto's te maken van de opstelling.
Bvd,

Boris
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door JantjeV8 »

Adviseren kan ik niet, wel mijn methode kenbaar maken:

Bypass luchtklep open trekken. Je hebt dan trek vanuit de vuurkamer rechtstreeks de schoorsteen in, dus geen rook in de schuur.
Gewoon hout onderin de vuurkamer leggen.
Op 1 stam, een aanmaakblokje leggen en aansteken.
Daaroverheen wat klein hout leggen, zorgen dat het blokje niet wegschuift of dooft.
vervolgens direct verder vol stapelen, de hele brandkamer vol.
Deur op een kier, ventilator nog uit.

Na 5 a 10 minuten, ventilator aan, deur dicht en klep dicht zetten.

Maar volgens mij moet dat bij een vergasser niet zoveel verschil maken. Dat ding blaast genoeg lucht naar binnen om het een brandende hel te maken.

Ik denk dat je waterzijdig niet goed ingeregeld bent. Vlak na je kachel hoort er tussen de uitgaande heetwater en retourkomende koudwaterpijp een bypass te zitten met 3-weg klep. Die 3-wegklep moet geregeld worden door een thermostatisch ding. Tijdens de opstart van je kachel loopt er dan geen water vanuit het buffer over je kachel. Je kachel krijgt dan de kans om met een beperkte waterhoeveelheid goed heet te worden, om vervolgens door dat thermostatisch gestuurd 3-wegklepje heet water af te kunnen voeren en beheersbaar bufferwater binnen te laten om.
Simpel gezegd: Je buffervolume blust nu je kachel denk ik.
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

Bedankt JantjeV8.

Ik ga het morgen op jouw manier proberen, alleen ik weet niet of en waar er een bypass luchtklep zit.
Hoe zou ik daar achter komen?

De 3-wegklep werkt, de pomp gaat pas bij 55 graden werken, dus dat deel is prima.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door Sputnik »

Is je hout droog? Echt droog?
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

Hout is gekocht maar schijnt drie jaar gelegen te hebben.
Krijg maandag de vochtmeter binnen dan weet ik meer, Maar ik stook er ook een gewone houtkachel mee en krijg daar het idee dat het droog is, weinig as, weinig rook e.d.
Hoe dan ook, met hout wat nog enigszins nat is kan je misschien geen max. temperaturen halen maar je nog steeds je kachel en schoorsteen op flinke temperaturen krijgen. Dat zou niet de (enige) oorzaak moeten zijn toch?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door kockie »

Productfolder schreef:Kit hydraulique anticondensation
Zit dat aangesloten (wat JantjeV8 zegt)?

Ik steek mijn ketel op een zelfde manier aan als Jantjev8, gebruik alleen wat terpentine of diesel (10cc) ipv aanmaakblokjes. Ik zet het onderste deurtje en bypass open zodat er flinke trek door de gleuf in de bodem van de voorraad/brandkamer komt. In 2 minuten brandt ie als een hellevuur, daarna gaat de onderste deur dicht, bypass ook en wordt de ketel volgestapeld met een laag dik materiaal en daarboven op dit moment sloop en pallethout.

Je hebt nu nog een behoorlijk schone ketel, dus zal de schoorsteentemperatuur lager zijn dan bij een ketel die al wat langer in gebruik is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door Albert van WdJ »



Als ik het goed zie, dan heeft deze vergasser geen bypass klep. Tenminste als deze youtube-domusa ongeveer op die van jou lijkt.
Die zorgt er voor dat je rookgas direct boven het vulgedeelte verdwijnt, en niet via de onderste verbrandingskamer. Tijdens het bijvullen krijg je dan geen rook uit je vulkamer.
Andere merken kachels hebben dat ook wel anders opgelost.

Volgens mij heeft jouw Domusa een afzuiggedeelte bovenin de vulkamer, als ik het allemaal goed zie.
En die werkt alleen goed als je rookgasventilator aan staat.
Die ik overigens op de watertemperatuur zou laten regelen. Want als je water op 90 graden komt, moet die ventilator gewoon uit. Op natuurlijke trek werkt je kachel dan gewoon op laag vermogen door. Daarbij is je voorgeschreven schoorsteendiameter beperkt (146-150mm) en dan heb je voor voldoende volumeafvoer van de rookgas toch echt wel je ventilator nodig.

Ik zie in de tekening van je kachel in de brochure dat je rookgas 160 graden Celsius zal zijn. Verder staat dat nergens, maar lijkt me logisch, gezien het rendement van 92% wat de kachel kan halen. Dus 200 graden Celsius zou je niet moeten bereiken.

Het aanmaken zou ik doen met klein hout (minstens een liter of 10) en dat aansteken met draaiende ventilator. Dan zuigt de rookgas direct de verbrandingskamer in. Vuldeur laat je even open, en als je dan een mooi en fel brandend vuurtje hebt, ga je helemaal vullen. Meestal hoor je tijdens het vullen tenslotte wel of de boel onderin echt gaat branden.
Heb je het idee dat na het vullen de boel lekker brandt, dan kan de deur dicht en zou je vergasser het gewoon moeten gaan doen. Brandt het nog niet lekker, dan zou je er even bij kunnen bijven staan met de vuldeur op een kier todat de boel wel lekker brandt. Maar let op: Een open vuldeur geeft veel teveel lucht, dus het kan ook zijn dat daardoor het vuur juist niet goed kan branden.
't Is een beetje uitproberen.

Belangrijkste is toch wel dat je een mengventiel hebt die het retourwater liefst boven 60 graden Celsius houdt (55 graden C is wel laag hoor, maar als de fabrikant dat goedkeurt, prima), en dat je een aangesloten en werkende noodkoeling hebt.

Vochtig hout is voor een vergasser echt een drama.
Alles boven 20% vocht moet er gewoon niet in is mijn ervaring.
Anders gaat de vergasser als een gewone houtkachel branden, en dat wil je niet mee maken op een vermogen van ruim 30 kW :fff
Change, before you have to.
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

Albert van WdJ schreef: Volgens mij heeft jouw Domusa een afzuiggedeelte bovenin de vulkamer, als ik het allemaal goed zie.
En die werkt alleen goed als je rookgasventilator aan staat.
Die ik overigens op de watertemperatuur zou laten regelen. Want als je water op 90 graden komt, moet die ventilator gewoon uit. Op natuurlijke trek werkt je kachel dan gewoon op laag vermogen door. Daarbij is je voorgeschreven schoorsteendiameter beperkt (146-150mm) en dan heb je voor voldoende volumeafvoer van de rookgas toch echt wel je ventilator nodig.

Ik zie in de tekening van je kachel in de brochure dat je rookgas 160 graden Celsius zal zijn. Verder staat dat nergens, maar lijkt me logisch, gezien het rendement van 92% wat de kachel kan halen. Dus 200 graden Celsius zou je niet moeten bereiken.
Ok helder.
Albert van WdJ schreef: Het aanmaken zou ik doen met klein hout (minstens een liter of 10) en dat aansteken met draaiende ventilator. Dan zuigt de rookgas direct de verbrandingskamer in. Vuldeur laat je even open, en als je dan een mooi en fel brandend vuurtje hebt, ga je helemaal vullen. Meestal hoor je tijdens het vullen tenslotte wel of de boel onderin echt gaat branden.
Heb je het idee dat na het vullen de boel lekker brandt, dan kan de deur dicht en zou je vergasser het gewoon moeten gaan doen. Brandt het nog niet lekker, dan zou je er even bij kunnen bijven staan met de vuldeur op een kier todat de boel wel lekker brandt. Maar let op: Een open vuldeur geeft veel teveel lucht, dus het kan ook zijn dat daardoor het vuur juist niet goed kan branden.
't Is een beetje uitproberen.
Ga ik het morgen op die manier proberen.
Albert van WdJ schreef: Belangrijkste is toch wel dat je een mengventiel hebt die het retourwater liefst boven 60 graden Celsius houdt (55 graden C is wel laag hoor, maar als de fabrikant dat goedkeurt, prima), en dat je een aangesloten en werkende noodkoeling hebt.
Ga ik het morgen op die manier instellen.
Albert van WdJ schreef: Vochtig hout is voor een vergasser echt een drama.
Alles boven 20% vocht moet er gewoon niet in is mijn ervaring.
Anders gaat de vergasser als een gewone houtkachel branden, en dat wil je niet mee maken op een vermogen van ruim 30 kW :fff
Ok (is trouwens 40kw :wink:), uit nieuwsgierigheid, wat gebeurd er dan?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door holtere »

Ok (is trouwens 40kw :wink:), uit nieuwsgierigheid, wat gebeurd er dan?
Dan ziet de hele buurt blauw van de rook en heb je er een hoop vrienden bij :mrgreen:
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

Gelukkig bestaat onze wijk uit wat bos, een rivier en paar koeien... :)
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

Dankzij de tips ben ik ben alweer een stuk verder, maar nog geen super succes.
Ik voeg een paar foto's toe, 1 van de opstelling, 1 van de vlammen vlak voordat ik heb gevuld heb en hoe die gevuld was.
Opstelling:
_DSC0971.JPG
Eerste vuur:
_DSC0972.JPG
Afgevuld:
_DSC0973.JPG
De temperatuur van het water blijft redelijk constant 64c, maar heb nog twee zaken die ik niet snap / niet goed gaan:
- De rookgas temperatuur wordt gemeten wanneer deze de kachel verlaat en komt niet boven de 130 graden. En ook alleen als ik deur even open hou. Hij duikt daarna al snel naar 90 graden. Of, eerste vuur toch niet goed aangemaakt, of te weinig zuurstof (primaire & secondaire beluchting staan volgens fabrieksinstellingen) of te nat hout (meter komt maandag).
Probleem daarbij is dat wanneer de rookgassen langer dan een half uur onder de 100c zijn, de kachel dat ziet als een teken dat de brandstof op is en de ventilator uitzet.

- De trekregelaar gaat af en toe snel open en dicht en dan komt er steeds rookpluimen vrij! Volgens andere foto's die ik heb gevonden hier en hier kan / moet deze onder de T. Maar zeker weten doe ik niet.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door JantjeV8 »

Je hebt nou een paar keer gestookt. Zit er zwarte (nattige) aanslag aan de binnenkant van de stookkamer?
Sist je hout?
Zie je vocht uit de kop van het hout borrelen?

Dat zijn tekenen dat het hout niet droog genoeg is.
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

JantjeV8 schreef:Je hebt nou een paar keer gestookt. Zit er zwarte (nattige) aanslag aan de binnenkant van de stookkamer?
Sist je hout?
Zie je vocht uit de kop van het hout borrelen?

Dat zijn tekenen dat het hout niet droog genoeg is.
Zwarte aanslag: ja.
Sissen en vocht uit de kop: nee.
Kan niet wachten tot maandag de vochtmeter binnen is, dus ga er morgen even een lenen...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door Albert van WdJ »

Het is vrij lastig op afstand in te schatten wat er nu werkelijk plaats vindt in die ketel.
Maar naar wat je aan info geeft en mijn ervaring met de houtvergasser zal je een hoop problemen oplossen door de retourtemperatuur van je water richting ketel te verhogen naar 72-73 graden C.
Dan is het uitgaande water ergens rond 80-82 graden C, je rookgastemperatuur zal daardoor ook hoger worden.

Hoe is die retourtemperatuur nu geregeld? Want dat is mij nog niet duidelijk.
De 3-wegklep werkt, de pomp gaat pas bij 55 graden werken, dus dat deel is prima.
Want dit zijn twee verschillende dingen. De driewegklep moet wel een thermostatische klep hebben. En dat de pomp werkt vanaf 55 graden C is goed, maar als er geen thermostatisch mengsysteem tussen zit krijg je de problemen die je hier opnoemt.
Change, before you have to.
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte

Bericht door boriss »

Ik durf niet te zeggen dat ik het gehele systeem begrijp maar dit is wat ik wel weet :)

Wanneer het water in de ketel boven de 55 graden is slaat de pomp naar het buffervat aan.
De pomp, kachel en buffervat zijn exact aangesloten zoals de bovenste versie op pagina 6 van de folder:
http://www.domusa.fr/gestor/recursos/up ... num-ib.pdf

Het retourwater heeft geen sensor zo ver ik weet.
Plaats reactie