Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

WernerDeJong schreef:Doe de douche aan en je weet het ;)
Ja morgenochtend om 05:30 :lol:

Boiler moet eerst afkoelen hè.

Maar goed als ik geen direct warm water kan tappen zet ik hem maar weer aan...

Misschien is mega dikke isolatie aanbrengen een optie?
- Word geen slaaf van je bezit -
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Sputnik »

Albert van WdJ schreef:
Sputnik schreef: Oja, om wat op je gas te knijpen kan je de boilertemperatuur van je ketel ook verlagen. Ik ben hier nog niet aan toe gekomen, moet nog de handleiding in hiervoor. Als iemand het toevallig weet, dan hoor ik het eveneens graag :)
Daarvoor heb je toch gewoon een draaiknop op de display van de ketel?
Minimale instelling is volgens mij 27 graden C.

Maar dan moet je wel het legionella-gevaar in de gaten houden.
Zelf ben ik er huiverig voor om lager te gaan dan 55 graden C.
Maar als die ketel nu alleen word gebruikt om te douchen, dan kun je het hele systeem ook gewoon de hele dag uitzetten, en even aanzetten als je wilt gaan douchen.
Ik kan dit in paragraaf 1.3.5 van de handleiding niet terugvinden (https://nefit-nl.resource.bosch.com/med ... lassic.pdf)

Het display:

Afbeelding
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je de keteldisplay hebt zoals in fig 1.3.4.1 van die handleiding staat.
Daar zie je in de figuur waar de pompschakelaar staat aangegeven ook 2 draaiknoppen in weergegeven. De grote is van de instelling van het warmwater.
Change, before you have to.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

Albert van WdJ schreef:
Brutus Groenus schreef:Even voor de goede orde, ik krijg nu nog wel warm water toch? Alleen nu rechtstreeks door de ketel verwarmd wanneer er vraag is?
Nop, alleen nog koud water :mrgreen:
Want de ketel verwarmt de boiler indirect, en al je warm water komt gewoon uit de boiler.
Dat kan je dus helaas niet wijzigen.
Dus zul je de boiler weer aan moeten zetten voor warm water.
Maar wat als ik tijdens het douchen de boiler helemaal leeg trek, dan heb ik alsnog warm water (*20Ltr is zo weggedouched (nieuw ww?) ) , dus het lijkt me dat de ketel ook direct warm water kan leveren? Of denk ik nu verkeerd?

Vannacht toch maar even weer de boiler uit en dan morgenochtend proberen :fff
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

Gisteravond rond 23:00 de boiler via de thermostaat uitgeschakeld.

Zonet de warmwaterkraan laten lopen, er ja er kwam warm water. Heb wel het idee dat het iets langer duurd en dat het water niet zo heet is, misschien als ik nog wat langer wacht dat het heter word.

Voorlopig laat ik de boiler dus uit staan.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

Hmm...

Nu opeens geen warm water meer uit de kraan :|
- Word geen slaaf van je bezit -
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Sputnik »

Ff doorbijten :mrgreen:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door kockie »

Brutus Groenus schreef:Nu opeens geen warm water meer uit de kraan :|
Dat lijkt mij ook vrij logisch als je de boiler uitzet.

Die blijft nog even warm en als het op is..... is het koud.

Het lijkt mij zinvol om de boiler beter te isoleren en/of het ding 's nachts uit te zetten (is vast een klokprogramma voor). Investeren in een ketel met alleen een warmtewisselaar (met bijbehorende voor-en nadelen) lijkt mij niet zo zinvol.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

kockie schreef:

Het lijkt mij zinvol om de boiler beter te isoleren
Dat is ook wel een idee. Zou dat willen met een ingebouwde boiler? Er is niet veel ruimte voor isolatie lijkt me.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door kockie »

Alle beetjes helpen! Ook de aan- en afvoerleidingen naar de boiler isoleren. Er zijn superisolerende dekens verkrijgbaar, kost wat, maar dan kun je met weinig ruimte toch extra isoleren.

In mijn ketel zit een kale warmtewisselaar, die, toen de installateur de ketel ingesteld had, continu op temperatuur gehouden werd. Inmiddels is al 3 jaar de stekker uit deze ketel....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

Is het misschien een idee/mogelijk om de ingebouwde boiler te verplaatsen naar buiten de cv-ketel? Dan is er veel meer mogelijk m.b.t. isolatie.

Zal morgen even kijken naar de aansluitingen en dergelijke.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

Hieronder een afbeelding van de binnenkant van een Nefit Ecomline HR Excellent
Afbeelding
http://www.kaelen.nl/img/02C-_Nefit__Ex ... efault.jpg

De loze ruimte rondom de boiler is zeer gering, kan ik dit zonder problemen volproppen met glaswol o.i.d. voor extra isolatie? En zo ja, zet dit wel zoden aan de dijk? De leidingen die uit de boiler komen ga ik sowieso extra isoleren.

Heb ook nog even gekeken naar de aansluitingen, en de boiler verplaatsen lijkt me wel mogelijk. Alleen loopt er wel een stroomsnoertje de boiler in(temperatuursensor lijkt me?), deze zal dus ook verlengt moeten worden. De rest is gewoon een kwestie van koperleiding verleggen denk ik.

Expert advies? :fff
- Word geen slaaf van je bezit -
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Brutus Groenus schreef: De loze ruimte rondom de boiler is zeer gering, kan ik dit zonder problemen volproppen met glaswol o.i.d. voor extra isolatie? En zo ja, zet dit wel zoden aan de dijk? De leidingen die uit de boiler komen ga ik sowieso extra isoleren.
Nee, die kan je niet volstoppen.
De luchtinlaat komt binnen boven op de mantel van deze cv-ketel. De verbrandingslucht wordt voorverwarmd middels de warmte uitstralende onderdelen van de ketel. Vervolgens wordt deze verbrandingslucht aangezogen door die zwarte kromme buis onderin de ketel
Isoleer je nu de boiler, dan belemmer je mogelijk ook de luchtinlaat. Dat kan dus op twee plaatsen. Bovenin, waar de lucht de mantel binnenkomt, of onderin waar de zwarte buis de lucht aanzuigt richting brander. En het is later bijv. ook mogelijk dat de isolatie alsnog voor de luchtinlaat komt. Niet doen dus!
Brutus Groenus schreef: Heb ook nog even gekeken naar de aansluitingen, en de boiler verplaatsen lijkt me wel mogelijk. Alleen loopt er wel een stroomsnoertje de boiler in(temperatuursensor lijkt me?), deze zal dus ook verlengt moeten worden. De rest is gewoon een kwestie van koperleiding verleggen denk ik.
Expert advies? :fff
Maar je moet ook de toe- en afvoer van het cv-water verleggen. Want de boiler moet wel opgewarmd worden via de brander.

Je kunt natuurlijk ter isolatie ook gewoon de hele buitenkant van de cv-ketel extra isoleren.
Die mantel hoeft er maar eens per twee jaar af gehaald te worden voor onderhoud.
Eenvoudiger, veiliger en ook efficiënter lijkt mij.
Change, before you have to.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

Albert van WdJ schreef: Maar je moet ook de toe- en afvoer van het cv-water verleggen. Want de boiler moet wel opgewarmd worden via de brander.
Dat klopt, maar dat lijkt me geen ingewikkelde ingreep. Gewoon de leidingen vanaf het punt dat ze de boiler ingaan een stuk verlengen. Ik denk dat je op deze manier het meeste rendement haalt uit het isoleren.

Mocht dit op een of andere manier toch niet lukken dan is het isoleren van de gehele ketel een goed compromis lijkt me.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

kockie schreef:Investeren in een ketel met alleen een warmtewisselaar (met bijbehorende voor-en nadelen) lijkt mij niet zo zinvol.
Komt nu toch een andere ketel, de huidige houd de boiler niet meer warm. Ik gok op een storing in de sensor van de boiler, want als er een warm water vraag komt word de boiler wel bijgevuld met warm water.

Ook blijft het me steken dat de boiler continue word verwarmd, ook al is er een hele tijd geen warm water vraag.

Er komt nu een ketel zonder ingebouwde boiler met A-label pomp (standaard?).
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie