temperatuur dubbelwandig kanaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

temperatuur dubbelwandig kanaal

Bericht door Leon »

Hallo,

Vraagje,

Welke temperatuur kan ik aan de buitenkant verwachten van een dubbelwandig kanaal bij het stoken met een bergkachel?
Rookgastemperatuur van de kachel is ongeveer 150 graden.
Ik heb voor een holetherm kanaal gekozen.

Groeten Leon
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

oops, had het zelfde gepost in een ander topic, zal het hier bij zetten.
Want in deze topic staat het beter:

als ik een bergkachel zet en mijn dubbelwandige buis bloot laat op de zolder verdieping (dus vanaf 5 m buis tov begin van de kachel)
Zou dat veilig zijn en zou ik hierdoor mijn zolder (slaapkamer) wat warm mee krijgen?
Hoeveel graden zou deze dubbelwandige buis nog hebben?
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Binnenshuis moet - uit oogpunt van brandveiligheid - de schoorsteen vanaf de eersteverdiepingsvloer worden voorzien van een omkokering, die is gebouwd van materialen, die onbrandbaar zijn volgens NEN 3881. (bijv. Supalux/Nobrando etc.)
Met een dikte van minimaal 12mm. De ruimte tussen het Holetherm-kanaal en de omkokering dient dan minstens 50mm te bedragen.

Dit kunnen jullie lezen in de instalatie voorschriften, als ik jullie was zou ik me daaraan houden, als er ooit brand uitbreekt, en de kachel stond toevallig aan, en dr brand ligt niet eens aan het vrijhouden van het rook kanaal, kan een verzekering erg moeilijk gaan doen.

Als ik jullie was zou ik me netjes houden aan de voorschriften van de rookkanaal fabrikanten
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Exroom,
Als ik jullie was zou ik me netjes houden aan de voorschriften van de rookkanaal fabrikanten
Zou je ook aan de onder en bovenkant van deze ommanteling roosters mogen plaatsen om via lucht circulatie warmte te onttrekken? :idea:
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Hey Exroom,

Bedankt voor je aanwijzing, en ja, ik heb deze info ook gelezen, en ik houd me er ook aan.
Desondanks ben ik gewoon nieuwsgierig naar de temperatuur van de buitenwand....

Groeten Leon
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

in verband met tijdgebrek, onachtzaamheid, luiheid etc, moet ik eerlijk zijn en vertellen dat mijn pijp nog niet ommanteld is op zolder :? .

het leuke is leon, je hebt een bergkachel gekocht, na het stoken sluit je normaliter het rookkanaal af., dat betekent dat er daarna dus geen warme rookgassen doorheen gaan, mochten het al warme gassen zijn is de temperatuur op die hoogte niet echt veel meer.

uit ervaring kan ik je vertellen dat de buiten mantel niet heet of zelfs warm is.
Me zoontje zei het goed het voelt lauwtjes aan, dit was na een uur stoken

nu 3 uur verder, rookkanaal dicht en de buitenmantel voelt weer koud aan.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Exroom,
dank je, hier heb ik iets aan.
Weet ik tenminste hoe vlijtig ik met de omkokering moet zijn.... :roll:

Groeten Leon
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re:

Bericht door Klaas2 »

Leon schreef:Exroom,
dank je, hier heb ik iets aan.
Weet ik tenminste hoe vlijtig ik met de omkokering moet zijn.... :roll:

Groeten Leon
Dag Allen,

Ik moet ook een nieuw rookkanaal aanleggen. En ook ik denk aan een produkt als holeterm o.i.d. Bij mij komt die ommanteling niet zo goed uit: plaatsgebrek.

Maar nu het volgende: het is m.i. niet zo belangrijk hoe warm de buitenmantel van die dubbelwandige buizen wordt bij normaal gebruik. Het gaat er om hoe warm die buitenmantel wordt in geval van een schoorsteenbrand. De creosoot in de pijp zelf gaat dan fikken.
Dan zal die pijp wel een heel stuk heter worden en pas dan zal die ommanteling nuttig blijken.

Groeten, Klaas.
Egbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2008, 18:29
Locatie: Fryslân

Re: temperatuur dubbelwandig kanaal

Bericht door Egbert »

ISOduct schijnt wel zelfstandig te voldoen aan de eis in het bouwbesluit.

http://www.isoduct.com

zonder omkokering dus! ik ben alleen benieuwd naar de prijzen.
Plaats reactie