rookgas afvoer op cv aansluiten deel zoveel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ronka
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007, 23:25

rookgas afvoer op cv aansluiten deel zoveel

Bericht door ronka »

hallo,

ik ben de gelukkige eigenaar van een atag zonnegascombi 2.
op het dak heb ik een zonnecollector waarvan, als de pomp uitschakelt, het water uit de collector in een klein terugloop vat terecht komt.
door dit (gesloten)systeem komt het water binnenhuis, en kan mijn collector dus niet stukvriezen.

het binnen systeem bestaat uit een boiler van plm. 1.80 meter hoog met een inhoud van 200 liter. de boiler heeft 3 spiralen:
de onderste is voor het collectorcircuit, de middelste op de helft van de boiler is het cv spiraal, en de bovenste (dus de heetste) voor het (na)verwarmen van het tapwater.

de boiler wordt van onder gevoed met gewoon koud drinkwater, dit water wordt als warmte opslag medium gebruikt, en wordt van bovenaf afgetapt voor warm water.

ik wil in de nabije toekomst een houtkachel plaatsen, dit zal met een rvs afvoer gebeuren, is het mogelijk om een spiraal te intergreren in deze afvoer..
nu zal er wel een 'zucht, daar is er weer eentje' ontstaan, maar ik heb wel een andere insteek;

de topics die hierover geweest zijn gaan er vanuit dat de wisselaar beneden bij de kachel zit, waardoor de verbrandingsgassen sterk afkoelen en er condens/teer/roet afzetting, de trek uit de schoorsteen gaat, en er rookvorming ontstaat.

mijn plan is om de spiraal bovenin te plaatsen, net onder het punt waar de buis door het dak gaat. door dit te doen blijft het grootste gedeelte van de afvoer op temperatuur, en dus de trek behouden.

de spiraal zit dan hoger als het terugloop vat , waardoor als de temperatuur in de boiler hoog genoeg is(80 graden) de pomp ophoudt en het water uit de spiraal loopt, dit voorkomt droogkoken.

is het het gene wat ik stel reeel, mist er nog iets, of deugt het van geen kant?

komt u maar met ideeen, afkeuringen, (opbouwende)kritiek, dankbetuigingen, lofredes etc.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Ronka,

Ik heb helaas (nog) niet zoveel verstand van kachels en toebehoren. Maar wat ik me telkens weer afvraag is, waarom niet gewoon een kachel met een waterverwarmende funktie erin?
Volgens mij heb je dan maximale warmte en een degelijk systeem!?

En als ik ongelijk heb, wens ik je veel succes :wink:
ronka
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007, 23:25

Bericht door ronka »

brit, bedankt voor je reactie!

de grootste reden zijn simpelheid en veiligheid.

veiligheid: door het leeglopen van de spiraal stopt de warmteontrekking van het rookkanaal, en voorkom je dat er stoomvorming ontstaat, waartegen beveiligingen gecreeert moeten worden (thermosifon, pompbeveiligingen, regelkleppen, etc)

simpel: geen extra pomp nodig, via driewegklep en tijdschakelaar s'avonds collector afkoppelen, en overschakelen op rookgasspiraal.
mijn boiler heeft onderin maar 1 spiraal om te verwarmen, dus moet ik wel over het collectorgedeelte gaan draaien

mijn zonnegascombi staat op zolder, en staat bijna in dezelfde ruimte als waar de buis het huis uitgaat.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Ronka,

Je zou eerst eigenlijk in de schoorsteen moeten meten op die hoogte hoe warm het is. Nu is dat natuurlijk nog moeilijk omdat je nog geen houtkachel hebt aangesloten. Maar dan kun je wel zien of het wel redement gaat krijgen en of het zin heeft om er geld in te steken.

Mark
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Dag Ronka,

Heb je in deze discussie het antwoord van Chathanky aan Michel (Helex binky 7Kw) gelezen?

Ik denk dat dit ook voor jouw opstelling geldt, en misschien nog meer gezien het feit dat je warmte wil halen op het koudste punt van het rookgastraject.
ronka
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007, 23:25

Bericht door ronka »

hoi bert,

de discussie die je bedoelt gaat uit van een radiator, welke constant warmte trekt uit de schoorsteen, de boiler die ik heb heeft een delta-t regeling die de pomp doet inschakelen als een sensor 10 graden of meer verschil voelt met het water onder in mijn boiler maw: water in boiler 20 graden, collector-sensor voelt 30 graden= pomp aan.
bij 4 graden verschil gaat de pomp uit, en heeft de wisselaar tijd om warmte op te bouwen tot er weer een delta-t ontstaat van 10 graden
de waterstroom uit de collectorpomp is vele malen minder dan een normale cv pomp (zit een doorstroombegrenzer tussen).

mijn huis is van eind 2004, plafondhoogte van 2.60 meter beneden,1e verdieping, en zolderkamer, nokhoogte plm. 9 meter, spiraal mogelijk op ong. 1,5 m uit nok.
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Hoi Ronka,

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind je idee met het leegstroom-circuit heel intelligent. Een paar jaar geleden was er iemand op het BBL-energieforum, die hetzelfde idee had met een watermantel in de afwerklaag van een finoven. Warmte naar de kamer?-->buizenstelsel blijft leeg, warmte naar de boiler?--> pomp aan.

Het probleem hier is of het sop de kolen waard is. Zoals Mark schreef, zou je eerst moeten kunnen meten. En dan nog is het de vraag, hoeveel procent van de gemeten warmte je in je koperbuis kunt krijgen?

Verder denk ik dat er kans is dat de temperatuur-voeler bij de schoorsteen veel te veel af/aan-commando's aan de pomp zal geven, door het fluctuerend warmteaanbod van de kachel. Zoals je wellicht weet, heeft een pomp in een leegstroomsysteem bij elke start enkele honderden watts nodig om de buizen vol te pompen. Dit alleen al zou je netto rendement volledig teniet kunnen doen. Dit is misschien op te lossen met wat extra elektronica om het af/aan gepingel te voorkomen. ( een anti-hysterese schakeling of zoiets, maar nu kom ik op glad ijs, weet bijna niets van electronica..:?)

Ik hoop dat je de oplossing vind!

mvg
Bert
ronka
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007, 23:25

Bericht door ronka »

hallo bert,

allereerst bedankt voor je compliment!

ik heb zelf geen enkel idee of wat ik voorstel renderend is.
het grote voordeel wat ik heb is dat ik de grootste investering al achter de rug heb.
het kopen van een rolletje 25 meter wicu roodkoper 12mm(plm. 110 euro), en een 3-weg klep(heb ik al) is niet een al te grote aderlating.

ik ben me er wel van bewust dat op deze manier warmte winning niet gebruikelijk is.
ander was er al lang een fabrikant geweest die het ei van columbus zou aanbieden ;-).(old skool emoticons werken niet, jammer)

het energie verbruik wat jij schetst is mijns inziens wel erg hoog; het grundfos pompje heeft een elektrisch vermogen van 45 watt, en hoeft geen water aan te zuigen oid.
de pomp is zo geplaatst dat hij nooit droog komt te staan.
het 'pendelen' van de pomp hoort bij dit type collector systeem, dit is voor het goed functioneren van het paneel zelfs noodzakelijk.
er kan wel een delta-t zijn van bijvoorbeeld 30 graden, het collector-water wordt telkens maar een paar graden verwarmd tov de boilertemperatuur.
het is dus niet zo dat het water wat uit de collector stroomt in dit voorbeeld 30 graden warmer is dan het water wat in de collector gepompt wordt.
door deze langzame ontrekking van warmte wordt de collector niet al te snel afgekoeld, en hoeft de zon niet weer helemaal bij af te beginnen.

waar ik dus op doel is het volgende, ik heb aan een delta-t van 10 graden genoeg om warmte te pakken.(het is natuurlijk mooi als er een delta-t is van 70 graden, maar is dus niet nodig)
s'avonds na ons warmwater gebruik is de onderkant ketel bijvoorbeeld 25 graden, dus als de rookkanaal-spiraal 35 graden is zal het systeem gaan draaien...
deze temperatuur moet lijkt mij geen probleem zijn.
wat volgens mij ook een voordeel is, is dat het collector-circuit maar een litertje of 6 water bevat, dus geen grote watermassa welke eerst verwarmd moeten worden voordat de boiler aan de beurt is..

in deze link stelt chathanky een mogelijk rendement van 300 watt.
even rekenen:1 uur lang 300 watt opnemen geeft mij: 300 * 3,6kj = 1080 kj/uur
boiler heeft 200 liter, soortelijke warmte:4,2kj maakt 200*4,2= 840kj
oftewel.... na 1 uur boiler (1080/840)1.28 graden warmer..teleurstellend laag.
Plaats reactie