massakachel + vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

massakachel + vloerverwarming

Bericht door remco d »

Hallo iedereen,

ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een houtkachel. Na hier uitvoerig rondgelezen te hebben lijkt een massakachel wel wat. Even wat gegevens over mijn huis:

- standaard 2 verdiepingen + zolder "blokkendoos met schuine kap" uit de jaren 60, vrijstaand en ook vrij op de wind. 9 x 7 meter
- hele huis voorzien van hr++ glas, bezig met dak en vloerisolatie. de 6cm spouw met parels laten vullen twijfel ik nog over
- gasverbruik afgelopen jaar 2250m3, thermostaat staat hier op 19, grote (10m2) ramen op het zuiden.
- een aanbouw met platdak, redelijk goed geïsoleerd (8cm pir) waarin de keuken en bijkeuken zich gaat bevinden. Deze is nog nieuw en nog niet klaar en in gebruik. Bij- isoleren gaat echter niet meer, dacht vorig jaar dat ik al extreem goed bezig was)
- vloerverwarming onder tegels op de hele benedenverdieping ( een 800 m slang gok ik, inclusief de in aanbouw zijnde aanbouw.
- vloer in de woonkamer "nehobro" van die keramische stenen waar ze terplekke muurtjes mee metselden en vervolgens omkiepten. Deze stenen zijn hol. Vanuit de kruipruimte ben ik hier 8 cm pir tegenaan aan het lijmen. Boren in deze stenen bijna onmogelijk (ze breken) afgelopen winter was het in de kruipruimte 30 graden warm terwijl de spouw hier ventileert (voelde tegelijkertijd ijskoude wind)
- rookkanaal keramische elementen gebruikt voor gaskachels, 2 kanalen vrijwel recht omhoog van ongeveer 14 cm diameter, tot bovenaan in beton gestort.

Ik ben nog niet zover dat ik een ontwerp klaar heb maar ik zit wel aan zo'n rocket model te denken. Ruimte heb ik er genoeg voor. Ik heb alleen wat vragen waar ik niet 1 -2 -3 uit kom.

- Hoe kan ik berekenen of mijn vloer het gewicht van een massakachel kan dragen? het zwaarste punt vd kachel zal trouwens op een draagmuur rechtstreeks op de fundering staan.
- kan ik iets met die rookkanalen?
-zo niet, kan ik dan 4,5 meter horizontaal overbruggen om buiten te komen? Dit maakt alles wel meteen een pak duurder, omdat ik een heel end (8 meter zeker) omhoog moet met geïsoleerde buis.
- omdat de keuken in een aanbouw gaat komen zal de straling van een massakachel daar niet gaan komen waarschijnlijk. Ook heb ik dus 800 meter vloerverwarming slang liggen en de verdeler zit precies aan de andere kant van de binnenmuur als waar ik de kachel wil hebben. Zou het op een makkelijke manier mogelijk zijn één en ander te combineren? ik wil het wel simpel houden dus als zoiets gaat gebeuren gaat het huidige cv (gas) systeem van de vloerverwarming af. Dan zou het alleen de verdelerpomp zijn die de vloerverwarming beneden aanstuurt. ik heb al gevonden dat men koperbuis in de dubbelwandige massa gebruikt op een vrije groep op de verdeler als warmtewisselaar, kan dit zomaar?
- budget heb ik nog niet omdat ik niet weet wat realistisch is. Het hout wil ik deels zelf gaan kweken (els, wilg).

Mijn motivatie om hieraan te beginnen is wel wat gestegen na afgelopen gasrekening. We wonen hier nu pas anderhalf jaar en met het vele glas op het zuiden en onze zuinige stookgewoonte (19 graden is niks te warm toch?) had ik wat minder verbruik verwacht. douchen met 2 personen en spaarkop maar ook maar een paar minuten dus daar zit het ook niet.

iemand die ideeën heeft of wat antwoorden op de vele vragen?

met vriendelijke groet, Remco
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door jwardenier »

Wij hebben een huis ,jaren 60 .de geventileerde spouw werkte hier als een soort schoorsteen , de binnenmuren werden opgewarmd en vervolgens door een thermozon werking weer gekoeld omdat de spouw onderaan verse lucht uit de kruipruimte kreeg en de spouw boven open was , het lijkt me vergelijkbaar met jou huis .
nadat we de vloer en spouw hebben laten isoleren ,dak heb ik zelf gedaan ,kunnen we het huis warmhouden met 1 houtkachel ,verbruik ong. 8 m3 per jaar. Ook hebben we een serre aangebouwd waardoor we met zonnig weer niet hoeven stoken .
Ik ben bouwvakker geweest ,maar isoleren kun je beter goed doen ,het kost natuurlijk meer maar het wordt dan wel vakkundig uitgevoerd en geeft meer resultaat . Vloer 30 cm , schuim spouw 8 cm ,wol . we hebben geen gas .
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door pelletpower »

Remco, verbruik is al netjes voor zo'n woning.
De resultaten van koperleiding in de massakachel zijn niet bekend vrees ik. Wil je de warmte uit de kachel halen dan is een rookgasww beter. Leiding in de kruipruimte en aan de anderen kant op de vloerverwarming aansluiten. Kan prima icm gas cv en terugslagkleppen.

Jw, 30 cm schuim onder de vloer en wol in de spouw? Vertel eens wat meer over die wol.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door remco d »

hallo,

spouw lijkt me idd vergelijkbaar, is boven ook nog open. Heb in de kruipruimte de ventilatiegaten wel dichtgemaakt toen ik die koude trek in de warme ruimte bemerkte. kruipruimte is verder kurkdroog dit hou ik in de gaten. onderkant vloer isoleren vertrouw ik mezelf wel op dat dit goed lukt. zo'n bedrijf met purspuit hoor je ook horrorverhalen over en mijn fabrieksmatig gefabriceerde pir platen zijn sowieso homogener van structuur en hebben ook een reflecterende alulaag. Met bus pur en tape om het af te werken gaat dit wel lukken. Als lijm gebruik ik purlijm van soudal, in Nederland niet echt bekend in Belgie wordt dit meer gebruikt. Her en der wordt de boel ook mechanisch gefixeerd omdat alleen lijm niet te vertrouwen is op de lange termijn.

de spouw isoleren twijfel ik over omdat mijn buitenmuren door her en der breken en verbouwen behoorlijk "dol" zijn. als je een hand op de muur legt en je klopt met de andere hand voel je een en ander dansen. het om de meter met een 20mm boor op de voegen hameren zal dit niet verbeteren.

pelletpower: Dat lijkt mij ook een prima optie alleen wil ik de installatietechniek liever versimpelen dan lastiger maken met terugslagkleppen. Ook het idee dat we hout stoken als we het koud hebben staat me wel aan. Het gemak waarmee nu het gas stroomt staat me wat tegen.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door jwardenier »

Die wol kan ik weinig meer over vertellen dan dat het vlokken glaswol zijn ,onze spouw bleek schoon te zijn ,geen cementresten .
Behalve boven de ramen ,maar dit heb ik verholpen door dit uit te kappen en opnieuw in te metselen .
Als jou stenen erg los zitten zou je kunnen overwegen de buiten muren opnieuw op te metselen ,dan kun je erg mooi isoleren ,maar vergeet de spouw in de fundering dan niet mee te nemen ,ook daar komt veel kou naar binnen .
Het scheelt echt heel veel om dit goed te doen ,wij stookten eerst 2 houtkachels continu ,nu nog 1 en die gebruiken we in het voor en na seizoen als warmte accu ,1 of 2 x daags stoken en dan afsluiten [alteg speksteen kachel].
Als je hout gaat stoken zonder de isolatie aan te pakken zal de energie vraag van je huis het zelfde blijven .
Ik zou ook graag een grote massa kachel bouwen ook in combinatie met warm water ,maar mij is duidelijk gemaakt, eerst isoleren . Wanneer we goed isoleren kunnen we meer besparen dan simpelweg hout te stoken ,voor mij telt ook het werk dat jaarlijks weer komt . Hout wordt ook schaarser en zal dus ook steeds meer gaan kosten ,in onze omgeving wordt steeds meer gehakseld voor bio massa ,mijn reden zelf hout te telen .
Ik heb jaren gekend waar een 20 tot 25 m3 hout gezaagd en gekloofd moest worden .
En omdat dit niet mijn hobby is doe ik het liever wat minder , we gaan de beglazing nog aanpakken en dan kijken waar we uitkomen .
Ik hoop in de richting van een 6 a 7 m3 per jaar .
Bij winderig weer koelt ons huis nu nog te veel af .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door remco d »

Hallo,

zeker ga ik eerst isoleren, dak + vloer. Dit zou het gasverbruik toch al serieus moeten gaan minderen. spouw is wel schoon genoeg om te laten na-isoleren, is al een bedrijf voor hier geweest om een offerte te maken. De buitengevel opnieuw metselen gaan we niet doen, bij zo'n rigoureuze maatregelen kan ik beter het huis omduwen en opnieuw beginnen. De kachel komt pas daarna. Iemand die iets over het rookkanaal kan zeggen? is het te doen om 2 kanalen te combineren met het effect van één kanaal met een grotere diameter? dan zou ik flexibele leiding erin moeten trekken van ik denk max 13 cm diameter buitenkant.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Remco,
- Hoe kan ik berekenen of mijn vloer het gewicht van een massakachel kan dragen? het zwaarste punt vd kachel zal trouwens op een draagmuur rechtstreeks op de fundering staan.
Ik denk dat je dat aan een constructeur moet overlaten. Het is wel handig als je zelf het gewicht uitrekent.

-
kan ik iets met die rookkanalen?
ik denk dat het niet mag (als ik het zo lees voldoet het kanaal niet aan de eisen voor een houtkachel). Een rookanaal voor een houtkachel moet bij een schoorsteenbrand aan de buitenkant niet heter worden dan 70 graden. Een moderne massakachel heeft een goed geïsoleerde schoorsteen nodig.

-
zo niet, kan ik dan 4,5 meter horizontaal overbruggen om buiten te komen? Dit maakt alles wel meteen een pak duurder, omdat ik een heel end (8 meter zeker) omhoog moet met geïsoleerde buis.
4,5 meter horizontaal is een heel eind!
- omdat de keuken in een aanbouw gaat komen zal de straling van een massakachel daar niet gaan komen waarschijnlijk. Ook heb ik dus 800 meter vloerverwarming slang liggen en de verdeler zit precies aan de andere kant van de binnenmuur als waar ik de kachel wil hebben. Zou het op een makkelijke manier mogelijk zijn één en ander te combineren? ik wil het wel simpel houden dus als zoiets gaat gebeuren gaat het huidige cv (gas) systeem van de vloerverwarming af. Dan zou het alleen de verdelerpomp zijn die de vloerverwarming beneden aanstuurt. ik heb al gevonden dat men koperbuis in de dubbelwandige massa gebruikt op een vrije groep op de verdeler als warmtewisselaar, kan dit zomaar?
Straling gaat niet om de hoek!
ingewikkeld verhaal.....maar als je bedenkt dat een massakachel maar 2 tot 4 kw vermogen heeft. Heeft het dan ook zin? Ik neem aan dat je nu op een hele lage retour temperatuur stookt?

- budget heb ik nog niet omdat ik niet weet wat realistisch is. Het hout wil ik deels zelf gaan kweken (els, wilg).

Wilg is heel makkelijk te kweken, els is lastiger!
groet!

Ritsaert
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door remco d »

feitelijk zou de vloer voor een groot deel de massa kunnen zijn. Dus een kachel met een grote wisselaar en weinig directe warmte afgifte. dan zou het eventueel ook kunnen dat de kachel niet centraal maar tegen een buitenmuur geplaatst wordt. dan zou het gewoon een cv-houtkachel worden. Zijn daar ook goede exemplaren van?
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: massakachel + vloerverwarming

Bericht door jwardenier »

kun je niet bouwen op de scheidingsmuur naar de aanbouw ,latei in de draagmuur .als je dan een stenen kachel met de kont door de muur zet heb je 2 vertrekken ineens warm ,via de muur kun ja dan denk ik ook makkelijker de schoorsteen plaatsen .
Veder zou ik toch eens met een isolatie bedrijf overleggen of ze de spouw kunnen opvullen desnoods zou ik hier en daar een nieuwe steen inmetselen /voegen ,of dat men van boven af kan vullen .
Wij hebben meerdere offertes gevraagd ,kan behoorlijk in de kosten schelen .
Plaats reactie