Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Bèr »

Hallo Olga,

Zelf stoken we al jaren op hout en we willen niet anders mee. We combineren het stoken op hout met een cv installatie voor basisverwarming en warmwater. Basisverwarming bestaat bij ons uit wandverwarming in combinatie met leemstuc. We wonen in een oud huis zonder spouw, isolatie bestaat uit houtvezelplaat aan de binnenzijde. De wandverwarming zorgt ervoor dat het douwpunt niet bij de balklaag komt te liggen. (wordt wel weer een technisch verhaal merk ik) De Rocket Mass Heater komt nog dit jaar onze keuken in en bouwen die zelf. Goed te doen. (wel kopen we de vuurkamer)

Wat het brandhout betreft kun je inderdaad goed stoken op wegwerppallets. Mogelijk kun je dat aanvullen met loof brandhout. Zelf werk ik bij Landschapsbeheer Limburg (IKL), wij organiseren regelmatig hakhoutdagen waar iedereen brandhout mag komen zagen. Daar mag kun je je uiteraard voor aanmelden, maar ja, een beetje ver. Landschapsbeheer Friesland organiseert mogelijk ook van deze dagen. Als dat niet zo is dan kunnen ze je mogelijk helpen aan de naam van de beheerder bij Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer bij jou in de buurt. Mijn ervaring is dat zij open staan voor mensen die brandhout willen zagen.

Veel succes en stel je vragen gerust!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door TLS »

Beste Olga, welkom op dit forum!

Ikzelf ben zoals zovelen hier een verwoede houtstoker, en er is niets zo gezellig en voordelig als je huis verwarmen met gratis verzamzeld/gezaagd/gekliefd brandhout.

houtstook heeft veel evidente voordelen, maar jammergenoeg ook nadelen:
- comfort is eerder beperkt: de warmte is er niet meteen wanneer je het wil; het duurt even voor kachel en ruimte op temperatuur geraken. Indien ik van een wit blad zou kunnen vertrekken zou ik zeker opteren voor een cv-gekoppeld systeem en buffervaten met water. Zo kan je 's avonds je buffer opstoken om 's morgens badkamer en andere benodigde ruimtes warm te hebben wanneer je opstaat. Een massasysteem ben ik persoonlijk minder voorstander van omdat je dikwijls 's morgens wat warmte wil om de kilte te doorbreken, waarna de zon doorbreekt en je geen verdere warmte meer nodig hebt. Een massasysteem is moeilijk 'af te zetten wanneer je het niet nodig hebt.
- isolatie is allerbelangrijkste, zowel voor comfort als verbruik. Ik heb 6cm spouw laten injecteren.
- er is veel te doen rond het fijn stof -met alle nadelige gevolgen vandien- dat een kachel zou in de woonkamer veroorzaken. Correct stoken waarbij zo weinig mogelijk 'houtlucht' in de woonst geraakt lijken me fundamenteel. Toch maak ook ik me als hobbystoker hierover zorgen...
- functionele verwarming door houtstook zonder warmteopslag waren voor mij een brug te ver, ervoor zorgen dat er elk (anderhalf)uur een nieuw stuk hout opligt kan een karwij worden als je met andere zaken bezig bent (thuiskantoor in mijn geval). Een brandstof die niet zo populair meer is, maar wél goedkoop en een fantastische brandduur (4-5u) heeft is steenkool. Een pelletsysteem is energetisch voordelig maar ikzelf zou moeite hebben om geen gratis afvalhout uit mijn eigen omgeving te kunnen stoken.


In jouw geval zou ik isoleren (ramen,muren), en een centraal regelsysteem op de gaskachels plaatsen. En misschien een houtkachel in de woonkamer... Alle spitstechnologie is leuk en veelbelovend, maar het moet haalbaar blijven voor bestaande woningen energetisch te verbeteren zonder deze volledig te moeten strippen...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door ritsaert snijder »

TLS schreef:comfort is eerder beperkt: de warmte is er niet meteen wanneer je het wil; het duurt even voor kachel en ruimte op temperatuur geraken.
Ik vraag me af wat je comfort noemt (in termen van verwarming)?.

Ik heb begrepen dat dit ongeveer een gemiddelde is tussen luchttemperatuur en de temparatuur van de massa.

Bij mij zijn beiden altijd zo goed als in evenwicht en stabiel op 19 graden. Ik stook 24/7 op de massa met een massakachel in combinatie met muur en vloerverwarming. Nooit een kil moment. En altijd comfortabel. Ook geen tocht. Ik geloof ook dat je met een goed geplaatste massakachel in een goed (goed doordacht) geisoleerd huisje heel stabiel kan verwarmen.

En ja het is de kunst om met ons klimaat die stabiliteit te bewaren. Een vorm van stabiliteit die je met een normaal radiator/ convector systeem uberhaubt niet snel zult bereiken (evenwicht met de temperatuur van de massa is dan ook geen doel).

Maar ik ben het eens met TLS; het simpel houden is zeker aan te bevelen.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door deleted »

Veruit het goekoopst en simpelst: hou het bovenin warm en onderin koel.
Even omdenken.

Het enige stukje dat je in een oud huis op passiefhuis niveau krijgt tegen minimale kost is de ruimte onder dak.

G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door pelletpower »

G, hoezo? Vanuit isolatie oogpunt of optrekkend vocht, of combinatie van beiden?

RS, heb je dan een ww in je massakachel? Dat was toch een weekendproject als ik het me goed herinner?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Ingir »

Paul Joosten schreef:Belangrijkste maatregelen: 24 zonnepanelen leveren meer dan ik zelf gebruik, isolatie flink verbeterd en houtstook zodat ik alleen nog gas nodig heb voor warm water.
Al eens gedacht om de gasaansluiting op te zeggen en het SWW op een andere manier te maken? Voor gas betaal je jaarlijks zo'n € 200 euro vaste kosten terwijl je met een beetje zuinig SWW-verbruik maximaal € 100 euro voor het gas zelf betaalt... Een elektrische boiler kun je ongeveer 6 maanden per jaar opwarmen met je zonnepanelen, dan houdt je in de winter nog zo'n € 100 aan netstroom voor SWW.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door ritsaert snijder »

pelletpower schreef: RS, heb je dan een ww in je massakachel? Dat was toch een weekendproject als ik het me goed herinner?
:D dat weekendding was in onze tijdelijke woning, we wonen nu voor eeuwig.....met een massakachel en een cv. Ik zou niet zonder cv willen zeker niet als ik hier bejaard wil worden!

In een oud huis woon je het best onder de kap. Is helemaal waar, warmte stijgt op en de kap is vaak goed te isoleren. Maar in Nederland zijn er niet veel huizen waar je een massakachel op de verdieping kwijt kan.....voor wat betreft het gewicht!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Paul Joosten »

Ingir schreef:
Paul Joosten schreef:Belangrijkste maatregelen: 24 zonnepanelen leveren meer dan ik zelf gebruik, isolatie flink verbeterd en houtstook zodat ik alleen nog gas nodig heb voor warm water.
Al eens gedacht om de gasaansluiting op te zeggen en het SWW op een andere manier te maken? Voor gas betaal je jaarlijks zo'n € 200 euro vaste kosten terwijl je met een beetje zuinig SWW-verbruik maximaal € 100 euro voor het gas zelf betaalt... Een elektrische boiler kun je ongeveer 6 maanden per jaar opwarmen met je zonnepanelen, dan houdt je in de winter nog zo'n € 100 aan netstroom voor SWW.
Jazeker, maar ik heb nog een waslijst aan andere klussen. Ik krijg nu al geld toe van het energiebedrijf dus deze heeft geen hoge prio. Mijn CV-ketel is HR++ en gaat nog zeker 5-7 jaar mee. Voordat hij vervangen moet worden hoop ik o.a. een aantal zonnecollectoren in gebruik te hebben. Die leveren 's zomers alle SWW wat ik maar hebben wil en 's winters heb ik mijn fornuis al. Een elektrische doorstroomboiler als back-up-maatregel maakt de zaak dan af.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door deleted »

pelletpower schreef:G, hoezo? Vanuit isolatie oogpunt of optrekkend vocht, of combinatie van beiden?
Om verschillende redenen.
-Een klassiek dak(kap) is bij een oud gebouw niet veel verschillend van een nieuwbouw: het is een massaloos houtskelet.
Valt over het algemeen prima te isoleren volgens de regels van de kunst: voldoende isolatie,luchtdicht maar dampopen(onderdak) naar buiten toe en toch waterdicht(pannen). Als je dak de laatste decennia al een vernieuwing gekregen heeft is er veel kans dat er langs buiten al een vernieuwd dampopen onderdak is aangebracht. Als het dak de laatste decennia niet vernieuwd werd is het sowieso geen slecht idee om daar mee te beginnen. Oude pannen zijn vaak van uitstekende kwaliteit en kunnen herbruikt worden. Een goed onderdak (houtwolplaten bv) moet niet het einde van de wereld te kosten. Aansluitingen (lood en zinkwerk), waterafvoer, enz zullen de grootste kost zijn, maar als er aan het dak al decennia niets gedaan is zijn deze zaken sowieso aan een groot onderhoud toe. Doe je dat niet , dan wordt zo'n renovatie toch eerder een gevalletje 'dweilen-met-de-kraan-open'.

-Warmte zal zoals Rits aangeeft altijd voor een deel omzetten in convectie. Die warmte stijgt dus. Vandaar is het makkelijker bovenin warm te houden en onder koel, dan andersom.

-Benedenverdiepen zijn over het algemeen kwalitatief met 'mooiere' en 'duurzamere' materialen afgewerkt.
Dat mooie authentieke vloertje, eiken deuren, marmeren schouw, noem maar op ... moet allemaal wijken voor u-waarde berekeningen en de standaard fabrieksplaten, lijmen en andere zooi. Idem voor mooie oude ramen die niet voldoen aan de laatste certificaten en regeltjes.
Al te vaak wordt vergeten dat deze ruimtes aan lage onderhouds- én verwarmingskosten veel comfort bieden gedurende het grootste deel van het jaar(8/12 maanden ?). Het probleem zijn de wintermaanden: daar nam men vroeger genoegen met een laag comfort. Vandaag worden de voordelen vaak weggegooid voor mega-isolatiewerken waarbij dit tijdelijk 'warmte-comfort-probleem' wordt ingeruild voor permanente vochtproblemen en uiteindelijk ook tegenvallende warmteprestaties: want hoe dik je ook isoleert(wat dan ook nog eens zelden gaat volgens de hierboven genoemde regels-van-de kunst; maar met eerder met kunst- en-vliegwerk waarbij je maar weer moet 'geloven' in de laatste nieuwe 'vinding' van "intelligente" dampremmen, vochtbufferende materialen, injecties, hydrofoberingen en andere Körperweltenachtige conservatiemaatregelen) hoeveel geld je er ook tegenaan gooit op dat benedenverdiep krijg je veel structurele koudebruggen gewoon niet weggewerkt.

-Neen, dan liever het beste van de twee werelden: een klein, maar comfortabel wintercompartiment(living) onder het dak en koele slaapkamers en werkruimtes op het benedenverdiep.
zo'n wintercompartiment kan je onder dak perfect naar de zonnewinsten op het zuiden richten met een paar goed gemikte dakramen en verder passief isoleren zonder veel installatietechnieken. Want in vergelijking met klassiek passiefhuis kan je hier ook alle maatregelen voor zomerkoeling gewoon achterwege laten. Je hebt immers in de warme zomermaanden nog de koele benedeverdieping. Zet in de warmste maanden de dakramen open en blijf er weg. Net zoals je in de koudste wintermaanden beneden doet.
ritsaert snijder schreef:Maar in Nederland zijn er niet veel huizen waar je een massakachel op de verdieping kwijt kan.....voor wat betreft het gewicht!
In een passiefcompartiment heb je dan ook nog nauwelijks verwarming nodig. Een klein houtfornuis waar op gekookt wordt is zelfs al snel teveel.
Het zal aardig wat hout en kosten uitsparen.
Een andere mogelijkheid is een centraal CV systeem met simpele temperieringsbuizen aan de muuraanzetten. Daar houdt je het bendenverdiep vochtvrij mee en is bovenin ruim voldoende om comforttemperaturen te handhaven.
Een derde mogelijkheid is een massakachel beneden voor de vochtbalans met een register in de wand om boven nog een paar kw te leveren voor de comfortwarmte. Kan zelfs pomploos.

Maar met een rieten kap daarentegen zou ik er dan toch ook weer niet aan beginnen ....

G
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

pelletpower schreef:Haardhout is voelsprieten uitzetten, dan heb je het zo gevonden.

Met workshop bedoelde ik jullie locatie. Hier was laatst iemand die daarvoor liet betalen. Zo krijgen JULLIE een gratis kachel. Geen idee hoe het af is gelopen. Wel een leuk idee.
Ik dacht dat je ook als "ontvanger" gewoon moest betalen?
En ik las dat er voldoende ruimte moet zijn (groot huis) om het te mogen laten plaats vinden. Op de foto's zag ik ook allemaal gigantisch grote ruimtes.
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

dormos schreef:Hout hoeft niet direct uit het bos te komen!
Ik weet niet waar je woont, maar waarschijnlijk zijn er wel bedrijven in de buurt de van hun wegwerppallets (geen pellets dus) afwillen.
Voordeel is dat het hout al droog is, en dus direct te stoken. Zijn ze nat geregend dan is het hout na zagen ook vrij snel weer droog.
Ik zou eens kijken of er en de buurt een bedrijf zit dat staal- of aluminiumplaten verwerkt. Deze platen worden geleverd op grote pallets, vaak 3 bij 1.5 meter, die geheel uit balken bestaan. Vaak willen ze graag van de pallets af.
Ik heb een deal met twee van zulke bedrijven, en daar komt toch ruim 10 kuub per jaar vandaan. Spaart meteen een abonnement op de sportschool uit! Zoek eens naar bedrijven die lasersnijden of plasmasnijden. Die verwerken vaak grote partijen platen.
Voordat er gezeur komt: pallets zijn gemaakt van onbehandeld hout, en zijn dus prima hout om te stoken. Pallets voor eenmalig gebruik mogen niks kosten, dus ze gaan ze echt niet impregneren. Hooguit zijn sommige pallets "heat treated" tegen beestjes, maar dat betekent alleen maar dat ze een oven in zijn geweest.

Groet,

Hans
Leuk, bedankt. Hou ik in gedachten.
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

Op de vraag hoe er nu warm water komt; in dat "nieuwe" huis hangt een geiser die een onderhoudscontract heeft en die (kleine) geiser zorgt voor warm water voor keuken en badkamer. Een vaatwasmachine zit er niet in en komt er waarschijnlijk ook niet, we gaan back to basic. We willen wel op relatief kort termijn een nieuwe moderne geiser (als we het dus bij gas houden).
Het is een klein huis 90m2. Boven zijn alleen 2 (piep) kleine slaapkamertjes welke ik wil gaan verwarmen door enerzijds te isoleren (gaat een klus worden voor ons leken maar we slaan ons er doorheen met alle damp-open informatie) en anderzijds door op ieder kamertje een paneel van Econoheat te hangen (mag ik hier een merknaam noemen, anders haal maar weg). Elektrisch plat wand-verwarmingsplaat die relatief zuinig is en die we alleen aan doen als het echt nodig is.
(Als het "nu" betrekking heeft op onze huidige situatie, nu wonen we in een doorsnee rijtjes huis met CV )


Woont er toevallig iemand van jullie in Friesland?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door ritsaert snijder »

Olga schreef: Boven zijn alleen 2 (piep) kleine slaapkamertjes welke ik wil gaan verwarmen door enerzijds te isoleren (gaat een klus worden voor ons leken maar we slaan ons er doorheen met alle damp-open informatie) en anderzijds door op ieder kamertje een paneel van Econoheat te hangen (mag ik hier een merknaam noemen, anders haal maar weg). Elektrisch plat wand-verwarmingsplaat die relatief zuinig is en die we alleen aan doen als het echt nodig is.
Ik zou eerst goed nadenken over isoleren en verwarmen en dan in de praktijk kijken of dit soort panelen nodig zijn....ik denk het niet.

Je kan een dergelijk klein huisje heel prima met een goede centrale houtkachel verwarmen. Als je het goed doet heb je nog wat over voor warm water. Warm water in de zomer met een zonneboiler. Gasaansluiting zeg je op. Koken op electra/ of butagas of nog mooier een houtgestookt fornuis. Is in de winter gelijk een tweede hotspot.

Is allemaal goed met volharding en met beperkte middelen te realiseren!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door benthuis »

ritsaert snijder schreef: Gasaansluiting zeg je op. Koken op electra/ of butagas of nog mooier een houtgestookt fornuis. Is in de winter gelijk een tweede hotspot.
Als er toch nog een andere geizer moet komen kan je ook LPG overwegen. Goedkoop tanken en zeker de mooiste waard als je maar weinig gas gebruikt. Kook toestelletje op LPG voor het koken op momenten dat je geen fornuis wilt stoken. Koken op een fornuis is fantastisch!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

Super, bedankt voor de informatie. Er zit nu nog een oude keuken in, en aangezien we dus voor zo laag mogelijke maandlasten
gaan doen we alles in stappen en op termijn. Ooit komt er zeker wel een nieuwe keuken en dit is dus een heel goede tip om mee te nemen in dat plan. Grote dank.

Erg fijn ook om van gedachte te wisselen en alle reacties op dit forum te lezen van mensen die je niet meteen voor gek verklaren als je voor een klein huis en meer "zelfvoorzienendheid" kiest.
Onze omgeving verklaart ons voor gek (nog zacht uitgedrukt) dat we voor dit huis kiezen.
Fijn dus om te lezen dat er meer mensen zijn zoals wij (al zijn wij helaas dus echt niet handig).
Plaats reactie